Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään normaalia, ettei ilmoiteta, jos esim. Serkkujen isä kuolee?

Vierailija
24.06.2021 |

Täällä on nyt käynyt niin ja me ei olla saatu mitään ilmoitusta kuolemasta. Ei puhelua, ei tekstaria ei mitään. Lapset ja puoliso täysin vaiti. Onko tämä ihan normaalia vai joku heidän oma päätös?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ootteko ollu tekemisissä? Enmä ainakaan lähtis soitteleen kaikenmaailman sukulaisille esim. vanhempani poismenosta, jossei ole pitäneet yhteyttä.

Vierailija
2/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi ilmoittaa? Eikö se lue lehdessä?

Kun itsellä kuoli monta omaista, kaikki voimat meni hengissä pysymiseen. Ei siinä tullut mieleenkään soitella ympäriinsä. Päin vastoin. Vetäydyin luolaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei soita, ihmettelen.

Ap

Vierailija
4/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on melkein 50 serkkua, enkä edes tunne kaikkia, joten en todellakaan odota että ne soittaisi minulle jos niiden vanhempi kuolee.

Vierailija
5/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se varmaan ihan normaalia, jos ei ole sukulaisten kesken ollut tapana pitää yhteyttä. Kun mun serkkujen isä kuoli, mun äiti ilmoitti mulle että veljensä on kuollut.

Vierailija
6/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä suvussa taas on luonnollista, että tuollaiset asiat ilmoitetaan. Tai ainakin omassa suvussani pitäisin todella outona, jos en saisi tietää, että setäni/ tätini tai edellisten puoliso kuolisi. Jos on eronneet, eivätkä ole missään tekemisissä enää muun suvun kanssa, niin ehkä sitten en saisi sellaisesta tietoa.

Vierailija
7/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ,nimen omaan juuri silloin jos sukusivut F.B  ja itse et koko foorumi ole.Ei ilmoteta. kun jälkikäteen kuulee ihminen on kuollut,kuysyy miksi minulle ei kerrottu,vastataan olihan se F.B. ilmoitus taulu! vaikka hyvin tiedettin en ole F.B. kyllä se kolahtaa pahasti,varsinkin silloin kun on ihmisen elämä ollut arjessa.Mutta ei kuuluttanut,ilmoitanut asiaa . Nyt on sitten parantunut ,tulee peruskänyyni viesti: Se ja se on kuollut!Kyllä niitä raskasta oli lukea kun känny piipasi viestiä: 2 marra joulukuu todella rakasta 2019. Sitten se viestin piipaus olikin 10 kpl,v 2020. plus 2soitto ja viesti hän on kuollut : sisko ja veli .! vuosi 2021 kuoleita sitten 3kpl.Soitto sentään ja viestejä minun elämässäni 21 vuotta oleen tärkeimän ihmisen kuolemasta .Oltiin sentän tahdikaita,mutta soitajat olivatkin ,joku muu lähtömaa kuin Suomi asiasta,mutta Suomen kansalaisia.Sitä vaan on hengitää,kävelee ulkona.Ei kykene tulostaa ei tajua ,niin monta.Mutta ainoakaan ei koronaan.kun ei ole ketään jolle puhuu menetykset. Kukaaan ei halua kuunella.Mutta kyllä kontakti ottavat s-posti haukuvat puolisoja,tai kun ei pääsyt mihinkään korona aika.Ilman että ymärtäisivät minun repuuni ne jutut ei enää mahdu.Reppuni on täys jo kaikea ihan omasta takaa.Uskon  ihmiselle ei enempää taakaa anneta,mitä ei itse jaksa kantaa.Päivä kerralla menen ,kuitenkin etsien kiitolisuuta arjestani,elämästä.Pienistä hetkistä.Enkä jää kotini vangiksi.Tie on vapaa,kävelyyn ja mieli ulkona muutuu hyväksi,tuo hyvät unen lahjatkin kun tarpeeksi ulkoilee. Säällä kuin säällä läpi vuoden aikojen.Kipuunkin on lääke liike. (ps.olen lukihäiriöinen noi teksti virheeni en näe,suonette anteeksi)

Vierailija
8/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukulaisilla ole mitään väliä nii miksi pitäs ilmottaa jos ei muutenkaan olla tekemisissä.

Vierailija
9/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali käytäntö on ilmoittaa tai pyytää toista sukulaista ilmoittamaan.

Meillä täti ilmoitti veljensä poismenosta ja serkku äitinsä (joka oli avioliiton kautta sukua) samoin pyysi minua soittamaan tietyille sukulaisille.

Tietysti sellaiset jotka eivät ole kohdanneet kuolemaa eivät osaa toimia. Ja onhan hautajaisista kuitenkin kerrottava, noloa pitää itsellään tietoa.

Vierailija
10/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole serkkujeni yhteystietoja. Eli minnepä ilmoittelisin.

Vierailija
11/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös, että minä kun sisarusparven nuorimpana sammutan valot, niinkuin aina sanotaan viimeinen sammuttaa valot.

Eipä siitä paljon huudella. Lions clubilaiset kantaa hissukseen mut hautaan. On mullakin serkkuja, jotka ei oo koskaan pitäneet yhteyttä, kai nekin hiljaa kuolee ja kaverit kantaa pois.

Vierailija
12/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä täti ilmoitti veljensä poismenosta ja serkku äitinsä (joka oli avioliiton kautta sukua) samoin pyysi minua soittamaan tietyille sukulaisille.

