Hoitajat eivät kerro kaikkea!
Kävin 10 rv:lla lääkärillä. Sydän ääniä ei kuulunut ja lääkäri sanoi kohdun vastaavan hyvin 10 viikkoa.
Sydän äänet otettiin uusiksi viikolla 11. Hoitaja kysyi pari kertaa onko ollut veristä vuotoa jne. kun ei tälläkään viikolla kuulunut ääniä. Hoitaja totesi että joko on niin vilkas kaveri että kerkii aina karkuun tai sitten on niin ujo että on jossain suolen pohjukan takana piilossa.
Nooh! Raskaus äänet kuunneltiin taas viikolla 12 (tämä viikko). No eipä niitä ääniä kuulunut vieläkään! Hoitaja valehtelematta ainakin viisi kertaa kysyi onko tullut vuotoa tai verta tai ollut kipuja vatsassa. Kaikkii on vastaus EI!
Kun sitten yritin kysyä että missä vika sitten on kun epäillään vuotoja ja sitä pitää tiivamalla tivata että onko ollut! Ihan kuin hoitaja ei olisi uskonut koko asiaa! Tosin tämä hoitaja oli eri kuin viikolla 11. Ja nyt tämä samanen hoitaja totesi ettei kohtu mitenkään vastaa viikkoja 12 kun taas lääkäri sanoi muuta viikolla 10.
Missä vika?
MItä hoitaja ei sanonut!
Kun yritin kysyä vaikeni ja katsoi kattoa ja yritti kuunnella sydänääniä.
Mitä hän jätti kertomatta mulle!
Enemmän huolestuttaa hoitajan hiljaisuus. Tivaamalla kysyy monta kertaa vuodoista ja jättää sitten mainitsematta että mitä epäilee?
ONko kellään vastaavaa?
Missä vika?
Kyllä pelottaa mennä perjantaina ultraan! Kun kaksi hoitajaa epäilee ties mitä eivätkä kerro!
:' (
Onko tuolla alakerrassa kaverilla kaikki ok?
Ei mulla ole ollut mitään kipuja (muuta kuin kovasti yskästäessä nipistää nivusiin mikä on normaalia) ja rinnat ovat turvonneet entisistä liiveistä.
Muuten ei mitään raskauteen liittyviä oireita ole oikeastaan ollut. Pientä väsymystä päivisin.
Sekin vielä että olen todella hoikka että kaikki ovat sanoneet että äänien pitäisi kuulua todella hyvin kun ei ole " ylimääräistä" tuossa navan alla.. mitä nyt hieman on vatsa ruennut pullottaa...
Onko kellään sattunut vastavaa.
Tietysti onhan se poikkeus että ei kaikilla kuulu nuo äänet nii selvää, mutta nuo hoitajat vaivaa...:(
Kommentit (44)
siis se on yksilöllistä kuuluuko vai ei,musta on ainaskin hyvä että kuunnellaan ajoissa! mä itse olen tosi hoikka ja mulla kuului kyllä heti,kaikki riippuu vaavista ja muista tekijöistä.:)
Joka kerta hoitajat sekä lääkäri kokeilivat aivan nivusista napaan ja häpyluun tuntumasta aivan ensimmäisiin kylkiluihin saakka. Tietysti tuo navan ala puoli oli se alue mistä sitä eniten yritettiin mutta voin sanoa että KAIKKI PAIKAT yritettiin!
Eihän se kohtu kellään nivusissa ola mutta kirjaimellisesti kaikki käytiin läpi.
Siksi tämä " paha mieli" . Kun aikaa siihen käytettiin ja kaikki paikat koluttiin läpi.
Niin ja yritettiin myös näin, että välillä menin kyljelleen ja kellahin takaisin selänneen jos vaavi olisi noussut hieman ylöspäin, mutta ei mitään.
Tämä tehtiin pari kertaa.
En muista mutta ensimmäisissä papa kokeissa oltuani (monta monta vuotta sitten) niin lääkäri taisi mainita että kohtu on hieman kallellaan oikealle?
Mutta siitä on kyllä aikaa eikä sen jälkeen kukaan toinen lääkäri ole sanonut samaa.
Nyt vasta muistin kun luin näitä teidän juttujanne....
Eli syy voisi olla tuokin kohdun kallistuminen oikealle?
Jos siis muistan oikein kun siitä on nii paljon aikaa...
vaihtoehdoista!
Koska näistä mitään eivät hoitajat kertoneet!
Ja koska ensimmäinen raskaus on kyseessä niin enhän mä mitenkään voi tietää näistä.
En todellakaan arvannu moisista vaihtoehdoista!:)
Vielä enemmän helpottaa!
Jes!
