Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

201/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?

Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.

Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.

ap

Olet joko moukka tai ummikko. Ylipäätään jos johonkin kutsutaan, niin on kohteliasta kysyä miten on ajateltu hoitaa ruokailut, onko nyyttärit vai jaetaanko kulut jollain periaatteella. Moukka olettaa, että tottakai kaikki muut maksavat hänenkin sikailut ja dokailut, ummikko ei saa suutaan auki ja änkyttää sitten palstalle kuinka joku kehtaa pyytää osallistumista kuluihin. Kuuden ihmisen syömisiksi kaverisi +4 muuta ystävää +sinä ei tuossa oikeastaan ole paljon mitään, ainoa mikä vähän pistää silmään on mansikkalaatikko. Ei kukaan syö kiloa mansikoita kerrallaan. Muuten ihan kohtuulliset viemiset ja selviät niistä alle 60 eurolla.

Kas tässä:

4 pulloa viiniä á 8e = 32 e

10 patonkia á  0,55 e ( Ranskalaiset Patongit Rainbow) = 5,50e

4 rs kirsikkatomaattia á 2 e = 8 e

servietit = 1,45 e

2 kpl geisha keksit á 3,69 = 7,38 e

tilli =  1,19 e

mansikkalaatikko = olivat loppu kaupasta, et tuonut

Joo ja syöt ja juot siellä 2,5 vrk aikana

2 aamiaista

2-3 lounasta

2 illallista viineineen

Pari ilta/yöpalaa

Huom YHDEN ILLAN aikana. Ap oli menossa vain juhannusaatoksi ja lähdössä juhannuspäivän aamuna kotiin. Aamupalan oli ostanut itse. Samoin omat juomat ja muille tuliaisia.

Mutta tämä asiahan ratkesi jo. AP jää kotiin. 

Vierailija
202/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kova setti parin päivän vierailusta, menee varmaan 150€ ostoksiin. Ei monen rahatilanne edes anna tuohon periksi. Parin viikon ruuat. Liika on liikaa. Nyt oli kyllä lista ylimitoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin viestin takaisin että

"Joo voin tuoda. Laita rahat tililleni"

Koska todellakaan en itse noita maksaisi.

Vierailija
204/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensteksi. Tuo kuulostaa siltä että emäntä ei pääse kauppaan kaupunkiin ja pyytää nimenomaan ostamaan ja tuomaan ne mökille, siitä ei puhuta mitään että kustannus jäisi sinulle.
Toisekseen et kai ajatellut hänen piikkiin siellä mökkeillä.

Kolmanneksi, mökille mennessä on kohteliasta kysyä, mitä tuon kaupasta, ja sopia ettei kaikki tuo makkaraa, ja kukaan ei tuo juomavettä tai salaattia.

No kun nyt ei ollut kyse kenenkään piikkiin mökkeilystä. En ollut menossa mökille, en mihinkään. Oli tarkoitus olla kotona Helsingissä, kuten viimeiset 36 juhannusta. Kun se nyt sitten tämän kutsujan vierestä oli niin outoa ja säälittävää, hän halusi kutsua minut mökille viettämään juhannusta. Tämä ei ollut mikään yhdessä suunniteltu juttu, tämä on se ero.

Aina tähän asti, kun minut on kutsuttu johonkin syömään (ystävä, ystäväpariskunta, kummitäti, whoever), viinipullo ja vaikka kukkapuska ovat kelvanneet oikein hyvin. En todellakaan ole olettanut, että minun on pitänyt kustantaa oma syömiseni silloin, kun minut on kutsuttu jonkun kotiin syömään.

ap

AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.

Ap saa vetää muiden tuomaa pihviä, uusia perunoita, salaattia ja makkaraa muiden mukana kuitenkin ja aamupala croisantit vanukkaineen myös

Vierailija
205/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin vain valkoviinit, patonkeja 5-6, tomaatit ja rasian mansikoita. Joku keksipaketti ei ainakaan ole mikään välttämättömyys. Lista kuulostaa siltä kuin vähintään puolet illan tarjoilusta maksatettaisiin yhdellä vieraalla.

Olisi ihan eri asia jos kutsuja selittäisi näiden tuotteiden unohtuneen matkasta ja lupaisi maksaa tuotteet. Tökeröä esittää viemisistä tuollainen pitkä ostoslista.

Vierailija
206/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että on flunssaa ja et pääsekkään noin simppeliä

Vierailija
207/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kohtuutonta, onko syöjiä toistakymmentä vai mihin tarvitaan 5kg mansikoita parin päivän aikana??

