Mies ei osaa sytyttää hiiligrilliä
Joka kesä sama juttu. En ymmärrä. Sytytysnestettä ja tulitikkuja kuluu, mutta grilli pysty kylmänä. Pitkän hosumisen jälkeen sytytys onnistuu, mutta sitten ei malta antaa hiilien palaa rauhassa. Grilli sammuu, mies syttyy ja tätä jatkuu, kunnes mies huomaa, että joo, kyllä se palaa sittenkin. Kauhealla kiireellä ritilä täyteen lihaa ja jumalaton savu nousee. Hiillos valmistuu hetken päästä ja lihat ovat palaneita sytytysnesteellä marinoituja herkkupaloja. Tänään grillataan, koska juhannus. Miten voisin kohteliaasti kieltäytyä tästä jokavuotisesta näytelmästä?
Kommentit (103)
Ahhahhaa, tulee ihan lapsuus mieleen. Meillä grillattiin kerran vuoteen makkaraa hiiligrillillä. Isä laittoi ihan hirveän paljon sytytysnestettä, sitten heti makkarat perään. Makkarat syötiin, kun ne oli hiiltyneitä päältä ja kylmiä sisältä ja maistuivat sytytysnesteeltä. Lisää makkaraa ei saanut grillata sitten, kun hiillos olisi ollut sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän jos kuitenkin menisit ennen miestä ja sytyttäisit sen grillin, kun niin hyvin osaat.
Mies voisi käyttää myös sytytyspaloja, niistä ei jää niin sytytysnesteen makua.
Voisit myös ehdottaa, josko hankittaisiin kaasugrilli tai joku muu vaihtoehto.
Kyllä ne sytytyspalat myös maistuu, jos niitä laittaa kymmeniä. Ehkä jopa pahempi "aromi" kuin sytytysnesteessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävää mitätöintiä sinulta. Mikä oli aloituksesi tarkoitus? Mitätöidä miehen miehisyyttä vai mitä? En oikeasti ymmärrä pointtia nyt.
-nainen-
No ihan se, että joka kesä sama juttu. Siis ne ensimmäiset kerrat, kun grillataan. Just juhannuksena pitää aloittaa raivoaminen. Miten voi unohtaa talven aikana miten se grilli toimii? Tekeekö tahallaan vai mikä paniikkihäiriö iskee? En oikeasti ymmärrä. Loppukesästä sujuu ihan ok. Onko muilla tällaista grillidementiaa?
Ap
Tähän on pakko myöntää, että kyllä sitä talven jälkeen tulee pieniä muistikatkoksia grillin kanssa. Onko ilma-aukko liian auki vai liian kiinni, välillä unohtaa sekoitella hiillosta tasaiseksi. Ja varsinkin kesän ensimmäisen sytytyksen aikana kansi kiinni tarkoittaa vain hemmetisti savua mutta ei lainkaan hiillosta. Kaikenlaista pientä säätöä ensimmäisen sytytyksen aikana mutta kyllä niistä nopeasti oppii.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole vuosienkaan jälkeen oppinut käyttämään hiiligrilliä, niin parempi olisi jättää grillaamiset väliin tai siirtyä kaasugrilliin.
Niin. Kesä on grillausta varten ja eräänlainen intohimo miehelle. Luulisi, että kokemus olisi auttanut, mutta ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ahhahhaa, tulee ihan lapsuus mieleen. Meillä grillattiin kerran vuoteen makkaraa hiiligrillillä. Isä laittoi ihan hirveän paljon sytytysnestettä, sitten heti makkarat perään. Makkarat syötiin, kun ne oli hiiltyneitä päältä ja kylmiä sisältä ja maistuivat sytytysnesteeltä. Lisää makkaraa ei saanut grillata sitten, kun hiillos olisi ollut sopiva.
Oi ei, minun isällä sama juttu. Huh. Olin ihan unohtanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävää mitätöintiä sinulta. Mikä oli aloituksesi tarkoitus? Mitätöidä miehen miehisyyttä vai mitä? En oikeasti ymmärrä pointtia nyt.
-nainen-
No ihan se, että joka kesä sama juttu. Siis ne ensimmäiset kerrat, kun grillataan. Just juhannuksena pitää aloittaa raivoaminen. Miten voi unohtaa talven aikana miten se grilli toimii? Tekeekö tahallaan vai mikä paniikkihäiriö iskee? En oikeasti ymmärrä. Loppukesästä sujuu ihan ok. Onko muilla tällaista grillidementiaa?
