Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (2170)

Vierailija
2101/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei syö laatikoittain mansikoita juhannuksena. Ei niitä edes myydä näin aikaisin. Nykyään on kasvihuonemansikoita myynnissä ja ne on kalliita. Ei tainnut 5 v sitten olla.

Syö jos niitä olis. Helposti menis viisi kiloa, jos jengiä olis 12 hlöä. Siittä vaan poskeen, kun kesät ekat olis.

Mutta kun ei ole. Edes omassa maassa.

Vierailija
2102/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lakannut menemästä ihmisten koteihin ja mökeille. Sen sijaan pyrin tapaamaan heitä kahviloissa ja ravintoloissa. Tavat ovat muuttuneet, ja sitä myötä odotukset sekä itseä että muita kohtaan. En halua ajaa keskelle metsää jollekin mökille käkkimään muutamaksi tunniksi ja kuskata sinne säkillistä tuliaisia. Se mökki on teidän idyllinne. Muille se on rasite. Nähdään syksyllä kun olette taas kaupungissa.

Moni on luonut itselleen ideaalin siitä kuinka mökillä pitää järjestää ihania juhlia joissa on paljon ihmisiä ja täydelliset tarjoilut. Sitten odotetaan, että vieraat jakavat tämän vision ja haluavat osallistua sen toteuttamiseen. Moni on kuitenkin ollut kaupunkilainen jo useamman sukupolven ajan eikä enää kaipaa mökeille niin kuin maalta muuttaneet sukupolvet kaipasivat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei syö laatikoittain mansikoita juhannuksena. Ei niitä edes myydä näin aikaisin. Nykyään on kasvihuonemansikoita myynnissä ja ne on kalliita. Ei tainnut 5 v sitten olla.

Syö jos niitä olis. Helposti menis viisi kiloa, jos jengiä olis 12 hlöä. Siittä vaan poskeen, kun kesät ekat olis.

Sen takia nimenomaan ei kukaan tilaa laatikkoa mansikoita kaveriltaan juhannukseksi. Jos niitä mansikoita ostaa pikkuradipissa, hinta on 100 €.

Vierailija
2104/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lakannut menemästä ihmisten koteihin ja mökeille. Sen sijaan pyrin tapaamaan heitä kahviloissa ja ravintoloissa. Tavat ovat muuttuneet, ja sitä myötä odotukset sekä itseä että muita kohtaan. En halua ajaa keskelle metsää jollekin mökille käkkimään muutamaksi tunniksi ja kuskata sinne säkillistä tuliaisia. Se mökki on teidän idyllinne. Muille se on rasite. Nähdään syksyllä kun olette taas kaupungissa.

Tuskin kukaan sinua mökilleen pakottaa, kutsusta voi aina kieltäytyä. Meitä mökkeiliöitä on myös monia, jotka ihan mielellämme pidämme kesäidyllimme itsellämme. Aina on kuitenkin niitä, jotka laittavat viestiä, tai soittavat että olemme ohikulkumatkalla, voimmeko poiketa?..

Siis toimitteko tekin noin, että kutsutte ihmisiä ja ilmoitatte sitten päivää ennen yhden yön vieraille ostoslistan, joka sisältää lähes 200e tuomisia? Onko tuon tarkoitus se ettei kukaan tulisi, vai pyöritättekö vähän niin kuin sellaista maksullista palvelua?

Vierailija
2105/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, olisi mahtavaa vastata tuolle kutsujalle:

En käytä alkoholia, olen tomaatille ja mansikalle allerginen, ruokavaliossani vältän vehnää ja sokeria.

Yleensä se on omat eväät + normituliainen, eikä todellakaan maksa 200 euroa.

Vierailija
2106/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelukumppani pyysi minut juhannuksena käymään ns.päiväseltään hänen sukunsa mökillä, söin siis lounaan siellä. Kysyin tietty että mitä voisin tuoda, tuonko vaikka viiniä tms., mutta hän totesi että voitko tuoda britakakun kotimaisista mansikoista. Kysyin sitten että paljonko syöjiä on...  väkeä oli 12 kpl. Kakku tuli maksamaan paljon, sillä mansikat maksoivat jotain 7 e rasia, ja niitä meni muistaakseni 4 rasiaa, lisäksi kermat ym. Tuli aika kallis lounas... varsinkin kun tarjolla oli makkaraa ja paria salaattia. Meni myös paljon rahaa bensaan. 