:)
No en mä nyt yksityisellä enää mee kun ei ole kuin huominen päivä välissä ja sitten koittaa H-hetki:)
Asia vaivaa senkin tautta koska luulin olevani ensimmäinen lapsi, mutta sainkin kuulla että ennen kuin minä synnyin niin jouduttiin äidilleni " tekemään keskenmeno" . Imulla jouduttiin ottamaan vaavi pois.
Eli en sitten olisikkaan ensimmäinen.
Kaikki allergiat yms. olen äidiltäni perinny niin toivottavasti en tätä!
(vaikka tuskin tämä on mitenkään periytyvää)
HEH=)
Mulla terveydenhoitaja kuuli sydänäänet viikolla 11+ mutta seuraavalla viikolla lääkärikäynnillä, lääkäri ei enää kuullutkaan sykettä!! pelästytti tietty ihan hirveästi.. Lääkäri antoi mulle lähetteen äippäpolille päivystykseen, jossa sain käydä ultrassa jo samana päivänä ja siellä sitten näkyi täydellinen pikku vauva, jolla hyvät sykkeet.. Oli vaan pikkuinen ollut sellaisessa asennossa, ettei vaan dopplerilla kuulunut, vaikka lääkäri todella yritti metsästää ääniä ja kauan! Mäkin hoikka, eli sen perusteellakaan ei kuulumattomuutta voinut perustella.
Tylsää, että sä et ole saanut varmuuden vuoksi lähetettä äippäpolille, niin ei tarvitsisi olla noin peloissaan!! Mulla saattoi kyllä lähetteen taustalla olla sekin, että mulla takana yksi keskeytynyt keskenmeno ja siitä hirmu huonot kokemukset ja epäluottamus tk-neuvolaan. Eli silloin lääkäri väitti kuulevansa sydänäänet rv10+, vaikka käytännössä ei voinut olla mahdollista, sillä vauva oli mennyt kesken rv7+ ELi keskeytynyt alkio oli niin pieni, ettei häneltä olisi vielä kuullut sydänääniä vatsanpeitteiden läpi.. että näin..
Tässä raskaudessa kaikki mennyt hyvin ja nyt jo loppusuoralla. TOivottavasti saat huomenna hyviä uutisia ja pääset rauhallisin mielin nauttimaan kasvavasta massusta:)
Oli maaliskuussa. Olin viikoilla 12+4 ja menossa ekaan ultraan. Sikiö vastasi rv 8+3 ja kovin pieni olikin, sydän ääniä ei kuulunut ja lääkäri tuli toteamaan sikiön kuolleeksi. Mulla ei ollut mitään keskenmenoon viittaavaa, oireetkin oli jatkunut vaikka pikkunen oli ollut kohdussa kuolleena kuukauden. Olin saanut keskeytyneen keskemenon. Toivon sydämmestäni että sama tarina ei toistuisi sinun kohdalla, ikävää että eivät tarkemmin kerro sairaalassa..Toivotaanparasta!
Sanna rv 4+6
niin ainakin minulta kysytään hyvinkin tiukkaan joka nla kerralla sekä joka äitipolikäynnillä noista vuodoista. Käyn nlassa viikoittain ja äitipolilla lääkärissä kerran kuukaudessa, joten monesti sitä siis kysytään. Äitipolilla vielä saattaa kätilö kysyä kolmestikin ja heti kohta perään lääkäri kysyy samat... Itse en ole osannut asiaa mitenkään ottaa vakavasti. Mulla ei tämä raskauden alku mennyt kauheen mukavasti myöskään. Nlassa ei saatu sydänääniä kuulumaan ja sitten ihan muuten rutiininomaisessa käynnissä äitipolilla olikin joku ihan palikka lääkäri, joka päätti, että vauva ei kasva kohdussa, mutta oli kuitenkin kehittyny ihan normaalisti ja vastasi reilusti viikkojen mukaista kokoa. Jouduin odottamaan pääsiäisen yli kontrolliin paremmalle lääkärille, joka sanoi kohdun kyllä olevan jotenkin liian ylhäällä, mutta että vauva kuitenkin kasvaa selvästi kohdussa ja kohtu kestää raskauden. Tosin hänkin halusi nähdä minut heti 2 vkon päästä uudelleen ja varmistaa näkemänsä. Joten monenlaista lääkäriä ja hoitajaa on olemassa. Mutta toisaalta hyvä, että haluavat varmistaa asiat. Vaikkakin käyntien odottaminen on todellakin yhtä tuskaa!! Toivottavasti sulla on kaikki kuitenkin kunnossa ja yritä jaksaa!
tikru (30+4)
Täti meni aivan paniikkiin ja rupes höösäämään meitä lääkäriin samantien, vaikka kaikki paikalla olleet näkivät, miten vauva potki ja pyöri mahassa kuin väkkärä. Tosiasiassa siis meni vain niin kovaa, ettei ehtinyt laitteen alle kuunneltavaksi. Itse emme miehen kanssa huolestuneet, kun silmillämme kerran näimme (ja minä tietysti myös tunsin) kaiken olevan hyvin. Emme silloin lääkärille suostuneet, mutta lupasimme seurata tilannetta pari päivää, jos vaikka vauva hiljenisi oudosti.
