Onko lehmät vaarallisia/aggressiivisia?
Voiko niitä silittää läheltä vai onko vaarana että käy kimppuun?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Lehmissäkin eroja ja toiset seurallisempia. Jotkut arkoja. Voivat pelästyä helposti.
Ohiksena surettaa, kun erään pienen maitotilan lehmät sisällä eikä päästetä ulos. Kuljen usein ohi niin olen huomannut. Aiemmin olivat ulkona kesäkuun alusta pitkälle syksyyn. Ovet auki välillä ja siellä kurkkivat. Mietin vaan, että miksi näin. Surkeaa jos eivät lainkaan enää ulos pääse, vaikka iso laidun lähellä on.
Meillä osa lehmistä ei halua ulos. Ovet olisi auki, laidun vieressä, mutta muutama jää ovelle katsomaan ja palaa parteen paikalleen.
Meillä lehmät laiduntavat niin, ettei niitä tieltä näe. Varmaan moni luulee, että eivät ulkoile koskaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201707112200258505
Onhan se listalla aika kärjessä, toki eihän ne välttämättä ilkeyttään tapa.
Pysyisin muutenkin poissa vieraiden laitumilta.
Kissa on tappanut 3 ihmistä. Outoa. Kuinka kissa tappaa ihmisen?
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lehmien kanssa tekemisissä syntymästäni 1963. Olen tavannut ainoastaan yhden aidosti agressiivisen lehmän. Ja sekin oli agressiivinen vain lapsille. Menimme serkkuni kanssa hakemaan lehmiä iltalypsylle metsähaasta ja tätä yhtä yksilöä joutui aina varomaan. Näki, kun sen silmissä jotenkin välähti ja se lähti pää alhaalla tulemaan kohti. Yrityksenä sillä oli puskea meitä. Pidimme aina risuja käsissämme, mutta kerran se ei välittänyt risuilla huitomisestakaan vaan yritti jyrätä meidät. Päädyimme halkopinon päälle sitä karkuun. Tätini tuli sitten etsimään meitä, kun emme saapuneet navetalle. Pistivät melko nuorena poistoon sen lehmän, syynä oli kuitenkin enemmän huono tuotos, kuin käytös.
Olen myös huomannut, että lehmät säikkyvät helpommin pikkulapsia.
Onko lapsen koko lehmän silmissä susi-kaliiperia, vai mikä lie syynä?
Lehmät säikkyvät joskus mitä ihmeellisimpiä asioita. Jos navetassa on vaikka siirretty joku esine väärään paikkaan niin koko lauma voi saada kunnon paskahalvauksen. Esim. Kerran lapsi oli jättänyt pyöränsä lehmien aitauksen viereen ja yksikään lehmä ei uskaltanut ohittaa sitä kun piti lypsylle tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehmissäkin eroja ja toiset seurallisempia. Jotkut arkoja. Voivat pelästyä helposti.
Ohiksena surettaa, kun erään pienen maitotilan lehmät sisällä eikä päästetä ulos. Kuljen usein ohi niin olen huomannut. Aiemmin olivat ulkona kesäkuun alusta pitkälle syksyyn. Ovet auki välillä ja siellä kurkkivat. Mietin vaan, että miksi näin. Surkeaa jos eivät lainkaan enää ulos pääse, vaikka iso laidun lähellä on.Joskus jos peltohommat venyy pitkälle kesäkuuhun, niin voi olla vaikeuksia tehdä aitauksia kun ei ole aikaa.
Mutta tosin jos on hakenut lehmien hyvinvointi tukea niin niiden on pakko olla tietty aika ulkona kesän aikana ja silloin on jotenkin vaan saatava ne ulos ajoissa, muuten menettää kaikki tuet, jos tulee tarkastaja.
Tässä tapauksessa aitaukset olisivat valmiina kyllä ja langat kunnossa. Ei siis mitään niihin liittyvää syytä. Viime vuonna olivat kesäkuun alusta aina melkein syyskuun loppuun ja nyt eivät lainkaan. En tarkoituksella kyttää, mutta ohi kuljen usein ja pakostakin näen ja mietin tätä. En tiedä sitten onko luomutiloilla (tämä ei ole) tarkempaa. Juon itse sitä luomumaitoa ajatuksella, että ne lehmät pääsevät ainakin ulos.
Ei eivät ole lehmät mutta sonnit ovat, jolla on nenärengas ne on , mutta jos lehmä pukkaa pois , niin sitten vasikkaansa puolustaa punainen väri on jota ne inhoaa.🐄🐄🐄🐂🐂🟥
Yhdellä pikku maatilalla lehmät sai kulkea vapaasti pihapiirissä vasikoidensa kanssa, sonni sen sijaan oli lukittu navettaan 247...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena surettaa, kun erään pienen maitotilan lehmät sisällä eikä päästetä ulos. Kuljen usein ohi niin olen huomannut. Aiemmin olivat ulkona kesäkuun alusta pitkälle syksyyn. Ovet auki välillä ja siellä kurkkivat. Mietin vaan, että miksi näin. Surkeaa jos eivät lainkaan enää ulos pääse, vaikka iso laidun lähellä on.Meillä osa lehmistä ei halua ulos. Ovet olisi auki, laidun vieressä, mutta muutama jää ovelle katsomaan ja palaa parteen paikalleen.
Meillä lehmät laiduntavat niin, ettei niitä tieltä näe. Varmaan moni luulee, että eivät ulkoile koskaan.
Aika monesti lehmät haluaisivat olla vain sisällä.
Mieheni tilalla vasikoilla on vapaa kulku sisälle ja ulkoaitaukseen, jossa ruohoa ja kasveja, mutta ulkona niitä näkee vasta syksyllä kun säät viilenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin silittämässä lihalehmiä, ne ei olleet kovin sosiaalisia, mutta ei myöskään aggressiivisia. Maitolehmät on kivempia.
Liharotuiset on aika pelokkaita kyllä jostain syystä. Jo ihan vasikasta lähtien eli luonne on varovaisempi.
Kai se on jalostuksen vuoksi näin, lypsylehmien tulee olla rauhallisia ja ihmisläheisiä.
Olisit itsekin pelokas, jos sinut olisi jalostettu kasvattamaan mahdollisimman mehevät selkälihakset ihmissyöjille. Vai etkö muka olisi?
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lehmien kanssa tekemisissä syntymästäni 1963. Olen tavannut ainoastaan yhden aidosti agressiivisen lehmän. Ja sekin oli agressiivinen vain lapsille. Menimme serkkuni kanssa hakemaan lehmiä iltalypsylle metsähaasta ja tätä yhtä yksilöä joutui aina varomaan. Näki, kun sen silmissä jotenkin välähti ja se lähti pää alhaalla tulemaan kohti. Yrityksenä sillä oli puskea meitä. Pidimme aina risuja käsissämme, mutta kerran se ei välittänyt risuilla huitomisestakaan vaan yritti jyrätä meidät. Päädyimme halkopinon päälle sitä karkuun. Tätini tuli sitten etsimään meitä, kun emme saapuneet navetalle. Pistivät melko nuorena poistoon sen lehmän, syynä oli kuitenkin enemmän huono tuotos, kuin käytös.
Onko lapsen koko lehmän silmissä susi-kaliiperia, vai mikä lie syynä?Lehmät säikkyvät joskus mitä ihmeellisimpiä asioita. Jos navetassa on vaikka siirretty joku esine väärään paikkaan niin koko lauma voi saada kunnon paskahalvauksen. Esim. Kerran lapsi oli jättänyt pyöränsä lehmien aitauksen viereen ja yksikään lehmä ei uskaltanut ohittaa sitä kun piti lypsylle tulla.
Navetan katolle johtavissa tikapuissa oli uusittu puola, lehmät säikkyivät kirkkaana loistavaa laudan palaa.
Piti kaataa tikapuut, ennen kuin lehmät sai navettaan.
Onhan sellainen sanontakin, jos joku tuijottaa pitkään: "Katsoo kuin lehmä uutta konttia!"
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsen koko lehmän silmissä susi-kaliiperia, vai mikä lie syynä?Lehmät säikkyvät joskus mitä ihmeellisimpiä asioita. Jos navetassa on vaikka siirretty joku esine väärään paikkaan niin koko lauma voi saada kunnon paskahalvauksen. Esim. Kerran lapsi oli jättänyt pyöränsä lehmien aitauksen viereen ja yksikään lehmä ei uskaltanut ohittaa sitä kun piti lypsylle tulla.
