Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (2147)
Itsekin sitä mieltä, että kutsuja tarjoaa mutta voisiko kaksi aikuista ihmistä yrittää keskustella heti siinä kutsun yhteydessä kuka tuo mitäkin jos tarvitsee jotain tuoda. Kumpi tahansa voi olla aloitteen tekijä.
Vierailija kirjoitti:
1. Mökin omistajan käytös on huonoa, tai hän ei ole aito ystäväsi ja tahtoo vain hyväksikäyttää sinua, jos tuo on koko viesti. Hän olisi voinut tasapainottaa tai kysyä, montako yötä aiot viettää alkuun - ja kertoa alustavasti, että kaikki tuovat tietyn määrän ruokaa/juomaa/papereita tms. muita tarvikkeita, jos tämmöinen suunnitelma on.
2. Tuomiset ovat ok.
3. Yhden yön tuomisiksi tuossa on 100% liikaa. Syöt ehkä yhden makkaran, jotain salaattia, juot kaksi olutta ja aamulla kupin kahvia juustosämpylällä. Hinta 20 euroa.
Minustakin vähän tökeröä, jos ei oo sellaiset välit että näin on aina toimittu ja toimintatavat on molemmille selvät.
Tuohon viestiin olisi ollut ihan ok vastata, että "Heii mites nää ruokailuhommat on muuten ajateltu, maksamiset ym.? Tässä aika iso lista."
Vierailija kirjoitti:
Onhan 100€ tuliaisia (joista AP saa itsekin syödäja juoda esim mansikoita ja viintä) selvästi halvempi kuin mökin vuokrakulujoka helposti 400-600€/vkonloppu. AP aikuttaa hieman kitisisijäpihtari-luonteelta.. Sharing is caring!
Ei ole millään lailla relevanttia verrata lyhyellä varoitusajalla annettua ostoslistaa vuokramökin hintaan.
"Sharing is caring!" Jo nyt on PRKL näitten anglismien kanssa! TAAS!
SANO SUOMEKSI mitä tarkoitat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurustelukumppani pyysi minut juhannuksena käymään ns.päiväseltään hänen sukunsa mökillä, söin siis lounaan siellä. Kysyin tietty että mitä voisin tuoda, tuonko vaikka viiniä tms., mutta hän totesi että voitko tuoda britakakun kotimaisista mansikoista. Kysyin sitten että paljonko syöjiä on... väkeä oli 12 kpl. Kakku tuli maksamaan paljon, sillä mansikat maksoivat jotain 7 e rasia, ja niitä meni muistaakseni 4 rasiaa, lisäksi kermat ym. Tuli aika kallis lounas... varsinkin kun tarjolla oli makkaraa ja paria salaattia. Meni myös paljon rahaa bensaan.
Ei tarvii olla kynnysmatto ja suostua.
Niinpä mitä hittoo, siis jos pyydetään tuomaan se ei mun mielestä automaattisesti tarkoita sitä että "voitko tuoda ja maksaa", kyllä tän kakun hakijan ois sit pitänyt ottaa maksu itse puheeksi kumppanin kanssa. Jos oli vaan hiljaa itse eikä sanonut mitään niin ehkä kumppani unohti koko asian tai ajatteli että se oli sulle ihan ok.
Jos jokainen tuo suunnilleen sen verran, mitä yksi ihminen juhannuksen aikana syö, niin homma menee tasan. Jos jokainen tuo ruokaa vastaavan määrän, mitä Ap:ltä on pyydetty, niin ruokaa jää valtavasti yli. Eli ei ole ok tämä lista, jos sen hankintahintaa ei jotenkin jaeta.
Siinä on koki porukkaan varten. Oliko tarkoitus, että sinä kustantaisit kakkkien puolesta? Minä en lähtis sinne ollenkaan eikö tämmöisen ehdotuksen jälkeen enää tämmöinen minun kaveri olis. Jos sinulla on mieluinen tapaa viettä juhannusta, älä hae itselle lisää ongelmia. Tämmöisessä kaveriporukassa niitä vatmasti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Mökin omistajana en ymmärrä, miksi joku kutsuu jonkun ja sitten käyttää sitä kuormajuhtana. Jos minä kutsun, minä myös järjestän tarjoomukset ihan itse.
Eri asia, jos muuten vaan sovitaan että "mennään yhdessä". Mutta KUTSUMINEN tarkoittaa sitä, että kutsuja järjestää ja maksaa.
Jos minä kutsun Mairen oopperaan, minä tietysti maksan molempien liput ja väliaikaviskit. Jos taas muuten vaan päätämme mennä yhdessä, kumpikin maksaa omansa.
Capiche?