No nyt to samainen vauva on pari vuotias, eikä ole vielä ehtinyt hiljentyä tai pysähtyä - kova on meno edelleen!
Niine ttä ei ne aina kuulu, vaikka olisi raskaus pidemmälläkin. Toivottavasti kaikki on hyvin!
Kohdun koko voi olla paljon isompi kuin mitä sikiön, siís millä viikolla näyttää olevan. Kohdun kokoonhan vaikuttaa moni asia, eikä yksin sikiön koko. Eli lääkäri voi todellakin olla sitä mieltä, että kohtu näyttäisi olevan tietyn viikon mukainen, mutta ultra muuttaa muuksi, varsinkin uudelleen synnyttäjillä kohtu kasvaa aluksi aika huimaa tahtia - kokemusta on.....
Itselläni ei toisessa raskaudessa kuunneltu sydänääniä ensikäynnillä joka oli viikolla 10-11, mikä on toisaalta ihan hyvä, koska ihan turhaan sitä stressaamaan, jos ei mitään keskenmenoon viittaavaa ole ollut.....
Onneksi saat tiedon huomenna :) toivotaan parasta!
Itselläni ei raskausviikolla 23 saatu aluksi sydänääniä kuuluviin millään, lääkäri ja terkku yrittivät varmaankin 20 min yhteensä. Sit kävin vessassa ja olin hetken aikaa seisaallaan, niin johan kuului, eli ei se aina ole helppoa pidemmälläkään....
parempi ettei ääniä edes yritettäisi kuunnella ennen kuin h 12 jälkeen, koska sillä usein saadaan aikaan turhaa huolta! Vuodosta kysellään, koska se on yksi keskenmenon oire. Jos oireita keskenmenoon viitaten lähetetään eteenpäin ultraan samantien. " Varmuuden vuoksi" ultria ei kuitenkaan tehdä, koska ei ole epänormaalia, jos ääniä ei kuulu ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana neuvolan doplerilla! Monet maksavat yksityisestä ultrasta" turhaan" (tietysti hyvä saada mielenrauha) joskus kun ääniä kuunnellaan kovin aikaisilla viikoilla. Toisaalta taas kun äänet saadaan aikaisilla viikoilla kuulumaan on se tietysti mukavaa äidille =) asia siis kovin kaksipiippuinen.
on kunnossa.
Mulla on kyllä tuota ylimääräistä rasvaa massun päällä joten se ehkä vaikuttaa asiaan.
Eli sitähän ne hoitajat sinulta kyselivät että onko ollut keskenmenon oireita. Vaikka kohtu vastasikin viikolla 10 viikkoja on sikiö silti voinut kuolla muutamaa päivää aikaisemmin. Siksi kohtu ei vättämättä vastaisi enää viikkoja.
Toivottavasti kuitenkaan näin ei ole vaan ultrassa löytyy terve hyvin voiva sikiö. Sikiö on kuitenkin noilla viikoilla viellä niin pieni että sydänäänet eivät välttämättä kuulu. Itsellänikin ne kuuluivat vasta 11+6 pitkän noin 10-15 min etsinnän jälkeen. Stemppia ultraa ja toivottavasti kaikki on hyvin.
painoin vahingossa väärää nappia vaikka lisää tekstiä olisi tulossa!
Tämän sivun laskurin mukaan olisin jo rv 13.
Hoitajat laski että menossa 12.
Itse arvelen olevani vasta 11. (omien laskujen mukaan)
Näissä laskettuaika olisi 2.3
Kun taas neuvolasta saadun kirjan mukaan laskettu aika olisikin 3.6.
Eli heittoa on noissa laskureissa:)
Mutta kun nyt menis tää päivä nopeesti....:)
Mulla ei nla:n lääkäri sijainen ei saanut viikolla 10+3 kuulumaan dopplerilla sydänääniä laisinkaan. Lojusin siinä tutkimuspedillä sisätutkimuksen jäljiltä ilman housuja ja lääkärikokelas sen kun skannaili mahaani dopplerilla, mutta tuloksetta. Sekä minä että lekuri alkoi hermostua ja lekuri hälytti nlatädin avuksi. Nlatätikään ei löytänyt, joten pyysi mut takaisin omaan vastaanotto huoneeseensa ja tarkisti sydänäänet vanhalla ultralaitteella. Ja siellä se pikkuinen oli ja sydän pamppaili. Olen ymmärtänyt, että näillä viikoilla ei ole harvinaista, jollei äänet vielä kuulu.