Tietysti sellaiset jotka eivät ole kohdanneet kuolemaa eivät osaa toimia. Ja onhan hautajaisista kuitenkin kerrottava, noloa pitää itsellään tietoa.

On noloa joo pitää tietoa, mutta jos ei tule kutsua edes hautajaisiin.

Ap

Vierailija
13/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Korona-aika on pienentänyt huomattavasti hautajaisia.

Vierailija
14/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, sitä juuri tarkoitin että lähiomaiset ilmoittavat ja kutsuvat hautajaisiin tai ainakin antavat mahdollisuuden adressin laittamiseen.

Vierailija
15/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itsellä kuoli monta omaista, kaikki voimat meni hengissä pysymiseen. Ei siinä tullut mieleenkään soitella ympäriinsä. Päin vastoin. Vetäydyin luolaani.

Missä ihmeessä sinä asut, kun kuolemat ilmoitellaan vielä lehdissä?   Mikä viranomainen niitä sinne edes ilmoittelisi.  Aikoinaan, kun vielä lähes 90% suomalaisista kuului evl.kirkkoon, saattoi sanomalehdessä olla kirkollisissa uutisissa näitä lueteltu, mutta enpä ole nähnyt nykymaailmassa.

Kuolin ilmoituksia, joihin ostetaan lehdestä tilaa, toki on, mutta kaikki niitä eivät laita eri syistä.

Sekin tapa on jäänyt pois (kuten valitettavasti monet muutkin tavallisessa postissa lähetettävät jutut), että todellakin lähettäisiin vainajan tunteneille kuolinilmoitus eli kortti jossa asiasta kerrotaan ja mahdollisesti kutsutaan hautajaisiin.    -    Nyt voisi tietysti soitella tai lähettää e-mailin tai tekstiviestin.  Ehkä vanha tapa kuihtui kuoleman menetettyä merkityksensä ihmisten elämässä ja toisaalta viestintämuotojen kehittyessä.

Ehkä koetaan, että se on hyvin yksityinen asia eikä ymmärretä, että se voi koskettaa jotakuta muutakin ihan samalla tavalla ja hän haluaisi tiedon.     Tekstiviesti/e-maili voi tuntua lähettäjästä vähän "köyhältä" ja jopa muotoilu ongelmalta, ja toisaalta taas puhelu ei ihan luonnista itseltä.    Ja sitten se jää tekemättä.     -  Tai sitten ei yksinkertaisesti ole voimia, kun yrittää rämpiä hetki kerrallaan eteenpäin.

Joka tapauksessa osanottoni sinulle.

Vierailija
16/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen että kuinka moni edes tietää, mikä on korrektia, kun on saanut suruviestin sukulaisen kuolemasta?

Vierailija
17/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tarvii hautajaisista kertoa? Monikaan ei halua hautajaisiinsa kaikkia sukulaisia, joillekin ei pidetä ollenkaan hautajaisia. Esim. oma äitini on toivonut, että hänelle ei hautajaisia pidetä ja tuhkan ripottelussa on läsnä vain ydinperhe.

Vierailija
18/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeessä sinä asut, kun kuolemat ilmoitellaan vielä lehdissä?   Mikä viranomainen niitä sinne edes ilmoittelisi.  Aikoinaan, kun vielä lähes 90% suomalaisista kuului evl.kirkkoon, saattoi sanomalehdessä olla kirkollisissa uutisissa näitä lueteltu, mutta enpä ole nähnyt nykymaailmassa.

Kuolin ilmoituksia, joihin ostetaan lehdestä tilaa, toki on, mutta kaikki niitä eivät laita eri syistä.

Sekin tapa on jäänyt pois (kuten valitettavasti monet muutkin tavallisessa postissa lähetettävät jutut), että todellakin lähettäisiin vainajan tunteneille kuolinilmoitus eli kortti jossa asiasta kerrotaan ja mahdollisesti kutsutaan hautajaisiin.    -    Nyt voisi tietysti soitella tai lähettää e-mailin tai tekstiviestin.  Ehkä vanha tapa kuihtui kuoleman menetettyä merkityksensä ihmisten elämässä ja toisaalta viestintämuotojen kehittyessä.

Ehkä koetaan, että se on hyvin yksityinen asia eikä ymmärretä, että se voi koskettaa jotakuta muutakin ihan samalla tavalla ja hän haluaisi tiedon.     Tekstiviesti/e-maili voi tuntua lähettäjästä vähän "köyhältä" ja jopa muotoilu ongelmalta, ja toisaalta taas puhelu ei ihan luonnista itseltä.    Ja sitten se jää tekemättä.     -  Tai sitten ei yksinkertaisesti ole voimia, kun yrittää rämpiä hetki kerrallaan eteenpäin.

Joka tapauksessa osanottoni sinulle.

AIVAN AIVAN! KUOLEMA ON MENETTÄNYT MERKITYKSENSÄ IHMISTEN ELÄMÄSSÄ!!!

SIINÄPÄ SELITYS!

Vierailija
19/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kun siitä kerrotaan paikallislehdessä ja itse asut muulla eikä sulle tule sitä lehteä?

Mun serkku kertoi fb-sivuillaan äitinsä kuolemasta. Isänsä on enoni.

Vierailija
20/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kertonut siskolleni eli lasteni serkkujen äidille mieheni kuolemasta. No hän sai sen selville muuta kautta. Välimatkaa 600km emmekä ole väleissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi