Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (2112)
1. Mökin omistajan käytös on huonoa, tai hän ei ole aito ystäväsi ja tahtoo vain hyväksikäyttää sinua, jos tuo on koko viesti. Hän olisi voinut tasapainottaa tai kysyä, montako yötä aiot viettää alkuun - ja kertoa alustavasti, että kaikki tuovat tietyn määrän ruokaa/juomaa/papereita tms. muita tarvikkeita, jos tämmöinen suunnitelma on.
2. Tuomiset ovat ok.
3. Yhden yön tuomisiksi tuossa on 100% liikaa. Syöt ehkä yhden makkaran, jotain salaattia, juot kaksi olutta ja aamulla kupin kahvia juustosämpylällä. Hinta 20 euroa.
Kukaan ei syö laatikoittain mansikoita juhannuksena. Ei niitä edes myydä näin aikaisin. Nykyään on kasvihuonemansikoita myynnissä ja ne on kalliita. Ei tainnut 5 v sitten olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järvenkylän Maatila Mansikka Suomi 400g
Kaikki Järvenkylän Maatila -tuotteet
n.Noin7,59 €
18,97 €/kg
Tämän päivän hinta, eikä se ennen juhannusta muutu.
4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
N.15 € plo eli 60 €
-esipaistettuja patonkeja 10kpln. 2,5 € klo eli 25 €
-4x250g kirsikkatomaattejan. 3 € rasia eli 12 €
-yksi laatikko (5kg) mansikoita100 €
-serviettejä (20kpl)3 €
-Geisha-keksipaketteja 2kpl8 €
-tillipuska3 €
= 211 €
Veditpä yläkanttiin hinnat.
Viinejä ei oltu kummosesti nimetty. Viiniä saa alle kympin pullo, kun en viineistä mitään tiedä. Ehkä olis Viron reissukin vasta tehty... Ostin semmosen 3 litran pänikän systerille 9.90€. Oli kuulemma kamalaa, mutta tuli juoduksi limun kanssa.
Pirkka esiöaistettu patonki 2,70 € / 3 kpl, 2kpl/paketti.. ehkä lidlistä saa halvemmalla.
Mansikkalaatikoita tuskin on vielä myynnissä isosti. Joko ei oota tai käy poimimassa ite.
Kirsikkatomaatit euron rasia cittari
Vantaalla on selkeesti edullisempaa elää kuin muualla. Ainakin juhannusviikolla.
Jos tosiaan vain se pe-la väli on ”juhannus”, on lista hiukan ylimitoitettu. Osallistujia? 4-6?
Mutta jos oli se perinteisempi juhannus; mennään to iltana/ pe aamuna ja lähdetään sunnuntaina kotiin, kun aletaan olla ajokunnossa niin lista on mielestäni ihan ok.
Itse pidän siitä, että selvästi sanotaan, mitä olisi hyvä tuoda. Ärsyttävää on, kun kutsuja sanoo, että ei tarvitse tuoda mitään ja paikan päällä on ilmeistä, että esim salaattiaineksia on liian vähän.
Ja sitten se pariskunta, joka tuo tonkan viiniä ja kahvipaketin. Ja syövät ja juovat neljän edestä.
Mutta aloittajan päivittely on hiukan outoa siinä mielessä, että kai hän nyt ystävänsä tuntee, ymmärtää heidän taloudellisen tilanteen, ovatko varakkaita/ kolmen lapsen matalapalkkaperhe. Silloin pitää juhlienkin olla mitoitettu vähän eri meiningillä…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään viineistä ja mansikoista tulee jo niin suuri rahallinen panostus, että mä jäisin pois. Myydäänkö mansikoita jo laatikoittain jossain? Ja mihin hintaan? 40-45 euroa laatikko?
Mansikoita on myyty laatikoittain ainakin jo 1980-luvulla.
