Miksi ette menisi puolisosi kanssa parisuhdekurssille/-leirille?
Niin monella tuntuu olevan kismaa parusuhteessaan, mutta niin vähän parit tuntuvan tekevän työtä suhteensa eteen. Tunteita ei käsitellä silloin, kun ne tulee, vaan jätetään pinnan alle kumuloitumaan. Tällainen kasvattaa etäisyyttä parisuhteessa, sekä yleistä tyyttmättömyyttä.
Itse käyn oman aviopuolisoni kanssa säännöllisesti n.kerran vuodessa ( tai kerran parissa vuodessa) parisuhdekurssilla tai -leirillä ja voin todellakin suositella työmuotoa kaikille pareille. Sieltä saa parosuhteeseen selkeää struktuuria ja käytännöllisiä työkaluja arkeen. Kuulostaa tekniseltä, mutta oikeasti tepsii :)! ...Vaikka vuosia olemme yhteistä taivalta taittaneet, niin jokaisen leirin jälkeen olo on kuin vastarakastuneella, kun pölyt rakkauden päältä on tampattu. Työskentely syväpuhdistaa ja "kirkastaa" suhdetta ja omia tunteita. En varmaan sitä paremmin pukea sanoiksi.
Monissa suhteissa mies on usein se, joka tuntuu kursseja ym. karttavan, joten kannattaa ehkä aloittaa ns.matalan kynnyksen kurssista, esim. sellaiselta luentotyyppiseltä, jossa ei veivata mitään muiden osallistujien kanssa. ...Jos jollakulla on kysyttävää kurssien sisällöistä tai mistä vaan, vastaan mielelläni :)!
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:52"]
En ole itse koskaan ollut tuollaisella leirillä, mutta voisin hyvin mennäkin. Ihmettelen vaan täällä mesoavia ihmisiä, jotka tyrmäävät heti tuollaisten leirien mahdollisuuden. Puhuminen, kahdenkeskinen aika ja muiden kokemusten kuunteleminen ei tee kenellekään pahaa. En usko, että nuo leirit nyt ihan kaikille sopisi, mutta aika ennakkoluuloiselta kuulostaa jos ne tuomitaan täysin etukäteen. Itselläni suurin kynnys on ollut noiden järjestäjien kristillinen tausta, mutta ehkä meidänkin pitäisi päästä ennakkoluuloista yli ja kokeilla.
[/quote]
Niin, tyrmäävät koska tietävät että tuo "työskentelymalli" on itselleen täysin epäsopiva. Aphan nimenomaan kysyi, että miksi ette menisi ja siihen on vastattu. :)
[/quote]
Niin. Miksi tosiaan tuollaiselle leirille pitäisi "ennakkoluulottomasti" mennä, jos ajatus tuntuu täysin vieraalta?
No jopa on tosiaan tullut vääntöä :D. Ei kenenkään kannata väkisin leirille mennä, jos kokee sen vastenmielisenä, mutta onneksi muutamat tällä tavoin kommentoineet ovat myös lisänneet perään, että joillekin leiri/kurssi voi sopia. Itse joskus turhaudun ihmisten kanssa, jotka tuomitsevat liian nopeasti antamatta mahdollisuutta. Itselläni on se periaate, että jos tunnistan itsessäni jonkun ennakkoluulon, niin altistan itseni juuri siksi sille asialle. Tällätavoin olen löytänyt elämääni ihan mahtavia juttuja. Sen sijaan, että sanoo "ei se minulle sovi" kannattaa haastaa itseään "miksei se muka sopisi".
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:19"]
No jopa on tosiaan tullut vääntöä :D. Ei kenenkään kannata väkisin leirille mennä, jos kokee sen vastenmielisenä, mutta onneksi muutamat tällä tavoin kommentoineet ovat myös lisänneet perään, että joillekin leiri/kurssi voi sopia. Itse joskus turhaudun ihmisten kanssa, jotka tuomitsevat liian nopeasti antamatta mahdollisuutta. Itselläni on se periaate, että jos tunnistan itsessäni jonkun ennakkoluulon, niin altistan itseni juuri siksi sille asialle. Tällätavoin olen löytänyt elämääni ihan mahtavia juttuja. Sen sijaan, että sanoo "ei se minulle sovi" kannattaa haastaa itseään "miksei se muka sopisi".
