Miksi ette menisi puolisosi kanssa parisuhdekurssille/-leirille?
Niin monella tuntuu olevan kismaa parusuhteessaan, mutta niin vähän parit tuntuvan tekevän työtä suhteensa eteen. Tunteita ei käsitellä silloin, kun ne tulee, vaan jätetään pinnan alle kumuloitumaan. Tällainen kasvattaa etäisyyttä parisuhteessa, sekä yleistä tyyttmättömyyttä.
Itse käyn oman aviopuolisoni kanssa säännöllisesti n.kerran vuodessa ( tai kerran parissa vuodessa) parisuhdekurssilla tai -leirillä ja voin todellakin suositella työmuotoa kaikille pareille. Sieltä saa parosuhteeseen selkeää struktuuria ja käytännöllisiä työkaluja arkeen. Kuulostaa tekniseltä, mutta oikeasti tepsii :)! ...Vaikka vuosia olemme yhteistä taivalta taittaneet, niin jokaisen leirin jälkeen olo on kuin vastarakastuneella, kun pölyt rakkauden päältä on tampattu. Työskentely syväpuhdistaa ja "kirkastaa" suhdetta ja omia tunteita. En varmaan sitä paremmin pukea sanoiksi.
Monissa suhteissa mies on usein se, joka tuntuu kursseja ym. karttavan, joten kannattaa ehkä aloittaa ns.matalan kynnyksen kurssista, esim. sellaiselta luentotyyppiseltä, jossa ei veivata mitään muiden osallistujien kanssa. ...Jos jollakulla on kysyttävää kurssien sisällöistä tai mistä vaan, vastaan mielelläni :)!
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:52"]Emme todellakaan halua viettää aikaa random porukassa.
[/quote]
Random-porukan kanssa omaa parisuhdetta pääsee peilaamaan raikkaammin kuin kaveriporukan kanssa. Joskus myös random-ihmisille avautuminen on helpompaa kuin ystäville. Mutta tämä tietenkin vain mun kokemus. Kannattaa käydä testaamassa oma kokemus, eikä tuomita liian hätäisesti. Homma saattaa yllättää positiivisesti :).
Ap
[/quote]
Tai negatiivisesti, mikä on todennäköisempää.
Ihmisillä menee usein vuosia ennenkuin uskaltaa avautua edes maksetulle terapeutille, miten asia olisi eri jossain porukassa joita pareihin voi hyvässä lykyssä vielä törmätä leirin loputtua lähikaupassa.
[/quote]
Pakko tähän vielä kommentoida se, ettei ketään pakoteta avautumaan väkisin. Kukin saa kertoa sen verran kuin itselle sopii. Kuitenkin muiden kertomusten kuunteleminen voi antaa oivalluksia.
Ap
[/quote]
Juu, aivan varmasti on leppoisa meininki jos yksi pari tulee vaan kuuntelemaan kun muut avautuu.. :) Ei pakko tietenkään ole kertoa, mutta....
[/quote]
Kaikki istuu hiljaa ja odottaa milloin ne muut avautuu, että pääsisi peilaamaan. Kävin kokeilemassa keskoslasten vanhempien vertaistukiryhmää... ei todellakaan ole tällaiset työmuodot mun juttu.
Jos viina ja sauna ei auta, niin parempi varmaan erota. Eli meillä nostetaan kissa pöydälle parin saunakaljan voimin ihan vaikka joka viikko.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:16"]
Jos suhde on onnellinen ja kumppanit osaavat omine nokkineen suhdettaan hoitaa, niin mikäs sen parempaa :). Ei kursseihin silloin tarvi rahojaan hassata. MUTTA jos tuntuu, että suhteesta on jotain hävinnyt ja ei näe metsää puilta ja tuntuu, että tarvisi uutta näkökulmaa voi kurssi olla tosi hyvä juttu! Sen tahdoin tuoda esiin! Ei me mieheni kanssa oltais näin hyvin osattu parisuhdettamme hoitaa ilman näitä työskentelyjä. Me tarvittiin konkreettisia ohjeita ja tarvitaan edelleen. Parisuhde on kuitenkin jatkuvaa työskentelyä. Itse ajattelemme (insinöörimäisesti), että suhde laitetaan säännöllisesti huoltoon, korjataan mieluummin pikkuvikoja useammin, kuin jättiremonttia harvoin.
Ap
P.S. katsokaa tuo Kataja ry:n tahdolla ja taidolla-kurssi. Ja kaukana asuville ei-uskovaisille suosittelisin ev.lut.-leirejä, kun niissä on vähiten uskontoa ja eniten yleispätevää humanismia.
[/quote]
No voitko niitä esimerkkejä tehtävistä kertoa?
