Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä puhelinkysymys: miten Android eroaa Windowsista?

Vierailija
24.06.2014 |

Mietin älykännykkää. Harkitsen Stockan tarjouksessa olevaa Samsung Galaxy Ace Style -puhelinta. (Hinta on 139 euroa. Normaalihinta on 188,80 euroa.) 3G netti, 5 megapikselin kamera.

Lumioissa olisi Windows-käyttöjärjestelmä.

Ideaalimaailmassa ostaisin iPhonen tai 600 euron Samsungin tai Lumian, koska vietän paljon aikaa netissä. Pitkän sairausloman jälkeen minulla on varaa vain edulliseen, alle 200 euroa maksavaan puhelimeen.

Osaisiko joku selittää hyvin selkeästi, miten Android-käyttöjärjestelmä eroaa Windowsista?

(Sairausloman syy on syöpä. Joku kysyy tätä kuitenkin.)

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku vastata tähän?

Vierailija
2/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Googlella. Ei tällaiseen foorumiin kukaan jaksa kirjoittaa tyhjentävää vastausta. Vähän sama kuin kysyisit mitä eroa on Macilla, Linuxilla ja Wintoosalla. Kaikilla on oma arkkitehtuurinsa ja ekosysteeminsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt windows-puhelinta, joten en osaa vertailla. Andoroidpuhelimessa pidän siitä että siihen on yllin kyllin erilaisia ilmaisia sovelluksia saatavilla. Windows on kaiken kaikkiaan sellainen monopolimörkö, että en pidä siitä ylipäätään.

Vierailija
4/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas vastaaja

Googletin tietenkin, mutta en hahmota eroja, koska en ole käyttänyt Android-laitetta.

Kiitos neljännelle vastaajalle.

Vierailija
5/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti Android. Käy kaupassa vertailemassa lumioita ja samsungeja. Kukaan ei jaksa selittää, kun yksinkertaisesti ei pysty.

Vierailija
6/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kuulemani selitys käyttöjärjestelmien eroista on se, että Androidin voit räätälöidä tekemään juuri sitä mitä haluat, mutta sulla pitää olla aikaa, halua ja osaamista sen tekemiseen. Windowsia taas ei tarvitse räätälöidä, vaan se on tehty suoraan peruskäyttäjän käteen sopivaksi ja helposti lähetyttäväksi. Jos sitten halua räätälöidä sitä, niin se onkin sitten vaikeampaa.

Vierailija
7/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen kaupassa. Myyjä totesi minulle, että Android ja Windows ovat aivan erilaiset. Vastaus ei valitettavasti kerro minulle yhtään mitään.

Kiertelisin mielelläni kaupoissa, mutta olen niin heikossa kunnossa, ettei minusta tällä hetkellä ole siihen. Sen vuoksi tiedustelin aiheesta palstalla.

Ap

Vierailija
8/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos seitsemännelle vastaajalle. Peruskäyttäjälle Windows vaikuttaa helpommalta. Hmm, olisikohan Lumia kuitenkin paras vaihtoehto. Monet kehuvat Samsungia, joten päätös on hankala.

Toisaalta miksi en oppisi käyttämään Samsungia, kun olen käyttänyt hyvin monenlaisia (tietokone-) ohjelmia aiemminkin.

Ap

Vierailija
9/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 14:03"]

Kiitos seitsemännelle vastaajalle. Peruskäyttäjälle Windows vaikuttaa helpommalta. Hmm, olisikohan Lumia kuitenkin paras vaihtoehto. Monet kehuvat Samsungia, joten päätös on hankala.

Toisaalta miksi en oppisi käyttämään Samsungia, kun olen käyttänyt hyvin monenlaisia (tietokone-) ohjelmia aiemminkin.

Ap

[/quote]No mitä sen luurin pitäisi pystyä tekemään? Mikä käyttis tietokoneessasi on?