Ap
[/quote]
Itsestään selvyys se minulle on että joillekin sopii, eikä se minulta ole pois. En vain ole kokenut tarpeelliseksi sitä viestini perään kirjoittaa. :)
Ja olenhan tosiaan itseni haastanut, miksei se minulle sopisi:
a) Näillä leveysasteilla on tarjolla hengellisiä leirejä, olemme ateisteja.
b) Kumpikaan meistä ei nauti ihmispaljoudesta, saati ryhmätehtävistä vaan kokee ne erittäin kiusallisina.
c) Rakastuttiin toisiimme siinä, miten hyvin osaamme keskustella keskenämme. Sillä tavoin meidän parisuhde oikeastaan alkoi, vakavien keskustelulla ja ajatusmaailman jakamisella.
200-600 euron maksaminen leiristä joka tuskin toisi meille mitään uutta infoa on siis meidän kohdallamme täysin turhaa, en voi puhua muista.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:35"]
En minä vähättele, päinvastoin olen yrittänyt sanoa, että jos pariskunta on onnellinen ja osaa itse hoitaa suhdettaan, niin mikä sen parempaa! Sehän on upeaa! Alkujaan kirjoitin kursseista, koska halusin informoida sellaisestakin vaihtoehdosta. Se voi joillekin olla ihan huippujuttu, niin kuin meille.
Ap
[/quote]
Ai et?
Etkö oikeasti nää sitä mitä olet kirjoittanut? Että teidän suhde on nyt niiin tunnepaloa ja upeaa koska kurssit ja muilla perussuhteita ja onhan se hyvä jos siihen tyytyy, joillain hyvä liitto saatu lahjana ja joillain vaan on pintaliitoa kokoajan tekemättä mitään.
Olette te nyt niin hyvä pari kun olette jaksaneet taistella. *taputus*
[/quote]
Jotkut osaa valita jo heti alunalkaen puolison sillä lailla, että se on tunteenpaloa ja ihanaa ilman mitään teennäisiä kursseja ja leikkejä ja ryhmäkeskusteluja
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:08"]
En ole itse koskaan ollut tuollaisella leirillä, mutta voisin hyvin mennäkin. Ihmettelen vaan täällä mesoavia ihmisiä, jotka tyrmäävät heti tuollaisten leirien mahdollisuuden. Puhuminen, kahdenkeskinen aika ja muiden kokemusten kuunteleminen ei tee kenellekään pahaa. En usko, että nuo leirit nyt ihan kaikille sopisi, mutta aika ennakkoluuloiselta kuulostaa jos ne tuomitaan täysin etukäteen. Itselläni suurin kynnys on ollut noiden järjestäjien kristillinen tausta, mutta ehkä meidänkin pitäisi päästä ennakkoluuloista yli ja kokeilla.
[/quote]
Niin, tyrmäävät koska tietävät että tuo "työskentelymalli" on itselleen täysin epäsopiva. Aphan nimenomaan kysyi, että miksi ette menisi ja siihen on vastattu. :)
[/quote]
Niin. Miksi tosiaan tuollaiselle leirille pitäisi "ennakkoluulottomasti" mennä, jos ajatus tuntuu täysin vieraalta?
[/quote]
No siksi kun suurin osa luulee olevansa superpareja tai heille riittää vain perussuhde. Näinhän ap asian ilmaisi.
Ap
[/quote]
Pienenä provona: Avoin suhde sopii joillekin pariskunnille. Teidänkin kannattaa haastaa itsenne ja kokeilla! Ei kannata tuomita ennen kuin kokeilee.
Tai sitten voi vain "ennakkoluuloisesti" hyväksyä sen, että kuuntelee omaa sisäistä ääntään ekä lähde edes kokeilemaan sellaista, minkä kokee itselleen täysin vieraaksi ;)
^ sinun perustelusi kuulostaa hyviltä ja fiksuilta :)! Tarkoitin näitä "ei ikinä-siellä on kuitenkin kamalaa- kamalia ihmisiä-eikä se toimi" - tyyppejä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No siksi kun suurin osa luulee olevansa superpareja tai heille riittää vain perussuhde. Näinhän ap asian ilmaisi.
[/quote]
Miksi olet noin ilkeä ja ymmärrät tahallaan väärin?
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:34"]
Ap
[/quote]
Pienenä provona: Avoin suhde sopii joillekin pariskunnille. Teidänkin kannattaa haastaa itsenne ja kokeilla! Ei kannata tuomita ennen kuin kokeilee.
Tai sitten voi vain "ennakkoluuloisesti" hyväksyä sen, että kuuntelee omaa sisäistä ääntään ekä lähde edes kokeilemaan sellaista, minkä kokee itselleen täysin vieraaksi ;)
[/quote]
Tämä on kyllä hyvä esimerkki. Tietyt asiat vaan tietää itselleen vääriksi, ja on ihan tervettä uskoa itseään. :)
[/quote]