Miksi maalla asuvat eivät pidä Helsingistä/helsinkiläisistä?
Ja hokevat pk-seutulaisten kulkevan nokka pystyssä joka paikkaan. Miksi tällaisia halventavia kommenttaja lausutaan, vaikka lausuja itse ei olisi koskaan asunut lähelläkään Helsinkiä? Itse olen ns. skutasta muuttanut, mutta asunut Helsingissä pitkään. Tuntuu, että suurin osa täällä asuvista on muualta tulleita. Missään en ole ystävystynyt ihmisiin yhtä helposti ja ihmiset ovat paljon ennakkoluulottomampia kuin maalla asuvat.
Kommentit (59)
Kun minä kävin ensimmäisiä kertoja Helsingissä, kiinnitin huomiota jatkuvaan kiireeseen ja siihen että ihmiset mennä porskuttavat eteenpäin. Nyt olen oppinut siirtymään sivuun, jos haluan jäädä pällistelemään maisemia, etten jää takaa tulevien alle. Pakko myöntää, että minua ärsyttää juntit, jotka tekevät tungoksessa äkkiliikkeitä tai jäävät tulpaksi. Tekisi mieli jyrätä päälle.
Kiva kaupunki tämä on. Saa olla sellainen kuin on. Jos joku ei tykkää, niin aina löytyy muita samanhenkisiä joka lähtöön.
Mies pk-seudulta, ite olen pohjoisesta. Miehen kavereiden tyttöystäviin vaikea tutustua, vaikka koitan iloisesti small talkata. Ovat niin sisäänpäin lämpiäviä, että ihmettelen. Eikö uusiin ihmisiin voi tutustua reippaasti? Mies taas ihmettelee, kun tutustun uusiin pohjoissuomalaisiin, että "ihan kuin olisit tuntenut heidät aina". No niinpä, monilla pohjoissuomalaisilla tapana on jutella ihan reippaasti eikä olla nihkeitä ja nyrpeitä.
Joo kaikkihan me maalaiset halveksitaan Helsinkiläisiä. Ihan joka ikinen
t. maalainen, joka oli viimeks tässä kuussa viikon Helsingissä
Tarkoitetaanko tässä turkulaista, vantaalaista vai oikeasti maalla asuvaa, siis maaseudulla.
Ehkä köyhissä muuttotappiokunnissa harmittaa kun Helsingissä on paremmat palvelut, työpaikkoja, jne.
No ainakin Savossa tätä on havaittavissa. "Hesalaisia" pidetään tyhminä ja äärimmäisen epäkäytännöllisinä, ilman käytännön järkeä olevina. Niillä on liikaa rahaa, mistä ollaan kateellisia, ja taitava maalainen osaa rahat "hesalaiselta" itselleen ja nauraa takanapäin, että olipas tyhmä ja hyväuskoinen. Vähän saat anteeksi, jos olet syntyperältäsi edes hiukan landelta tai asunut siellä lapsena.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:00"]
Ehkä köyhissä muuttotappiokunnissa harmittaa kun Helsingissä on paremmat palvelut, työpaikkoja, jne.
[/quote] Aloitukseen sen verran kommenttia, että aika typerä yleistys. Lainaamaani viestiin taas sellainen huomio, että palveluiden paremmuudesta voi olla montaa mieltä. Mä asuin Helsingissä yli kymmenen vuotta, ja esim. Helsingin terveyskeskussysteemi oli kyllä aivan suolesta. Onneksi mun ei tarvinnut sitä kauheasti käyttää, suurimman osan ajasta olin YTHS:n tai työterveyshuollon piirissä. Täällä "muuttotappiokunnassa" taas terveyskeskus pelaa loistavasti, ja esim. neuvolat ovat aivan huippuluokkaa. Itselläni ei ole neuvolapalveluista kokemusta, mutta kavereiden kertoman perusteella en voi muuta kuin päätäni puistella.
Koska pääkaupunkiseutu on Suomen perse ja Helsinki sen perseen reikä.