Ev lut leirejä ateisteille? Oh come on!
Parisuhdekurssi... Kuinka uusavutonta tää meininki nykyään on. :D
Itse näen asian näin, että jos parisuhdetta on vähän väliä huollettava ja parisuhteeseen tarvitsee kirjallisia ohjeita niin onko se sen arvoista.
Konkreettisiä esimerkkejä työskentelyistä oman kumppanin kanssa:
* Laaditaan parisuhdejana, johon kirjataan kaikki suuret, suhteeseen vaikuttaneet asiat alkuajoista nykyhetkeen saakka. Auttaa näkemään suhteen kokonaisuutena.
* Käydään läpi esim. edell. riitatilanne askel askeleelta. Miten riita syntyi, mikä sen taustalla oli. Mitä oikeasti tapahtui? Mikä oli reaktio? Mikä oli tunne reaktion taustalla jne.
* kumpikin kirjaa yksinään toiveitaan, unelmiaan ja pelkojaan, joita sitten vertaillaan keskenään.
* kirjoitetaan kumppanille rakkauskirje.
Jne.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:22"]
* Laaditaan parisuhdejana, johon kirjataan kaikki suuret, suhteeseen vaikuttaneet asiat alkuajoista nykyhetkeen saakka. Auttaa näkemään suhteen kokonaisuutena.
* Käydään läpi esim. edell. riitatilanne askel askeleelta. Miten riita syntyi, mikä sen taustalla oli. Mitä oikeasti tapahtui? Mikä oli reaktio? Mikä oli tunne reaktion taustalla jne.
* kumpikin kirjaa yksinään toiveitaan, unelmiaan ja pelkojaan, joita sitten vertaillaan keskenään.
Jne.
Ap
[/quote]
Niin arvelinkin, eli ihan samat asiat mitä olemme ihan itse osanneet hokata parisuhteessamme puhua jo vuodet takaperin.
Tosin koen hassuna tuon riitatilanteen läpikäymisen tunnereaktiota myöten. Eikö ihmiset todellakaan käy läpi asiaa riidellessään tai sopiessaan heti?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:21"]Parisuhdekurssi... Kuinka uusavutonta tää meininki nykyään on. :D
Itse näen asian näin, että jos parisuhdetta on vähän väliä huollettava ja parisuhteeseen tarvitsee kirjallisia ohjeita niin onko se sen arvoista.
[/quote]
Riippuu odotuksista. Itse olen halunnut suhteen, jossa voin puhua kumppanille kaikesta mieltä painavasta vaivattomasti, ja että suhteessa vallitsee syvä luottamus, turvallisuus, ystävyys, intohimo ja rakkaus. Haluan tuntea mieheni koko ajan syvemmin ja toisaalta näyttää lapsille, että toisinaan hyvä avioliitto on ennemmin ansaittu kuin lahjaksi saatu.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:21"]Parisuhdekurssi... Kuinka uusavutonta tää meininki nykyään on. :D
[/quote]
Riippuu odotuksista. Itse olen halunnut suhteen, jossa voin puhua kumppanille kaikesta mieltä painavasta vaivattomasti, ja että suhteessa vallitsee syvä luottamus, turvallisuus, ystävyys, intohimo ja rakkaus. Haluan tuntea mieheni koko ajan syvemmin ja toisaalta näyttää lapsille, että toisinaan hyvä avioliitto on ennemmin ansaittu kuin lahjaksi saatu.
Ap
[/quote]
" Itse olen halunnut suhteen, jossa voin puhua kumppanille kaikesta mieltä painavasta vaivattomasti, ja että suhteessa vallitsee syvä luottamus, turvallisuus, ystävyys, intohimo ja rakkaus."
Nämä on aivan perusasiat suhteessa.
Miksi onnellisuus pitää ansaita, se on jotenkin vinksahtanut ajatus.
Jotkut ihmiset vaan toimii yhdessä, toiset ei. Jos parisuhde on huoltoa, työtä ja remppaa niin en näe että se toimii.
Teen oman yhteenvetoni tästä asiasta (ihan amis pohjalta). Sallikaa niille lapsillenne kaikki tunteet, sanoittakaa ja kuvailkaa heille erilaisia tunnetiloja, kertokaa miltä itsestänne tuntuu kun toinen sanoo pahasti tai kun ilahdutte kun toinen sanoo kivasti, halikaa ja suukotelkaa lapsianne, kertokaa heille että he ovat arvokkaita ja ihania ja rakkaita juuri sellaisina kuin ovat.
Älkää koskaan arvostelko lapsen persoonaa vaan lapsen toimintaa. Näin kasvatatte ihmisiä joilla on terve itsetunto ja normaali tunne elämä. Heidän ei tarvitse mennä erilaisille parisuhde kursseille hakemaan työkaluja, koska heillä on ne jo olemassa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:22"]
Jne.
Ap
[/quote]
Niin arvelinkin, eli ihan samat asiat mitä olemme ihan itse osanneet hokata parisuhteessamme puhua jo vuodet takaperin.
Tosin koen hassuna tuon riitatilanteen läpikäymisen tunnereaktiota myöten. Eikö ihmiset todellakaan käy läpi asiaa riidellessään tai sopiessaan heti?
[/quote]
Yllättyisit jos tietäisit :D. Harva jaksaa riitojaan puida. Usein ne jätetään kellumaan ja jatketaan eteenpäin. Harva sanoo esim. mustasukkaisuus-riidan jälkeen, että anteeksi, kyse on omasta epävarmuudesta ja hylätyksitulemisen pelosta. Mahtavaa, jos teidän suhteessa tuollainen keskustelu on myötäsyntyistä :).
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:22"]
Jne.
Ap
[/quote]
[/quote]
Yllättyisit jos tietäisit :D. Harva jaksaa riitojaan puida. Usein ne jätetään kellumaan ja jatketaan eteenpäin. Harva sanoo esim. mustasukkaisuus-riidan jälkeen, että anteeksi, kyse on omasta epävarmuudesta ja hylätyksitulemisen pelosta. Mahtavaa, jos teidän suhteessa tuollainen keskustelu on myötäsyntyistä :).
Ap
[/quote]
No minulle tuo ainakin kuulostaa aivan täysin luontevalta anteeksipyynnöltä. "Anteeksi, hermostuin koska minulle tuli x olo". Siitä on sitten juteltu että miksi.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:31"]Teen oman yhteenvetoni tästä asiasta (ihan amis pohjalta). Sallikaa niille lapsillenne kaikki tunteet, sanoittakaa ja kuvailkaa heille erilaisia tunnetiloja, kertokaa miltä itsestänne tuntuu kun toinen sanoo pahasti tai kun ilahdutte kun toinen sanoo kivasti, halikaa ja suukotelkaa lapsianne, kertokaa heille että he ovat arvokkaita ja ihania ja rakkaita juuri sellaisina kuin ovat.
Älkää koskaan arvostelko lapsen persoonaa vaan lapsen toimintaa. Näin kasvatatte ihmisiä joilla on terve itsetunto ja normaali tunne elämä. Heidän ei tarvitse mennä erilaisille parisuhde kursseille hakemaan työkaluja, koska heillä on ne jo olemassa.
[/quote]
Tosi upeasti kirjoitettu :)!
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:28"]
[/quote]
Ap
[/quote]
" Itse olen halunnut suhteen, jossa voin puhua kumppanille kaikesta mieltä painavasta vaivattomasti, ja että suhteessa vallitsee syvä luottamus, turvallisuus, ystävyys, intohimo ja rakkaus."
Jotkut ihmiset vaan toimii yhdessä, toiset ei. Jos parisuhde on huoltoa, työtä ja remppaa niin en näe että se toimii.
[/quote]
No niin onkin perusasioita. Mutta silti 50% avioliitoista päätyy eroon. Onko joukossa turhia eroja? Aivan varmasti! Moni olisi kirjoitetunkaltaisella panostuksella voinut pelastaa suhteensa ja olla onnellinen kumppaninsa kanssa ja iloita ehjästä perheestä. On olemassa superpareja, jotka ilmeiaesti vain liukuvat vuodesta toiseen onnensa kukkuloilla, mutta veikkaampa että aika moni meistä elää tavallisen hyvässä suhteessa, joissa välillä kukoistaa ja välillä on harmaata. En usko, että olisimme mieheni kanssa eronneet ilman kursseja, mutta uskon niiden parantaneen suhteemme laatua huomattavasti.
Ap
Ja miten arvelet sinne lähtevän miehen, joka ei koskaan poistu kotoa muualle kuin töihin?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:43"]Ja miten arvelet sinne lähtevän miehen, joka ei koskaan poistu kotoa muualle kuin töihin?
[/quote]
En minä tiedä :D. Kannattaa koittaa houkutella eri tavoin, mutta jos ei nappaa, niin sit ei nappaa. Ehkä sitä voisi yhdessä lukea kuitenkin jotain parusuhdekirjaa ja funtsia asioita sen avulla ihan kahden kesken?
Ap
Joku tuollainen viikonloppu olisi kiva, mutta se hinta..... 200e ok, mutta 500e ei.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:57"]Joku tuollainen viikonloppu olisi kiva, mutta se hinta..... 200e ok, mutta 500e ei.