Noista veisin 2 geishapakettia ja pari viiniä. Jos on kutsuttu niin ei oleteta että maksaa syömiset. Omassa ystäväpiirissä aina kutsuja maksaa (ellei jo alussa sovita että on nyyttärit ja koko vkl sapuskat jaetaan) ja muut tuo korkeintaan noita marjoja litran pari tai viinipullon tullessaan. Aina kysytään kohteliaasti tarvitaanko mitään mutta ei sieltä koskaan mitään listaa tule.

Huomenna mennään juhannuspäivälliselle ja toiveena oli että tuon itsetehtyjä juustokeksejä joista isäntä erityisesti pitää. 

Vierailija
208/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä? Meinasitko siis alun perin mennä viettämään juhannusta jonkun toisen mökille ilman, että veisit muuta kuin pullon viiniä - jonka todennäköisesti dokaat itse - sekä pari mansikkaa? Ajattelitko syödä jotakin? Meinaatko nesteytyä muutaman päivän pullolla viiniä? Entä oletko kuullut tavasta, että isäntäväelle tavataan mahdollisesti viedä jotakin muutakin kuin heti syötävää ruokaa, vaikka et olisikaan itseäsi väkisin kylään tyrkyttänyt, mikä sivumennen sanoen ei vielä ole sinulle suurensuuri meriitti ja takaa vapaamatkustusoikeutta.

Jos ei ole varaa tai halukkuutta viedä edes paria viiniä ja isäntäväen tilaamia unohtuneita lisätarpeita ruuanlaittoon, niin jää sinne Stadiin dyykkaamaan kolmioleipiä Alepan takapihalta. Ihan taatusti säästät ja paljon.

Kyllä se kutsuja yleensä kertoo, jos on nyyttärit. Jos ei ole puhe nyyttäreistä, niin todellakin toivon, ettei vieraat tuo kysymättä grillilihoja ja aamupalatarpeita, koska minä emäntänä hommaan ne. Joku pullo viiniä ja kahvipaketti on hyvä, jos muuta ei sovita. Tosin fiksu vieras kysyy mitä voisimme tuoda ja monesti vastaan, ettei mitään (paitsi omat alkoholijuomat mitä kukin haluaa - vaikka yleensä on tonkka viiniä ja kivennäisvettä ja normaalia vettä talon puolesta). Sitten tuliaisina tosiaan se kahvipaketti ja vaikka viinipullo.

Vierailija
209/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilo mansikoita, rasia tomaatteja ja pari patonkia per henkilö..

Mielenkiintoinen menyy...

Vierailija
210/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäyttöä.

Vierailija
211/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias viesti että tuli este, en pääse tulemaan

Vierailija
212/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

Jos minä kutsun jonkun luokseni syömään, tarjoan ruoan. Jos pidän juhlat, eikä kyseessä ole mitkään nyyttäribileet, tarjoan kaiken. Tietenkin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin on eri asia sopia yhteisesti nyyttäreistä ja tuotavista, mutta kutsuttuna ei pitäisi oletusarvoisesti jakaa kaikkea ruokakustannusta tasan.

ap

Onko sinut kutsuttu siis yhdelle aterialle vai 3 päiväksi?

Syödään perjantai-iltana, lauantaiaamuna lähden jo takaisin kaupunkiin. Yksi yö siis. En tiedä muista, voivat jäädä vaikka loppukesäksi sinne. Itse olen siis alle vuorokauden siellä.

ap

Ap, keksit koko jutun, et ole mihinkään mökille menossa, etkä ole saanut mitään listaa mitä sun muka pitäis jonnekin mökille viedä.

Aivan kaheli ja järjetön provo.   Olet ilmeisesti yksinäinen ihminen, joka haaveilet pääseväsi johonkin juhannuksena, mutta et pääse.

Vietät sen yksin tai tylsän perheesi kanssa, ja huviksesi kirjoittelet tänne provoja.

Just sellaisia provoja joissa on maukas syötti, että mammat oikein innostuu kommentoimaan.

Olet ikävä ihminen ap, mutta hyvää juhannusta kuitenkin myös sulle!

Vierailija
213/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n pointin, että kun on kutsuttu, niin sitten ei yleensä viedä muuta kuin kukkapuska, viinipullo tms.

Mutta jos mä mietin, että itse lähtisin vaikka sisarusteni perheiden kanssa mökille, niin eihän toi kauppalista nyt kovin suuri ole. Mökillä nyt usein on tarkoitus grillata lihoja, makkaraa ja kasviksia, paistaa lettuja, on salaatteja, uutta perunaa, silliä, kalaa, kakkua, pullaa, alkoholitonta ja alkoholillista juotavaa, jäätelöä jne.

Ymmärrän, että jos ostaa normisti kaupasta ruokaa 20 eurolla, niin tuollainen satasen lasku tuntuu isolta. Meillä on lapsia, ja tuollainen 100 euron kauppalasku on ihan arkipäivää. Kun väkeä on paljon, niin kyllähän sitä rahaa kuluu ja alkoholijuomien kanssa varmasti tosi paljon yksinäiseltäkin.

Kannattaa varmaan soittaa ja kysäistä isäntäperheeltä, mitä muut tuovat ja mitä siellä mökillä on tarkoitus tehdä. Jos jako tuntuu epäreilulta, niin aina voit jäädä kotiin.

Vierailija
214/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mökille yleensä viedään tuliaisia. En ole itse mennyt tyhjin käsin.

Mutta tuo on liian paljon. Esimerkiksi 4 pulloa viiniä, ei yksi ihminen ehdi yksin juoda vaikka ajattelisi vievänsä omat juomansa itse.

Tai tietenkin joku ehtii, mutta kyllähän talokin jotain juomaa tarjoaa myös.

Aloittajalle sanoisin, että jos olet jo vuosia mennyt aina tyhjin käsin niin ovat alkaneet harmitella sitä ja siksi laittoivat tuon listan.

Eihän se sinällään ole kovin kallis jos ajattelee, että ottavat nyt taannehtivasti ilmaiset mökkeilysi vuosien ajalta. Sikäli ymmärrän jotenkin.

Olisikohan tehty joku herätys sinulle.

Tietysti paremminkin olisi asian voinut hoitaa ja puhumalla.

Sinkkunaisena olen aina ihmetellyt kun menen johonkin ja vien viiniä tms. Niin melkein aina vien yksin saman verran tuliaisia kuin jotkut pariskunnat. Ja olen saman ajan kuin muut. Joskus vähemmänkin.

Kuitenkin ne pariskunnat nauttivat kaikkia tarjottavia kaksinverroin, usein enemmänkin kun toinen on mies.

Minä taas ihmettelen lukutaitoisena, miten jotkut eivät ollenkaan näemmä ymmärrä lukemaansa. Ap sanoi viettäneensä 36 vuotta kesät Helsingissä ja nyt suostuneensa vänkäyksen jälkeen menemään ENSIMMÄISTÄ kertaa tämän ihmisen mökille.

Mutta ei anneta sen pilata hyvää tarinaa, jolla apta voidaan dissata ihmettelemällä.

Vierailija
215/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensteksi. Tuo kuulostaa siltä että emäntä ei pääse kauppaan kaupunkiin ja pyytää nimenomaan ostamaan ja tuomaan ne mökille, siitä ei puhuta mitään että kustannus jäisi sinulle.
Toisekseen et kai ajatellut hänen piikkiin siellä mökkeillä.

Kolmanneksi, mökille mennessä on kohteliasta kysyä, mitä tuon kaupasta, ja sopia ettei kaikki tuo makkaraa, ja kukaan ei tuo juomavettä tai salaattia.

No kun nyt ei ollut kyse kenenkään piikkiin mökkeilystä. En ollut menossa mökille, en mihinkään. Oli tarkoitus olla kotona Helsingissä, kuten viimeiset 36 juhannusta. Kun se nyt sitten tämän kutsujan vierestä oli niin outoa ja säälittävää, hän halusi kutsua minut mökille viettämään juhannusta. Tämä ei ollut mikään yhdessä suunniteltu juttu, tämä on se ero.

Aina tähän asti, kun minut on kutsuttu johonkin syömään (ystävä, ystäväpariskunta, kummitäti, whoever), viinipullo ja vaikka kukkapuska ovat kelvanneet oikein hyvin. En todellakaan ole olettanut, että minun on pitänyt kustantaa oma syömiseni silloin, kun minut on kutsuttu jonkun kotiin syömään.

ap

AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.

Mulla on tuttu joka kutsuu vieraita vaan ja ainoastaan jos eivät saa sisäpiirillä muuta kyytiä (eivät omista ajokorttia). Kätevää. Ikää lähemmäs 50v tällä "tyttö"porukalla.

Vierailija
216/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi kyllä jo kellot soittaneet ja käämit kärähtäneet siinä vaiheessa, kun joku alkaa surkuttelemaan perinteitäni säälittäviksi ja jankkaamaan, että pitää mökille tulla. Jos nyt sitten vielä suostuisinkin (mikä lie mielenhäiriö) ja saisin litraisen mansikkakäskyn, menettäisin lopunkin kiinnostuksen lähteä jänkkääjäostattelijan mökille.

