Haluatko kysyä jotain Italiassa asuvalta?
Yhden lapsen äiti asuu yhdeksättä vuotta Pohjois-Italiassa. Voin vähän aikaa vastailla kysymyksiin :)
Kommentit (33)
Mitä pitäisi tehdä, kun kassat ottavat liikaa rahaa? Usein hyllyjen perusteella loppusumman esim kaupan kassalla pitäisi olla vähemmän. Minulle on käynyt näin usein ja en tiedä mitä asialle pitäisi tehdä. Kuulemma yleisestä Italiassa. Mikä on oikea tapa reagoida?
Entäpä miehet? Voiko heidän juttujaan ottaa todesta vai iskevätkö he vain kaikkia?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:22"]
Entäpä miehet? Voiko heidän juttujaan ottaa todesta vai iskevätkö he vain kaikkia?
[/quote]
Kyllä se italian poikakin pllun päälle hakee.
Oletko onnellinen? mitä mieltä olet tästä uutisesta että italialaiset naiset ovat kokon Euroopan onnettomimpia avioliitoissaan 76% tutkitusti:
Ja mistä tämä voisi johtua? esim. huonosta työllistymistilanteesta? useista pettävistä miehistä? ns. yleisesti hyväksytystä macho/pelimieskulttuurista?
aiotko asua Italiassa koko loppuikäsi vai oletko suunnitellut muuttavasi vaikkapa työn takia toiseen maahan/takaisin Suomeen?
Oletko blondi ja saatko miehiltä vislauksia/kehuja kaduilla? itse olen Italian matkoilla tämän huomannut että miehet usein oikein kyttäävät niitä vaaleimpia naisia. Onko sinua kukaan yrittänyt iskeä vielä senkin jälkeen kun olet kertonut olevasi varattu? mitä mieltä miehesi olisi jos hankkisit työpaikan, hyväksyisikö hän sen? entä hyväksyykö miehesi miespuolisia (pelkkiä) kavereita joiden kanssa juttelet ulkona tai pelkästään netissä, vai onko liian mustasukkainen? onko jotain muita rajoituksia että missä sinä saat liikkua ja mihin aikaan?
18: Itse käyn yleensä ruokaostoksilla isommissa supermarketeissa, joissa hinta on yleensä hyllyssä ja kassalla sama. Pienemmissä kioskeissa tuo on yleisempää. Jos huomaa, että kassa perii liikaa, niin ehdottomasti asiasta kannattaa mainita ja käydä vaikka näyttämässä hyllystä oikea hinta. Jos mahdollista, niin loppusumma kannattaa laskea valmiiksi ennen kassalle menoa, niin ei tule yllätyksiä.
Kyllähän Italiassa on aika machokulttuuri ja varsinkin vaaleat naiset saa täällä huomiota. Jokaisen silmäniskun jälkeen ei kannata välttämättä sopia treffejä eikä antaa miesten kohteliaisuuden ja herrasmiesmäisyyden hämätä. En halua yleistää, tottakai täällä on mukavia ja fiksuja miehiä mutta kulttuuri on kuitenkin aika erilainen mitä Suomessa.
20: Itse olen ainakin onnellinen ja tyytyväinen elämääni, mutta uutisen tulos ei yllätä. Uskoisin johtuvan juurikin noista syistä mitä luettelit, työllisyystilanne ei ole hyvä eikä naisilla välttämättä ole niin hyviä mahdollisuuksia edetä urallaan, myös palkat on täällä pienempiä ja elintaso matalampi.
Tällä hetkellä elämäni ainakin elämäni on Italiassa, eikä ainakaan lähitulevaisuudessa Suomeen muutto ole suunnitelmissa, pääasiassa siksi, että mieheni työ on täällä. Viihdyn ja olen sopetunut tänne hyvin.
12: Unohdin vastata kysymykseesi, mutta olen kotiäiti.
onko tullut mitään riitoja tai yhteentörmäyksiä miehen suvun kanssa tai vaikkapa eri kielestä johtuvia väärinkäsityksiä? otettiinko sinut heti hyvin vastaan ulkomaalaisena? missä tapasit miehesi ja miten? olette siis naimisissa kuinka kauan seurustelitte kunnes mies kosi? puhuitko italiaa jo ennen Italiaan muuttoa vai aloitko siellä opiskella kieltä? mitä mieltä miehesi on Suomesta?
21: Olen vaaleahiuksinen ja rehellisesti, kyllä miehiltä tulee välissä iskuyrityksiä, vislauksia, silmäniskuja jne... Jos lähden tyttökavereiden kanssa illalla ulos, niin aina tulee joitakin iskuyrityksiä, mutta varatuna ne menee ns. toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tosin kun liikun lapseni kanssa, niin yleensä iskuyrityksiä ei juuri tule. Täällä pitää kuitenkin suoraan sanoa miehelle, jos hänen seuransa ei kiinnosta, muuten he roikkuvat vielä seuraavanakin päivänä perässä.
Miehelläni ei ole mitään minun työntekoa vastaan, hän on monesti kannustanutkin hakemaan töitä kun olen joskus valitellut kotona olemisen tylsyyttä. Viihdyn kuitenkin kotiäitinä hyvin.
Mieheni hyväksyy myös miespuoliset kaverini, hän ei ole kovin mustasukkaista tyyppiä. Meillä on aikalailla yhteinen, iso kaveripiiri. Mitään rajoituksia ei ole, että missä saan liikkua ja milloin, ennemminkin se menee toisinpäin heh.
Minkälainen koulujärjestelmä Italiassa on?
22: Käytämme De'Longhin kahvikonetta.
24: Alussa anopin kanssa meillä oli jotain "yhteenottoja", lähinnä siitä että hän puuttui niin innokkaasti elämäämme. Olemme molemmat myös luonteelta aika tulisia ja äkkipikaisia ja molemmilla on selvä ajatus miten asiat tulee tehdä. Anoppini mukaan meneen luonteeni puolesta ihan italialaisesta...
Tulemme nykyään kuitenkin todella hyvin toimeen ja lapselleni hän on todella tärkeä.
Koko miehen suku otti minut todella hyvin vastaan ja he ovat todella mukavaa ja rentoa porukkaa. Mieheni isä ei ollut muistaakseni edes kuullut Suomesta kun näimme ensimmäistä kertaa, mutta nyt on Suomesta ihan innoissaan.
Tapasimme mieheni, kun olin muutaman ystäväni kanssa lomalla Italiassa. Vietimme iltaa ravintolassa ja hän oli ystäviensä kanssa viereisessä pöydässä.
Olemme naimisissa ja seurustelimme n. vuoden ennen kuin mies kosi. Ennen Italiaan muuttoa puhuin vähän italiaa, mutta täällä italian kielen taito kasvoi vauhdilla. Mieheni tykkää Suomesta ja suomalaisesta ruuasta. Ihmiset ovat hänen mielestään italialaisiin verrattuna paljon hiljaisempia. Suomalaisesta designistä tykkää myös.
26: Oppivelvollisuus on täällä 6-15 vuotiailla ja julkisissa kouluissa opiskelu on ilmaista. Kouluvälineistä, kuten kirjoista joutuu ymmärtääkseni kuitenkin pienen summan maksamaan. Yksityisiä kouluja on täällä paljon, ja myös lapsemme tulee sinne menemään. Koulutus ei ole kovin korkeatasoista täällä.
Satutko tuntemaan italialaista sanontaa, jonka sisältö on "onnellisen kodin keittiössä on aina viiniä tarjolla" tai jotain sen suuntaista. Haluaisin keittiööni sellaisen taulun, jossa tuo sanonta on alkuperäistekstinä, ja minua harmittaa, etten kopioinut sitä itselleni talteen, kun joskus siihen törmäsin. Jälkikäteen sitä on italiaa osaamattoman hankala löytää. Voisitko kirjoittaa sanonnan tänne italiaksi, jos tiedät sen. Kiitos jo etukäteen!
10: Lapsen sukupuolta en halua paljastaa.
11: Hmm mieheni on meidän perheessä paljon parempi kokki kuin minä, mutta oma bravuuri on erilaiset pastat. Ei syödä kovin peri italialaisesti, esim. pizzoja syödään harvoin, muuten en mahtuisi kohta ovista sisään. Pastatkaan ei mitään kovin terveellisiä ole, mutta herkkupäivien ruokaa. Syödään paljon erilaisia liharuokia ja lihapatoja, munakoisovuokaa, risottoja ja kalaa sekä salaatteja.