Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten sais vauvan nukkumaan pidempiä jaksoja yöllä? vauva herää yöllä tunnin välein.

Vierailija
23.08.2006 |

välillä rauhoittuu tutista mutta yleensä pitää syöttää. Parhaimmillaan hän nukkuu 3 tuntia putkeen. Itse en pääse ollenkaa syvän unen vaiheeseen ja olen sitten ääretttömän väsynyt..

Apua kaivataan!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kesti puolivuotiaaksi että nukkui ekan 4h pätkänsä (tai toisen, synnytyssairaalassa nukkui ensimmäisen).

Vierailija
2/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisko mhavaivoja vai jo nälkä? oletko antanut kiinteitä vielä?

Vierailija
4/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ähräilee ja tutti auttaa, mutta syö vain kerran (aamuyöstä 8 h unien jälkeen). Mutta väsyttää tuo sängyllä hyppääminen. Esikoisen kanssa oli sama juttu kuin sulla, että otti tissiä parin tunnin välein. Silloin auttoi unikoulu. Mutta miten se vois auttaa nyt?

Vierailija
5/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonikäinen voi hyvinkin päivällä syödä esim. kolmen tunnin välein. Rytmitä päivät esim. näin:

klo 6 herätys ja syöttö

klo 8 nukkumaan

klo 9 herätys ja syöttö

klo 10.30 nukkumaan

klo 12 herätys ja syöttö

klo 14 nukkumaan

klo 15 herätys ja syöttö

klo 17 nukkumaan

klo 18 herätys ja syöttö

klo 19 yöunille

klo 22 nopea syöttö ja heti nukkumaan

ja kenties yksi yösyöttö

Kun rytmität päivän, vauva oppii nukkumaan yöllä. Minä luin tästä kikasta, kun lapseni oli vauva (just tonikäinen). Meni kaksi viikkoa, ja yöheräämiset loppuivat kokonaan! Alku on rytmityksessä vaikeaa; kolme ekaa päivää vauva ehkä protestoi. Mutta pysy itse jämäkkänä, niin vauva oppii hommelin. Varaudu siihen, että huutoa on siis ekoina päivinä. Se on hinta, joka on maksettava keskeytymättömistä yöunista.

Ja mikäli pidät rytmitystä vauvan hylkäämisenä, niin älä rytmitä. Sitten on vain kestettävä tuo yörumba tai kokeiltava joitain pidemmän linjan menetelmiä.

Vierailija
6/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt poika 8kk ja menestyksekäs tassuttelu takana(jota hehkutin vauva-puolella pari päivää sitten). pienempänä vauva nukahti omaan sänkyyn ja ekan syötön jälkeen nukkui loppuyön meidän välissä. siitä oli helppo imettää ja rauhotella vauvaa ja sain itse paaljon paremmin nukuttua kun ei tarvinnut aina nousta ylös hyssyttämään. ja meillä ei ainakaan käynyt niin että vauva ei enää suostuisi nukkumaan omassa sängyssä. nukkuu nyt yöt yhtäjaksoisesti 21-5 omassa sängyssä tassuttelun ansiosta. aivan ihanaa saada nukkua kunnon unipätkä! enkä todellakaan olisi uskonut että meillä nukutaan kokonaisia öitä vielä pitkään aikaan. sinullakin on siis toivoa!

tassuttelun voi käsittääkseni aloittaa 6kk:n ikäisenä. hyvää tietoa saa esim. googlettamalla sanan tassuttelu ja menemällä ekaan aukeavaan linkkiin. ne on akuutin sivut, mitkä tulee ensiksi.

auttaako miehesi sinua öisin?? siis antaa tuttia jos vauvalla ei ole nälkä?

voiko kyse olla tiheästä imusta(vaikka se kai on 3kk ikäisenä yleensä)

koita jaksaa vielä pari kuukautta. kun kiinteät saa aloittaa ja pääsee liikkeelle unet voivat parantua huomattavasti!

meillä auttoi pienempänä kun käytiin anoppilassa jossa erittäin virkeä anoppi (vasta 49w) otti pojan huoneeseensa ja hoiti tutittelut kun oltiin käymässä. sain itse nukkua vähän pidemmän unijakson ennen kun vauva tuli tissille.

koita jaksaa!

Vierailija
7/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivällä, sitä paremmin yöllä. Siinä mielessä olen vastaan seiskan metodia herätellä vauva tunnin unien jälkeen.

Vierailija
8/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea kokeiltiin, myös unikoulua, mutta eipä ollut mistään apua - tissi vain kelpasi ja rauhoitti pikkumiehen taas tunniksi, joskus jopa kahdeksi... Imetyksen lopetettuani yöheräilyt harventuivat eli noin 2-vuotiaaksi asti yöllä tuli herätys " vain" 2-3 kertaa. Mutta nyt poika on 2,5-vuotias ja nukkuu yleensä yöt heräilemättä klo 20.30-6.30.

Tsemppiä ja jaksamista - minä todella tiedän mitä väsymys voi olla, etenkin kun pätkittäisten unien jälkeen pitäisi vielä jaksaa olla töissä pirteänä 8 tuntia...

PS.

Viime yökin tuli valvottua meidän jo 5-vuotiaan esikoisen kanssa, kun yritämme saada hänet nukkumaan omaan sänkyyn eikä meidän väliin. Tuntuu tämä vierottaminen olevan hankalampaa kuin imetyksen lopettaminen kuopuksella...

Vierailija
9/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaikki korosta että nukkuvaa vauvaa EI herätellä. Tuon rytmityksen mukaan sitä ollaan nyhtämässä hereille koko ajan...

Vierailija
10/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että mä luin tuosta rytmihommelista yhestä amerikkalaiskirjasta. Ja yllättävän hyvin pelitti vaikka kaikki ympärillä olevat ihmiset kauhisteli ja vannoivat, ettei tosta hyvä seuraa. Mutta ylpeänä totean, että vauveli on nukkunut rytmityksen jälkeen todella hyvin. Nykyisin typsy on viisivuotias.

Vierailija
11/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaihettiin meillä aika pian neljän tunnin sykleiksi. Eli syötöt klo 6, 10, 14, 18 ja 22 ja unet siinä välissä. Muistaakseni aamupäivällä piti vauvaa aina herätellä unilta mutta iltapäivällä ei tarttenut.

Kasikuisena (tai jotain sinnepäin) vauva ei suostunut enää syömään klo 22, joten söi vain neljä kertaa päivässä.

Niin ja kiinteät aloitin nelikuiselle (oli " laillistakin" silloin). Siksi varmaan syöttövälit oli järkevä pitää pitkinä, kolmessa tunnissa ei nälkä kerennyt tulla.

Pointti on kai siinä, että ensinnäkin vauvan syöntirytmi tasoittuu: ei jatkuvaa napostelua päivällä -> ei napostelua myöskään yöllä. Toiseksi vauva tottuu, että päivällä riekutaan, yöllä nukutaan. Kolmanneksi vauva oppii, että hänen ei tartte itse huolehtia ruokailurytmistään huutamalla ruuan perään. Ja neljänneksi: äidin hermot pysyvät kasassa, kun päivissä on selkeä rytmi. Koko elämä ei pyöri vain vauvan tahdissa; sopi ainakin minulle.

Vierailija
12/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointteja on tietysti kaksi:

-tarpeeks pitkät syöttövälit päivällä -> vauva ei vaadi myöskään yöllä napostelua every now and then

-toisaalta päivällä tarpeeksi monta syöttöä, että vuorokauden energiatarve tyydyttyy päiväsaikaan

Sairaalasta sain ohjeet, joiden mukaan tuollainen nelikuinen tarvitsee viisi kertaa päivässä ruokaa (noin 150 ml-200 ml -meillä meni huomattavasti vähemmän). Ja yösyöttöjä yksi kappale, mikäli tarpeen.

Vierailija
13/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oppi nukkumaan ensimmäisen kerran 4 tuntia putkeen.

Syytä ei ikinä löydetty, eikä sairaalaan yöksi tutkimuksiin saatu edes yksityisen lääkärin lähetteellä. Joskus se on vaan kestettävä. Kuulemma jopa 25% alle 3 vuotiaista heräilee noin öisin, väitti minulle yliopistollisen sairaalan lastenlääkäri.

Vierailija
14/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen heräili ensimmäisen 6kk tunnin välein. Se oli TODELLA rankkaa. Saatiin neuvolasta unikoulu ohjeet ja kokeiltiin. Pari tuntia poika itki (käytiin säännöllisesti tarkistamassa että kaikki oli kunnossa). Kun nukahti nukkui koko yön. Kahtena seuraavana yönä heräs vain kerran, ei annettu ruokaa ja nukahti omaan tahtiin kymmenessä minuutissa. Siitä asti nukkunut koko yönsä. Poika nyt 2v.

Kuopus on nyt 6kk ja pian alkaa unikoulu :)

Vierailija
15/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pitäiskö vauvaa pitää hereiilä päivällä " väkisin" alkuun että nukkuis yöllä paremmin?

Vierailija
16/16 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuolle teoriallesi löytänyt mistään tukea - en teoriassa enkä käytännössä. Asia on niin, että kun vauva nukkuu hyvin päivällä, niin nukkuu hyvin myös yöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä