Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Ongelma olisi ratkennut kysymällä, että ymmärsinkö oikein, että maksatte ostokset tullessani, vai onko tarkoitus että kaikki tuovat jotain? Jos vastaus, että ajateltiin että kaikki osallistuvat, niin sitten voi hyvässä hengessä sanoa, etten kyllä ajatellut noin paljoa tuovani tuliaisia ja seuraavasta vastauksen perusteella sitten tuoda joko vähemmän tai sanoa ystävällisesti, että päätinkin jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokaa viedään tuollaiseen tilaisuuteen, niin viedään sen verran mitä itse siinä mökillä olessa suurinpiirtein söisit. Jos on vaikka 5 hengen perhe menossa, niin he vie tietenkin enemmän ruokaa kuin se yksinäinen sinkku.
Kysyisin, että kai on tarkoitus, että jokainen maksaa osuutensa näistä ostoksista, silloinhan tuo on ihan ok.
Miten näin tärkeä tehtävä nakitettiin viimeksi kutsutulle, jonka tulo oli vielä epävarma?
Muut varmaan ihan persaukisia, ja vie mökille makkaraa ja perunoita.
Päättivät kutsua yhden joka toisi kaikki juomat ja herkut.
10 patonkia, neljä viinipulloa, 5 kg mansikoita, keksipaketteja, serviettejä, tilliä siitä hyvästä, että istuu iltaa juhannusaattona ja lähtee seuraavana aamuna pois! Ja vielä oikein pyytämällä pyydettiin kylään viime tipassa! Puuttuiko nuo ostokset ja joku oli saatava ne tuomaan, korvaukseksi juhannusillasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokaa viedään tuollaiseen tilaisuuteen, niin viedään sen verran mitä itse siinä mökillä olessa suurinpiirtein söisit. Jos on vaikka 5 hengen perhe menossa, niin he vie tietenkin enemmän ruokaa kuin se yksinäinen sinkku.
Kysyisin, että kai on tarkoitus, että jokainen maksaa osuutensa näistä ostoksista, silloinhan tuo on ihan ok.
Miten näin tärkeä tehtävä nakitettiin viimeksi kutsutulle, jonka tulo oli vielä epävarma?
Muut varmaan ihan persaukisia, ja vie mökille makkaraa ja perunoita.
Päättivät kutsua yhden joka toisi kaikki juomat ja herkut.
Tai siihen mennessä jokainen oli kieltäytynyt tuomasta ja silloin emäntä keksi pyytää ap:ta sinne, että no entä se Mirkku, sehän vois suostuakin tuomaan nämä!
Vierailija kirjoitti:
Mua pyydettiin äsken mökille ja pyydettiin tuomaan 6 x jaloviinaa ja 4x santellissi salkku.
Pakkailen tässä ja kiiruhan alkoon ja marketiile, pitäisikö varuksi viedä vaikka 12 x rillimakkaraa ja 2 x tupakkakartonki ja 4 x kahvipaketti ja puoli tusinaan kuivakakkuja?
Vie soutuvenekin ja pihakeinu, grilli, laatikollinen paprikoita, sinappia, sisäfileitä, vesimeloneita lavallinen, jäätelöä pakastimen kanssa. Tietysti tuliaisina kaikki. Rahaakin voit kuoressa viedä pari tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle, kun en tajua, miksi mökille on tultava ruokakassin kanssa, muttei kaupunkivierailulle?
Menen ystäväni kutsusta hänen kaupunkiasunnolle yhdeksi yöksi. Viinipullo ja kukkakimppu tuomisena on ihan ok.
Mökillä se olisi ihan pöyristyttävän vähän. Miksi?-Mökeillä ei useinkaan ole tarpeeksi kylmäsäilytystilaa.
-Ruokaa ei kerralla voi ostaa isoja määriä.
-Kaupat on kaukana.
-Uidessa ja ulkoillessa tulee nälkä.
