Paljonko koira saa haukkua ennen kuin vuokra soppari voi pureta/vuokralaista voidaan häätää?
Moikka!
Meillä kaksi koiraa, jotka haukkuvat satunnaisesti ja enintään muutaman minuutin kerrallaan. Jos pitäisi sanoa määrä, niin pieni koira haukkuu ehkä kerran-pari päivässä, enintään 4 min kerrallaan, kun hän reagoi ääniin rappukäytävästä tai ulkoa. Isompi koira ei hauku juuri koskaan. Erittäin harvoin koirat reagoivat öisin, ehkä kerran viikossa tai harvemmin.
Naapurista on tullut valitua vuokran-antajalle, ja saatiin vuokran-antajalta varoituksen. Millä perusteilla vuokran-antaja voi purkaa sopparin, ja tarvitseeko hän todisteita häiriköstä? Sitruunapanta on käytössä pienellä koiralla.
Olen kiitollinen vastauksista!
Kommentit (43)
Kyllä koira saa haukkua mutta ei jatkuvasti. Ainakin yrittäisin kuvata koiraa ja kertoa että koira ei hauku niin pitkiä aikoja mitä naapuri sanoo.
Opeta ne olemaan haukkumatta tai muuta metsään, kiitos!
Öinen haukkuminen kerran viikossa ei todellakaan ole "erittäin harvoin". Päivällä tuo haukkuminen ei kuulosta paljolta, mutta en minäkään jaksaisi joka viikko herätä yöllä naapurin koiran haukuntaan, vaikka itsellänikin on koira. Ihan aiheesta olet saanut varoituksen.
Mistä tiedät minkä verran koirat haukkuvat, kun et ole kotona?
Riippuu asutko VTS asunnossa vai et. Jos asut, ei hätää, jos et, voipi tulla lähtö. VTS:llä saa koirat haukkua yötä päivää ja joku joka tästä valituksen teki (koira reagoi jokaiseen ääneen rapussa 24/7 ja haukkui yksin ollessaan) niin tämä joka siitä jatkuvasti valitti, sai itse häädön.
Varoitukseen on syytä suhtautua vakavasti, irtisanomiseen ei tarvita syytä, joten purkamisen valmistelusta lienee kyse.
Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta
Jos vuokralainen varoituksen johdosta viivytyksettä täyttää velvollisuutensa tai oikaisu muutoin tapahtuu, vuokranantajalla ei ole oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen.
Vierailija kirjoitti:
32 haukkua.
Kyllä se on vain 24
Päivällä haukkumiseen ei oikein voi puuttua, mutta häiritsevä haukkuminen yöllä on vähän ongelmallista. Tosin jos kyseessä olisi huutava lapsi niin pitäisi loputtomiin ymmärtää, vaikka ei se koira sen enempää ymmärrä häiritsevänsä ketään.
Kaikkien äidinkieli ei ole Suomi, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mikä víțuń PURETA 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Aloittaja purettaa vuokrasopimusta koiralla, kun varoitus harmittaa.
En tiedä paljon koira saa haukkua ennen kuin häätö tulee. Mulla ongelma niin päin, että naapurista kuuluu yötäpäivää häiritsevää ääntä ja koira reagoi siihen. V*tuttaa itseäni herätä yöllä koiran haukuntaan kun koira on herännyt naapurista kuuluviin ääniin... Olen itse alkanut harkitsemaan muuttamista. Häätö omistusasunnosta on niin hankala prosessi.. eli toinen meistä naapureista lähtee omasta halustaan ennen.
jepjep,taas tämä " ei se haku koskaan paljoa ", niin eihän se omistaja ole päivällä kuulemassa .
Kyllä työkaverini joutui sijoittamaan koiransa muualle, kun koira haukkui eroahdistustaan päivittäin. Siis päiväsaikaan, ei öisin. Ei naapurien tarvitse haukuntaa kuunnella.
Se on ihan vuokranantaja ilman väliviivaa. Ja komppaan yhtä vastaajista, kerran viikossa yöllä haukkuminen ei ole harvoin. Onneksi oma koira haukkuu ainoastaan silloin kun ovikello soi. Eli ei läheskään päivittäin eikä etenkään öisin. Jotain sun on sille piskillesi nyt keksittävä tai sitten muutat maalle.
Kun päätin ottaa koiran kerrostaloon niin ehdottomasti vahvimpana kriteerinä oli löytää hiljainen rotu/yksilö. Tai no, olisin muutenkin etsinyt luonnostaan hiljaisempaa koiraa kun en oikein pidä räksyttäjistä.
Oletteko/oletko asunut aina kerrostalossa? Omituista jos silti otit haukkuherkän koiran.
Ainakin valituksia kuuluu olla useammalta kuin yhdeltä naapurilta, eli tarvitaan siis ns. todistaja/todistajia. Itselläni on iso koira joka ei haukahda kuin merkiksi silloin jos ovikello soi tai varoituksena jos joku tulee yöllä ovelle (mikä on todella hyvä asia). Eräs naapuri (muutaman kuukauden talossa asunut vuokralainen) oli kuitenkin muista syistä päättänyt vihata minua ja valitti isännöitsijälle että koirani haukkuu jatkuvasti. Muut naapurit vahvistivat etteivät ole koskaan häiriintyneet tällaisesta ja eräs vuosikymmeniä talossa asunut naapuri tuli sanomaan minulle ettei mitään hätää, hän ei ole koskaan kuullut koirani haukkuvan. Lopulta selvisi että kyseinen naapuri oli tehnyt monista muistakin asioista ja henkilöistä perättömiä valituksia eikä häntä enää otettu tosissaan. Eli vaikka tuo olisikin ollut totta, silloinkin olisi tarvittu useamman naapurin yhtenäinen kanta asiaan.
Toki jos pienempi koirasi oikeasti haukkuu paljon, naapureiden on aika helppo esim. äänittää sitä. Jos olisin sinä, konsultoisin jotakin koiriin ja haukkumiseen erikoistunutta ammattilaista ja tekisin erikoisjärjestelyjä. Ensin selvittäisin siis perin pohjin miksi koira haukkuu, onko stressaantunut? Onko äänieristys kunnossa, olisiko sitä mahdollista parantaa? Jos mikään muu ei auta, on tietysti joskus pakko miettiä rauhallisempaa asuinpaikkaa. Mutta jos koira on stressaantunut ja haukkuu muista syistä kuin rapun äänistä, ongelma jatkuu ihan samalla tapaa muuallakin. Siksi olennaista on nyt puuttua syihin eikä miettiä pelkkää häätöä. Häätöön menee kuukausia joka tapauksessa eikä se ole niin helppoa kuin palstalla luullaan edes silloin kun on hyvä syy häätää asukas. Varoitus on kuitenkin nyt sinulle iso huomautus puuttua asiaan ja toimia mahdollisimman pian. Tsemppiä!
Räksyttävät koirat naapurissa, ei kiitos!!!!