[/quote]
200e:llakin pääsee! Kannattaa tutustua ja seurata tarjouksia ym.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:28"]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
No niin onkin perusasioita. Mutta silti 50% avioliitoista päätyy eroon. Onko joukossa turhia eroja? Aivan varmasti! Moni olisi kirjoitetunkaltaisella panostuksella voinut pelastaa suhteensa ja olla onnellinen kumppaninsa kanssa ja iloita ehjästä perheestä. On olemassa superpareja, jotka ilmeiaesti vain liukuvat vuodesta toiseen onnensa kukkuloilla, mutta veikkaampa että aika moni meistä elää tavallisen hyvässä suhteessa, joissa välillä kukoistaa ja välillä on harmaata. En usko, että olisimme mieheni kanssa eronneet ilman kursseja, mutta uskon niiden parantaneen suhteemme laatua huomattavasti.
Ap
[/quote]
"On olemassa superpareja, jotka ilmeiaesti vain liukuvat vuodesta toiseen onnensa kukkuloilla, mutta veikkaampa että aika moni meistä elää tavallisen hyvässä suhteessa, joissa välillä kukoistaa ja välillä on harmaata."
Kuka tässä on sanonut että onnensa kukkuloilla on jatkuvasti. Typerää lukea rivien välistä aivan väärää infoa.
Tavallinen arki riittää monelle ja niin sen pitäisi ollakin. Varmasti on turhia eroja, mutta mikä sitten on turha. Ellei rakasta puolisoaan, en näe eron oleva turha.
50% eroavat on myös tilastoharha. Ei suinkaan joka toinen eroa.
Jos ajatellaan, että vuosittain 10 000 paria menee naimisiin ja 5 000 eroaa, ei se tee avioeroprosentiksi 50%. Onhan nuo naimisissa olevat ihmiset vuosien takaa kuitenkin... Eli siis jos ajatellaan, että Suomessa 500 000 naimisissa olevaa paria ja näistä 5 000 vuosittain eroaa ja 10 000 uutta paria tulee mukaan, ei avioeroprosentti ole 50%.
Emme mene siksi, koska lapsille ei ole hoitajaa. Ja pienempi vasta vuoden, eli ketään vierasta emme voi myöskään kotiin palkata. Jos sitten muutaman vuoden päästä :)
^ Miksi provosoidut turhaan? Ehkäpä just 50 ei ole oikea eroprosentti, mutta totuus on, että ihmisiä eroaa ja suhteita hajoaa. Monilla on paljon käsittelemätöntä tunnetaakkaa lapsuudesta tai aikaisemmista suhteista, mikä haittaa nykyistä suhdetta. Monet ovat jollakin tapaa rikki. Suhteita rassaa riidat, joiden alkuperää ei tunnisteta.
Omasta mielestäni rakkaus syntyy toisen näkemisestä, siitä, että todella näkee toisen sisimpään ja tuntee toisen. Kokee toista kohtaan empatiaa ja tarvetta pitää lähellään. Eronneet parit ovat tässä kohtaa joskus epäonnistuneet.
...En tietenkään väitä, että kaikki erot olisivat turhia, varmasti on tilanteita, joissa se on paras ratkaisu.
Niin ja joillekin riittää ns.perussuhde ilman sen ihmeempiä. Ja jos se sopii molemmille, niin mikäpä siinä ollessa. Sehän on just silloin parasta molemmille. Itse olen tunnekylläinen ihminen ja kaipaan syvällistä yhdessäoloa ja tunteenpaloa. Onneksi mieheni on samanhenkinen.
Ap
Jos suhde on onnellinen ja kumppanit osaavat omine nokkineen suhdettaan hoitaa, niin mikäs sen parempaa :). Ei kursseihin silloin tarvi rahojaan hassata. MUTTA jos tuntuu, että suhteesta on jotain hävinnyt ja ei näe metsää puilta ja tuntuu, että tarvisi uutta näkökulmaa voi kurssi olla tosi hyvä juttu! Sen tahdoin tuoda esiin! Ei me mieheni kanssa oltais näin hyvin osattu parisuhdettamme hoitaa ilman näitä työskentelyjä. Me tarvittiin konkreettisia ohjeita ja tarvitaan edelleen. Parisuhde on kuitenkin jatkuvaa työskentelyä. Itse ajattelemme (insinöörimäisesti), että suhde laitetaan säännöllisesti huoltoon, korjataan mieluummin pikkuvikoja useammin, kuin jättiremonttia harvoin.
Ap
P.S. katsokaa tuo Kataja ry:n tahdolla ja taidolla-kurssi. Ja kaukana asuville ei-uskovaisille suosittelisin ev.lut.-leirejä, kun niissä on vähiten uskontoa ja eniten yleispätevää humanismia.