mikä on vartalonne ongelmakohta, kun pitäisi löytää sopivia vaatteita?
Mulla ne on:
-pitkä selkä→ paidat jää liian lyhyiksi
-lyhyet jalat→ lahkeet liian pitkät
=olen persjalkainen siis. :-/
Kommentit (79)
Olen lyhyt ja kurvikas. Selkä on lyhyt ja kapea, hartiat myös kapeat ja vyötärökin suhteessa normaali. Sitävastoin löytyy rinnoissa, lantiossa ja ghettopeppu. Sääret ovat normaalipituiset, ei lyhyet.
Vaatteen istuvuus ja koko riippuu täysin leikkauksesta ja materiaalista. Usein menee niin että hartiat ja vyötärö olis kokoa 36-38, rinnat 40-42 ja lantio ja peppu 42-44.
Joudun ostamaan suurimman osan vaatteista ulkomailta. Mikään ei koskaan istu täydellisesti. Usein joutuu hieman korjauttamaan tai käyttämään vähän epäsopivaa. Alusvaatteita ja uimapukuja en löydä Suomesta kirveelläkään.
Rahaa palaa, koska eihän mitään hyvin suunniteltua ja kivasti leikattua vaatetta saa halvalla, eikä mun kannata ostaa jotain parinkympin riepua, joka ei kestä kuin ekaan pesuun.
Olen ns.tiimalasi vartalo.
Kokoa 36
-jos etsin vaikka tyköistuvaa mekkoa juhliin, saa etsiä aika kauan=
joko ei lantio mahdu, jos keskivartalosta on sopivan kokoinen/
jos on pepusta hyvä, niin sitten on vyötärön kohdalla tyhjä pussi.
-"avonaiset" paidat yms voi unohtaa=
Lähes poikkeuksetta rintojen kohdalla liian vähän kangasta,
siis "kupit" liian pienet tai rintaliivit vilkkuvat joka suunnasta/
kupit ok, mutta paidan(yms) ympärys kuin teltta.
-farkut ja muut housut.
latiota on mutta reidet ohuet=
peppusta ok,mutta reisistä roikkuvat/reisistä sopivat,mutta vararengas tursuaa yli laineiden..
-korkea vyötäröiset housut ja shortsit=
pepusta ok,mutta navankohdalle saisi kaksi minun kokoista samoihin pöksyihin.
mutta sitten kun joku istuu, niin se sitten käytetäänkin loppuun!
ja onnekseni joku ihana on keksinyt strechin(vai miten se kirjoitetaankaan..)!!
Hoikat jalkani ja pyöreä, muhkea takapuoleni ovat eri paria... Suomessa on vaikea löytää skinny jeanseja, joihin takapuoli mahtuisi! Dr. Denim pelastaa ;)
Liian pitkät jalat, pitkä selkä ja leveät hartiat. Ja tissit, koko tuntuu vaihtelevan c-kupista a-kuppiin kierron mukaan.
Olemattomat tissit, käytånnössä kaikki olkaimettomat ja vähänkin syvempään uurretut paidat on poissa laskuista.
Pitkät jalat joten housut useim lyhyitä tai bos on sopivanpituisia niiin sitten ne on reisistä liian isot.
Ja kaikista ärsyttävin on ulostyöntyvät lonkkaluut jotka aiheuttavat sen että normaali korkuiset vyötäröt housuissa saa näyttäämään mut siltä kun olisi munat haarovälissä. Liian matalista taas luut näkyvät selvästi ja ihmiset huomauttelee siitä.
Sanomattakin selvää etten käy uimarannoilla enkä -halleissa, ja käytän aina pitkiä paksuja paitoja.
Jalkani ja perseeni ovat eri paria :D Eli siis jalkani ovat lyhyet ja lantioni leveä. Jos housut sopiva lantiolta, on niissä ainakin 15 cm liikaa pituutta. Ja jos lahkeet ovat sopivan pituiset, ei ole toivoakaan että napit menisivät kiinni. Pitää vain ostaa lantiolta sopivat housut ja lyhentää...
