Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet ihmisistä, jotka eivät ole käyneet kouluja peruskoulun jälkeen?

Vierailija
09.08.2008 |

Järkytyin nimittäin kuullessani lääkäriperheestä tulevan, itsekin lääkäriksi opiskelevan tuttavani väittävän vakavalla naamalla, että pelkän peruskoulun käyneet ovat hieman yksinkertaisia/päästään vialla olevia.

Onko sinulla vastaava käsitys koulutuksettomista ihmisistä?

Entä mikä on paras urakehitys pelkän peruskoulun käyneellä ihmisellä, jonka tunnet? Oma veljeni on peruskoulupohjalla menestynyt loistavasti liikemaailmassa.

Kyselee

järkyttynyt akateeminen ap

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi yksi joka on tehnyt pätkittäin erilaisia työllistämistöitä ja ollut sairauslomilla mielenterveysongelmien vuoksi.

Joskus ennen vanhaan maailma oli erilainen ja kansakoulupohjalta ponnistettiin ties minne, mutta nykyään kouluttautumismahdollisuudet ovat niin hyvät, että on erittäin suuri sääli jättää ne käyttämättä ja luottaa siihen että oma luontainen fiksuus ja filmaattisuus riittää elämässä.

Vierailija
2/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksinkertainen. Joten eipä se akateeminen koulutuskaan kaikkia auta sivistymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkaan en samaistu muihin tyypillisiin keskeyttäneihin. Tunnen heitä mieheni (duunari-)puolelta aika lailla ja jotenkin järkyttävää se yksinkertaisuus, ketjussa polttaminen, kiroilu jne. Itse harrastan lukemista, maalaamista ja olen absolutisti. Toisaalta tulenkin sitten rikkaasta perheestä ja mielenterveysongelmani jotka kouluttautumisen katkaisivat, ovat valitettavasti perinnöllisiä. Joskus on hankala sietää tätä tilannetta, mutta tällehän ei mitään voi.

Vierailija
4/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli nelikymppisillä se on vielä aika yleistä. Kansakoulusta/peruskoulusta on menty suoraan työelämään jos vanhemmilla ei ole ollut varaa kouluttaa.

Nämä lama-ajan ja sen jälkeiset nuoret joilla ei ole mitään koulutusta ovat valitettavan yleisesti syrjäytyneitä työelämästä ja yhteiskunnasta muutenkin.

Vierailija
5/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille opiskelu ei sovi, mutta jos on tahallaan jättänyt opiskelematta niin sitten on ihan turha tulla marisemaan kuinka "herroilla on ylisuuret palkat" tms.

Vierailija
6/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät ole "tarvinneet" koulutusta...Meilläpäin ainakin oli tällaisia.

Vierailija
7/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tavannut pääasiassa kahdenlaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka ovat ahkeria työntekijöitä, ovat kouluttautuneet työn ohella ja elämä on kaiken kaikkiaan hallinnassa. Sitten on näitä, joita ei kiinnosta työnteko tai opiskelu pätkääkään, mutta jaksavat kyllä narista "herrojen" korkeista palkoista ja halveksivat pitkään opiskelevia.

Vierailija
8/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kouluttautumattomat ovat usein yksinkertaisen tuntuisia ja monesti myös huomattavan, "lapsellisen" mustavalkoisia näkemyksissään. En kylläkään ole mikään "koulutuksen palvoja" ja mua ärsyttää ihmiset, esim. anoppini, joka luokittelee ihmisiä heidän oppiarvonsa perusteella. Mutta kyllä edes jonkinlainen koulusivistys pitäisi opiskelemalla hankkia, muuten jää helposi vähän kakaran asteelle.

Vierailija
9/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen sitä, miten ihmiset uskaltavat jättäytyä ilman koulutusta.

Sun veli voi olla pärjännyt, mutta tilastollisesti kouluttamaton on huonossa asemassa.

Mä en tunne ketään joka olisi pelkällä peruskoulupohjalla.

Vierailija
10/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mun vanhemmat ole mun opiskeluja kustantaneet. Kyllä 80-luvullakin oli ihan opintotuki. Lainaa makselen vieläkin. Koulutushan on Suomessa maksutonta, joten jos joku väittää, että on vanhempien tuloista kiinni lasten opiskelut niin paskaa puhuu.

Yli nelikymppisillä se on vielä aika yleistä. Kansakoulusta/peruskoulusta on menty suoraan työelämään jos vanhemmilla ei ole ollut varaa kouluttaa.

Nämä lama-ajan ja sen jälkeiset nuoret joilla ei ole mitään koulutusta ovat valitettavan yleisesti syrjäytyneitä työelämästä ja yhteiskunnasta muutenkin.

Vierailija
11/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimme ovat sittemmin katkenneet. Nyt n. 35-vuotiaana asuu Helsingin keskustassa yhteiskunnan kustannuksella ja elämä pyörii jatkuvasti vaihtuvien miehien ympärillä.

Vierailija
12/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille opiskelu ei sovi, mutta jos on tahallaan jättänyt opiskelematta niin sitten on ihan turha tulla marisemaan kuinka "herroilla on ylisuuret palkat" tms.

Turha on sitten katkerana marista.

Vierailija
13/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtisivät peruskoulun jälkeen työelämään.

Ne, jotka eivät kouluihin mene, ovat niitä, jotka eivät pääse. Elämä on niin sekaisin, että ysiluokka on mennyt läpi armovitosilla ja hätäisillä paikkailuilla, ja sitten onkin kaikki tiet tukossa.

Tyhmiä eivät ole enempää kuin muutkaan, mutta elämänhallinta jostain syystä hukassa.

Vierailija
14/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä olen työssä yliopistolla henkilöstö-ja taloushallinnon hommissa, ollut jo vuosia. Talous ja elämä muutenkin hallinnassa, ostimme juuri oman osakkeen kun saimme rantatonttimme maksettua.

Olen aika tavallinen ihminen, en vain käynyt enää koulua peruskoulun jälkeen.

Jokainen tosin saa ajatella minusta ihan mitä itse haluaa.