Hemmetin grillipekonijuustosienet... mä en kestä!!
Muutama vuosi sitten alkoi se grillisieni-buumi. Kaikki tarjoili niitä. Kohtelias kun olen, kehuin aina vierailla tarjottavia ruokia.
Tänä kesänä olen ollut seitsemän krtaa grilli-illanistujaisissa ja KAIKKI tarjoaa niitä hiton sieniä! Nyt niitä väännetään ihan urakalla, kun "kaikki niistä niin tykkää". Yhden saan oksu suussa jotenkin alas ja eikö lutaselle ilmaannu aina toinen... ja kolmas. Ei auta vaikka kuin sanoo olevansa ähky, kun "tehtiin kerrankin iso satsi ja nyt herkutellaan!"
Se löysä pekoni siinä löllön sienen päällä on kamalaa ja se juusto siellä sisällä maistuu vatsataudille. Minkäs teen, kun sata vuotta sitten tulin kehaisseeks, että juu juu, herkkua on. Nyt kaikki tuntuu muistavan tämän ja en enää kehtaa sanoa, että YÖK x100!!!
Kommentit (62)
Kyllä mun pitää niitä kerran tai kaksi kesässä saada (yli kymmenen vuotta jo) :) Mut pekonin pitää olla todella rapeaa, löllöä en suostu syömään.
Aikuiset fiksut ihmiset eivät käytä ruoasta puhuessaan sanaa yök.
Tämä saattaa tuntua erikoiselta, mutta voisitko mitenkään sanoa kyseisille ihmisille, että makusi on muuttunut etkä enää halua syödä sieniä, koska et pidä niistä.
Tiedän tietenkin, että ehdotukseni on tökerö ja sopimaton.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 22:39"]
[/quote]
Höpöhöpö. Lipeäkalaakin väitetään ruuaksi, mutta se on vaan yök.
Meillä tykätään grilliherkkusienistä, mieluiten aurajuustolla täytettyinä. Grillaamme toki paljon muutakin, kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa, vartaita, nyyttejä ja sen sellaista. Makkarat tosin käristellään metsässä nuotiolla, en oikein tajua sitä kyrsän grillausta.
Voi voi, taas yksi hyvä syy ryhtyä kasvissyöjäks!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 22:39"]
[/quote]
Höpöhöpö. Lipeäkalaakin väitetään ruuaksi, mutta se on vaan yök.
[/quote]
Ensi kesänä AVOKADO-LIPEÄKALA-salaatti on juhannuksen herkku yli muiden!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 21:07"]
Muutama vuosi sitten alkoi se grillisieni-buumi. Kaikki tarjoili niitä. Kohtelias kun olen, kehuin aina vierailla tarjottavia ruokia.
Tänä kesänä olen ollut seitsemän krtaa grilli-illanistujaisissa ja KAIKKI tarjoaa niitä hiton sieniä! Nyt niitä väännetään ihan urakalla, kun "kaikki niistä niin tykkää". Yhden saan oksu suussa jotenkin alas ja eikö lutaselle ilmaannu aina toinen... ja kolmas. Ei auta vaikka kuin sanoo olevansa ähky, kun "tehtiin kerrankin iso satsi ja nyt herkutellaan!"
Se löysä pekoni siinä löllön sienen päällä on kamalaa ja se juusto siellä sisällä maistuu vatsataudille. Minkäs teen, kun sata vuotta sitten tulin kehaisseeks, että juu juu, herkkua on. Nyt kaikki tuntuu muistavan tämän ja en enää kehtaa sanoa, että YÖK x100!!!
[/quote]
No niitä grillipihvejä ei ole onneksi ollut vuosiin tai makkaraa. Kasvissyöjäpirkollekkin on aina vaihtoehto, sieni ilman pekonia.
Missä tynnyrissä mä olen ollut viimeiset 20 v :D
Just kaverit tarjosi, en muista koskaan syöneeni, oli hurjan hyvää! Aloin heti levittää ilosanomaa, mua on varmaan pidetty aivan dillenä ku työpaikalla selitin miten hyvää grilliherkkua sain :)
Siis tuliks tästä kilpailu kuka on ensimmäisenä syönyt grillattuja sieniä? Mä sit varmaan häviän koska olen vuosikymmenien ajan sieniä maisteltuani nyt viimein oppinut niitä herkkusieniä syömään, ja aion syödä vastakin, oli muodissa tai ei.
Sama aurajuuston kanssa, entisten oksennusreaktioiden sijaan aloin tykätä siitä varmaankin alle 2 vuotta sitten, ja se sopii just sieniin mielestäni.
Lapsuudenkodissani noita grillailtiin jo 90-luvulla, ties aikaisemminkin mutta omat muistikuvat grillaustarjoiluista eivat alkaneet kuin ekaluokan tienoilta :)
Lapsena inhosin, siis hyi kamala, sienia ja pekonia. Nyt aikuisena kun olen kaynyt kylassa, niin kylla on ollut mielestani tosi hyvaa. Ulkomaalainenkin avomieheni ihastui niiden makuun, eli alamme levittaa tata syopaa taalla kotimaassamme! Namskis, alkoikin tehda mieli uusia perunoita tililla, noita sienia ja savustettua lohta :)
Mä en oo koskaan syöny tommosia, ei oo koskaan ees missään tarjottu. Pekonista ja juustosta tykkään, mutta joku kammottava sieni siellä välissä, hyi puistatus!
Aurajuustoa tai vastaavaa homehässäkkää? Hell never. Melkein kaiken muun saan syötyä edes kohteliaisuudesta, mutta tuossa menee raja.
Mustapekalla tai halloumilla täytetyt sienet menettelevät.
Minä en ole ennen tätä kesää kuullutkaan, että sieniä grillataan :) Luinkohan siitä av:lta pari päivää sitten tai näin jonkun lehtiartikkelin tai tv:ssä... Heh.
Se voimakkain boomi oli kai joskus 5-6 vuotta sitten kun niiltä ei voinut välttyä missään.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 22:23"]
Naureskelin vähän kanssa kun ennen juhannusta oli parissakin kaupassa herkkusieniä oikein isot laatikkopinot että syrjäyttääkö nämä jo ensi vuonna perinteisen suomalaisen kyrsän vai mitä hittoa. Joskus 15v sitten varmaan tutustuin lajiin eikä se nyt tosiaankaan ole niin hyvä/helppo/halpa/varma grilliruoka että omassa kattauksessa menisi ikinä makkaran tai pihvin tai liha-sipuli-juures-vartaan ohi. Ja onneksi ilmeisesti ne joiden grillistä tulee syötyä vieraana on samaa mieltä.
Viljelty herkkusieni on jotenkin niin epäsieni tai sienenkorvike. Ei näytä sieneltä, ei maistu sieneltä, ei kasva metsässä, ei maksa sienen hintaa, ei oikein edes tarvitse suolaa tai sipulia tai kermaa tai voita tai smetanaa. Tosin jos noita käyttää niin kastikkeesta tulee hyvä, ihan väkisin ja on siinä myös herkkusienen hyvä maku.
Jotenkin taakse se maku jää jos sieni grillataan verhoiltuna pekonilla, joka sinänsä on kyllä ihan ensiluokkainen läskisiivu ja ihan parasta nimenomaan grillattuna, mutta ei se silti sienityksellä parane tasoaan ylemmäs.
[/quote]
Tää on kyllä täyttä bullsittia. Pekoni, herkkusieni ja nimenomaan KOSKENLASKIJA-juusto makuyhdistelmä sopii täydellisesti yhteen.
Itse laitan sekaisin voimakasta koskenlaskijaa ja vuohenjuustoa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 21:09"]
Sano, että sulla on ongelmia korkean kolesterolin kanssa ja lääkäri kehoitti vähentämään kovan rasvan + lihan syöntiä.
[/quote]
Tai sitten sanoo että kiitos ei.
Muodin huipulla ollaan vain kun trendit luodaan itse. Muut on jo copycatteja ja laahaa pahasti perässä.