Jos on säästänyt käteiseksi 50 000e monen vuoden aikana, ja pankki epäilee rikollisiksi rahoiksi kun tallettaa, miten todistaa?
Jos siis on vaikka 10 vuoden aikana joka kuukausi säästänit vähän päälle 400e käteiseksi, ja sitten haluaa tallettaa 50 000e pankkiin, niin miten tuossa vaiheessa on mandollista todistaa rahojen laillisuus?
Kommentit (25)
No pankkihan näkee että olet nostanut ne rahat omalta tililtäsi. Itse sain tehdä selvityksen 20k talletuksestsa. Omia rahoja talletin ja ei ongelmaa. (Ja ei ollut mikään sossun rahojen jemmaus menossa)
Jos ne on laillisesti säästetty niin varmaan sulla näkyy käteisnostot tililtä? Jos ei mitään laitonta ja salattavaa, ei pitäisi löytyä mitään myöskään jos tai kun tutkitaan.
Luonnonvaraisten marjojen, sienten ja muiden luonnontuotteiden myynti on Suomessa täysin verovapaata tuloa. [1, 2]
Verovapaudelle ei ole asetettu euromääräistä ylärajaa, kunhan toiminta täyttää seuraavat ehdot:
Omin käsin kerätty: Marjat on poimittava itse (jokamiehenoikeudella).
Myynti sellaisenaan: Marjoja ei saa jalostaa (esim. keittää hilloksi tai survomalla makeuttaa).
Myyntitapa: Puhdistaminen ja pakastaminen on sallittua, mutta myynnin on tapahduttava ilman varsinaista kauppiasasemaa. [1, 2, 3]
Huomioitavaa:
Verollinen tulo: Jos saat marjojen poimimisesta palkkaa (olet toisen palveluksessa), tulo on veronalaista.
Jalosteet: Jos myyt esimerkiksi mehua tai sokeroidettuja pakastemarjoja, tulo on verollista.
Ei ilmoitusvelvollisuutta: Verovapaata myyntituloa ei tarvitse ilmoittaa veroilmoituksella. [1, 2, 3]
Lyhyesti: Voit myydä itse poimimiasi marjoja vaikka tuhansilla euroilla verovapaasti, kunhan et jalosta niitä ja myyt ne itse eteenpäin. [1]
Vierailija kirjoitti:
No pankkihan näkee että olet nostanut ne rahat omalta tililtäsi. Itse sain tehdä selvityksen 20k talletuksestsa. Omia rahoja talletin ja ei ongelmaa. (Ja ei ollut mikään sossun rahojen jemmaus menossa)
Ei näe jos on vaikka kerännyt ja myynyt joka vuosi 5000e arvosta sieniä/marjoja ja myynyt käteisellä
Mistä olet säästänyt nuo rahat? Jos tililtä olet nostanut niin onhan pankilla siitä tieto. Jos taas olet omista hämäristä bisneksistä kerännyt rahat patjn alle niin siitä voi tulla joku tutkinta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet säästänyt nuo rahat? Jos tililtä olet nostanut niin onhan pankilla siitä tieto. Jos taas olet omista hämäristä bisneksistä kerännyt rahat patjn alle niin siitä voi tulla joku tutkinta.
Esim. kerännyt marjoja sekä sieniä ja myynyt
Muinoin oli tapaus kun kuorma-autoilija osti uuden kuorma-auton seteleillä. Tuli verottajalta kysely ja taisi käräjilläkin käydä. Jäi sille se auto kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää olla kuitit. Pelkällä puheella ei onnistu. Mutta voi onnistua vielä niin, että laittaa tilitietoihin automaattitalletusten osalta summaksi kuukaudessa vaikkapa 2000 ja jos tulee kysely, niin on myynyt koti-irtainta peräkonttikirppiksellä tai marjoja marja-aikaan. Hommaa voi jatkaa niin kauan kunnes kysely tulee. Sitten voi käyttää bulvaania, joka tallettaa omalle tililleen ja tekee tilisiirron.
Vierailija kirjoitti:
Sano että myit käsitöitä
pitää maksaa veroja. Metsämarjoja saa myydä ilman veroja
Vierailija kirjoitti:
Sano että myit käsitöitä
Verottaja voi kiinnostua.
Vierailija kirjoitti:
Voiko sanoa että on kerännyt joka vuosi 5000e sieniä ja marjoja?
Verottaja kiinnostuisi kyllä pankin ohella, heillä pääsy myös tietoihin kohta kaikin puolin, myös syihin isojen talletusten suhteen.
Nostin äitini tililtä osuuspankista perintörahoja 25000 euroa ja sitten menin nordeaan ja talletin 15000 euroa. Ei ne kysyneet yhtään mitään. Mutta sitten kun nostin ne rahat koska olin ostamassa veneen niin sitten se kysely alkoi että mihin käytän rahat ja missä. Ainoa kerta kun on kysytty mitään. Loput äidin perintörahoista siirrettiin osuuspankista nordean tililleni.
Käytä ne normaaliin elämiseen. Jos olet perheellinen, ruokakauppaan sulla menee jo 1000 euroa kuussa. Bensoihinkin menee varmaan 200 euroa kuussa. Molempia saa ostettua käteisellä. Apteekkikin ottaa käteistä.
1200 euroa x 12 kk = 14 400 euroa vuodessa mennyt jo ruokaan ja bensaan.
Jos maksat vielä vaatekaupassa, huvituksissa ja apteekissa käteisessä, niin ei ole mennyt kuin 3 tai maksimissaan 4 vuotta, kun nuo rahat on käytetty.
Eikä ole tarvinnut selittää pankkiin yhtään mitään.
Ja samaan aikaan mahdolliset palkkatulot ym. säästyvät tililläsi ja niitä sun ei edes tarvitse selitellä pankille.
Ole hyvä. Ei tarvitse kiittää.
Siis JOS. Sinulla ei taida tuommoisia rahoja kuitenkaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Tämän sanon aina kun teen pimeitä hommia ja vien rahaa pankkiin jotta voin maksaa vuokran ja sähkön. Jotkuthan oikein vaatii meitäntyöttömiä menemään keräämään marjoja. Hyvä mieli kaikilla.
Mitä jos on palkkatuloista säästössä säästötilillä vaikkapa 40 000e ja nostaa käteistä joka kk vaikka 500e ja 2 vuoden päästä on siis käteistä 12 000e. Pankin pitää tuntea asiakkaansa ja jos et anna hyväksyttävää selitystä käteiselle niin voivat sulkea tilisi ja joudut esitutkintaan jossa arvioidaan onko sinulla uskottavia syitä moiselle käteismäärälle (vai oletko kenties hämärä diileri tms)