Juu ja myydään edelleen, mutta ei yleesä näin aikaisin vielä. Mansikkakausi on vasta tuloillaan ja mansikat siksi vielä kamalan kalliitakin. Heinäkuun puolen välin jälkeen alkaa sesonki, jolloin niitä laatikoittain myydään, itsekin käyn aina pakastettavaksi hakemassa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n.Noin7,59 €
18,97 €/kg
N.15 € plo eli 60 €
-serviettejä (20kpl)3 €
-tillipuska3 €
= 211 €
Viinejä ei oltu kummosesti nimetty. Viiniä saa alle kympin pullo, kun en viineistä mitään tiedä. Ehkä olis Viron reissukin vasta tehty... Ostin semmosen 3 litran pänikän systerille 9.90€. Oli kuulemma kamalaa, mutta tuli juoduksi limun kanssa.
Pirkka esiöaistettu patonki 2,70 € / 3 kpl, 2kpl/paketti.. ehkä lidlistä saa halvemmalla.
Mansikkalaatikoita tuskin on vielä myynnissä isosti. Joko ei oota tai käy poimimassa ite.
Vantaalla on selkeesti edullisempaa elää kuin muualla. Ainakin juhannusviikolla.
No tällä konstilla ei kyllä tarvitsisi pelätä uusintakutsua; halpaa pahanmakuista viiniä, marokkolaisia tomaatteja, itsepoimittuja mansikoita eli mansikat jää pois, samoin unohtui keksit ja tillipuska :D
Seurustelukumppani pyysi minut juhannuksena käymään ns.päiväseltään hänen sukunsa mökillä, söin siis lounaan siellä. Kysyin tietty että mitä voisin tuoda, tuonko vaikka viiniä tms., mutta hän totesi että voitko tuoda britakakun kotimaisista mansikoista. Kysyin sitten että paljonko syöjiä on... väkeä oli 12 kpl. Kakku tuli maksamaan paljon, sillä mansikat maksoivat jotain 7 e rasia, ja niitä meni muistaakseni 4 rasiaa, lisäksi kermat ym. Tuli aika kallis lounas... varsinkin kun tarjolla oli makkaraa ja paria salaattia. Meni myös paljon rahaa bensaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n.Noin7,59 €
18,97 €/kg
N.15 € plo eli 60 €
-serviettejä (20kpl)3 €
-tillipuska3 €
= 211 €
Säästöhiirinä sait säästetty 11 € eli edelleen maksaa 200. Viinistä ei voi säästää, ei kukaan mitään lantrattavaa viiniä juo. Mansikoita ei pääse mihinkään itse poimimaan, ei niitä ole. Myydään 19 € kg.
Vierailija kirjoitti:
Seurustelukumppani pyysi minut juhannuksena käymään ns.päiväseltään hänen sukunsa mökillä, söin siis lounaan siellä. Kysyin tietty että mitä voisin tuoda, tuonko vaikka viiniä tms., mutta hän totesi että voitko tuoda britakakun kotimaisista mansikoista. Kysyin sitten että paljonko syöjiä on... väkeä oli 12 kpl. Kakku tuli maksamaan paljon, sillä mansikat maksoivat jotain 7 e rasia, ja niitä meni muistaakseni 4 rasiaa, lisäksi kermat ym. Tuli aika kallis lounas... varsinkin kun tarjolla oli makkaraa ja paria salaattia. Meni myös paljon rahaa bensaan.
Olisi kannattanut tuoda vaikka pakastekakku. Ei noin kallista! Tai laittaa vain muutama mansikka koristeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänäkin juhannuksena olis ok. Autolla kuitenkin keljen ja useamman vuorokauden täyshoidossa olisin.
Suht edulliseksi kuitenkin tulee. Kotimaista mansikkaa ei vielä saa.. tai jos ite poimis, voi löytyy.. Viinit omasta kaapista ja tillit pihalta. Servettejäkin löytyy useita kymmeniä paketteja omasta takaa.
Maksettavaksi jää kymmenen patonkia 10€, pikku tomaatit euron rasia näyttäis olevan, geisha keksit n. 3€/pkt
Hinta on 211 € ja ap olisi yhden yön.