Jättimäiset rinnat.
- Muuten sopivat takit eivät mene rinnoista kiinni. Rinnoista sopivat takit ovatkin sitten ihan hervottomia telttoja
- Bleiserit/jakut näyttävät päälläni naurettavilta
- Käytännössä kaikki ei-venyvää materiaalia olevat paidat voin unohtaa
- En voi käyttää mitään olkaimetonta
- Rintaliiveissä on tasan kaksi vaihtoehtoa, a) huonosti istuvat TAI b) helvetin rumat ja kalliit hyvinistuvat
- Paidat ovat usein liian lyhyitä edestä
- Mekkoja on hyvin vaikea löytää
Hartiat on pienet, niin joudun usein lyhentämään mekkojen olkaimia.
Olen pienikokoinen, mutta rinnat on "normaalikokoiset", niin joudun käyttämään liivejä 60E tai 60F, eikä niitä ole helposti saatavilla (monissa kaupoissa tuolla ympärysmitalla lähinnä a-kuppia).
Housut ei yleensä istu takaa, koska lantio leveä, mutta vyötärö kapea.
Lyhyet jalat...
Jalat hieman eri kokoiset ja koko on jotain 37-38. Kenkien löytäminen todella vaikeaa kun monesti pienempi koko on liian pieni, mutta isompi taas liian iso.
Leveä vyötärö. Pitäisi varmaan olla alipainoinen, että vyötärö olisi ''hyväksyttävä''. Ja oon aika lyhyt, minkäs teet...
Vaikea löytää sopivia takkeja yms, kun hartiat on niin isot että puristaa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:43"]Pitkät jalat ja pituus 175. Keskivartalolihavuus :(
[/quote]
sama, housuja saa metsästää ihan tosissaan. Pituuta 179, ja vatsamakkaraa myös ;(
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 03:07"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 02:22"]
Olen pitkä, 185cm, joten pitkät jalat, kädet ja selkä ongelmallisia. Lisäksi leveät hartiat. Paidat ja takit joudun aina ottamaan L-kokoa hihojen takia, eikä silti aina riitä. Olen myös hoikka, jolloin paidat usein telttamallia. Lisäksi kengänkoko 43, naisten kengistä saa vain haaveilla.
Onneksi tilanne on aina paranemaan päin, nykyään löydän jopa tarpeeksi pitkiä farkkuja (5 vuotta sitten mahdottomuus). Enkä vaihtaisi kroppaani mihinkään, näillä mennään! :)
[/quote]
Ellokselta löydät jalkaasi sopivia naisten kenkiä. Samoin myös Cellbesistä.
[/quote]
mulla 42, ja zalandolla ihania kenkiä ja aika runsas valikoima :)
Housut. Pituus ei ole ongelma. Mutta paksut pohkeet ja reidet.. Jos housut istuu siitä kohtaa niin vyötärö on kapea joten housut jää siitä liian isoiksi. Pakko olla stretch materiaalia. Käyn juoksemassa ja jalat on lihaksikkaat mutta ei kauniilla tavalla..
Aargh. Juuri vietin sekä lauantain että sunnuntain kaupungilla vaatekaupoissa ja totesin, että ongelmaa on kaikki. Vaatteet on tehty sopimaan 175cm pitkälle max. 55kg painavalle A-tai B-kuppiselle. Kaikkien muiden päälle ne eivät sovi. Joko siis oikeasti eivät sovi, tai sitten ainakin näyttävät kamalalta.
Itse olen 162cm/59kg/E-kuppi (ympärys 65-70, ei ns Change-koko vaan oikea koko, Changessa sitten yleensä F). Housujen ostaminen on helvettiä, koska kaikki lahkeet ovat pitkiä. Ja kulutukset, jotka on tarkoitettu loppumaan esim. polveen, osuvat minulla sääreen. Jos farkuissa on reikä polvessa, se reikä tulee mulla keskelle säärtä. Ja pillit eivät ole pillit, koska minun nilkkani tulee housuissa siihen kohtaan missä on tarkoitettu vielä olevan säären alaosaa ja nilkkaan joutuu ruttaamaan sen ylimääräiset 15cm lahjetta kauheaksi palloksi. Pituusongelma koskee myös saappaita. Varret ovat aina sen 3-4cm liian pitkiä eli näyttää että hukun kenkiini ja saappaanvarren takareuna painuu kävellessä kipeästi polvitaipeeseen.
Viime vuodet muodissa olleet löysät yläosat (7-8v sitten tunikat ja babydoll-topit, nykyään laatikkopaidat) ovat myös yksi kirous. heti kun vedän sellaisen päälleni, muutun +90kg painavaksi emännäksi. MINULLA ON VYÖTÄRÖ! Miksei voisi viimein tulla muotiin vyötärön korostaminen ja tiimalasimalli, siinä olisin vahvoilla. Muutama vuosi sitten oli sentään ok kuroa siihen löysään tunikaan vyötärö leveällä vyöllä, mutta nykyään nekin ovat täysin out. Niin ja vika on siis tisseissä. Tissien päältä suorana laskeutuva kangas antaa illuusion valtavasta mahasta, vaikka oikeasti se kangas heiluu 15cm edempänä kuin mahani.
Tissit rajoittavat muutenkin paljon pukeutumistani. V-kaula-aukot eivöt käy, koska en halua esitellä tissivakoani. Halterneck ei onneksi olekaan muodissa, mutta silloin kun oli en voinut tietenkään käyttää, ne kangassuikaleethan peittivät max. pienen B-kupin verran tissejä. O-aukkoiset puserot taas saavat tissit näyttämään entistä isommilta, puhumattakaan pooloista, jotka onneksi eivät nekään ole muotia tällä hetkellä. Kauluspaitoja en voi ostaa, koska muuten sopivat eivät mene tissien kohdalta kiinni. Sama koskee myös jakkuja, takkeja, neuletakkeja...Oikea vaatekokoni olisi S/36, mutta tissien vuoksi joudun joskus ottamaan jopa koon L.
Vaikeaa on! Tuli taas sellainen sisuuntuminen, että päätin että laihduttava on. 50kg painossa teininä tissini olivat vain C-kuppia ja sellaiset nyt vielä saisi jotenkin survottua vaatteisiin, ainakin jos käyttää vielä litistäviä urheilurintsikoita alla.
Lihaksikkaat reidet. Pitkät jalat joten puntit usein liian lyhyet.
Isot tissit, maha ja perhe. Suomeksi liikalihava
Lyhyt selkä. Kaikki paidat, takit, mekot jne pussittavat aina selästä... (olen 165 cm pitkä, mutta selkä noin 160-senttisen ja jalat 170-senttisen...)
Leveä lantio, paksut reidet ja kapea vyötärö. Housuja onneksi nykyään löytää jo tämän mallisellekin kropalle, aikoinaan ei mitenkään.
Paksut käsivarret. Puserot ja takit kiristävät käsivarsista, toppeja en kehtaa käyttää. Mun käsivarret kaartuu olkapäästä kyynervarteen mentäessä voimakkaasti ulospäin, joka saa minut näyttämään lihavalta :/ jopa alipainoisena kaartuvat, tietysti vähemmän kuin näin normipainoisena...
Lyhyet jalat eli mullakin ne lahkeet on liian pitkät
Raskaudesta jäänyt alavatsan pieni ylimääräinen iho kiristää farkuissa
Rinnat liian suuret että paidat on hankalia päällä
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:49"]Isot tissit, iso perse, housut aina isot vyötäröltä. Paidat ei mene kiinni ja isot vyötäröltä. Oon kans tosi lyhyt, 157cm, ja luikku muuten :/. 46kg.
[/quote]
Oisit mun ihannenainen! Nam.
Lantion alue, housut tippuu jalasta tai sattuu puristaessaan luihin:(