- En menisi kenenkään mökille ilman runsaita viemisiä ja ilman omia liinavaatteitani!Ylläolevan kanssa samaa mieltä. Myös suuren ruokamäärän vieminen mökille on monesti hankalampaa jos mökki sijaitsee esimerkiksi saaressa.
Kaupunkivierailu harvoin kestää edes yön yli. Usein moni menee hotelliin kun ei halua yöpyä kutsuman luona jos vierailu kestää seuraavaan päivään.
Mökille mentäessä ollaan usein yö tai pari.
Tarjottava ruokamäärä vieraalle on huomattavasti eri kuin kaupungissa.Kukaan ei huomaa myöskään sitä, että mökillä ruuanlaittaminen on hankalampaa. Jos mökki ei ole varustetasoltaan kaupunkiasunnon luokkaa. Ruokapuolen joutuu suunnittelemaan sen mukaan mitä siellä pystyy laittamaan vaivattomammin.
Se ei aina ole se halvin vaihtoehto.
Ei koko aika grilliruokaakaan voi tarjota vissiin.Yksi asia verrattuna kaupunkivierailuun: miljöö. Kun joku tarjoaa järven- tai merenrannan hienon kokemuksen saunoineen, veneineen ym. Niin kyllä se on suurempien viemisten paikka.
Sauna vaatii ennen vierailua pesun ja sen jälkeenkin, samoin vene usein täytyy pestä, jos kalastetaan niin välineitä rikkoutuu, vessapaperia, shampoota, vettä kuluu jne. Kuka vieras näitä usein vieraille huomaamattomia isäntäväen kuluja huomio tai korvaa, ei usein kukaan, jäävät isäntäväen huoleksi.Mökillä kuluu kaikkea enemmän kuin kaupungissa vieraillessa.
Omantunnon kysymys: kuinka moni yöpyy kutsujan luona kun menee vierailulle kaupungissa? Tai käy saunassa ja kalastaa isäntäväen välineillä?
Aika harva, luulen.
Silloinhan riittää pienempikin vieminen.Mökille mentäessä ei aina se ruoka ole ainoa joka pitää huomioida. Huomaavainen vieras osaa arvostaa myös näitä mökkielämyksiä ja huomio niiden arvon.
Usein mökkivierailu on elämys ja vaihtelua arkeen. Kaupunkivierailu ei poikkea omasta elämästä mitenkään erikoisesti.
Ja tästä miljööstä vieraan pitää maksaa kunnon hinta. Ei siitä ihan vaan kahvipaketin voimin pääsekään nauttimaan, niin! Katsos ei tää mökki mikään halpa hankinta ollut, joten vieraan pitää ottaa se huomioon tuomisiaan miettiessä, miljöö, elämys, puitteet, ne katsos maksavat! (*pyrsk)
Minusta ei olisi ok, mutta tiedän ainakin yhden ihmisen, jonka taktiikka tuttavapiirin kanssa on tämä. Järkätään juhlat ja kutsutaan paljon porukkaa, ja sitten juhlien alla alkaa tulla tekstarilla viestiä siitä mitä sinne pitää tuoda. Ennen loukkaannuin tosi pahasti näistä koska kun itse järjestän juhlan, ostan kaiken sinne itse. Hänen logiikkaansa on että tuodaan yhdessä. En enää ole hänen tuttavansa koska en tosiaan ole samanlainen ihminen enkä saa kanssakäymisestä niin paljon kuin koen tarpeelliseksi saada että jaksan maksella toisten keksimiä kestejä.
On kyllä hyvin paljon todennäköisempää, että tuollaista listaa ei ole tarkoitettu tuomisiksi, vaan kauppalistaksi, joka sitten maksetaan kun ne on viety.
Toi lista kyl kuulostaa niin jättimäiseltä, että tuntuu että se on vaan antanu sulle tehtävän tuoda ksupasta tullessasi iso satsi jonka maksaa kyllä. Mutta outoa ettei mainitse sitä, ja voisi laittaa vaikka tilille etukäteen rahaa.