Toki liikkuminen paikalle ym lisäksi.
Apn kysymys oli, että olisiko ok? Kyllä olis.
Yhden päivän takia en lähtis.
Sun summa on absurdi, kun ei tarvii ostaa suurinta osaa. Mansikan hinnan unohdin tsekata. Lähitila avataan vasta heinäkuussa joten niitä en sitten veis. Tai kysyisin uusia ideoita..
AP oli enemmän huolissaan, ettei kutsuttana tarvii osallistua.. vain pellet menee tyhjin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n.Noin7,59 €
18,97 €/kg
N.15 € plo eli 60 €
-serviettejä (20kpl)3 €
-tillipuska3 €
= 211 €
No tällä konstilla ei kyllä tarvitsisi pelätä uusintakutsua; halpaa pahanmakuista viiniä, marokkolaisia tomaatteja, itsepoimittuja mansikoita eli mansikat jää pois, samoin unohtui keksit ja tillipuska :D
Epämääräisillä ohjeilla saa epämääräiset tuliaiset. 😇
Tomaatit oli espanjalaisia. Keksit on joka paikassa 3-5 euroa. Tilliä kasvaa ikkunalla ja pihalla.
Hauska, että keksit oli tarkkaan nimetty mutta viinejä ei.
On epäreilua esittää vaatimuksia jos ne on alkuun pimitetty. Itselläni esim. on minuuttiaikataulut aina siihen asti kun lähden matkalle, esim. juhannuksen viettoon. Voidakseni poiketa niistä tarvitsen tiedon kuukautta etukäteen. Tarvitsen etukäteen tiedon myös siitä, jos minua tai puolisoani aiotaan käyttää orjatyövoimana.
Ilman vaatimuksia vien ihan anteliaat tuliaiset, mutta päätän niiden sisällöstä itse. Tarjoan normaalisti myös apua monenlaisissa hommissa, mutta sen on joko oltava vapaaehtoista tai vaatimuksen oltava kerrottu jo kutsun esittämisen yhteydessä, ainakin jos kyse on jostain epätavallisesta kuten navettatyöt. Minut on vaadittu hommiin kutsujaperheen naapurienkin navettaan. Kun en ollut vaatijan mielestä tarpeeksi tehokas siinä, sainpa vielä irvailua päälle.
Vierailija kirjoitti:
Valmiin 12 hengn kakun saa konditoriasta n. 50 eurolla mikä ei mielestäni ole mikään iso hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n.Noin7,59 €
18,97 €/kg
N.15 € plo eli 60 €
-serviettejä (20kpl)3 €
-tillipuska3 €
= 211 €
Säästöhiirinä sait säästetty 11 € eli edelleen maksaa 200. Viinistä ei voi säästää, ei kukaan mitään lantrattavaa viiniä juo. Mansikoita ei pääse mihinkään itse poimimaan, ei niitä ole. Myydään 19 € kg.
11€ on hyvä säästö. + Viineistä ja tuomattomista mansikoista säästetyt
Jos ei viinin nimiä mainita, niin saa halvinta.
Ei mun tarvii tuommosista tietää mitään.
viisaasti kun ostaa nuo, niin semmonen satanen ja eipä riittäis mökkivuokraan, joten tuliaisina veisin. Ja hyvä kun tietää mitä viedä. vai kahvipakettiako suunnittelit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Mökin omistajana en ymmärrä, miksi joku kutsuu jonkun ja sitten käyttää sitä kuormajuhtana. Jos minä kutsun, minä myös järjestän tarjoomukset ihan itse.
Eri asia, jos muuten vaan sovitaan että "mennään yhdessä". Mutta KUTSUMINEN tarkoittaa sitä, että kutsuja järjestää ja maksaa.
Jos minä kutsun Mairen oopperaan, minä tietysti maksan molempien liput ja väliaikaviskit. Jos taas muuten vaan päätämme mennä yhdessä, kumpikin maksaa omansa.
Capiche?