Vierailija
10/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Androidiin saa ladattua play-kaupasta kaiken mitä itse tarvitsee. Osa kavereista on päätynyt lumioihin ja aina kuulee valitusta kun milloin mitäkin sovellusta ei oo windows-phonelle tehty.(no esim tinder ja instagram)

Mulle toi posti tänään uuden android-puhelimen, ja meni reilu tunti et sain sen oman mieleni mukaseks(halusin kaikki samat sovellukset kun edellisessä puhelimessa, samaan järjestykseen). Normaali käyttöönotto ei todellakaan vie kun sen 5-10 minuuttia.

Suosittelen ehdottomasti android- käyttöjärjestelmää.

Vierailija
11/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin se Android jättää erohakemuksen käräjäoikeuteen ja puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen sen pitää jättää vielä lopullinen erohakemus. Sitten ne on eronneet.

Vierailija
12/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se androidikaan tunnu olevan vaikea omaksua. Meillä on lapsella Android-kännykkä sekä tabletissa Android-käyttöjärjestelmä. Hieman eri paikassa on toiminnot Windows-puhelimessa kuin Androidissa, mutta kun eihän sitä tarvitse oppia käyttämään kerrallaan kuin sitä omaa puhelinta... Olen minäkin aika pihalla usein lapsen android-puhelimen kanssa vaikka hän sitä käyttää sujuvasti, mutta hetken katseltua sieltäkin löytyy ne samat jutut kuin winkkarista. Androidille on enemmän ilmaispelejä ja -sovelluksia kuin winkkarille.

Vierailija
13/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Lumia itselläni, enkä hirveästi osaa Androidista sanoa, mutta ovat ne ilmeeltään jonkin verran erinäköiset. Perus netinkäyttäjälle vain makuasia, mutta muuten Android on vissiin helpommin muokattava, jos enemmän koodaamisesta ja tietokoneista ymmärtää. Peruskäyttäjälle oleellisempaa onkin laitteille saatavien sovellusten määrä, jossa Android voittaa Windowsin mennen tullen. Toki Androidille saatavien sovellusten joukossa on paljon paskaakin, mutta on myös paljon sovelluksia joita Windowsille ei välttämättä saa ollenkaan, tai ne julkaistaan sille vasta myöhemmin. Tämä johtuu vain siitä, että Android-laitteiden markkinaosuus on niin paljon suurempi kuin Windowsilla, jolloin sovellusten tekijät ovat siitä luonnollisesti paljon kiinnostuneempia. Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä. Perus käytettävyyseroja kannattaa mennä ihan johonkin liikkeeseen vertailemaan ja hypistelemään, että mikä mukavimmalta tuntuu. Itse olen kyllä ihan Lumiallakin pärjännyt. Windows-puhelinten etu voi olla myös se, ettei ne kiinnosta niin paljon myöskään virusten tekijöitä.

Vierailija
14/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 14:06"]

Androidiin saa ladattua play-kaupasta kaiken mitä itse tarvitsee. Osa kavereista on päätynyt lumioihin ja aina kuulee valitusta kun milloin mitäkin sovellusta ei oo windows-phonelle tehty.(no esim tinder ja instagram)

Mulle toi posti tänään uuden android-puhelimen, ja meni reilu tunti et sain sen oman mieleni mukaseks(halusin kaikki samat sovellukset kun edellisessä puhelimessa, samaan järjestykseen). Normaali käyttöönotto ei todellakaan vie kun sen 5-10 minuuttia.

Suosittelen ehdottomasti android- käyttöjärjestelmää.

[/quote]

Instan saa nykyään winkkarillekin (win8) beta-versiona, mutta joo, kaikkia samoja ei saa mitä androidille on saatavilla.

Vierailija
15/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lumia 800. Mielellä jokin i phone. Pojalla samsung.