Ilmeisesti olette kaikki varakasta sakkia kun ei ole tullut mieleen.
Mökkiläisten kannattaisi alkaa myydä pääsylippuja mökeilleen. Aamupalan kanssa, puolihoito, täyshoito, sauna, veneajelu, liinavaatteilla vai ilman, grillaus (hiilet, tulitikku, palkeet, lihat, makkarat), seurustelu isäntäväen kanssa (tuntitaksa), parkkipaikka, vesimaksu per henkilö. Majoitus eri kategorioissa, oma teltta edullisin (telttapaikka näköalan mukaan). Kannatan lämpimästi!
Tuo oli kauppalista, ei mikään tuomislista.
Jos joku on tulossa meidän mökille, niin yleensä aina kysyvät tarviiko tuoda jotain?
Yleensä meillä on ruuat valmiiksi ostetuna, joten sanon että jos haluaa jotain tuoda, niin voi tuoda esim. kertakäyttöastioita, vessapaperia, talouspaperia tai vaikka hyttysmyrkkyä tms.
En hyväksyisi kutsua tuollaisen listan ja vaatimusten kanssa. Jokainen vieköön omat sapuskansa ja jotain pientä kutsujalle henkilökohtaisesti pitäisi riittää. Tuollaisesta vaatimuslistasta voisi vaikka loukkaantua, ei ole hyvien tapojen mukainen. Ylittää kaiken ymmärryksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle, kun en tajua, miksi mökille on tultava ruokakassin kanssa, muttei kaupunkivierailulle?
Menen ystäväni kutsusta hänen kaupunkiasunnolle yhdeksi yöksi. Viinipullo ja kukkakimppu tuomisena on ihan ok.
Mökillä se olisi ihan pöyristyttävän vähän. Miksi?-Mökeillä ei useinkaan ole tarpeeksi kylmäsäilytystilaa.
-Kaupat on kaukana.
- En menisi kenenkään mökille ilman runsaita viemisiä ja ilman omia liinavaatteitani!
En menisi kenenkään mökille.
Älkää kinutko sinne vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiläisten kannattaisi alkaa myydä pääsylippuja mökeilleen. Aamupalan kanssa, puolihoito, täyshoito, sauna, veneajelu, liinavaatteilla vai ilman, grillaus (hiilet, tulitikku, palkeet, lihat, makkarat), seurustelu isäntäväen kanssa (tuntitaksa), parkkipaikka, vesimaksu per henkilö. Majoitus eri kategorioissa, oma teltta edullisin (telttapaikka näköalan mukaan). Kannatan lämpimästi!
Itse kyllästyin siihen, että toimit ruuankattajana, grillimestarina, jälkien siivoojana, tiskarina, puiden kantajana, saunan lämmittäjänä, saunavesien kantajana, mökkipelien järjestäjänä, kalastusoppaana, kalanperkaajana, savustajana ja lopuksi kun vieraat lähtivät, niin tyhjäät paskahyysin, siivoat, viet pussitolkulla roskia pois ja lopulta raijaat tyhjät tölkit kauppaan, kunnes pääset kotiin lepäämään.
No tälläistä ei enää ole, koska lopulta olen kaikille sanonut, että tehdään niin, että kaikki osallistuvat näihin edellä lueteltuihin. Seurauksena toki on ollut se, että mökkivieraat on alle puolittunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kaupat on kaukana.
- En menisi kenenkään mökille ilman runsaita viemisiä ja ilman omia liinavaatteitani!
Tuoko ne vieraat kylmäsäilytystilatkin mukanaan vai miten sitä kylmäsäilytystilaa yhtäkkiä onkin sitten, kun joku muu tuo ne mansikat ja viinit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kaupat on kaukana.
- En menisi kenenkään mökille ilman runsaita viemisiä ja ilman omia liinavaatteitani!Tuoko ne vieraat kylmäsäilytystilatkin mukanaan vai miten sitä kylmäsäilytystilaa yhtäkkiä onkin sitten, kun joku muu tuo ne mansikat ja viinit?
Joo, siis itse asiassa me pyydetään jokaista vierasta tuomaan jääkaappi mukanaan. Myydään ne sitten kesän lopussa.
Ota selfie alapäästäsi ja lähetä se kutsujan miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllästyin siihen, että toimit ruuankattajana, grillimestarina, jälkien siivoojana, tiskarina, puiden kantajana, saunan lämmittäjänä, saunavesien kantajana, mökkipelien järjestäjänä, kalastusoppaana, kalanperkaajana, savustajana ja lopuksi kun vieraat lähtivät, niin tyhjäät paskahyysin, siivoat, viet pussitolkulla roskia pois ja lopulta raijaat tyhjät tölkit kauppaan, kunnes pääset kotiin lepäämään.
No tälläistä ei enää ole, koska lopulta olen kaikille sanonut, että tehdään niin, että kaikki osallistuvat näihin edellä lueteltuihin. Seurauksena toki on ollut se, että mökkivieraat on alle puolittunut.
Hyvä että olet sanonut. Mä en lähde loisimaan keneenkään mökille. Jos en sentään pihahommia teen niin aina ruuan laitan ja tiskaan tms mielelläni, lämmitän saunaa ym, en kehtaisi olla kuin hotellissa. Ja ehdottomasti vien ruuat. Viime vuonna yhdellä mökillä maksoin kaikkien ruuat. Ajattelin että he tarjoaa puitteet ja minä ruuat.
Mökkiä minulla ei ole mutta okt isolla pihalla ulkoporeammeineen ja on käynyt vieraita sen verran että minullakin kokemusta siitä ettei edes lakanoita ota pois pesistä lähtiessä eli asuvat hotellissa täysihoidolla viikonlopun. En minä semmoiseen enää suostu varsinkaan niiden kohdalla jotka eivät itse koskaan kutsu luokseen.
Vierailija kirjoitti:
Ai oikein sauna ja vene pitää pestä ennen vieraiden tuloa, kuluu vettä ja täten se nostaa vierailun kuluja, joita kattaakseen tuo kantamuksellisen ruokatavaraa?
Kävisikö vaihtoehtoisesti kanisterillinen järvivettä saunan ja veneen pesuun? ?!? :D :D
Näkee, että komjentoijilla ei ole mökkiä. Niin ivallisesti suhtaudutaan.
Itse mökin omistavana pesen aina saunan ennen juhannusta, samoin pääsemme veneen usein, se likaantuu onkimatkoilla ja roskaantuu uskomattoman paljon rannallakin.
No, juhannuksen onkimatkohan ja muiden veneenkäyttäjien jälkeen vene on usein todella pesun tarpeessa.
No, kun vieraat ovat lähteneet sauna on usein koivunlehtien valtaama ja muutenikn pesemme sen, koska useakin ihminen on useana päivänä sitä käyttänyt, hiekkaa kantautuu jaloissa (kaikki ei huuhtele ennen saunaan tuloa hiekkoja pois vadissa rapun edessä) ym. Myös itse hankimamme monetkin shampoo- ja hoitoainepullot ovat usein tyhjentyneet taianomaisesti.
Samoin saavit, vadit, kuupat ym. Ne pestään ennen ja jälkeen juhannuksen.
Luuletteko, että paikat ja tavarat mökillä pysyvät kunnossa vain jollain taikasauvan heilautuksella.
Eikö ole kiva mennä saunaan mökillä kun se on puhdas ja raikas, pesty ennen juhannuksen viettoon tuloanne?
Ja vene samoin, ettei hienot vapaa-ajan väitteenne likastu?
Kyllä tulisi viestiä tänne: tuttavat kutsuivat mökille juhannukseksi, sauna ja vene likaiset, hiekkaa joka paikassa ja onkivehkeet rikki.
Mutta ette ole näkemässä kun sitten autojen takavalojen häipyessä taas alamme samaan duuniin, ettepä tietenkään.
Menikö ap vai ei?