Ap
Tähän on pakko myöntää, että kyllä sitä talven jälkeen tulee pieniä muistikatkoksia grillin kanssa. Onko ilma-aukko liian auki vai liian kiinni, välillä unohtaa sekoitella hiillosta tasaiseksi. Ja varsinkin kesän ensimmäisen sytytyksen aikana kansi kiinni tarkoittaa vain hemmetisti savua mutta ei lainkaan hiillosta. Kaikenlaista pientä säätöä ensimmäisen sytytyksen aikana mutta kyllä niistä nopeasti oppii.
Tuo kuulostaa normaalilta. Mies menee semmoisen epätoivon tilan, jossa paniikki ja raivo vuorottelevat. Eikä saa auttaa tai neuvoa.
Ap
Vähän nauratti. Olen viritellyt suhdetta useammankin kyllä minä osaan -tumpelon kanssa (aikuisia 25-40 v miehiä). Aivan hirveää katsottavaa, missään ei saa auttaa tai neuvoa. Ehkä tämä on perimmäinen syy, miksi naiset juo valkoviiniä, tekee ruokaisat salaatit ja laittaa leipää kylkeen, kun grillataan?
Piippusytytin + 2 sytytyspalaa alle. Sano miehellesi että keittiöammattilaisten metodi on toi, koska se on helppo ja takuuvarma.
Vierailija kirjoitti:
Piippusytytin + 2 sytytyspalaa alle. Sano miehellesi että keittiöammattilaisten metodi on toi, koska se on helppo ja takuuvarma.
Voi apua, voin vain kuvitella minkä kohtauksen mies saisi, jos tuota kokeilisi eikä onnistuisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän nauratti. Olen viritellyt suhdetta useammankin kyllä minä osaan -tumpelon kanssa (aikuisia 25-40 v miehiä). Aivan hirveää katsottavaa, missään ei saa auttaa tai neuvoa. Ehkä tämä on perimmäinen syy, miksi naiset juo valkoviiniä, tekee ruokaisat salaatit ja laittaa leipää kylkeen, kun grillataan?
Heh, just eilen mietin jotain ruokaisaa salaattia ja patonkia lisukkeeksi. 🤭
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, voin vain kuvitella minkä kohtauksen mies saisi, jos tuota kokeilisi eikä onnistuisi.
Ap
Tähän mennessä fysiikan lait eivät ole pettäneet ketään jonka tiedän. Sytyttimestä näkee kun hiilet/briketit ovat valmiita kipattaviksi grilliin.
Minkä takia ap et itse sytytä grilliä vaan hauku täällä miestäsi?
Sanot sille että "mitäs jos tänä vuonna minä hoidan frillauksen ja sinä sillä aikaa rentoudut?"
Vierailija kirjoitti:
Sanot sille että "mitäs jos tänä vuonna minä hoidan frillauksen ja sinä sillä aikaa rentoudut?"
siis grillauksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tähän mennessä fysiikan lait eivät ole pettäneet ketään jonka tiedän. Sytyttimestä näkee kun hiilet/briketit ovat valmiita kipattaviksi grilliin.
Joo. Kuulostaa hyvältä, mutta nyt pitäisi keksiä keino, joka miehen sais hankkimaan sytyttimen. Ei varmasti käytä, jos minä hommaan tuon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis grillauksen
Tuotakin olen yrittänyt. Sitten vaan murjottaa ja murahtelee. Tai keskittyy juomiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ap et itse sytytä grilliä vaan hauku täällä miestäsi?
Koska se on miesten hommaa. Mies haluaa itse sytyttää sen saatanan grillin. Anteeksi, meni hermot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän jos kuitenkin menisit ennen miestä ja sytyttäisit sen grillin, kun niin hyvin osaat.
Mies voisi käyttää myös sytytyspaloja, niistä ei jää niin sytytysnesteen makua.
Voisit myös ehdottaa, josko hankittaisiin kaasugrilli tai joku muu vaihtoehto.
Kyllä ne sytytyspalat myös maistuu, jos niitä laittaa kymmeniä. Ehkä jopa pahempi "aromi" kuin sytytysnesteessä.
Ap
En kyllä ymmärrä, miksi jauheetaan aina tuosta "sytytysnesteen aromista"?! Ei siihen hiillokseen ja ruokaankaan mitään "aromia" tule kun antaa vain hiilloksen tekeytyä.
Sytytysneste ei ole bensiiniä.
Jos ei ole vuosienkaan jälkeen oppinut käyttämään hiiligrilliä, niin parempi olisi jättää grillaamiset väliin tai siirtyä kaasugrilliin.