P.S. Kertoo ihmisestä kaiken että se pyytää tuomaan viiniä pelkän värin perusteella. Vähintään pitäisi kertoa minkä ruoan kanssa viini on tarkoitus juoda, mieluiten ilmoittaa ihan viinin nimi. Näin vältytään monilta pettymyksiltä.
Miten kutsuminen ja ehdottaminen erotetaan toisistaan, kun menette Mairen kanssa oopperaan?
Jos olen se, joka ensimmäisenä lausuu ilmoille ajatuksen, että voisimme mennä yhdessä oopperaan, oi Maire, niin olenko kutsuja?
Vai vaatiiko se sitten esim.postissa saapuvaa kutsukorttia?
Minusta silloin, kun mennään johonkin yleiseen tilaisuuteen tai paikkaan, joka ei ole toisen koti tai mökki, niin molemmat maksavat omat kulunsa jollei toinen erikseen halua tarjota jostain erityisestä syystä. Treffailusta on kai jotain (amerikkalaisia?) sääntöjä, että ehdottaja maksaa, mutta tuskin antaisin uuden treffikumppanin maksa treffeilläkään, jos treffailisin...
En ole edellinen, mutta eiköhän se oopperaan kutsuminen tai ehdottaminen yhdessä menemisestä eroa siinä, että jos kutsuu toisen, niin silloin maksaa molempien liput, sanoo jo kutsuessa, että mikä maksan. Silloin kun ehdottaa, että mennäänkö yhdessä, niin tottakai molemmat maksavat omansa. Minusta ainakin kutsuminen sanana tarkoittaa sitä, että silloin tarjoaa kutsutulle.
Minun mielestäni myös se itse keskustelu etenee ihan eri tavalla tuollaisissa tapauksissa.
Ooppera nyt on hyvin kallista ja liput täytyy varata kauan etukäteen, joten en tiedä, voiko tuollaiseen oopperareissuun edes joutua "vahingossa". Mutta jos nyt puhutaan vaikka ihan leffassa käymisestä. Yleensä siinä ehdottamisessa on mukana sellaista tiedustelun ja neuvottelun makua, eikä sitä oikein voi kutsuksi erehtyä.
"Tuo elokuva olisi kyllä kiva nähdä... Kiinnostaako se sua yhtään? Jos kiinnostaa, voitaisin ehkä käydä se katsomassa, vai mitä ajattelisit?" Jostain tällaisesta en kyllä saa vahingossakaan sellaista kuvaa, että ehdottaja on tarjoamassa minulle leffalipun.
"Tuletko kanssani katsomaan elokuvan X lauantaina? Minulla olisi sarjaliput." Ja sitten paikan päällä selviääkin, että vaikka leffaliput maksettiinkin sarjalipuilla, kutsujalla ei ollut suinkaan mitään aikomusta tarjota sitä sinulle, ja sinun tulee nyt maksaa hänelle 18 euroa elokuvasta, jota et olisi ilman kutsua edes mennyt katsomaan. Menikö ihan oikein?
Meillä käy mökillä kesäisin paljon vieraita. Jokainen on kysynyt aina voiko tuoda jotain. Jos on jotain aitoa tarvetta tyyliin Vessapaperi tai suola vähissä voin pyytää tuomaan. Yleensä sanon että tuokaa sitä mitä itse tykkäätte syödä ja juoda. Grillataan yhdessä sitten monenlaista ja istutaan pitkään iltaa. Ja kaikilla omat eväät tai tehdään joku yhteisruoka niistä aineksista mitä on. Hyvin on toiminut enkä koe että meillä olisi lokkeja ollut kylässä. Usein vieraat myös jättävät jäljelle jääneet eväät meille mikä on kivaa huomioimista siitä että ovat ilmaiseksi yöpyneet. Huomaavaisimmat myös tuoneet tuliaisena jonkin vähän paremman viini- tai konjakkipullon, mikä ilahduttaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Onhan 100€ tuliaisia (joista AP saa itsekin syödäja juoda esim mansikoita ja viintä) selvästi halvempi kuin mökin vuokrakulujoka helposti 400-600€/vkonloppu. AP aikuttaa hieman kitisisijäpihtari-luonteelta.. Sharing is caring!
No eihän tämä ap ollut mitään mökkiä vuokraamassa, vaan hän halusi viettää juhannuksensa kaupungissa!
Minä jäisin kotiin ja ostaisin itselleni jotain hyvää - ilmoita ettet tule etkä meinaa ruokkiamkoko sakkia .
