Järkyttävä ummetus, mikä auttaa?
Maha ei oo toiminut nyt yli viikkoon. Oon yrittäny helpottaa oloa juomalla joka aamu tyhjään mahaan lasillisen vettä, juomalla riittävästi, syömällä kuituja, käynyt reippailla kävelyillä..
Alkaa olla joa aika tukala olo ja syömisen miettiminenkin ällöttää. Millä saisin röörit auki?
Kommentit (84)
Kahvia tyhjään vatsaan. Reilusti vettä. Viikko alkaa olla tosi pitkä aika. Onko luumuja, movicolia, laxoberonia.
Pussillinen Halvan sokerittomia salmiakkeja toimii mulla
Noitakin keinoja jo tullut kokeiltua...Pegorion ja xylitol lähinnä lisänneet huonoa oloa, kun keräävät ilmaa vatsaan :/
Ap.
Kuulostaa sellaiselta tilanteelta, joka kannattaa laukaista mahdollisimman pian vaikka peräruiskeella. Tuskin auttaa kuidun syöminen enää tässä vaiheessa.
Onko mitään mahdollisuutta ruiskuttaa lämmintä vettä peräsuoleen. Vaikka pari dl. Joku ruisku ym?
Jos et itse voi ruiskuttaa, niin pyydä naapuriasi apuun. Sinulla ei ole mitään hävettävää.
Mietoa suolaliuosta. Laittakaa vaikka tyhjään ketsuppipulloon ja siitä letku.
Mikrolax, toimii max.15 minuutissa
Vierailija kirjoitti:
Jos et itse voi ruiskuttaa, niin pyydä naapuriasi apuun. Sinulla ei ole mitään hävettävää.
Ei naapuria, vaan terveyskeskusta, hyvänen aika sentään. Tämä on ehdottomasti sellainen asia, josta on asiallista soittaa paikalliseen terveysneuvontaan tms tai vaikka siihen uuteen päivystysapunumeroon. Siellä kyllä sitten kerrotaan, lähdetäänkö asiaa ratkomaan näin pyhien aikana mitenkään vai odotetaanko maanantaihin.
Mulla ollut toi sama ei edes mikrolax auttanut
Kilppari ja stressi tekee temput.
Löysin ravintoterapeutin tipsin:
Magnesium Gevita merkkinen 4 kpl illalla
Aamulla oli hoikka olo!
Magnesium laittaa koko kropan käyntiin👍
Mulla kanssa vähän väliä kauhea ummetus, tuntuu kuin ruoka vain katoaisi jonnekin eikä edes muodostu ulosteeksi. Mahaa vaan pakottaa ja turvottaa.
Satuin löytämään kaapistani paketin Urisan-kapseleita, eli siis virtsaneritystä lisääviä luontaistuotteita. No mulla näitten helteitten takia tuntui ettei sitäkään tullut ja nilkat turvotteli, joten heitin pari urisania huiviin.
Ja ihme tapahtui. Koko yön juoksin ensin pissalla, muutaman tunnin välein ja samantien alkoi myös suoli toimia oikein möyryämällä. Outo juttu, mutta olo parani heti ja tunsin itseni oikein kevyeksi ja liikkuminen helpottui. Nyt taas toimii mahakin.
Saa nähdä toimiiko jatkossa, tää ummetus on ollut mun riesana jo vuosia. Lääkäri neuvoi ottamaan Pegorionia joka päivä, ja se vähän alussa auttoikin. Mutta sitten kävin muusta syystä verikokeissa ja todettiin huomattava kaliumin puutos, syyksi ei keksitty muuta kuin tämä Pegorion. Joten lopetettava sekin, ojasta allikkoon siis. Kalium tasapainottui heti kun sen jätin, mutta ummetus vaivaa edelleen.
Peräruiske. Tai magnesiumsitraattia jauheena nesteeseen sekoitettuna normaalia isompi annos.
Voit myös painella ja "vetää" nyrkeillä mahaa pitkin. Hypi ja pompi.
Tuntuuko, että aukon lähellä suolessa on tavaraa? Kumihanska käteen ja sillä avitat ulos.
Vierailija kirjoitti:
Noitakin keinoja jo tullut kokeiltua...Pegorion ja xylitol lähinnä lisänneet huonoa oloa, kun keräävät ilmaa vatsaan :/
Ap.
Mullakin xylitoli tekee lähinnä ilmavaivoja ja niitten takia maha menee entistä kovemmalle. Kokeile sen sijaan liotettuja pellavansiemeniä ja pysy kotona vessan lähellä. Voi olla kohta kiirus sinne. Itse en nykyisin voi ostaa edes pellavaa sisältävää leipää.
Exä toimitti usein kovan vatsansa suihkuttamalla käsisuihkulla vettä suoraan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla tosissasi. Loistava tapa pilata naapurisopu ja saada pervon ahdistelijan maine.
Itse jouduin syömään pahan selkäkipun kipulääkettä jossa hieman opiadia, mutta sivuvaikutus olikin sitten ummetus, en ymmärrä lääkäreitä jotka määrää tuollaisia ottamatta huomioo ummetusta.
Apteekissa kysyttiin onko ummetusta jos niin täältä saa apua.
Aloin miettimään asiaa kun ummetus toi hien pintaan viikottain ja hirveet kivut vatsaan sai kiemurella tuskissaan, odottaen lorinaa suolistossa joka pistikin sitten pytylle, vaikka ostin apteekista jotain pulveria se ei auttanut mitään!
Vatsani kovettuu helposti, kun saa äherrettyy puoli tuntia tulppaa helpottaa.
Nykyään en ota enää kipulääkettä ja vatsani toimii joka toinen tai kolmas päivä ilman kipuja, mutta sitten pitää käydä neljä kertaa ja välillä se on ripsaa ihan.
Joskus joka päivä se on helpotus, muistan kun mummoni soitti ja valitti ummetustaan, siihin auttoi usein kävely, mitä hän ei rollan kanssa oikein voinut, vein luumuja hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Peräruiske. Tai magnesiumsitraattia jauheena nesteeseen sekoitettuna normaalia isompi annos.
Voit myös painella ja "vetää" nyrkeillä mahaa pitkin. Hypi ja pompi.
Tuntuuko, että aukon lähellä suolessa on tavaraa? Kumihanska käteen ja sillä avitat ulos.
Magesiumoksidi toimii tehokkaammin kuin magnesiumistraatti. Kaupasta saa hyvinvointihyllystä magnesiumoksidia. Sokerittomien karkkien yliannostus tehoaa myös. Kulaus tai pari vaikka rypsiöljyä liukastaa kans.
Apteekista bisakodyylia sisältävää ummetuslääkettä (taitaa ainoa olla Toilax), saa sekä pillerinä, peräruiskeena ja yhdistelmäpakettina. Peräruiske toimii todella nopeasti. Microlaxiin verrattuna tämä on varsinainen lääke ja se saa suolen supistelemaan voimakkaasti. Ei kannata mitään liikuntasuorituksia tehdä pariin tuntiin varsinaisen ulostamisen jälkeen tai tulee ruikulit ulos. Tuon parin tunnin jälkeen kannattaa käydä siis uudelleen vessassa. Niin ja tämä on reseptivapaa tuote.
Hyviä neuvoja täällä jo annettu, eli koita laittaa suoleen hieman vettä, ja ota Laxoberonia. Vastaisuudessa kannattaa pitää huolta kuitujen saannista sekä veden juonnista.
Kahvia aamulla tyhjään mahaan. Xylitol pastilleja askillinen. Apteekista peräruiske.