Minä en pidä Helsingistä, koska siellä on liikaa ihmisiä liian pienellä alueella ja siitä seuraa sietämättömät elinkustannukset tai pakottautuminen ahtaaseen asumiseen ja ruuhkainen liikenne. Siis maassa, jossa hehtaareita riittäisi kyllä ihan jokaiselle.
Lisäksi koska ihmisistä (tai niiden vanhemmista) niin suuri osa on junantuomia, helsinkiläisiltä pääsääntöisesti puuttuu sellainen aito paikallisidentiteetti, minkä kyllä havaitset kanssakäynnissä paikallisten kanssa jo 30 km ennen vaikka nyt Turkua, Kuopiota, Oulua tai Joensuuta. Koitetaan olla jotain mikä ei ole omaa ja tahallaan tai tahattomasti unohdetaan tai kätketään omat juuret.
Totta on, että ennakkoluulottomuus on yleistä ja se on hyvä asia. Eihän ne muuten siellä pärjäisi mitenkään.
Kyseessä on kateuden ja ennakkoluuloisuuden yhdistelmä sekä ripaus pelkoakin. Täysin irrationaalista se inho silti on.
Minusta helsinkiläiset ovat todella lämpimiä ja ystävällisiä. Missään maalla tai pk-seudullakaan en ole tavannut yhtä avoimia ja reippaita ihmisiä, aina on joku valmis auttamaan!
Aidot syntyperäiset, lapsesta lähtien Helsingissä asuneet sekä usean sukupolven helsinkiläiset sen sijaan ovat leppoisampia eivätkä teeskentele turhan päiten mitään. Ne junantuomat ovat niitä epäkohteliaampia tapauksia. Aivan kuin muualta muuttaneet olisivat hiljaa ja tylyjä, jotta eivät puhuessaan paljastaisi leveää murrettaan.
No mä asun Helsingissä ja inhoan suurinta osaa helsinkiläisistä.
Huomaatteko muuten, et Helsingistä ei keksitä edes vitsejä - se on kerta kaikkiaan niin persoonaton, epäsympaattinen - niin kuin koko pääkaupunkiseutu.
Muutin nuorena lahteen ja jos jossain niin siellä oli kyllä todella nuiva vastaanotto. Kun sitten 20 vuotiaana muutin helsinkiin niin porukoihin otettiin heti mukaan ja sain todella hyviä ystäviä. :) Lähes jokainen on ollut ystävällinen ja naapuritkin juttelee ja tuli toivottamaan tervetulleeksi kun muutin.
Yllätyin positiivisesti ihmisistä helsingissä.
No enpä tiedä tuosta. Kyllä helsinkiläisiltä löytyy paikallishenkeä ja identiteettiä, esim. lauttasaarelaisilla, punavuorelaisilla, kalliolaisilla, käpyläläisillä jne. Ja Espoossa esim. meillä Tapiolassa asuvilla. Tunnemme naapurimme ja juttelemme leppoisasti muiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:18"]No mä asun Helsingissä ja inhoan suurinta osaa helsinkiläisistä.
Huomaatteko muuten, et Helsingistä ei keksitä edes vitsejä - se on kerta kaikkiaan niin persoonaton, epäsympaattinen - niin kuin koko pääkaupunkiseutu.
[/quote]
Ja sinun mielipiteesi on siis universaali totuus, johon kaikkien tulee liittyä? Puhut aivan kuin sinun MIELIPITEESI olisi laki.
Vuosikymmenet toistensa jälkeen Helsingin asukasluvusta puolet on muualta muuttaneita. He sopeutuvat äkkiä. Ne, jotka eivät mitenkään pääse muuttamaan pois pikkupaikkakunnalta Helsinkiin, torjuvat traumojansa moittimalla helsinkiläisiä, omia sukulaisiaan.
Helsinki ei ole pääkaupunkiseutu. Sitä ei tunnu monikaan käsittävän.
Minä pidän ja muutan itsekin helsinkiin pian