P.S. Kertoo ihmisestä kaiken että se pyytää tuomaan viiniä pelkän värin perusteella. Vähintään pitäisi kertoa minkä ruoan kanssa viini on tarkoitus juoda, mieluiten ilmoittaa ihan viinin nimi. Näin vältytään monilta pettymyksiltä.
Miten kutsuminen ja ehdottaminen erotetaan toisistaan, kun menette Mairen kanssa oopperaan?
Jos olen se, joka ensimmäisenä lausuu ilmoille ajatuksen, että voisimme mennä yhdessä oopperaan, oi Maire, niin olenko kutsuja?
Vai vaatiiko se sitten esim.postissa saapuvaa kutsukorttia?
Minusta silloin, kun mennään johonkin yleiseen tilaisuuteen tai paikkaan, joka ei ole toisen koti tai mökki, niin molemmat maksavat omat kulunsa jollei toinen erikseen halua tarjota jostain erityisestä syystä. Treffailusta on kai jotain (amerikkalaisia?) sääntöjä, että ehdottaja maksaa, mutta tuskin antaisin uuden treffikumppanin maksa treffeilläkään, jos treffailisin...
Olen lakannut menemästä ihmisten koteihin ja mökeille. Sen sijaan pyrin tapaamaan heitä kahviloissa ja ravintoloissa. Tavat ovat muuttuneet, ja sitä myötä odotukset sekä itseä että muita kohtaan. En halua ajaa keskelle metsää jollekin mökille käkkimään muutamaksi tunniksi ja kuskata sinne säkillistä tuliaisia. Se mökki on teidän idyllinne. Muille se on rasite. Nähdään syksyllä kun olette taas kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lakannut menemästä ihmisten koteihin ja mökeille. Sen sijaan pyrin tapaamaan heitä kahviloissa ja ravintoloissa. Tavat ovat muuttuneet, ja sitä myötä odotukset sekä itseä että muita kohtaan. En halua ajaa keskelle metsää jollekin mökille käkkimään muutamaksi tunniksi ja kuskata sinne säkillistä tuliaisia. Se mökki on teidän idyllinne. Muille se on rasite. Nähdään syksyllä kun olette taas kaupungissa.
Tuskin kukaan sinua mökilleen pakottaa, kutsusta voi aina kieltäytyä. Meitä mökkeiliöitä on myös monia, jotka ihan mielellämme pidämme kesäidyllimme itsellämme. Aina on kuitenkin niitä, jotka laittavat viestiä, tai soittavat että olemme ohikulkumatkalla, voimmeko poiketa?..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?
Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.
Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.
ap
Tuo ei ole ok. yhteiset kulut olisi pitänyt ilmoittaa kutsuessa. Ja myös huomioida mökillä viettämäsi aika. Harva haluaa syödä tuota määrää alle vuorokaudessa.
En itse lähtisi matkaan seuraavista syistä: 1. kutsussa olisi pitänyt kertoa 2. ruokaan menevä summa on kohtuuton yhdelle 3. jos olet ainoa yksin paikalle saapuva on sille varattu koko mökin paskin nukkuma paikka.
Vaikuttaa hyväksi käytöltä ja muut varmaan tuovat saman verran mutta ovat 3 päivää. Jos menisin veisin vaan sen edestä mitä itse syön sen päivän aikana. Vatsa ongelma on hyvä olla olemassa tai allergia. Aina voi sanoa että tuo omat eväät kun ei kuitenkaan pysty syömään muiden "normaali" ruokia. Ei tarvi maksaa muiden ahnehtimisia ja saa mieluista ruokaa. Toimii hyvin kun muistaa vasn selkeesti merkitä omansa. Ja muistas tuoda jotain yli niin ei jää pihin leimaa kun voi tarjota jotain muillekkin. Ja loput voi viedä mukanaan kun ei kukaan niitä erikoisruokia kuitenkaan halua syödä 😁
Ei hinta 5 v sittenkään kovin erilainen ollut. Se sama 200 olisi mennyt hyvinkin.