Riittääkö rakkaus??
Nyt kun pikkukakkosen odotus on päässyt vauhtiin on alkanut pelottaa, että riittääkö rakkaus kahdelle pienelle?? Esikoinen on kakkosen syntyessä reilu 3,5 vuotias ja on saanut siihen saakka jakamattoman huomion.. Miten esikoinen ottaa uuden tulokkaan??
Kommentit (2)
Älä turhaan huoli, kyllä se rakkaus riittää ja kyllä sydämessä on tilaa! En sano että rakastaisit toista yhtään sen vähempää mutta ihan varmasti erilailla.
Itsellä esikoinen on tyttö ja toinen poika, rakastan molempia varmasti ihan yhtä paljon, mutta kyllä meidän väliset suhteet on niin erilaisiakin. JOkainen lapsi on kuitenkin oma persoonansa ja kun siihen persoonaan pääsee tutustumaan ensi hetkestä lähtien eihän sitä voi olla rakastamatta. Varsinkin kun se on oma lapsi.
Ja vaikka isompi joutuu huomion jakamaankin, niin onhan sisarukset aina rikkaus, joillekin lapsille jakamaan oppimisen kokemus voi tulla enemmän kuin tarpeeseenkin!! (nimim. päiväkodissa näkee kaikenlaista piiperöä)
JOs rakkaus ei riittäs, uskaltasko kukaan koskaan tehdä toista lasta? Itsellä kolmannen odotus loppusuoralla ja sydän senkun laajenee :)
Minjuska 37+2
Ainakin mun mielestä, se rakkaus toiseen lapseen tuli heti ja voimakkaasti... sillä on vauvana varsinkin paljon samoja piirteitä kun esikoisella... Meillä oli kyllä paljon pienempi ikäero (1v7kk).
Mustasukkaisuudesta on vaikea sanoa kun lapsia on sitten laidasta laitaan...
Omaa napaa -> Me annettiin esikoiselle sairaalassa esikoiselle uusi nukke, niin että hänellä ois oma vauva hoidettavana. Sairaalassa jo vauva ei vaan ollut mun sylissä kun hän isänsä kanssa tuli käymään vaan myös sängyssä tai isän sylissä. Niin mulla oli jo siinä vaiheessa aikaa vaan hänelle. Alkuaikoina kun vieraita tuli annettiin niille ohjeeksi että ei välttämättä vauvaa tarvii tulla katsomaan vaan isosiskoa, ja lahjatkin hänelle. Tehtiin ennemmin iso juttu siitä että hän on isosisko. Jos vieraat halus tuoda lahjaa vauvalle, sitä avattiin sivussa ei tehty juttua, ja hössötys vauvan lähellä kielletty, eihän se vauva edes sitä huomiota osaa tossa vaiheessa kaivata. On vieläkin tärkeetä että sekä minä että mies annetaan esikoiselle yksinaikaa, jolloin tehdään isompien lasten juttuja, jos ei muuten niin sit kun toinen on päikkäreillä... Myös kannustettiin esikoista auttamaan ja ennemmin kehuttiin kun teki jotain hienoa kun että kokoajan toruttiin jos ei kaikki mennytkään aivan loistavasti, onhan se isommalle iso juttu. Meillähän ikäero oli pienempi, mutta nyt on isompi reilu kolme ja pienempi 1½ ja pitää sitä vieläkin itseä muistuttaa että se toinen on vaan kolme ei jo kolme että vaikka se on niin paljon isompi kun toinen on se kummiskin niin pieni eikä aina jaksa käyttäytyä... No nyt on meillä kolmas tulossa, ikäeroa tulee kuopukseen 2 niin katotaan paljonko mustasukkaisuutta meillä niilllä on...
No sori tuli piiiiiiiiitkä tarina...
Nani + 2 mukulaa + rv 14+3