Miten joku voi valitaa köyhyyttä kun Suomessa saa toimeentulotukea?
Siis toimeentulotukeahan saa jos ei rahat riitä -Miten siis jatkuvasti kuulee valitusta Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa?
Kommentit (87)
Leskeneläke poistuu 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta. Rikkaiden puolisoilta loppuu leskeneläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tietää kaikkien tilannetta, esim. velkoja. Itselläni isot opintovelan lyhennykset, ja huoltajuusoikeudenkäynnit tulossa exän kanssa. En saanut mitään mukaani muutossa turvakodin kautta, joten uusi koti laitettava alusta asti. Lapsi niin pieni, etten töihin pääse pitkään aikaan. Käytän myös kallista lääkettä, jota ei korvata yhtään mistään, ei edes tt-tuesta. Ei tässä tt-tuella pitkälle pötkitä. Ehkä jollekin teinille tuo on iso raha.
Eli lääkkeesi ei ole lääkärin määräämä. Resepti lääkkeet saa nimittäin tt-tukeen kuuluvalla maksusitoumuksella ilmaseksi.
En ole tuo opintovelkatyyppi, mutta tiedoksi vaan, että minullakin on terveyskeskuslääkärin kirjoittama reseptilääke, jota Kela ei suostu korvaamaan toimeentulotuessa, koska Kela on sitä mieltä, että kyseinen lääke ei ole vakiintunut hoitokäytöntö sairauteeni. Onneksi minun lääkkeeni ei ole superkallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tietää kaikkien tilannetta, esim. velkoja. Itselläni isot opintovelan lyhennykset, ja huoltajuusoikeudenkäynnit tulossa exän kanssa. En saanut mitään mukaani muutossa turvakodin kautta, joten uusi koti laitettava alusta asti. Lapsi niin pieni, etten töihin pääse pitkään aikaan. Käytän myös kallista lääkettä, jota ei korvata yhtään mistään, ei edes tt-tuesta. Ei tässä tt-tuella pitkälle pötkitä. Ehkä jollekin teinille tuo on iso raha.
Eli lääkkeesi ei ole lääkärin määräämä. Resepti lääkkeet saa nimittäin tt-tukeen kuuluvalla maksusitoumuksella ilmaseksi.
Olen eri, mutta minulle kävi niin, että jouduin maksamaan pienen osan hakemistani lääkkeistä. En tiedä miksi. Onkohan siinä maksusitoumuksessa kuitenkin joku katto olemassa?
Hain alkukuusta apteekista suht säännöllisesti käyttämiäni lääkkeitä (esim. särky- ja allergialääkkeet). Otin niitä ulos maksimimäärän, mutta lääkkeet ovat aika edullisia.
Sen jälkeen sain antibioottikuurin ja siihen oheen toisen lääkkeen, ja kun hain ne apteekista, jouduin maksamaan pienen osan itse. Olin yllättynyt. Pitäisi varmaan kysyä Kelasta asiaa. En ole koskaan aiemmin ostanut noin paljon lääkkeitä yhden kuukauden aikana enkä tosiaan tiedä, mistä tuossa oli/on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo opintovelkatyyppi, mutta tiedoksi vaan, että minullakin on terveyskeskuslääkärin kirjoittama reseptilääke, jota Kela ei suostu korvaamaan toimeentulotuessa, koska Kela on sitä mieltä, että kyseinen lääke ei ole vakiintunut hoitokäytöntö sairauteeni. Onneksi minun lääkkeeni ei ole superkallis.
Täällä myös yksi, jolla lääkärin määräämä reseptilääke, jota Kela ei hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke poistuu 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta. Rikkaiden puolisoilta loppuu leskeneläke.
Meillä yksi tuttu lääkäri, hänen puolisonsa ei saa leskeneläkettä, syntynyt 1977.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tosiaan saa toimeentulotukea. Esimerkiksi jos jää loukkuun liian kalliiseen asuntoon josta ei ole varaa muuttaa pois, jää aivan omilleen.
Ja ihan mission impossible myydä liian kallista asuntoa?
Hei, uskokaa nyt että Kelan eli meidän kaikkien veronmaksajien velvollisuus ei ole korvata kaikkien kaikkia hölmöjä taloudellisia ratkaisuja. Toimeentulotuella ja muilla sosiaalituilla turvataan ihmiselle ravinto ja lämpö etc. ja hyvä niin. Eli peruselinehdot.
Jos joku ei halua siinä tilanteessa luopua kalliista asunnosta, hänen pitää ymmärtää mitä siitä seuraa Kelan tukien kannalta: se voi johtaa tukien pienentämiseen tai menettämiseen. Mutta valinta on henkilön itsensä, Kela ei ketään pakota.
On kestämätöntä, kun kaikki tuntuvat ajattelevan että Kelan homma on kustantaa ruoka, asuminen ja lääkkeet, jotta "omat" tulot jäävät sitten kaikkeen muuhun pakollisia menoja mukavampaan.
Kestämätöntä on sekin, että asumistuessa ei huomioida omaisuutta ja säästöjä lainkaan. Ihminen voi siis hillota pankkitilillään kymmeniä ellei satoja tuhansia, mutta jos ansiotulot ovat riittävän pienet, hän saa asumistukea.Asumistuki kattaa "parhaimmassa" tapauksessa vain 80 prosenttia vuokrasta, eikä sähkön tai veden osuutta oteta huomioon. Suurimmalla osalla asumistuen tarvitsijoista ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia tuohon 80 prosenttiin, vaan heidän asumistukensa on huomattavasti sitä pienempi. Yleinen taso on noin 30 prosentin luokkaa jos muistan oikein.
Olen ehdottomasti sitä mieltä että tässä maassa koulussa pitäisi opettaa käytännön elämän matematiikkaa, sekä logiikkaa, että sinunkaltaisesi ihmiset ymmärtäisivät vaikutuksia sekä kerrannaisvaikutuksia. Ajattelin kirjoittaa "paremmin", mutta valitettavasti sinä et tiedä, etkä ymmärrä, edes sitä vähää mitä voitaisiin lähteä parantamaan.
Kouluissa pitää opettaa että itse on vastuussa elämänsä kustantamisesta.
Pitää suhteuttaa menot tuloihin.Suu säkkiä myöden!
Nykyinen järjestelmä ei ole kestävä.
Jos työtä ei saa sadoista hakemuksista huolimatta, saako sitä ruokarahaa sitten ryöstää sinulta tai voiko kotoasi viedä omaisuutta? Kirkkokin hyväksyy nimittäin nälkään varastamisen.
Ei saa. Miksi et tee jotain muuta, kun kerran "sadoista hakemuksista" huolimatta ei työpaikka putoa syliin?
Eläkeläiset voi myydä asuntonsa ja ostaa niillä rahoilla lääkkeitä. Kela saa tiedon mitä asunnosta on saatu hintaa ja se jaetaan monelle kuukaudelle.