Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
841/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään viineistä ja mansikoista tulee jo niin suuri rahallinen panostus, että mä jäisin pois. Myydäänkö mansikoita jo laatikoittain jossain? Ja mihin hintaan? 40-45 euroa laatikko?

Olen kaupassa töissä ja meillä myydään lähitilan mansikoita 45 euroa laatikko.

Vierailija
842/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään viineistä ja mansikoista tulee jo niin suuri rahallinen panostus, että mä jäisin pois. Myydäänkö mansikoita jo laatikoittain jossain? Ja mihin hintaan? 40-45 euroa laatikko?

Laatikko? 2 kg, 5 kg, 10 kg, 20 kg?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi niistä harvoista suomalaisista, joka ei mökkeile. Lapsena jouduin viettämään kaikki kesät meidän mökillä. Olihan siellä paljon kivaa, mutta lopulta kyllästyin.

Aikuisena olen inhonnut mökkeilyä, en mene kenenkään mökille, jos kutsutaan. Se olisi minulle oikeasti tosi ahdistavaa. 

Kuin myös. Asun Helsingin kantakaupungissa. Ei kiitos mökkeilyyn

Vierailija
844/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei tunnu ärsyttävän tässä keskustelussa se oletus, että nimeomaan mökin EMÄNTÄ on vastuussa ruoanlaitosta ja ruokahankinnoista, nimenomaan emäntä on se, joka mankuu satasella herkkuja tuotavaksi, jotta arvon vieras saa luvan viettää siellä aikaansa.

Hienoja sukupuolioletuksia mammoilla.

Vierailija
845/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mulle, kun en tajua, miksi mökille on tultava ruokakassin kanssa, muttei kaupunkivierailulle?

Menen ystäväni kutsusta hänen kaupunkiasunnolle yhdeksi yöksi. Viinipullo ja kukkakimppu tuomisena on ihan ok.

Mökillä se olisi ihan pöyristyttävän vähän. Miksi?

-Mökeillä ei useinkaan ole tarpeeksi kylmäsäilytystilaa.

-Ruokaa ei kerralla voi ostaa isoja määriä.

-Kaupat on kaukana.

-Uidessa ja ulkoillessa tulee nälkä.

- En menisi kenenkään mökille ilman runsaita viemisiä ja ilman omia liinavaatteitani!

Ylläolevan kanssa samaa mieltä. Myös suuren ruokamäärän vieminen mökille on monesti hankalampaa jos mökki sijaitsee esimerkiksi saaressa.

Kaupunkivierailu harvoin kestää edes yön yli. Usein moni menee hotelliin kun ei halua yöpyä kutsuman luona jos vierailu kestää seuraavaan päivään.

Mökille mentäessä ollaan usein yö tai pari.

Tarjottava ruokamäärä vieraalle on huomattavasti eri kuin kaupungissa.

Kukaan ei huomaa myöskään sitä, että mökillä ruuanlaittaminen on hankalampaa. Jos mökki ei ole varustetasoltaan kaupunkiasunnon luokkaa. Ruokapuolen joutuu suunnittelemaan sen mukaan mitä siellä pystyy laittamaan vaivattomammin.

Se ei aina ole se halvin vaihtoehto.

Ei koko aika grilliruokaakaan voi tarjota vissiin.

Yksi asia verrattuna kaupunkivierailuun: miljöö. Kun joku tarjoaa järven- tai merenrannan hienon kokemuksen saunoineen, veneineen ym. Niin kyllä se on suurempien viemisten paikka.

Sauna vaatii ennen vierailua pesun ja sen jälkeenkin, samoin vene usein täytyy pestä, jos kalastetaan niin välineitä rikkoutuu, vessapaperia, shampoota, vettä kuluu jne. Kuka vieras näitä usein vieraille huomaamattomia isäntäväen kuluja huomio tai korvaa, ei usein kukaan, jäävät isäntäväen huoleksi.

Mökillä kuluu kaikkea enemmän kuin kaupungissa vieraillessa.

Omantunnon kysymys: kuinka moni yöpyy kutsujan luona kun menee vierailulle kaupungissa? Tai käy saunassa ja kalastaa isäntäväen välineillä?

Aika harva, luulen.

Silloinhan riittää pienempikin vieminen.

