Hyviä pakkausvinkkejä!
Etelän matka tulossa ja vinkkejä tarvitsisin fiksuun pakkaamiseen. Esim. sukat kenkien sisään jne...
Kommentit (13)
Vaatteet rullalle laukkuun. Vie vähemmän tilaa ja pysyy sileämpänä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:21"]Vaatteet rullalle laukkuun. Vie vähemmän tilaa ja pysyy sileämpänä.
[/quote]
Mihin tämä perustuu? Jäin vain miettimään, kun itse viikkaan ne mataliksi levyiksi
Villasukat lentokoneeseen ja hotellin kylmää laattalattiaa vastaan.
Iso (ohut, mutta suht lämmin) huivi ajaa pitkähihaisen aseman näppärästi sekä lentokoneessa että iltaisin varavaatteena.
Mieluummin kahdelle hengelle kaksi keskikokoista matkalaukkua kuin yksi tosi iso (helpompi käsitellä). Pakatkaa ristiin niin, että jos toisen laukku häviää, niin kummallekin on jotain vaatteita.
Käsimatkikseen vara-alkkarit ja hammasharja, vesipullo (voi täyttää lentokentällä) ja pientä evästä, esim Elovena-keksejä, myslipatukoita, suklaata ettei hermo mene kun lentokoneruuasta jää nälkäiseksi, perillä ootetaan matkatavaroita ja kuljetusta ja sitten kuljetus hotelliin kestää kauan ja kyseisessä maassa on siesta ja kaikki paikat kiinni.
Matkavaatteiksi jotain, minkä saa helposti muokattua +30 sopivaksi perillä. Itselläni joko ohuet katkolahjehousut, joista tekee nopsaan caprit tai shortsit tai sitten vaan ohuet pellavahousut ja käsimatkiksessa hame, jonka voi kiskaista päälle julkisella paikalla ja ottaa housut vaan alta pois. Olen nähnyt myös ratkaisuja mekko + paksut sukkahousut. Pitkiä kalsareita en suosittele kelleen (muuta kuin pakkasella housujen alle), vaikka kutsuisikin niitä legginseiksi. :)
Rullaa paidat ja mekot tiukoiksi rulliksi, vievät vähemmän tilaa. Voit myös kääräistä alusvaatteet ja sukat t-paitojen sisään. Mikäli matka on vain viikon mittainen, älä ota monta eri alaosaa mukaan, yhdet housut ja yksi hame riittää. Oikeasti käytät niitä samoja housuja koko ajan.
Jos aiot ostaa vaatteita matkalta, älä ota jokaiselle päivälle omia vaatteita. Voit käyttää ostamiasi uusia vaatteita.
Vaatteet rullalle, vie tilaa vähemmän.
Vaatteet ym. matkatavarat jaetaan laukkuihin niin, että jokaisella on perillä jotakin vaatetta, vaikka yksi tai useampi laukku katoaisi.
Laukkujen katoamisen varalta pakkaan aina käsilaukkuun mukaan hammasharjan, tahnan sekä myös tärkeimmät meikit ohjeiden mukaiseen läpinäkyvään pussiin. Kuten myös mahdolliset lääkkeet ym.
Kuten jo aiemmin sanottu, iso huivi on todella kätevä mukana käsilaukussa. Sen voi heittää olkapäille Suomessa ja koneessa, laukkuun sitten perillä. Perillä voi toimia esim. rantavaatteena. Monikäyttöinen vaate!
Minäkin rullaan vaatteeni. Tuosta oli juttua jossain matkaosiossa tai matkalehdessä tms.
Mulla on olemassa tuollainen lista, jotta mitään ei unohdu. Kohteen mukaan tulee katsottua vaatteita. Jokin neule on aina mukana jos iltasella on vilpoisaa.
Mitään ylimääräistä en halua ottaa mukaan. Lääkkeitä mukaan (resepti) enemmän, kuin mitä matka kestää ja olisi tarve. Koskaan, kun ei tiedä jos tulee jotain.
Tee lista vaatteista ja muista tarvikkeista. Laita vaatteet niin, että näet ne kaikki. Ja mieti mitä oikeasti tarvit ja käytät.
Ensin tyhjennät kaapista kivat kesävaatteet mitkä haluaisit mukaan. Sitten teet ekan karsintakierroksen sovittamalla, miltä ne nykyään näyttää sun päällä (tai mahtuuko päälle). Sitten karsit laskemalla matkapäivien ja pyykinpesumahdollisuuksien mukaan montako mitäkin vaatetta tarvitset. Sitten voit karsia vielä vähän (toiset sanoo että puolet, mutta mä en ainakaan pysty). Muutama pussi Y3-pesujauhetta mukaan, niin pärjäät vähemmillä alusvaatteilla ja topeilla (jos et ostakaan uusia).
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:21"]Vaatteet rullalle laukkuun. Vie vähemmän tilaa ja pysyy sileämpänä.
[/quote]
Mihin tämä perustuu? Jäin vain miettimään, kun itse viikkaan ne mataliksi levyiksi
[/quote]
Jostain itsekin luin tämän vinkin. Mulla on toiminut.
Tämä sinunkin tapasi voi olla ihan yhtä hyvä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:21"]Vaatteet rullalle laukkuun. Vie vähemmän tilaa ja pysyy sileämpänä.
[/quote]
[/quote]
Jostain itsekin luin tämän vinkin. Mulla on toiminut.
Tämä sinunkin tapasi voi olla ihan yhtä hyvä.
[/quote]
Jep. Varmaan kyse on siitä, että vaateiden sisään ei jäisi ilmaa: esim mytätyt pyykit vie laukussa tosi paljon tilaa
Kosmetiikkaa pakkaan mukaan vain sen verran, kuin reissussa kuluu. Tyhjät kaupan pakkaukset voi sitten loman loputtua heittää roskiin, täyttöpullot kulkee tietty takaisin Suomeen. Otan myös aina matkalle mukaan vähän käytetyn hammasharjan, jonka heitän kotiin lähtiessä pois. (Kotiin tullessa pienikin ylimääräinen tila matkalaukussa on usein tarpeen :D).
Iso kevyt huivi on tosiaan kätevä, samoin legginsit, joita voi viileällä käyttää mekon alla ja hotellihuoneessa olohousuina.
Tärkein varsinainen pakkausvinkki on, että pakkaa harkiten. Lämpimässä tuskin tarvitsee useita farkkuja tai montaa villapaitaa. Mieti etukäteen yhteensopivia vaatteita ja millaisia tilanteita lomalla tulee vastaan. Jos päivät menevät rannalla ja syömässä käydään pizzeriassa, ei mukaan tarvita hienompaa vaatetta tms.
Oma vinkkini on pakata jokaiselle päivälle oma asu (useana päivänä voit käyttää samaa alaosaa) + jotain lämpimämpää jos vaikkaa sataa
olen kuullut vinkin, että unohda sana "varaksi"
Viimeksi Kreikasta palattuani kirjoitin pakkauslistaani kommentin: ota mukaan poistoon menevät pyyhkeet uimapyyhkeiksi. Etenkin meressä uimisen jälkeen ne on niin tönköt, ettei harmita olla kantamatta kotiin. Viimeksi oli jo mukana roskiin menevät simmarit, joita käytin kotiinlähtöpäivän aamu-uinnilla (ei tarvinnut märkiä pakata mukaan) ja lähes loppuunkäytetyt varvastossut, jotka sai myös jäädä sinne.
up