Lumia pelittää ihan hienosti. Netti toimii hyvin ym.. Youtubesta en saa ihan kaikkia videoita näkymään. Yle areena ei näy puhelimessani :/

Itse noin niinkuin muuten tykkään nokian puhelimista. Mulla on ollut tämä 2,5v Nyt kuitenkin harkitsen josko hommais itselle samsungin puhelimen. Siinä on enemmän toimintoja valmiina. I phonessa on parempi grafiikka kuin lumiassa.

Eli omien käyttökokemusten perusteella suosittelen samsungin puhelinta.

Vierailija
16/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä väittäisin, että Windows-puhelimiin saa kaikki peruskäyttäjän tarvitsemat sovellukset. Jos toiselle käyttöjärjestelmälle on tarjolla 100000 ja toiselle 10000 sovellusta, niin todennäköisesti niistä oikeasti hyödyllisiä on molemmissa noin 100. Eli sovellusten määrällä ei ole väliä vaan sillä, että mitä puhelimella tekee. Suurin osa käyttäjistä käyttää selainta, facebookia ja muutamaan muuta sovellusta, jotka löytyvät kyllä kaikille alustoille. Ratkaisevaa on se, mikä miellyttää omaa silmää ja kuinka paljon erilaisia ominaisuuksia käyttää. Jos tarve on tosiaan nettiselailu ja pari sovellusta, niin sitten puhelimen voi valita ihan ulkonäön perusteella.

Vierailija
17/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 14:17"]

Mä väittäisin, että Windows-puhelimiin saa kaikki peruskäyttäjän tarvitsemat sovellukset. Jos toiselle käyttöjärjestelmälle on tarjolla 100000 ja toiselle 10000 sovellusta, niin todennäköisesti niistä oikeasti hyödyllisiä on molemmissa noin 100. Eli sovellusten määrällä ei ole väliä vaan sillä, että mitä puhelimella tekee. Suurin osa käyttäjistä käyttää selainta, facebookia ja muutamaan muuta sovellusta, jotka löytyvät kyllä kaikille alustoille. Ratkaisevaa on se, mikä miellyttää omaa silmää ja kuinka paljon erilaisia ominaisuuksia käyttää. Jos tarve on tosiaan nettiselailu ja pari sovellusta, niin sitten puhelimen voi valita ihan ulkonäön perusteella.

[/quote]

13 allekirjoittaa tän myös windows phone -käyttäjänä.

Vierailija
18/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Android on googlen puhelinkäyttis, windows microsoftin. Käytätkö googlea vai bingiä hakuihin? Gmail vai hotmail? Googlen hangouts vai skype? Nuo nyt ensin tulee mieleen palveluista jotka ovat jomman kumman tuottamia ja jotka mitä todennäköisimmin toimivat paremmin "omalla" alustalla.

Ennen juhannusta päivitin isäni puhelinta, lumia, ja ainakin päivitykset tulevat androidiin mukavammin ja nopeammin.

Vierailija
19/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos iPhonesta haaveilet, niin hommaa sellanen Elisa Shopitista luottokaupalla? Kauppa on koroton, ja puhelimen voi halutessaan maksaa kerralla pois koska vaan, jos esim voittaa lotossa (hehheh). Liittymää saa myöskin vaihtaa niin usein kun tahtoo, eli ei ole liittymään sidottu sopimus.

Vierailija
20/40 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille.

Tietokoneella Windows.

Käytän hakuihin Googlea. Sähköposteina Yahoo, Gmail ja harvemmin Hotmail. Skype tms. harkinnassa. Facebook, LiveJournal, YouTube, sanoma- ja aikakauslehdet. Mm. HS, Aamulehti, Talouselämä, Kauppalehti ja sisustuslehdet. Tieto kiinnostaa enemmän kuin julkkikset, blogit tms.

Mietin myös Samsungin läppäriä (noin 300 euroa), jossa on puhelin. Hankala tietenkin raahata mukana, kun käy kävelyllä. Kätevä esim. junassa.

Ehkä sittenkin Samsung. Puhelin vai läppäri ja puhelin...  

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän