Mies ei osaa sytyttää hiiligrilliä
Joka kesä sama juttu. En ymmärrä. Sytytysnestettä ja tulitikkuja kuluu, mutta grilli pysty kylmänä. Pitkän hosumisen jälkeen sytytys onnistuu, mutta sitten ei malta antaa hiilien palaa rauhassa. Grilli sammuu, mies syttyy ja tätä jatkuu, kunnes mies huomaa, että joo, kyllä se palaa sittenkin. Kauhealla kiireellä ritilä täyteen lihaa ja jumalaton savu nousee. Hiillos valmistuu hetken päästä ja lihat ovat palaneita sytytysnesteellä marinoituja herkkupaloja. Tänään grillataan, koska juhannus. Miten voisin kohteliaasti kieltäytyä tästä jokavuotisesta näytelmästä?
Kommentit (103)
Minä en ymmärrä kyllä tuollaista miestä joka kiukuttelee grillin kanssa eikä hyväksy jos vaimo ostaa jonkun sytyttimen. Minäkin haluan toki olla se mies suhteessa vaimoni kanssa mutta jossain se lapsellisuuden ja äijäilyn raja nyt kuitenkin on minullakin.
m36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piippusytytin + 2 sytytyspalaa alle. Sano miehellesi että keittiöammattilaisten metodi on toi, koska se on helppo ja takuuvarma.
Voi apua, voin vain kuvitella minkä kohtauksen mies saisi, jos tuota kokeilisi eikä onnistuisi.
Ap
Tähän mennessä fysiikan lait eivät ole pettäneet ketään jonka tiedän. Sytyttimestä näkee kun hiilet/briketit ovat valmiita kipattaviksi grilliin.
Joo. Kuulostaa hyvältä, mutta nyt pitäisi keksiä keino, joka miehen sais hankkimaan sytyttimen. Ei varmasti käytä, jos minä hommaan tuon.
Ap
No jos ammattilaiset käyttää tota metodia niin luulis kelpaavan miehellesikin. Huippukokkeihin on mukava samaistua. Ja jätä vielä semmoinen kysymys äijäs pähkäiltäväksi, että montakohan sytytyspalaa kantsii laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän jos kuitenkin menisit ennen miestä ja sytyttäisit sen grillin, kun niin hyvin osaat.
Mies voisi käyttää myös sytytyspaloja, niistä ei jää niin sytytysnesteen makua.
Voisit myös ehdottaa, josko hankittaisiin kaasugrilli tai joku muu vaihtoehto.
Kyllä ne sytytyspalat myös maistuu, jos niitä laittaa kymmeniä. Ehkä jopa pahempi "aromi" kuin sytytysnesteessä.
Ap
En kyllä ymmärrä, miksi jauheetaan aina tuosta "sytytysnesteen aromista"?! Ei siihen hiillokseen ja ruokaankaan mitään "aromia" tule kun antaa vain hiilloksen tekeytyä.
Sytytysneste ei ole bensiiniä.
Jotkut tosiaan odottavat hiilloksen tekeytymistä. Jotkut heittävät lihat ritilälle mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän jos kuitenkin menisit ennen miestä ja sytyttäisit sen grillin, kun niin hyvin osaat.
Mies voisi käyttää myös sytytyspaloja, niistä ei jää niin sytytysnesteen makua.
Voisit myös ehdottaa, josko hankittaisiin kaasugrilli tai joku muu vaihtoehto.
Kyllä ne sytytyspalat myös maistuu, jos niitä laittaa kymmeniä. Ehkä jopa pahempi "aromi" kuin sytytysnesteessä.
Ap
En kyllä ymmärrä, miksi jauheetaan aina tuosta "sytytysnesteen aromista"?! Ei siihen hiillokseen ja ruokaankaan mitään "aromia" tule kun antaa vain hiilloksen tekeytyä.
Sytytysneste ei ole bensiiniä.
Tässähän se ongelma monilla onkin. Ei malteta antaa hiilloksen tekeytyä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä kyllä tuollaista miestä joka kiukuttelee grillin kanssa eikä hyväksy jos vaimo ostaa jonkun sytyttimen. Minäkin haluan toki olla se mies suhteessa vaimoni kanssa mutta jossain se lapsellisuuden ja äijäilyn raja nyt kuitenkin on minullakin.
m36
Kiitos. Sinä olet nuori ja kehityskelpoinen, pysy tuollaisena jatkossakin. 👍 Miehelläni ikää reippaasti sinua enemmän, enkä usko hänen enää tästä muuttuvan.
Ap
Tärkeää on että hiilien alla on luukut auki. Ei ne muuten pala jos ei saa ilmaa.
Jos hiilet on vanhoja, voi syttyminen olla vaikeaa. Mikäli ollut kylmässä ja ilmenyt kosteutta.
Uudet hiilet ja tyhjentää vanhat maahan niin ettei ilmareiät ole tuhkan peitossa. Ei voi epäonnistua.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ap et itse sytytä grilliä vaan hauku täällä miestäsi?
Koska se ei osaa. Siks.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen tyttö kirjoitti:
Meillä ihan sama. Eikä osaa käyttää sytytyspiippua, vaikka sellainen on. Olen päätellyt, että se sytytysnesteen ruiskiminen on joku miesjuttu.
Yritän lempeästi ohjailla lihoja grillille vähän myöhemmin vetoamalla perunoiden kypsymisaikatauluun. Muuten tosiaan grillituotteet maistuu sille sytytysnesteelle 😛😝.
Ihanaa, että löytyi kohtalotoveri! Luulin jo, että tämä on vain mun kuvitelmaa. Mutta joo, mietin että olisiko tämä jokin outo jäänne luolamiesajoilta..
Ap
Ihana akun itse kirjoitit molemmat viestit.
Vähän rajaa tuohon miesvihakiimaan
Miksi mies-lompakko osaisi sytyttää grillin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei osaa. Siks.
Osaan, mutta ei kelpaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies-lompakko osaisi sytyttää grillin?
??? Mulla on kuule ihan oma lompakko.
Ap
Vierailija kirjoitti:
m36
No kukaanhan ei ole täydellinen. Ap:n mies ei ole ainoa tapaus jonka mielestä grillaus on miesten hommaa, mutta osaaminen on unohtunut talvella.
Olen itse aivan käsi. En osaa, enkä ole ikinä yrittänytkään:
- paistaa jauhelihaa
- sytyttää takkaa, nuotiota tai grilliä
- korjata pyöränkumia, laittaa irronnutta pyörän kettinkiä takaisin
- ajaa autolla tai edes mopolla
- käyttää älypuhelinta
Yritän tietoisesti varoa kaikkea, mikä on vaarallista, koska räjäyttäisin varmaan tosiaan kaiken. Minulla on hiilihapotuslaite, ja senkin kanssa pelkään, että varmaan saan kaasupullon räjäytettyä tai vaihtoehtoisesti juomapullon.
No, on joitakin asioita joissa olen keskivertoa parempi:
- matemaattis-looginen ajattelu / ohjelmointi
- tietokoneiden vikojen korjaus
- laki/byrokratia-tyyliset asiat ja tiedonhaku
Niin. Vielä olisi aikaa kieltäytyä kohteliaasti grillauksesta, mutta tähän en ole vielä saanut vinkkejä. Voisin kyllä viedä miehen ulos syömään. Jospa hän innostuisi lähtemään ravintolaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on miesten hommaa. Mies haluaa itse sytyttää sen saatanan grillin. Anteeksi, meni hermot.
Ap
Miksi se on miesten hommaa? No nyt ohjat käsiin ja sanot sille miehellesi, että sinä hoidat grillaukset tästä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m36
Kiitos. Sinä olet nuori ja kehityskelpoinen, pysy tuollaisena jatkossakin. 👍 Miehelläni ikää reippaasti sinua enemmän, enkä usko hänen enää tästä muuttuvan.
Ap
Kiitos, vaimokin on tykännyt kun on minun matkassani pysynyt jo kohta 20 vuotta.
Nyt ap vähän ryhtiä tuohon toimintaan. Enää ei ole perinteisiä miesten ja naisten töitä. Mies meillä hoiti nyt viimeksi pyykit ja laittoi ruuan. Itse olen remontoinut ja korjannut taloa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ap vähän ryhtiä tuohon toimintaan. Enää ei ole perinteisiä miesten ja naisten töitä. Mies meillä hoiti nyt viimeksi pyykit ja laittoi ruuan. Itse olen remontoinut ja korjannut taloa.
Juu, tehdään kyllä kaikkia töitä kumpi ensin kerkeää, mutta tämä grillaus on poikkeus, joka vahvistaa säännön.
Ap
Ymmärrän ap:n lähestymistapaa tähän asiaan. Joillekin miehille grillaaminen on yksi miehisyyden muoto. Ns. miesten hommia ja oikeasti kovinkaan moni ei osaa sitä kunnolla ja se on arka paikka. Ruuan tekeminen avotulella ei ole ihan helppoa, mutta sitähän ei voi myöntää edes itselleen.