Ei tarvii olla kynnysmatto ja suostua.

Vierailija
2107/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia nimenomaan ei kukaan tilaa laatikkoa mansikoita kaveriltaan juhannukseksi. Jos niitä mansikoita ostaa pikkuradipissa, hinta on 100 €.

Trollihan tää oli alunperinkin ja yhä elää. 😂

5/5

Vierailija
2108/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viisaasti kun ostaa nuo, niin semmonen satanen ja eipä riittäis mökkivuokraan, joten tuliaisina veisin. Ja hyvä kun tietää mitä viedä. vai kahvipakettiako suunnittelit...

Viisaasti ne mansikat on yksistään 100 €.

Vierailija
2109/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

Mökin omistajana en ymmärrä, miksi joku kutsuu jonkun ja sitten käyttää sitä kuormajuhtana. Jos minä kutsun, minä myös järjestän tarjoomukset ihan itse. 

Eri asia, jos muuten vaan sovitaan että "mennään yhdessä". Mutta KUTSUMINEN tarkoittaa sitä, että kutsuja järjestää ja maksaa. 

Jos minä kutsun Mairen oopperaan, minä tietysti maksan molempien liput ja väliaikaviskit. Jos taas muuten vaan päätämme mennä yhdessä, kumpikin maksaa omansa. 

Capiche?

P.S. Kertoo ihmisestä kaiken että se pyytää tuomaan viiniä pelkän värin perusteella. Vähintään pitäisi kertoa minkä ruoan kanssa viini on tarkoitus juoda, mieluiten ilmoittaa ihan viinin nimi. Näin vältytään monilta pettymyksiltä. 

Miten kutsuminen ja ehdottaminen erotetaan toisistaan, kun menette Mairen kanssa oopperaan?

Jos olen se, joka ensimmäisenä lausuu ilmoille ajatuksen, että voisimme mennä yhdessä oopperaan, oi Maire, niin olenko kutsuja?

Vai vaatiiko se sitten esim.postissa saapuvaa kutsukorttia?

Minusta silloin, kun mennään johonkin yleiseen tilaisuuteen tai paikkaan, joka ei ole toisen koti tai mökki, niin molemmat maksavat omat kulunsa jollei toinen erikseen halua tarjota jostain erityisestä syystä. Treffailusta on kai jotain (amerikkalaisia?) sääntöjä, että ehdottaja maksaa, mutta tuskin antaisin uuden treffikumppanin maksa treffeilläkään, jos treffailisin...

En ole edellinen, mutta eiköhän se oopperaan kutsuminen tai ehdottaminen yhdessä menemisestä eroa siinä, että jos kutsuu toisen, niin silloin maksaa molempien liput, sanoo jo kutsuessa, että mikä maksan. Silloin kun ehdottaa, että mennäänkö yhdessä, niin tottakai molemmat maksavat omansa. Minusta ainakin kutsuminen sanana tarkoittaa sitä, että silloin tarjoaa kutsutulle. 

Vierailija
2110/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI! missään nimessä! Kutsuja  maksaa kaikki viulut " itse! Maksaa kulut! Siis EI!

jättäisin väliin .

Vierailija
2111/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kutsun vieraita meille, pyydän ystäviä ja tuttuja ravintolaan syömään.

Ilmoitan samalla, että minä tarjoan ja maksan. Mitään ei tarvitse tuoda tullessa ja miettiä kuluja tai rahaa.

Hyvin on toiminut.

Vierailija
2112/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mökkikansa on saanut tarpeeksi vapaamatkustajista jotka tunkee joka vuosi katettuun pöytään, osa jopa kutsumatta. Tuo nyt on helppo, vastaa vaan että kiitos minulla on jo ohjelmaa. Suomalainen on aina ollut täysi tampio kesällä, ajellaan satoja km ilmaisen lounaan perässä ja tuppaudutaan kylään. Nyt kun kustannukset nousseet, niin tämä korostuu entisestään. Aina voi kuitenkin sanoa että ei käy. Ei tässä kannata kenenkään muiden ruokia maksella, harvoin saat mitään takaisin! 

Vierailija
2113/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pitäisi saada pitopöytä valmiina kun menee vierailulle. 

Kesäpaikan kaupoissa voi olla suppea valikoima, kylmä säilytys ongelmiakin mökillä.

Jakakaa kulut puoliksi. Tai viekää itse syötävänne. 

Aloitus on hassu. Hän pyytää Tuomas jotain mitä tarvitaan. Mansikat laatikoissa yleensä. Jos iso porukka niin tarvitaan. 

Vierailija
2114/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska vanha ketju :D Jäi kiinnostamaan, että menikö ap paikalle ja maksoiko kutsujat tilaamansa ruoat? 

Tosin vahvasti veikkaan trollia =) 

Vierailija
2115/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 'capiche?’ mitään tarkoita, opettele kieli ennekuin lähdet elvisteleen

Oletko itse opetellut kieltä?

Vierailija
2116/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa on jos itse mökin vuokraa 3 vrk se on 600€ ellei ihan rötiskö.

Vierailija
2117/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa täysin miehen siskon exältä. Aina oli niin avoimena kutsumassa, sitten tulikin lista mitä pitäisi tuoda. Mökille päästyä ulkohuussi oli tyhjentämättä ja "hauskasti" ehdotti, että minä ja joku toinen nainen olisi tyhjennetty. (Tyhjennän omalla mökilläni, en edes vitsillä ehdota sitä vieraille.) Ruokapöydässä huomautteli, jos joku tuominen oli riittämätöntä, esim. "olishan sitä vielä voinut ottaa pullasiivun mutta näyttää Kaisan tuoma jo loppuvan".  Illalla saunoessa kävi muka katsomassa puukiukaan tilannetta, vaikka jokainen osasi sitä täyttää, ja sitten "no älkää nyt ujostelko, ei ole mitään mitä en tähän ikään mennessä ole nähnyt". Varoiteltiin aina kun se tuli ja varmasti oltiin pyyhkeet päällä kun tuli. Onneksi erosivat. Tuli mieleen joku huijari, että esitti jotain, tosi ikävät vibat tuli, kolme kertaa käytiin, sitten päätettiin, ettei mennä. Siitä tietenkin loukkaantui, että "ei kelpaa valmiit puitteet, ollaan niin kaupunkilaisia..., minä jo olin varautunut että tuutte"

Vierailija
2118/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 30v kaveripiireissä jos mennään jonkun mökille viettämään aikaa (siis ei juhlat) niin jaetaan kyllä ruokakulut niin ettei mökinomistajille tuu kaikki kulut. Rakastan päästä mökille luontoon vähän rahoittumaan, syömään ja saunomaan, mökkijuhlista isolla porukalla en niin välitä. Oon kiitollinen jos kutsutaan kun omaa mökillä ei ole ja haluan autella enkä olla taakaksi. 

Yleensä käydään yhdessä kaupassa menomatkalla, mutta voisin kyllä ihan hyvin käydä kaupassa ja ottaa yhteisiä/ heidän tarpeitaan samalla. Mutta tän ketjun aloittajalle tuli kyllä aika iso lista eikä selvästi olla niin läheisiä että toimintatavat ois tutut. 

Vierailija
2119/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on radipi?

Vierailija
2120/2170 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei itseasiassa kuulosta paljolta. Jos muutkin vierast tuovat samalla summalla ruokaa koko viikonlopuksi. Tottakai kutsuttunakin osallistutaan ruokakustannuksiin, haloo.

Jää kotiin jos ei huvita maksaa, mutta älä kuvittelekaan että joku muu maksaa sinulle satasien edestä ruokaa yksinään.

Hööppänä. Mikään Juhannusporukka ei syö 100 patonkia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi