Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö yliopistoissa on tapana kopioida kaikki kirjat?

Vierailija
24.06.2014 |

Opiskelin Turussa 93-98 ja silloin kaikkien peruskurssien kirjat pystyi ostamaan kopioina. Siis joku oli tehnyt suuren työn ja kopioinut sivu kerrallaan kokonaisen kirjan ja sitten kun ei kopioita enää itse tarvi, sen voi myydä eteenpäin. Kopioitten ostamista ja myymistä ei mitenkään edes piiloteltu vaan se oli täysin julkista toimintaa. Kukaan ei ostanut kirjoja, kirjastossakin oli suosituimpia kirjoja niin vähän, että kopioniput oli kaikilla.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään käytetään e-kirjoja, ei tarvi kopioida.

Vierailija
2/10 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Jyväskylässä 1992 - 1996 eikä kellään ollut mitään kirjakopioita. Käytiin lukemassa kirjastossa lukukappaleita, jos ei saatu lainattua kirjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelin Tampereella 1990-luvun alkupuolella, eikä mekään mitään kirjoja kopioitu. Jos kirjaa ei saanut, luettiin joku toinen, missä oli lähes samat asiat. Tai edes kaverin muistiinpanot.

Nykyään tosiaan noita e-kirjoja ja e-kirjastoja on aika paljon.

Vierailija
4/10 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkintoni suorittanut 2000-luvulla enkä kenenkään nähnyt koskaan kopioivan kirjoja. Ei siinä olisi ollut mitään järkeäkään, helvetillinen homma (yhteiskuntatieteellisessä) ja kopioiminen sen verran kallista.

Yksittäisiä lukuja tai artikkeleita kyllä saatiin aina välillä luennoitsijoilta.

Vierailija
5/10 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tarvinnut (humanistinen, Helsinki), koska luennoilla tarvittavat artikkelit on yleensä kopioitu meille. Usein kursseilla on ollut eri artikkeleita, ei kokonaisia kirjoja. Jos ei, kirjastosta saa kirjoja tai siellä on parin päivän lainoja.

Olen kyllä skannannut joskus artikkelin itselleni tai ryhmätyötä varten, mutta se on aika työlästä. Nykyään just noi kurssiartikkelit on useammin netissä ja itsekin olen vältellyt sitä, että kaikki olisi paperimuodossa.

Vierailija
6/10 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin Turun yliopistossa 1996-2000 ja en yhtäkään kirjaa kopioinut koko aikana. Itse asiassa en tainnut montaa kirjaa koko opiskeluaikana lukeakaan, luentomonisteista yleensä sai tarvittavat tiedot. Opiskelin tietojenkäsittelyoppia, siellä kirjat ei niin keskeisiä kuin jossain muualla.

Vierailija
7/10 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä vielä jonkin verran kopioitiin, onneksi e-kirjoina saa nykyään monia opuksia. 

Vierailija
8/10 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole montaa kirjaa tarvinnut kursseja varten pakollisina. Yleensä kirjat on saanut valita itse aiheeseen liittyvästä, esim. 6 kirjaa kurssikirjallisuudesta.

Vierailija
9/10 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuollaisesta tavasta kuullutkaan. Opiskelin Tampereella 2008-2012 ja ihan kirjaston hain kirjoja jos sain. Jenkkikirjat on siitä hyviä, että lähes kaikissa on luvun lopussa tiivistelmä, niitä joskus kopioin kun laina-ajat oli niin lyhyitä (joskus vaan yölainaan käskikirjastosta), että koko kirjaa ei ehtinyt lukea, ainakaan useampaan kertaan.

Vierailija
10/10 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kaikki kirjat olen lainannut kirjastosta (hum, Hki), saatavuus yleensä erinomainen. Joskus opettaja on suoraan jakanut opiskelijoille pdf-kirjoja. En ole muistaakseni 5 vuoden opiskeluaikanani kertaakaan käyttänyt kopiokonetta tai skanneria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi