Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Minun ystävä laittaa mielellään ruokaa mutta ottaa jotain korvaukseksi. Viimeksi sanoi että voisin tuoda viinipullon. Yleensä vien jotain juotavaa ateriaa vastaan. Jos käymme piknikillä niin molemmat tuovat puolet tarjoilusta. Toisen kaverin kanssa nähdään harvoin ja laitetaan hyvät tarjoilut vastavuoroisesti, yleensä aina molemmat tuovat noin 50€ arvoisen lahjan. Voi olla osin syötävää, käyttötavaraa ym.
Eiköhän tämä kaiveta ensi vuonna esiin, niin vastaan vielä...
Laittaisin ihan viime tipassa viestin, että en ole tulossa. Mietin ensin, että ripuli tai kuume, mutta tuo lista oli kyllä tarkemmin ajateltuna niin törkeä, että ihan "Moi, päätin nyt kuitenkin jäädä vaan Helsinkiin." olisi sopiva. Perusteluna, jos sellaista kysytään, "Ei huvita.". Viesti lähtöaamupäivällä, mieluiten noin klo.11.55 (kun alkot menee klo.12 kiinni koko juhannuksen osalta). Siinäpähän ovat ilman viinejä, mansikoita ja kymmentä patonkia!
Vierailija kirjoitti:
Viinit 25€, mansikat (pk-seutu) 30€/laatikko tomaatit 1€/kilo (sanot, että kt loppu), Patongit 5€, tilli 1.5€. YHT 51€.
En tiedä miten saatte tästä satasen. Joo olen sitä mieltä, että jos ei etukäteen puhuta nyyttikesteistä, mitään ei tarvitse viedä. Suomessa vierailut on pilattu tuliaisajattelulla.
Mistä saa neljä pulloa viiniä tuohon hintaan? Kirsikkatomaatitkin on kalliimpia kuin tuo per rasia. Muutenkin sun yhteenlasku mättää 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
oletettavasti tuo lista on yleiseen jakoon juhannukseksi. Ja jos on muuten, ruoka ja majoitus ajalle pe-la-su, niin halvalla pääset.
Minkälaista hintaa ajattelit et vois ottaa kesämökin saunakamarissa yöpyvästä vieraasta? Mietin tässä hinnastoa just. Ruuat tietenkin toisi, sehän on selvää, mutta se majoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletettavasti tuo lista on yleiseen jakoon juhannukseksi. Ja jos on muuten, ruoka ja majoitus ajalle pe-la-su, niin halvalla pääset.
Minkälaista hintaa ajattelit et vois ottaa kesämökin saunakamarissa yöpyvästä vieraasta? Mietin tässä hinnastoa just. Ruuat tietenkin toisi, sehän on selvää, mutta se majoitus?
Katsoisin alueen muiden majoitusten kanssa samaan linjaan. Ja mitä ylellisyyksiä makkarissa on? Tarjoatko makkarista järvimaisemaa? Toisaalta jotkut haluaa kokemuksia alkeellisistakin oloista, joten on ihan ok pyytää kunnon hintaa vaikkei siellä olisi muuta kuin pimeä ja kylmä tai kuuma, riippuen ilmasta, koppi tarjolla.
Jos ei olla mitään sovittu, niin on kyllä kallis vaatimuslista. Tosin olen kyllä huomannut, että moni vieras ei taida ihan hahmottaa, mitä esimerkiksi juhannuksen ruokatarjoilut isolle porukalle maksavat. Lihat, kalat, makkarat, vihannekset, salaatit, perunat, juomat, mansikkakakku jne. Juuri hommattiin juhannuspöytään tarjoilut 4 hengelle, ei riittänyt 200 e. Ja vieraat tuo tullessaan 10 e viinipullon. Kannattavaa heille. Mutta kutsuja tarjoaa, joten ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olla mitään sovittu, niin on kyllä kallis vaatimuslista. Tosin olen kyllä huomannut, että moni vieras ei taida ihan hahmottaa, mitä esimerkiksi juhannuksen ruokatarjoilut isolle porukalle maksavat. Lihat, kalat, makkarat, vihannekset, salaatit, perunat, juomat, mansikkakakku jne. Juuri hommattiin juhannuspöytään tarjoilut 4 hengelle, ei riittänyt 200 e. Ja vieraat tuo tullessaan 10 e viinipullon. Kannattavaa heille. Mutta kutsuja tarjoaa, joten ei ongelmaa.
Kutsuja tarjoaa tai sitten voi pyytää tuomaan (ajoissa, mieluiten kutsun yhteydessä) vaikka salaatin tai jälkiruuan.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle, kun en tajua, miksi mökille on tultava ruokakassin kanssa, muttei kaupunkivierailulle?
Menen ystäväni kutsusta hänen kaupunkiasunnolle yhdeksi yöksi. Viinipullo ja kukkakimppu tuomisena on ihan ok.
Mökillä se olisi ihan pöyristyttävän vähän. Miksi?
-Mökeillä ei useinkaan ole tarpeeksi kylmäsäilytystilaa.
-Ruokaa ei kerralla voi ostaa isoja määriä.
-Kaupat on kaukana.
-Uidessa ja ulkoillessa tulee nälkä.
- En menisi kenenkään mökille ilman runsaita viemisiä ja ilman omia liinavaatteitani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle, kun en tajua, miksi mökille on tultava ruokakassin kanssa, muttei kaupunkivierailulle?
Menen ystäväni kutsusta hänen kaupunkiasunnolle yhdeksi yöksi. Viinipullo ja kukkakimppu tuomisena on ihan ok.
Mökillä se olisi ihan pöyristyttävän vähän. Miksi?-Mökeillä ei useinkaan ole tarpeeksi kylmäsäilytystilaa.
..............
- En menisi kenenkään mökille ilman runsaita viemisiä !
Niin siis tuota noin. Eikö ole hieman epäloogista nyt?
Koska mökeillä ei ole säilytystiloja, eikä ruokia voi ostaa suuria määriä, siksi vieraiden on tultava isojen ruokakantamusten kanssa juhannuskylään :D
Vierailija kirjoitti:
Koska mökeillä ei ole säilytystiloja, eikä ruokia voi ostaa suuria määriä, siksi vieraiden on tultava isojen ruokakantamusten kanssa juhannuskylään :D
No etkö nyt ymmärrä. Se koskee isäntäväen ostamisia, ei vieraiden tuomisia! Siksi, koska säilytystilaa ei ole paljon, isäntäväki ei voi varata vieraille ruokaa ja siksi vieraiden olisi tuotava runsaat tuomiset tullessaan.
Jos ruokaa viedään tuollaiseen tilaisuuteen, niin viedään sen verran mitä itse siinä mökillä olessa suurinpiirtein söisit. Jos on vaikka 5 hengen perhe menossa, niin he vie tietenkin enemmän ruokaa kuin se yksinäinen sinkku.
Kysyisin, että kai on tarkoitus, että jokainen maksaa osuutensa näistä ostoksista, silloinhan tuo on ihan ok.
On ilmeisesti tarkoitus viettää Jussia nyyttärit -periaatteella. Silloin tämä ei ole ollenkaan liikaan. Kyllä porukkaa on varmasti tulossa jokunen henkilö enempi kuin neljä henkeä. Tuleeko esim neljä henkeä perheineen?
Minun tulkinta on tämä. Voithan tietysti keksiä tekosyyn ja jättää menemättä, mutta ilmoita tämä toki isäntäväelle.
Vierailija kirjoitti:
On ilmeisesti tarkoitus viettää Jussia nyyttärit -periaatteella. Silloin tämä ei ole ollenkaan liikaan. Kyllä porukkaa on varmasti tulossa jokunen henkilö enempi kuin neljä henkeä. Tuleeko esim neljä henkeä perheineen?
Minun tulkinta on tämä. Voithan tietysti keksiä tekosyyn ja jättää menemättä, mutta ilmoita tämä toki isäntäväelle.
Sadannen kerran. Ap halusi olla kauungissa, kaveri erikseen pyyteli mökille. Ap oli viipymässä YHDEN yön, noin 14 tuntia. Ei ollut puhetta nyyttäreistä.
Aikamoinen possu saa olla, jos tuossa ajassa ehtii noin paljon vetää ja vielä nukkuakin jossain kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökillä se olisi ihan pöyristyttävän vähän. Miksi?-Mökeillä ei useinkaan ole tarpeeksi kylmäsäilytystilaa.
-Kaupat on kaukana.
-Uidessa ja ulkoillessa tulee nälkä.
- En menisi kenenkään mökille ilman runsaita viemisiä ja ilman omia liinavaatteitani!
Ylläolevan kanssa samaa mieltä. Myös suuren ruokamäärän vieminen mökille on monesti hankalampaa jos mökki sijaitsee esimerkiksi saaressa.
Kaupunkivierailu harvoin kestää edes yön yli. Usein moni menee hotelliin kun ei halua yöpyä kutsuman luona jos vierailu kestää seuraavaan päivään.
Mökille mentäessä ollaan usein yö tai pari.
Tarjottava ruokamäärä vieraalle on huomattavasti eri kuin kaupungissa.
Kukaan ei huomaa myöskään sitä, että mökillä ruuanlaittaminen on hankalampaa. Jos mökki ei ole varustetasoltaan kaupunkiasunnon luokkaa. Ruokapuolen joutuu suunnittelemaan sen mukaan mitä siellä pystyy laittamaan vaivattomammin.
Se ei aina ole se halvin vaihtoehto.
Ei koko aika grilliruokaakaan voi tarjota vissiin.
Yksi asia verrattuna kaupunkivierailuun: miljöö. Kun joku tarjoaa järven- tai merenrannan hienon kokemuksen saunoineen, veneineen ym. Niin kyllä se on suurempien viemisten paikka.
Sauna vaatii ennen vierailua pesun ja sen jälkeenkin, samoin vene usein täytyy pestä, jos kalastetaan niin välineitä rikkoutuu, vessapaperia, shampoota, vettä kuluu jne. Kuka vieras näitä usein vieraille huomaamattomia isäntäväen kuluja huomio tai korvaa, ei usein kukaan, jäävät isäntäväen huoleksi.
Mökillä kuluu kaikkea enemmän kuin kaupungissa vieraillessa.
Omantunnon kysymys: kuinka moni yöpyy kutsujan luona kun menee vierailulle kaupungissa? Tai käy saunassa ja kalastaa isäntäväen välineillä?
Aika harva, luulen.
Silloinhan riittää pienempikin vieminen.
Mökille mentäessä ei aina se ruoka ole ainoa joka pitää huomioida. Huomaavainen vieras osaa arvostaa myös näitä mökkielämyksiä ja huomio niiden arvon.
Usein mökkivierailu on elämys ja vaihtelua arkeen. Kaupunkivierailu ei poikkea omasta elämästä mitenkään erikoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokaa viedään tuollaiseen tilaisuuteen, niin viedään sen verran mitä itse siinä mökillä olessa suurinpiirtein söisit. Jos on vaikka 5 hengen perhe menossa, niin he vie tietenkin enemmän ruokaa kuin se yksinäinen sinkku.
Kysyisin, että kai on tarkoitus, että jokainen maksaa osuutensa näistä ostoksista, silloinhan tuo on ihan ok.
Miten näin tärkeä tehtävä nakitettiin viimeksi kutsutulle, jonka tulo oli vielä epävarma?
Ai oikein sauna ja vene pitää pestä ennen vieraiden tuloa, kuluu vettä ja täten se nostaa vierailun kuluja, joita kattaakseen tuo kantamuksellisen ruokatavaraa?
Kävisikö vaihtoehtoisesti kanisterillinen järvivettä saunan ja veneen pesuun? ?!? :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etkö nyt ymmärrä. Se koskee isäntäväen ostamisia, ei vieraiden tuomisia! Siksi, koska säilytystilaa ei ole paljon, isäntäväki ei voi varata vieraille ruokaa ja siksi vieraiden olisi tuotava runsaat tuomiset tullessaan.
Ja kaikki on syötävä ennen kuin pilaantuu.
Minä soittaisin ja ilmoittaisin, että tulikin yhtäkkiä parempaa tekemistä, ja toivottaisin oikein mansikkaista Juhannusta!!