No mä sain sellasen kuvan siellä maatessani, että ne äänet OLISI vähän niin ku pitäny kuulua:(
Mutta nyt kyllä ymmärrän että ei tässä mitään suurempaa hätää ole kun niitä voutoja ei ole ollut jne.
Nooh... Ensi kerralla olen ainakin viisaampi tässä asiassa:)
olen ymmärtänyt (itselläni ollut 3 keskenmenoa) hoitaja ei saa sanoa esim onko vauva kuollut tms. lääkäri tekee diagnoosin. Itselläni hoitaja näki ultrassa, että vauva oli kuollut, mutta itse jouduin odottamaan lääkärin lausuntoa 6 päivää ennenkuin pääsin polille. Kertoi vasta jälkeen päin, että he eivät saa tehdä diagnooseja vaikka olisi selvä tapaus.
Toivotaan kuitenkin, että huomenna selviäisi kaiken olevan hyvin.
Voimia sinulle!
Sitten mentiinkin kyllä liukkaasti NKL:lle päivystykseen, jossa ultra. Kaikki OK.
Neuvolan rv:t sitten heitti 5:llä viikolla!
Kun mun piti olla olevinaan tällä viikolla rv 13 niin olenkin sitten vasta 8+4. Eli ilmankos niitä ääniä ei kuulunu kun olin vasta 8 alussa 7 ja 6:lla.
Ja tuolloin rv 6:lla lääkäri sanoi kohdun vastaavaan 10:ä!
Että näin sekaisin täällä ollaan!
Ja minä kun arvelin että voin huokaista helpotuksesta että ollaanhan sitä jo enemmän ku 10 mutta ei sitten ollakkaa.
Eli vielä pitää yrittää varoa töissä ettei " riehu" liikaa... Tai siis pitää vieläkin olla liika varovainen....
Että uusi ultra ja uusi laskettu aika selviää taas 4 viikon kuluttua.
Mutta 4 viikolla heittää jo muutenkin alkuperäiseen aikaan nähden.
Minäkin olen joutunut olemaan huolissani kun sikiön sydänääniä ei ole saatu kuulumaan.
Olin käynyt kuukautisten mukaan viikolla 11+4 alkuraskauden ultrassa jossa alkion todettiin vastaavan viikkoa 11+0. Alkio liikkui ja sydämen lyönnit näkyivät. Parin viikon päästä eli viikolla 13+1 kävin lääkärintarkastuksessa ja hartaasta etsimisestä huolimatta sydänääniä ei saatu kuulumaan. Lääkäri käski varaamaan terveydenhoitajalta ajan viikon päähän. Sain ajan rv 13+6. Kohtalaisen luottavaisena menin taas sydänääniä kuuntelemaan. 20 min. ja kahta doppleria myöhemmin tuntemukset olivat aivan erilaiset. Jo siinä vaiheessa kun siirryttiin toiseen doppleriin alkoivan kyyneleet valumaan. Sain terveydenhoitajalta lähetteen äitiyspolille ultraan, ja terkkari totesi vielä itsekin huolestuneena että mähdollisuudet ovat tasan, kuollut tai elossa. omaa vuoroa odotellessa ehti käydä monenlaisia ajatuksia mielessä. Kahta tuntia myöhemmin katselin pikkuiseni sydämenlyöntejä ja potkimista polin monitorista. Kaikki hyvin.
Dopplerilla seuraavan kerran kuunneltiin vasta rv 21+0 ja silloinkin jouduttiin etsimään tovi oikeaa kohtaa. Onneksi olin vajaata 2 viikkoa aiemmin alkanut tuntemaan liikkeitä ja viikkoa aiemmin käynyt rakenneultrassa.
Nyt on rv 22+1 ja pirpana potkii välillä niin että meinaa tulla huono olo.
Mutta on se kumma että niin aikaisin edes yritetään ääniä kuunnella ja sitten ei edes kerrota mitään ja jätetään tuleva äiti epätietoisuuteen.
Itselläni ei todennäköisesti saatu ääniä kuulumaan istukan paikan takia. Syitä voi olla monia. Tarinoita on yhtä monta kuin on raskauksia. Osa tarinoista päättyy surullisesti ja osa onnellisesti. Kuitenkin kaikissa on omat vastoinkäymisensä.
Onnea odotukseen ja perjantaiseen ultraan!
mirenna