Mökille mentäessä ei aina se ruoka ole ainoa joka pitää huomioida. Huomaavainen vieras osaa arvostaa myös näitä mökkielämyksiä ja huomio niiden arvon.

Usein mökkivierailu on elämys ja vaihtelua arkeen. Kaupunkivierailu ei poikkea omasta elämästä mitenkään erikoisesti.

Joskus mökkivieraita on tullut niin tiheään tahtiin, että kun edelliset on saatu lähtemään, seuraavat ovat jo matkalla. Lähikauppaan on matkaa 25 km. Helpointa on ollut pyytää uusia vieraita tulemaan kaupan kautta, koska itse emme kuitenkaan ehtisi. Talo on sitten tarjonnut itsekalastetut kalat, veneretkibensat ja saunapuut.

Jos parin viikon aikana käy neljäkin eri vierasseuruetta 1-2 yön kyläreissuilla, niin aika ohueksi kuluisi meidän kukkaro, jos kaikki pitäisi ruokkia aamusta iltaan meidän pussista. Siinä ei yksi kukkapuska ja viinipullo paljon lämmitä.

Vierailija
846/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mulle, kun en tajua, miksi mökille on tultava ruokakassin kanssa, muttei kaupunkivierailulle?

Menen ystäväni kutsusta hänen kaupunkiasunnolle yhdeksi yöksi. Viinipullo ja kukkakimppu tuomisena on ihan ok.

-Kaupat on kaukana.

- En menisi kenenkään mökille ilman runsaita viemisiä ja ilman omia liinavaatteitani!

Ylläolevan kanssa samaa mieltä. Myös suuren ruokamäärän vieminen mökille on monesti hankalampaa jos mökki sijaitsee esimerkiksi saaressa.

Kaupunkivierailu harvoin kestää edes yön yli. Usein moni menee hotelliin kun ei halua yöpyä kutsuman luona jos vierailu kestää seuraavaan päivään.

Kukaan ei huomaa myöskään sitä, että mökillä ruuanlaittaminen on hankalampaa. Jos mökki ei ole varustetasoltaan kaupunkiasunnon luokkaa. Ruokapuolen joutuu suunnittelemaan sen mukaan mitä siellä pystyy laittamaan vaivattomammin.

Yksi asia verrattuna kaupunkivierailuun: miljöö. Kun joku tarjoaa järven- tai merenrannan hienon kokemuksen saunoineen, veneineen ym. Niin kyllä se on suurempien viemisten paikka.

Sauna vaatii ennen vierailua pesun ja sen jälkeenkin, samoin vene usein täytyy pestä, jos kalastetaan niin välineitä rikkoutuu, vessapaperia, shampoota, vettä kuluu jne. Kuka vieras näitä usein vieraille huomaamattomia isäntäväen kuluja huomio tai korvaa, ei usein kukaan, jäävät isäntäväen huoleksi.

Omantunnon kysymys: kuinka moni yöpyy kutsujan luona kun menee vierailulle kaupungissa? Tai käy saunassa ja kalastaa isäntäväen välineillä?

Aika harva, luulen.

Mökille mentäessä ei aina se ruoka ole ainoa joka pitää huomioida. Huomaavainen vieras osaa arvostaa myös näitä mökkielämyksiä ja huomio niiden arvon.

Usein mökkivierailu on elämys ja vaihtelua arkeen. Kaupunkivierailu ei poikkea omasta elämästä mitenkään erikoisesti.

Joskus mökkivieraita on tullut niin tiheään tahtiin, että kun edelliset on saatu lähtemään, seuraavat ovat jo matkalla. Lähikauppaan on matkaa 25 km. Helpointa on ollut pyytää uusia vieraita tulemaan kaupan kautta, koska itse emme kuitenkaan ehtisi. Talo on sitten tarjonnut itsekalastetut kalat, veneretkibensat ja saunapuut.

Jos parin viikon aikana käy neljäkin eri vierasseuruetta 1-2 yön kyläreissuilla, niin aika ohueksi kuluisi meidän kukkaro, jos kaikki pitäisi ruokkia aamusta iltaan meidän pussista. Siinä ei yksi kukkapuska ja viinipullo paljon lämmitä.

Kyllä jokainen vieras joka ei ole ihan umpitollo tajuaa tuoda ruokaa mukanaan tai ainakin kysyy mitä voi tuoda. Mutta laittaisitko tosiaan yhden vieraan raahaamaan useita viinipulloja ja kymmenen patonkia ja kolmesataa kiloa mansikoita??

Joku tolkku molemmin puolin, siitä vaan on kyse.

Enkä kyllä tajua miten jaksatte noin paljon vieraita, ja kukaan ei pakota teitä kalastamaan, huviksenne kalastaisitte kuitenkin, turha valittaa.

Vierailija
847/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei tunnu ärsyttävän tässä keskustelussa se oletus, että nimeomaan mökin EMÄNTÄ on vastuussa ruoanlaitosta ja ruokahankinnoista, nimenomaan emäntä on se, joka mankuu satasella herkkuja tuotavaksi, jotta arvon vieras saa luvan viettää siellä aikaansa.

Hienoja sukupuolioletuksia mammoilla.

No vaihda sä tilalle sana "isäntäpari" jos niin paljon vaivaa tämä.

Vierailija
848/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikko? 2 kg, 5 kg, 10 kg, 20 kg?

Ihan ohiksena vaan että oli aina ihanaa kun mummo ja vaari osti pari kokonaista laatikkoa mansikoita mökille. Niitä sitten napsittiin maha täyteen. 

Vierailija
849/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain myös ap:lle osoitetun kaltaisen kutsun juhliin, siinä pyydettiin tuomaan kaikenlaista, mm. useita lajeja kalliita juustoja. En itse edes juustoja syö. Jättäydyin pois. Miksi joku edes pitää juhlat jos vieraiden on pakko tuoda ruuat. Eikö voisi edes kysyä, sopisiko nyyttärit ja mitä kukakin toisi.

Tarkoitus oli kenties vain täyttää oma jääkaappi näillä juhlien "tähteillä".

Vierailija
850/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kaupat on kaukana.

Aika harva, luulen.

Mä en tajua, miksi niitä vieraita täytyy kutsua niin paljon, että se käy liian hankalaksi ja kalliiksi.

Ei sillä, etteikö vieraita voisi pyytää tuomaan ruokaa tullessaan, mutta johan tämä alkaa kuulostaa siltä, että vieraita kutsutaan sen takia, että he elättävät isäntäväenkin sen pari viikkoa.

Vierailija
851/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain myös ap:lle osoitetun kaltaisen kutsun juhliin, siinä pyydettiin tuomaan kaikenlaista, mm. useita lajeja kalliita juustoja. En itse edes juustoja syö. Jättäydyin pois. Miksi joku edes pitää juhlat jos vieraiden on pakko tuoda ruuat. Eikö voisi edes kysyä, sopisiko nyyttärit ja mitä kukakin toisi.

Tarkoitus oli kenties vain täyttää oma jääkaappi näillä juhlien "tähteillä".

Ja nyyttärithän on tosi hauska juttu, varsinkin sellaset joissa porukka tuo jotain yllätyksellistä. Mutta se sovitaan etukäteen, kyseessä on joko kutsut tai nyyttärit, nämä ovat eri asia. Kutsuja ei voi yhtäkkiä muuttaa nyyttäreiksi.

Vierailija
852/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt juhannuksena syö? Ostaa vaan ne viinipullot, ni menee paremmin päähän!

Vierailija
853/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ymmärsit kysellä oliko tarkoitus että emäntä maksaa osan ostoksista, ja mitä muut vievät? Varsinkin kun kutsu tuli vain siksi että "kävit yksinäisenä sääliksi" ja heti toisessa lauseessa ehdotettiin voisit tuoda tullessasi valtavat tarjottavat. Sinuna ymmärtäisin, että kutsu saattoi olla vain kemunhaluisen ahmatin toiveuni, jossa sinua vedätetään. Ehkä se rauhallinen ja kaunis Helsinki-juhannus olisi ollut ihan kiva. 

Mansikkalaatikko 5kg yksinään on jo niin iso nyyttärivieminen että se riittäisi oikein hyvin ja siitä söisi useampi itsensä täyteen asti.  

Jos ajatellaan että muutkin vievät jotakin, eiköhän sinne kerry viiniä, salaatteja, makkaraa, lihaa. ja pitäähän kutsun esittäneen emännän ottaa jotain vastuita tarjottavasta, jos hän on ruokalistankin noin tarkkaan suunnitellut.

Mielestäni hän voisi toivoa yhdeltä vieraalta korkeintaan 2 viinipulloa, tai toiselta paria mansikkaboxia ja kermaa, tai yhdeltä jotain kasvisgrillattavia vaikka. Toivonpa melkein ettet mennyt sinne, tai soitit ja sanoit suoraan ettet aio tuoda noin isoa määrää. Saattoihan hän vain "viattomasti" yrittää, kuinka tyhmä ja höyli sinä olet kun saat Hänen kutsun.

Vierailija
854/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kaupat on kaukana.

Aika harva, luulen.

Mä en tajua, miksi niitä vieraita täytyy kutsua niin paljon, että se käy liian hankalaksi ja kalliiksi.

Ei sillä, etteikö vieraita voisi pyytää tuomaan ruokaa tullessaan, mutta johan tämä alkaa kuulostaa siltä, että vieraita kutsutaan sen takia, että he elättävät isäntäväenkin sen pari viikkoa.

Ei tarvitse elättää isäntäväkeä eikä tuoda ylimääräistä ruokaa. Mutta ihan tyhjin käsin tai kahvipaketilla ei monen päivän vierailua, kiitos.

Ei ole kivaa sekään, että mökille tullaan viettämään "kivaa" aikaa niin, että luullaan kaikkien kivojen asioiden tulevan itsestään. Kun ne eivät tule itsestään sille isäntäväellekään.

Vierailija
855/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhdeltä ihmiseltä odotettiin noin valtavasti viemistä, niin kyllä luulen että ne muut tulijat eivät ole tuomassa paljon mitään. Sanoisin että kuulostaa aika kalliilta, syön vain yhden aterian illalla ja ajattelin että pari viinipulloa olisi riittänyt. En taida jaksaa tulla kun niin lyhyt vierailukin eikä ole aikaa lähteä kauppaan.

Vierailija
856/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niille, jotka eivät ole vaivautuneet lukemaan koko ketjua, mutta silti yrittävät päteä vastaamalla vasta kun aihe jo on loppuunkaluttu."

Asia ei ole loppuun käsitelty, niin kauan kuin keskustelijoilla on kiinnostusta ja halua ottaa kantaa joko yleisellä tasolla aiheeseen tai AP:n tilanteeseen. Tämä on keskustelupalsta.

Vierailija
857/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti suomalaiset ovat tosi junttia porukkaa. Sen näkee näistä vastauksista. Ei kiitos mökkivieraita, edes kutsuttuja, jotka tulevat kahta kättä heiluttaen. Mökki ja häät eri asia!!

Pitäiskö siinä käsienheiluttelun lisäksi tanssia letkajenkkaa, vai mikä olisi riittävä esitys emännälle?

Vierailija
858/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös erittäin epähienoa kirjoittaa palstalle asiasta näin yksityiskohtaisesti ostoslistoineen päivineen jopa siinä tapauksessa, että haluat kutsujan löytävän tämän ketjun. Suora puhe on aina nätimpi tapa lopettaa ystävyys kuin palstan kautta. 

Vierailija
859/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nih kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

177/826 | klo 14:23 | 24.6.2021

- - - - - A S I A     L O P P U U N K Ä S I T E L T Y - - - - -

Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää. 

Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa. 

ap

P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!

Niille, jotka eivät ole vaivautuneet lukemaan koko ketjua, mutta silti yrittävät päteä vastaamalla vasta kun aihe jo on loppuunkaluttu.

Aihe ei todellakaan ole loppunkaluttu. Eikä mielipiteen ilmaiseminen ole pätemistä. Joutuuko AP nyt printtaamaan kaikki vastaukset, kuluuko internetti vai mikä sinua niin kalvaa siinä, että asiasta edelleen keskustellaan?

Vierailija
860/1992 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hu huu ap! Mikä tilanne?

Et sitten ketjua viitsinyt lukea. Ap ilmoitti jo ajat sitten oman ratkaisunsa sekä sen, että ei aio enää osallistua ketjuun.

En minä jaksa 37 sivullista puhdasta sontaa lukea läpi. Kerro nyt tiivistelmä. Vai lyönkö?

Älä sitte lue. Auttaako lyöminen jotenkin siihen, että saat tiedon.

Sori vaan. Riehu keskenäs sammakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi