Mies ei osaa sytyttää hiiligrilliä
Joka kesä sama juttu. En ymmärrä. Sytytysnestettä ja tulitikkuja kuluu, mutta grilli pysty kylmänä. Pitkän hosumisen jälkeen sytytys onnistuu, mutta sitten ei malta antaa hiilien palaa rauhassa. Grilli sammuu, mies syttyy ja tätä jatkuu, kunnes mies huomaa, että joo, kyllä se palaa sittenkin. Kauhealla kiireellä ritilä täyteen lihaa ja jumalaton savu nousee. Hiillos valmistuu hetken päästä ja lihat ovat palaneita sytytysnesteellä marinoituja herkkupaloja. Tänään grillataan, koska juhannus. Miten voisin kohteliaasti kieltäytyä tästä jokavuotisesta näytelmästä?
Kommentit (103)
Osaamattomuus ei ole noloa, raivoaminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän jos kuitenkin menisit ennen miestä ja sytyttäisit sen grillin, kun niin hyvin osaat.
Mies voisi käyttää myös sytytyspaloja, niistä ei jää niin sytytysnesteen makua.
Voisit myös ehdottaa, josko hankittaisiin kaasugrilli tai joku muu vaihtoehto.
Kyllä ne sytytyspalat myös maistuu, jos niitä laittaa kymmeniä. Ehkä jopa pahempi "aromi" kuin sytytysnesteessä.
Ap
Siis mitä?? Kymmeniä sytytyspaloja yhteen grilliin? Ei ei ei.
Yksi sytytyspala riittää. Eihän sinne nyt koko pakettia tungeta.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisin, mutta naisen apu ei kelpaa.
Ehkä mietit nyt ihan ensin, miten sitä apua annat. Vika voi olla sinussa, jos apu ei kelpaa.
Menet mukaan ja siinä juttelun lomassa havainnoit ja miten grillillä menee ja vai vihkaa neuvot neuvomatta. Taitolaji - se neuominenkin.
Mutta eiköhän tuon kerran vuodessa kestä, kun vaan etsii sen humooritulokulman sitä touhua katsoessaan.
Siinä sitä on hauskaa lasten kasvaessa, kun muistelette näitä kohelluksia. Lapset voivat sitten aikanaan ottaa homman haltuun ja saat konkreettisesti huomata iloksesi kasvatuksen onnistuneen, kun pojasta/tytöstä polvi on selvästi parantunut tässäkin asiassa.
Hiilellä grillaaminen on kiirettömän miehen (ja naisen) hommaa, mutta suurin osa naisista ei tätä ymmärrä vaan kiirehtii ruoan valmistumista.
Jos grillaa pallogrillillä ja hiilellä niin sytytysneste pitää imeyttää hiiliin ja nestettä pitää olla riittävästi. Ohjeissa on 10-15 min, mutta todellisuudessa voi viedä jopa lähemmäs 30 min. Sitten hiilet sytytetään ja niiden annetaan palaa kunnes ovat sellainen hehkuva punasävyinen matto grillin pohjalla. Tämäkin vaihe vie yllättävän kauan vähintään 30 minuuttia. Sitten grilli on valmis grillausta varten.
Tämän kiertämiseksi on kehitetty brikettigrillejä pikasytytyslaitteilla, itsellä ei mainittavaa kokemusta näistä.
Toinen vaihtoehto on nuotiolla tai arinalla grillaaminen jossa haloista tai muista puista tehty tuli poltetaan kunnes jäljellä on hiilipatja jonka lämmössä sitten grillataan. Tässäkin menee hetki kun tuli palaa ja puu muuttuu kuumaksi hiileksi...
Meillä 36 vuotias nainen ei osaa edes keittää vettä, odottaa vaan että ruokin sen joka päivä.
Pippusytytin ja sulla on AINA hyvä hiillos.
Hiilet on valmiita kun päällimmäisiin alkaa ilmestyä tuhkaa reunoihin. Sitten hiilet grilliin ja vielä 10 minuuttia kupu kiinni odottelet, että se lämpenee.
Vältä halpaa hiilimursketta (erityisesti Pirkka hiilet), joka ei syty kunnolla ekäi pala tarpeeksi kuumana.
Grilliruoka ei odota syöjiä, syöjät odottavat grilliruokaa. Tätä ei ukko usko!
Onhan se mainoksissa(kin) hienon näköistä, kun pöytä on kukkuroillaan pihvejä ja makkaroita - kylmenemässä! Makkarathan on sisältä joka tapauksessa kylmiä ja päältä palaneita...Ruoka otetaan grillistä suoraan lautaselle ja lisää, kun kypsyy.
Grillaus on taitolaji, ei hätäisen hommaa.
Jos ei osaa auttakoon, kaikinpuolin eikä ole edes noloa!
Itse en osannut vielä 17v tehdä nuotioo! Onneksi tuli urhoja saareen apuun!
Vierailija kirjoitti:
Hanki tuohta ja piilota sytytysnesteet.
Minä sytytän tuohella.
Tuohesta tulee nokea ja pahaa makua. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen tyttö kirjoitti:
Meillä ihan sama. Eikä osaa käyttää sytytyspiippua, vaikka sellainen on. Olen päätellyt, että se sytytysnesteen ruiskiminen on joku miesjuttu.
Yritän lempeästi ohjailla lihoja grillille vähän myöhemmin vetoamalla perunoiden kypsymisaikatauluun. Muuten tosiaan grillituotteet maistuu sille sytytysnesteelle 😛😝.
Ihanaa, että löytyi kohtalotoveri! Luulin jo, että tämä on vain mun kuvitelmaa. Mutta joo, mietin että olisiko tämä jokin outo jäänne luolamiesajoilta..
Ap
Oodi sytytysnesteelle 😁
On kyllä tolloa porukkaa täällä.
Meillä hiiligrilli syttynyt pienellä käsitohottimella jo 20 vuotta. Syttyy nopeasti ja aina ilman käryjä.
https://www.puuilo.fi/toho-nestekaasupoltin-190g-kaasupatruunalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sytytän tuohella.
Ainoa tuohi on lompakossa. Kelpaako se?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä tolloa porukkaa täällä.
Meillä hiiligrilli syttynyt pienellä käsitohottimella jo 20 vuotta. Syttyy nopeasti ja aina ilman käryjä.
https://www.puuilo.fi/toho-nestekaasupoltin-190g-kaasupatruunalle
Nerokasta. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sytytän tuohella.
Aatamin aikaistampitää tuohta lompakossa kun maksut hoidetaan nykyään kortilla tai mobiililla.
Vierailija kirjoitti:
Ahhahhaa, tulee ihan lapsuus mieleen. Meillä grillattiin kerran vuoteen makkaraa hiiligrillillä. Isä laittoi ihan hirveän paljon sytytysnestettä, sitten heti makkarat perään. Makkarat syötiin, kun ne oli hiiltyneitä päältä ja kylmiä sisältä ja maistuivat sytytysnesteeltä. Lisää makkaraa ei saanut grillata sitten, kun hiillos olisi ollut sopiva.
Tämä.
Olen päätellyt, että se sytytysnesteen ruiskiminen on joku miesjuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sytytän tuohella.
Aatamin aikaistampitää tuohta lompakossa kun maksut hoidetaan nykyään kortilla tai mobiililla.
Computer says no
Vierailija kirjoitti:
Vähän nauratti. Olen viritellyt suhdetta useammankin kyllä minä osaan -tumpelon kanssa (aikuisia 25-40 v miehiä). Aivan hirveää katsottavaa, missään ei saa auttaa tai neuvoa. Ehkä tämä on perimmäinen syy, miksi naiset juo valkoviiniä, tekee ruokaisat salaatit ja laittaa leipää kylkeen, kun grillataan?
Oispa valkkaria.
Aika helvetin noloa.