Itsekin siis epäilen, ikävä kyllä, että emäntä tuumaili, että jos saa sinut mökille suostumaan, saa myös suostumaan maksajaksi pakastemansikoille.

Oikeastaan tätä mäkin ihmettelin eniten. Miten joku kehtaa sanoa toiselle, että huonot perinteet, tule minun mökille. Omakin kokemus on, että silloin, kun on painostettu tekemään jotain, aikeet ei ole olleet mun kantilta useinkaan hyvät.

Kun vietin ekaa joulua eron jälkeen, yksi hädin tuskin tuttu ilmoitti, että sinä et sitten ole joulua yksin vaan tulet meille.

Heille? Vieraiden ihmisten kotiin, jouluna?

Vastasin kiittäen ja selitin että haluan aloittaa omien jouluperinteiden luomisen saman tien ja viettää joulun kokonaan omilla ehdoillani ja omien voimien mukaan.

Ei auttanut, loukkaantui.

Emme ole enää tekemisissä.

Vierailija
217/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee mökille yhdeksi yöksi, niin kyllä 50 euron arvoinen panostus tarjoiluun pitäisi riittää todella erinomaisesti.

Vierailija
218/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-----------------------------------------------A S I A     L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------

Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää. 

Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa. 

ap

P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onha se mökkeilys sikäli eri asia, että mökeillä yleensä ollaan yötä ja niistä tosiaan tulee kuluja emännille vähän eri tavalla kuin jotain illallisesta kotona. Tavallinen illallinen tai yo-juhlat ym., joihin vertaisit, on korkeintaan muutaman tunnin pistäytymisjttuja. 

Vierailija
219/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?

Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.

Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.

ap

Olet joko moukka tai ummikko. Ylipäätään jos johonkin kutsutaan, niin on kohteliasta kysyä miten on ajateltu hoitaa ruokailut, onko nyyttärit vai jaetaanko kulut jollain periaatteella. Moukka olettaa, että tottakai kaikki muut maksavat hänenkin sikailut ja dokailut, ummikko ei saa suutaan auki ja änkyttää sitten palstalle kuinka joku kehtaa pyytää osallistumista kuluihin. Kuuden ihmisen syömisiksi kaverisi +4 muuta ystävää +sinä ei tuossa oikeastaan ole paljon mitään, ainoa mikä vähän pistää silmään on mansikkalaatikko. Ei kukaan syö kiloa mansikoita kerrallaan. Muuten ihan kohtuulliset viemiset ja selviät niistä alle 60 eurolla.

Kas tässä:

4 pulloa viiniä á 8e = 32 e

10 patonkia á  0,55 e ( Ranskalaiset Patongit Rainbow) = 5,50e

4 rs kirsikkatomaattia á 2 e = 8 e

servietit = 1,45 e

2 kpl geisha keksit á 3,69 = 7,38 e

tilli =  1,19 e

mansikkalaatikko = olivat loppu kaupasta, et tuonut

Joo ja syöt ja juot siellä 2,5 vrk aikana

2 aamiaista

2-3 lounasta

2 illallista viineineen

Pari ilta/yöpalaa

Mulla tulee aina kulujenjaossa ongelma tuosta, että ihmiset syövät niin usein/paljon. Itse sen kahvin aamulla, pari makkaraa illalla. Etenkin jos alkoholia juo, ei ole käytännössä nälkä lainkaan. En napostele. Ja sitten tulee aina maksettua muiden ruokia melko runsaasti tasajaolla. Mutta se on porukkalomailun henki ja toki voin säästää ruoassa taas kotona.

Mutta joskus on ihan oikeasti palanut hermo kun joku on alkanut vääntää jostain parista eurosta. Turhantarkkojen kanssa en jaksa.

Aloittajan tilanteeseen, epäkohteliasta kutsujalta olla kysymättä aloittajan ruokatoiveita jos hänen oletetaan osallistuvan noinkin suurella summalla. Muut päättää - maksa sä.

Vierailija
220/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et mene mökille niin peru se rehellisen ystävällisesti. Puheet huonosta olosta ja sairastumisesta ovat erittäin läpinäkyviä ja itsestään selviä valheita, joista jää vain huono mieli.

Minusta taas on epäkohteliasta perua viime hetkellä muusta kuin sairaussyystä. Itselleni tulisi kutsujana huono mieli, jos vieras peruu tulonsa, kun kaikki on jo valmiiksi laitettu sanoen vaan, että ei huvitakaan tulla. Tästä syystä itse vetoan aina sairastumiseen, jos perun lyhyellä varoitusajalla.