Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi maalla asuvat eivät pidä Helsingistä/helsinkiläisistä?

Vierailija
23.06.2014 |

Ja hokevat pk-seutulaisten kulkevan nokka pystyssä joka paikkaan. Miksi tällaisia halventavia kommenttaja lausutaan, vaikka lausuja itse ei olisi koskaan asunut lähelläkään Helsinkiä? Itse olen ns. skutasta muuttanut, mutta asunut Helsingissä pitkään. Tuntuu, että suurin osa täällä asuvista on muualta tulleita. Missään en ole ystävystynyt ihmisiin yhtä helposti ja ihmiset ovat paljon ennakkoluulottomampia kuin maalla asuvat.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 17:26"]

Kun helsinkiläinen tulee maalle, hän katselee maalaisia kuin halpaa makkaraa, tuhahtelee, pyörittelee silmiään, ei tervehdi, ja kuvittelee, ettei maalainen ymmärrä mistään mitään, koska asuu maalla. (Eihän kukaan maalainen voi olla kouluttautunut, fiksu, kiva tai ajan hermolla.) Ei siinä kauhean hyvää kuvaa helsinkiläisistä saa...

[/quote] No kukkuu!!! :O Mä olen stadista, osaan käytöstavat, joihin kuuluu tervehtiminen, toisten suvaitseminen, ei mikään silmien pyörittely tai tuhahtelu. Muutin landelle, pieneen kaupunkiin pohjanmaalle ja voi sitä dissaamisen, haukkumisen, aliarvioimisen määrää mihin törmäsin. Ja kommentteihin kuten "vaikka asuisit täällä vielä 10v päästä, olisit edelleen se tyttö joka tuli stadista..." Helsingissä ystävissäni oli ihmisiä joka puolelta suomea ja KETÄÄN ei eroteltu sen mukaan mistä oli tullut. Sittemmin eri vaiheitten jälkeen muutin Porvooseen, joka sekin Helsinkiin nähden on aika landea, niin sielläKIN sain kuulla mieheni kavereilta "vittu, mä en ainakaan ottais mitään tollasta itteään täynnä olevaa stadin horoa.." och samma på svenska.. Että ihan turha alkaa itkemään mitään että stadilaiset ei tykkäis landeista, kyllä se on toisin päin...

Vierailija
42/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Olen asunut sekä maalla, että Helsingissä ja minun kokemukseni mukaan se on niin, että maalla tunnetaan alemmuutta kaupunkia ja kaupunkilaisia kohtaan ja puolustaudutaan haukkumalla. Helsinkiläiset harvemmin tekee numeroa asuinpaikastaan, nirppanokkainen mitään mistään tietämätön hesalainen on päästä keksitty stereotypia.

Kesällä Helsingissä näkee paljon suomalaisia perheitä ja yhteistä kaikille tuntuu olevan häpeä. Ollaan paniikissa joka paikassa ja komennetaan lapsia jotenkin ihan hädässä metrossa. Mitä siitä, jos ratikassa jännittää? Ei tietenkään tarvitse osata mennä bussilla jossei ole ikinä kokeillut. Voi sanoa ihan ääneen, ettei hajuakaan mihin ollaan menossa ja koska jäädään pous, voi jopa kysyä joltain. Tämä on teidän pääkaupunkinne kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:26"]

Helsinki ei ole pääkaupunkiseutu. Sitä ei tunnu monikaan käsittävän.

[/quote]

Helsinki, Espoo ja Vantaa pitäisi liittää pakolla yhteen keventäen samalla hallintoon syntynyt läski pois.

Vierailija
44/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 17:26"]

Kun helsinkiläinen tulee maalle, hän katselee maalaisia kuin halpaa makkaraa, tuhahtelee, pyörittelee silmiään, ei tervehdi, ja kuvittelee, ettei maalainen ymmärrä mistään mitään, koska asuu maalla. (Eihän kukaan maalainen voi olla kouluttautunut, fiksu, kiva tai ajan hermolla.) Ei siinä kauhean hyvää kuvaa helsinkiläisistä saa...

[/quote] No kukkuu!!! :O Mä olen stadista, osaan käytöstavat, joihin kuuluu tervehtiminen, toisten suvaitseminen, ei mikään silmien pyörittely tai tuhahtelu. Muutin landelle, pieneen kaupunkiin pohjanmaalle ja voi sitä dissaamisen, haukkumisen, aliarvioimisen määrää mihin törmäsin. Ja kommentteihin kuten "vaikka asuisit täällä vielä 10v päästä, olisit edelleen se tyttö joka tuli stadista..." Helsingissä ystävissäni oli ihmisiä joka puolelta suomea ja KETÄÄN ei eroteltu sen mukaan mistä oli tullut. Sittemmin eri vaiheitten jälkeen muutin Porvooseen, joka sekin Helsinkiin nähden on aika landea, niin sielläKIN sain kuulla mieheni kavereilta "vittu, mä en ainakaan ottais mitään tollasta itteään täynnä olevaa stadin horoa.." och samma på svenska.. Että ihan turha alkaa itkemään mitään että stadilaiset ei tykkäis landeista, kyllä se on toisin päin...

[/quote]

Ja vähän pohjoisempaan suomeen kun muuttaa, niin niille kaikki on helsinkiläisiä. Kymenlaaksosta maatilalta kotoisin oleva kaverini muutti Kajaaniin opiskelemaan ja kaikki paikalliset suhtautui häneen todella nuivasti koska tuli etelästä, joku helsinkiläinen varmaan... Aivan äärettömän ennakkoluuloista porukkaa.

Mutta itse luulen tämän johtuvan siitä, että piirit on liian pienet ja ajatukset perustuu ihan vaan oletusten ja ennakkoluulojen varaan. Pätee ihan joka suuntaan: jos on kokemusta vain helsinkiläisyydestä, niin herkästi leimaa muut ns. alempiarvoisiksi. Ja jos on koko ikänsä asunut kainuussa, sitä herkästi nostaa itsensä niiden "etelän vetelien" yläpuolelle. Mutta jotenkin se helsinkiläisten mollaaminen tuntuu olevan oikeutetumpaa kuin ns. maalaisten, miksiköhän..?

Vierailija
45/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 15:09"]

Miksi tällaisia halventavia kommenttaja lausutaan, vaikka lausuja itse ei olisi koskaan asunut lähelläkään Helsinkiä?

[/quote]

Kertoisiko jotakin siitä miten hesalaiset käyttäytyy maalla?

[/quote]

Tämä on totta. Pidetään maalla asuvia aivan idiootteina. Monta kertaa nähnyt palveluammatissa. Vähätellään ja nyrpistellään paikallisille asioille, tavoille ja ihmisille.

Vierailija
46/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut koko ikäni Helsingissä ja toivottavasti siellä tulen asumaankin (tai vähintään Espoossa/Vantaalla). Poikaystäväni asuu (vielä) Keski-Pohjanmaalla jossa tällä hetkelläkin olen. 2 vuoden ajan olen täällä käynyt ja mielestäni ihmiset ovat niin täällä kuin Helsingissäkin pääosin mukavia ja auttavaisia.

En pidä itseäni parempana siksi, että asun Helsingissä. Toki olen oppinut arvostamaan mm. julkista liikennettä enemmän, minulla kun ei ole täällä autoa millä ajaa. Itselle Helsinki on sopiva paikka asua ja pidän siitä, että ympärilläni on ihmisiä. Joillekin muille taas sopii maalla asuminen ja hyvä niin.

Itseäni ärsyttää kylläkin se, että niin monet haluavat muuttaa maalta Helsinkiin. Itse olen 19-vuotias eli asunnon löytäminen on edessä, saa nähdä kuinka kauan kestää löytää ensimmäinen oma koti, kun asunnot on vähissä ja maalta tulee jatkuvasti porukkaa viemään "helsinkiläisten" asunnot...

Vierailija
47/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimielisiä paskiaisia

Vierailija
48/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:41"]

Puheen nuotti on ärsyttävän ylimielisen kuuloista pääkaupunkiseudulla.

[/quote]

Siinä mitään nuottia ole, suu auki molotetaan ja ollaan niin polleita.

Vierailija
49/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 17:44"]

Kiva lukea näitä. En ole pahemmin Savossa matkustellut, ja näillä näkymin en tulekaan matkustamaan...

T. Helsinkiläinen

[/quote]

Juu, ei kannata matkustella minnekään muualle suomeen, kaikkialla ajatellaan samalla tavalla.

Vierailija
50/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaiset haukkuvat kaikkia kaupunkilaisia. Helsinkiläisiä ei haukuta sen enempää kuin muitakaan. Helsinkiläisille tiedoksi: kun maalaiset puhuvat kaupunkilaisista, he tarkoittavat sillä kaikkia kaupunkilaisia, eivät pelkästään helsinkiläisiä.

Helsingin lisäksi kaupunkeja ovat esim. Tampere, Mikkeli, Vaasa, Kuopio, Kokkola ym.

Vierailija
51/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:41"]

Puheen nuotti on ärsyttävän ylimielisen kuuloista pääkaupunkiseudulla.

[/quote]

Siinä mitään nuottia ole, suu auki molotetaan ja ollaan niin polleita.

[/quote]

Onneksi on paljon avarakatseisempaa eikä yhtään ylimielistä pilkata toisten murretta.

Vierailija
52/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just Helsinkiin muuttaneena voin sanoa, että mua ei täältä enää pois saa. Kaikki toimii ainakin mun kohdalla paljon paremmin kuin edellisessä asuinpaikassani. Toistakin mieltä saa tietysti olla, mutta mielestä turha tulla toisten valintoja haukkumaan. Eiköhän jokainen tiedä parhaiten, mikä on itselle hyväksi.

Vierailija
53/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on mitä todennäköisimmin tietämättömyydestä.

Vierailija
54/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 15:22"]Mies pk-seudulta, ite olen pohjoisesta. Miehen kavereiden tyttöystäviin vaikea tutustua, vaikka koitan iloisesti small talkata. Ovat niin sisäänpäin lämpiäviä, että ihmettelen. Eikö uusiin ihmisiin voi tutustua reippaasti? Mies taas ihmettelee, kun tutustun uusiin pohjoissuomalaisiin, että "ihan kuin olisit tuntenut heidät aina". No niinpä, monilla pohjoissuomalaisilla tapana on jutella ihan reippaasti eikä olla nihkeitä ja nyrpeitä.

[/quote]

Sitten varmaan kannattaa lähteä takaisin sinne lappiin

Vierailija
55/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:33"]Inhoan hesalaisten ajotapakulttuuria kun perässä roikutaan satoi tai paistoi.

[/quote]

Mistähän tunnistat helsinkiläisen kuskin? Esim keskustassa ajavista harva itse asuu helsingissä. Ympäryskunnissa asuvat tulee yleensä kauempaa töihin juurikin autolla kun taas pk seudulla asuvat käyttää enemmän julkisia.

Vierailija
56/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut pienessä kaupungissa, ja olen asunut 10 vuotta myös Helsingissä, nyt asun keskisuuressa kaupungissa.

Nuorena halusin Helsinkiin asumaan, pois pienistä ympyröistä, mutta kyllähän se Helsinki on aika järkky paikka, jo silloin -90, näki tämän tästä ratikassa miesten elimiä, ja muuta sikailua siellä sun täällä. Assalla oli markokkolaisia miehiä iskemässä itselleen suomalaisia vaimoja saadakseen luvan olla maassa ja elättäjän itselleen, rumat ja lihavat nuoret lapsellisen hyväuskoiset naiset sitten menivät naimisiin parin viikon tuntemisen jälkeen. 

Metrossa on vain ehkä kolmannes ihmisistä "normaaleja" kaikki Suomen kylähullut ja narkkarit ym. kerääntyy sinne.

90-luvun puolessa välissä ei voinut lastaan päästää taloyhtiön leikkipaikalle kun siellä oli aina huumeruiskuja, myös bussipysäkeillä niitä oli, muun paskan seassa.

Koulussa johon lapsi olisi pitänyt laittaa oli jo 2000 vuonna yli 70 eri kansallisuutta.

Joten lähdin sieltä pakoon ennenkuin lapsi joutui siellä kouluun.

Nyt kun siellä käy, on aina kulttuurishokki se paskaisuus joka puolella, kusiset hissit on vain alkusoittoa.

En koskaan muuttaisi enää Helsinkiin, se on Suomen puonreikä...

Vierailija
57/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:00"]

Ehkä köyhissä muuttotappiokunnissa harmittaa kun Helsingissä on paremmat palvelut, työpaikkoja, jne.

[/quote] Aloitukseen sen verran kommenttia, että aika typerä yleistys. Lainaamaani viestiin taas sellainen huomio, että palveluiden paremmuudesta voi olla montaa mieltä. Mä asuin Helsingissä yli kymmenen vuotta, ja esim. Helsingin terveyskeskussysteemi oli kyllä aivan suolesta. Onneksi mun ei tarvinnut sitä kauheasti käyttää, suurimman osan ajasta olin YTHS:n tai työterveyshuollon piirissä. Täällä "muuttotappiokunnassa" taas terveyskeskus pelaa loistavasti, ja esim. neuvolat ovat aivan huippuluokkaa. Itselläni ei ole neuvolapalveluista kokemusta, mutta kavereiden kertoman perusteella en voi muuta kuin päätäni puistella.

[/quote] oot ilmeisesti, pirusti saikuttavaa tyyppiä ;) lovelovelove

Vierailija
58/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en pidä Helsingin keskustasta vaikka asun pk-seudulla. Se liikenteen möykkä ja ihmispaljous on vaan stressaavaa. En viihtyisi muissakaan kaupungeissa.

Ihmiset on aika samanlaisia joka paikassa. Tyhmimmät ovat ennakkoluuloisia asuvat sitten missä hyvänsä.

En ole huomannut että stadilaiset ajaisivat huonommin kuin maaseudulla asuvat. Toki ympäristö pakottaa ajamaan vähän eri lailla. Ruuhkassa nyt vaan on pakko ajaa toisella tapaa kuin maantiellä mutta itsekkäitä ihmisiä on liikenteessä kyllä joka paikassa.

Vierailija
59/59 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotteko oikeasti, että Helsinki on pelkkä keskusta tai pari kolme kaupunginosaa ja lähiötä? Kun kerrotte kokemuksianne, kertokaa, mistä kaupunginosasta puhutte. Metro paljastaa jo jonkin verran tosin, mistä seuduista puhutaan.