Et ole ainoa. Täysin kohtuullista
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy mökillä kesäisin paljon vieraita. Jokainen on kysynyt aina voiko tuoda jotain. Jos on jotain aitoa tarvetta tyyliin Vessapaperi tai suola vähissä voin pyytää tuomaan. Yleensä sanon että tuokaa sitä mitä itse tykkäätte syödä ja juoda. Grillataan yhdessä sitten monenlaista ja istutaan pitkään iltaa. Ja kaikilla omat eväät tai tehdään joku yhteisruoka niistä aineksista mitä on. Hyvin on toiminut enkä koe että meillä olisi lokkeja ollut kylässä. Usein vieraat myös jättävät jäljelle jääneet eväät meille mikä on kivaa huomioimista siitä että ovat ilmaiseksi yöpyneet. Huomaavaisimmat myös tuoneet tuliaisena jonkin vähän paremman viini- tai konjakkipullon, mikä ilahduttaa aina.
Hyvä konjakkipullo maksaa yli €200. Siihen vielä matkakulut ja grillattavat päälle. Tulee aika hintava mökkiyö. Se ei tietenkään ole ongelma jos on mieluista seuraa ja mökki jossa on mukava käydä. Pakkopullavierailusta sen sijaan kova hinta.
Geisha-keksejä :D
ehkä vähän liian tarkkaa, ollakseen koko porukalle.
Minä sanon aina, että tuon omat eväät, kun on keliakia.
Tuomisina voin viedä kahvia, teetä, kertakäyttöastiasetin varalta, lautasliinapakan, hyttysmyrkyn ja kynttilän tms.
Mutta yleensä kysyn, kun miehen puolen mökillä on kymmenittäin lautasliinoja ja kertakäyttöastioita. Yleensä on puute kannellisista astioista, eli laitan kahvin ja teen sellaiseen, ja lähes aina rasia on tullut käyttöön salaatille tms.
Oon nuori aikuinen ja mun korvaan kutsuminen (ja siis tarjoaminen) elokuviin, teatteriin tai vaikka ravintolaan tuntuu aika vanhanaikaiselta tavalta. En oo vielä ikinä törmännyt tähän että joku kaveri tarjoaisi jotkut liput, ellei ole joku ylimääräinen muuten hukkaan menevä lippu olemassa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lakannut menemästä ihmisten koteihin ja mökeille. Sen sijaan pyrin tapaamaan heitä kahviloissa ja ravintoloissa. Tavat ovat muuttuneet, ja sitä myötä odotukset sekä itseä että muita kohtaan. En halua ajaa keskelle metsää jollekin mökille käkkimään muutamaksi tunniksi ja kuskata sinne säkillistä tuliaisia. Se mökki on teidän idyllinne. Muille se on rasite. Nähdään syksyllä kun olette taas kaupungissa.
Moni on luonut itselleen ideaalin siitä kuinka mökillä pitää järjestää ihania juhlia joissa on paljon ihmisiä ja täydelliset tarjoilut. Sitten odotetaan, että vieraat jakavat tämän vision ja haluavat osallistua sen toteuttamiseen. Moni on kuitenkin ollut kaupunkilainen jo useamman sukupolven ajan eikä enää kaipaa mökeille niin kuin maalta muuttaneet sukupolvet kaipasivat.
Minä teen nykyään myös niin, että tapaan ystäviä mieluumnin kahviloissa (joskus ruokaravintolassa) kuin menen jonkun kotiin tai kutsun vieraita kotiini. Kotini on pyhitetty minulle itselleni ja lähipiirille jolle sitten mieluusti järjestän tarjoiluakin.
Vierailija kirjoitti:
On epäreilua esittää vaatimuksia jos ne on alkuun pimitetty. Itselläni esim. on minuuttiaikataulut aina siihen asti kun lähden matkalle, esim. juhannuksen viettoon. Voidakseni poiketa niistä tarvitsen tiedon kuukautta etukäteen. Tarvitsen etukäteen tiedon myös siitä, jos minua tai puolisoani aiotaan käyttää orjatyövoimana.
Ilman vaatimuksia vien ihan anteliaat tuliaiset, mutta päätän niiden sisällöstä itse. Tarjoan normaalisti myös apua monenlaisissa hommissa, mutta sen on joko oltava vapaaehtoista tai vaatimuksen oltava kerrottu jo kutsun esittämisen yhteydessä, ainakin jos kyse on jostain epätavallisesta kuten navettatyöt. Minut on vaadittu hommiin kutsujaperheen naapurienkin navettaan. Kun en ollut vaatijan mielestä tarpeeksi tehokas siinä, sainpa vielä irvailua päälle.
Ja sinä hölmö menit. Kyllä jälkeenpäin hyvä viisastellla. Tätä niin suomalaista suoraselkäisyyttä
On tuo hyvin erikoista pyytää tuollainen määrä ruokaa ja tuolla hinnalla...Kohtuullista on pyytää osallistumaan jotenkin ja tuomaan jotain mutta ei hillittömiä listoja. Itselle tulee tuosta olo että maksumieheksi vain halutaan eikä seuran takia...