Navetan katolle johtavissa tikapuissa oli uusittu puola, lehmät säikkyivät kirkkaana loistavaa laudan palaa.
Piti kaataa tikapuut, ennen kuin lehmät sai navettaan.
Onhan sellainen sanontakin, jos joku tuijottaa pitkään: "Katsoo kuin lehmä uutta konttia!"
porttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena surettaa, kun erään pienen maitotilan lehmät sisällä eikä päästetä ulos. Kuljen usein ohi niin olen huomannut. Aiemmin olivat ulkona kesäkuun alusta pitkälle syksyyn. Ovet auki välillä ja siellä kurkkivat. Mietin vaan, että miksi näin. Surkeaa jos eivät lainkaan enää ulos pääse, vaikka iso laidun lähellä on.Joskus jos peltohommat venyy pitkälle kesäkuuhun, niin voi olla vaikeuksia tehdä aitauksia kun ei ole aikaa.
Mutta tosin jos on hakenut lehmien hyvinvointi tukea niin niiden on pakko olla tietty aika ulkona kesän aikana ja silloin on jotenkin vaan saatava ne ulos ajoissa, muuten menettää kaikki tuet, jos tulee tarkastaja.Tässä tapauksessa aitaukset olisivat valmiina kyllä ja langat kunnossa. Ei siis mitään niihin liittyvää syytä. Viime vuonna olivat kesäkuun alusta aina melkein syyskuun loppuun ja nyt eivät lainkaan. En tarkoituksella kyttää, mutta ohi kuljen usein ja pakostakin näen ja mietin tätä. En tiedä sitten onko luomutiloilla (tämä ei ole) tarkempaa. Juon itse sitä luomumaitoa ajatuksella, että ne lehmät pääsevät ainakin ulos.
jos tiedät, että aitaukset on valmiina ja langat kunnossa, niin juttelet maanviljelijän kanssa pari kertaa viikossa. Miksi et kysy häneltä suoraa?
Luomumaidolla ja lehmien ulkoilulla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin silittämässä lihalehmiä, ne ei olleet kovin sosiaalisia, mutta ei myöskään aggressiivisia. Maitolehmät on kivempia.
Liharotuiset on aika pelokkaita kyllä jostain syystä. Jo ihan vasikasta lähtien eli luonne on varovaisempi.
Kai se on jalostuksen vuoksi näin, lypsylehmien tulee olla rauhallisia ja ihmisläheisiä.Olisit itsekin pelokas, jos sinut olisi jalostettu kasvattamaan mahdollisimman mehevät selkälihakset ihmissyöjille. Vai etkö muka olisi?
No kysehän on lähinnä siitä, että pelokkaat ei pärjää lypsylehminä ja niiden rohkeiden ja lempeiden geenejä suositaan, näin ollen niiden määrä on suurempi kuin pelokkaiden.
Eläimet ovat viisaita toki ja astivat asioita mitä ihmiset eivät huomaa, sitä en kiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se on jalostuksen vuoksi näin, lypsylehmien tulee olla rauhallisia ja ihmisläheisiä.Olisit itsekin pelokas, jos sinut olisi jalostettu kasvattamaan mahdollisimman mehevät selkälihakset ihmissyöjille. Vai etkö muka olisi?
nauta ei taida tietää, että se aiotaan syödä. Tietääkö hirvi ja tulee siksi kohti?
Me tehtiin emolehmille ja niiden vasikoille hieno aitaus ulos ja sinne rakennettiin katettu makuupaikkakin. Ovet on auki navettaan. Arvatkaapa makaako ne sisällä navetassa kaiket päivät :D vasikat siellä ulkona käy välillä kurkkimassa. Että kaikkien lehmien suurin unelma ei ole päästä ulos eikä paha ihminen ole aina sen takana miksi niitä ei laitumella näy ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä vieraiden lehmien laitumelle, yleensä kyllä ovat melko säyseitä otuksia.
Olen ymmärtänyt että nykyään ihmisistä ei oikein tiedä mitä saavat päähänsä, niin tuleehan siitä turhaa huolta ja työtä tilalliselle että mitähän tuolla taas tapahtuu, jos ilman lupaa pyöritään laitumen vierelläkään.
Ei tulisi mieleenkään laitumelle mennä. Katselen kyllä jos ohi kävelen ja joskus nuorempana silitin jos joku aidan viereen tuli. Käyttäydyin rauhallisesti niin kuin hevostenkin kanssa olen oppinut.
No minä muistelen tapausta jossa oli eräs tapahtuma, ja lähellä lehmiä laitumella niin penskat olivat kivittäneet niitä, omistaja kai huomannut kameroista. Tai sitten jos joku heittelee jotain jonka lehmät sitten syövät tms. joten nykyään on kai pakko mennä vahtimaan. Joten veikkaisin että on parempi kun menee lehmiä katsomaan vain luvan kanssa. Kai niitä jotain sellaisia paikkoja on joissa saa silitellä maatilan eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin emolehmille ja niiden vasikoille hieno aitaus ulos ja sinne rakennettiin katettu makuupaikkakin. Ovet on auki navettaan. Arvatkaapa makaako ne sisällä navetassa kaiket päivät :D vasikat siellä ulkona käy välillä kurkkimassa. Että kaikkien lehmien suurin unelma ei ole päästä ulos eikä paha ihminen ole aina sen takana miksi niitä ei laitumella näy ;)
Tutun kanssa oli juuri puhetta lampaistaan, kertoi että eivät juuri ulkona viihdy, ei edes kovin helteitä ole ollut, mutta ehkä siellä viileässä sisällä on vaan mukavampaa eikä ehkä paarmat sun muutkaan niin kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tosin jos on hakenut lehmien hyvinvointi tukea niin niiden on pakko olla tietty aika ulkona kesän aikana ja silloin on jotenkin vaan saatava ne ulos ajoissa, muuten menettää kaikki tuet, jos tulee tarkastaja.Tässä tapauksessa aitaukset olisivat valmiina kyllä ja langat kunnossa. Ei siis mitään niihin liittyvää syytä. Viime vuonna olivat kesäkuun alusta aina melkein syyskuun loppuun ja nyt eivät lainkaan. En tarkoituksella kyttää, mutta ohi kuljen usein ja pakostakin näen ja mietin tätä. En tiedä sitten onko luomutiloilla (tämä ei ole) tarkempaa. Juon itse sitä luomumaitoa ajatuksella, että ne lehmät pääsevät ainakin ulos.
jos tiedät, että aitaukset on valmiina ja langat kunnossa, niin juttelet maanviljelijän kanssa pari kertaa viikossa. Miksi et kysy häneltä suoraa?
Luomumaidolla ja lehmien ulkoilulla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Sori jos aloin kirjoittaa tästä. Luomumaidosta olen lukenut niin, että lehmille pitäisi tarjota enemmän ulkoilua jos luomutila kyseessä. Tietoa löytyy tästä. Ilmeisesti sitten olen väärässä, mutta jo siinä purkissa lukee, että oltava ulkoilumahdollisuus jos luomumaitotila.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää provo?
Lehmät on yleensä rauhallisia, tosin saattavat olla uteliaita eli jos menet lehmälaitumelle niin älä hämmästy, jos 30 lehmää piirittää sut.
Sonneista ymmärrät varmaan pysyä kaukana.
https://www.ess.fi/paikalliset/712911
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006011441.html
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7e373dc4-4356-4463-9a47-f8b747dc5cc5
Vierailija kirjoitti:
Onko tää provo?
Lehmät on yleensä rauhallisia, tosin saattavat olla uteliaita eli jos menet lehmälaitumelle niin älä hämmästy, jos 30 lehmää piirittää sut.
Sonneista ymmärrät varmaan pysyä kaukana.
Älä jauha P A S K A A
Ei tulisi mieleenkään laitumelle mennä. Katselen kyllä jos ohi kävelen ja joskus nuorempana silitin jos joku aidan viereen tuli. Käyttäydyin rauhallisesti niin kuin hevostenkin kanssa olen oppinut.