Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentunut läheinen

Tytär
26.06.2021 |

Miten toimisit tilanteessa, kun läheinen (äiti 64 v) on selvästi masentunut, mutta ei itse ilmeisesti näe tilannetta ja ei siksi hae/saa apua? Onko ainoa vaihtoehto se, että hyväksyy tilanteen ja antaa masentuneen rypeä ja kärsiä tilanteessaan? Tuntuu siltä, että jos antaa asian olla, niin tavallaan kannustaa ja vahvistaa sitä toisen masentuneisuutta.
Kyseessä on äitini, joka on vuosien mittaan (erityisesti korona-aika) muuttunut yhä enemmän passiiviseksi ja ei ole ns. tunnetasolla läsnä, mikään ei liikauta. On kuin kylmä kala, ”epäluonnollinen käytökseltään”, aivan eri kuin esim. 2 vuotta sitten. Ei tapaa ihmisiä enää kuin ehkä kerran viikossa. Jos pyytää käymään niin on max. tunnin. Pääosin katselee kotona tv:tä, ei jaksa tehdä ruokaa, syö vain leipää, jugurtteja ym. mitä ei tarvitse valmistaa.
Olen kehottanut menemään lääkäriin, ettei ole mikään esim. neurologinen sairaus taustalla, ei suostu. Olen kehottanut menemään psykologille, kun on myöntänyt olevansa masentunut, ei katso tarpeelliseksi. Olen pyytänyt menemään lääkäriin hakemaan mielialalääkkeitä, ei suostu. Olen selittänyt, että hänelläkin olisi parempi olla, jos selvittäisi asiaa ja saisi apua.
Tuntuu ihan hullulta, että tässä pitäisi ”hyväksyä” vaan toisen huonovointisuus ja olla niin että ”voi voi, olipa kiva päivä että veit ihan roskat ja kävit pihalla”. Mielestäni vahvistan tällä hänen masentuneisuuttaan. En oikein halua enää edes käydä hänen luonaan, koska se ”sairas” käyttäytyminen ja se, että tilanteelle ei muka voi mitään, ärsyttää minua ja koko kyläily tuntuu ihan teatterilta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota etäisyyttä. Olet yrittänyt parhaasi, jos toinen ei halua apua sille ei voi mitään.

Vierailija
2/6 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on ilmeisesti juuri jäänyt eläkkeelle, eikä oloneuvoksettaren elämänrytmi ole vielä löytynyt. Anna äidin vetää henkeä raskaiden työvuosien jälkeen.

Itse pääsin eläkkeelle 65-vuotiaana ja ensimmäinen eläkeläisvuosi meni vain ollessa ja haahuillessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausajan multitabs korjaa köyhästä ruokavaliosta aiheutuneen puutostaudin osin.

Vierailija
4/6 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvollinen kirjoitti:

Ota etäisyyttä. Olet yrittänyt parhaasi, jos toinen ei halua apua sille ei voi mitään.

Olet itse surkea perheenjäsen. Perhettä ei jätetä pulaan.

Vierailija
5/6 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona voi hyvin aiheuttaa masennusta, se on kaventanut elinpiiriä paljon, varsinkin heillä ketkä ovat riskiryhmää. Nyt vaan kerrot että kun rokotteet ovat saatu niin saa taas alkaa elämään väljemmin, sopikaa vaikka yhteinen kauppa päivä, tai käyt kylässä kahvittelee, ihminen piristyy kun palaa takaisin normaaliin rutiiniin...

Vierailija
6/6 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kyllä hankala tilanne. Voimia <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi