Viimeinen työpäivä tänään, eikä kukaan sanonut mitään.
Aloitan opiskelut syksyllä täyspäiväisesti ja olin tänään viimeistä päivää töissä. Olen 33v ja irtisanouduin vakituisesta työpaikastani. Jostain typerästä syystä kuvittelin, että joku olisi sanonut jotain viimeisenä työpäivänäni. Kaikki kuitenkin tiesivät, että lähdin nyt lopullisesti pois. Pomonkin näin tänään monta kertaa, eikä sekään sanonut yhtään mitään.
Sihteerille huikkasin hyvää juhannusta lähtiessä.
Tunnen itseni todella tärkeäksi ja merkitykselliseksi ihmiseksi.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 17:03"]
Tiesikö ne varmasti että lopetat tänään?
[/quote]
Jos eivät ole rekisteröineet työpöydän siivousta, läksiäismokkapaloja, lauseita "minä lopetan täällä ennen juhannusta" tai "menen opiskelemaan syksyllä, en tule enää töihin" tai "tästä ja tästä asiasta pitää sanoa seuraajalleni" tai sitä, että viimeiset 3kk olen tämän tästä eri yhteyksissä muistuttanut, etten ole enää syksyllä siellä, niin eivät ole tienneet. Muussa tapauksessa olisi pitänyt tietää.
ap
Teit töitä todella epäkohteliaiden ihmisten parissa. Pääset varmasti jatkossa toisenlaiseen paikkaan, työskentelemään mukavampien ihmisten kanssa.
Hyvää juhannusta sinulle. :)
Olet saanut pari inhottavaa kommenttia ap. Ohita ne kokonaan, tunteesi on ihan luonnollisia
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 17:10"]
[/quote]
Jos eivät ole rekisteröineet työpöydän siivousta, läksiäismokkapaloja, lauseita "minä lopetan täällä ennen juhannusta" tai "menen opiskelemaan syksyllä, en tule enää töihin" tai "tästä ja tästä asiasta pitää sanoa seuraajalleni" tai sitä, että viimeiset 3kk olen tämän tästä eri yhteyksissä muistuttanut, etten ole enää syksyllä siellä, niin eivät ole tienneet. Muussa tapauksessa olisi pitänyt tietää.
ap
[/quote]
Olet tehnyt lähtöä siis jo pidemmän aikaa? Ihmisillä on omia huolia ja mietittävää, eikä toisen asioita niin tarkkaan rekisteröidä. Jos mokkapalatkin veit jo viime viikolla niin mistä sitä kukaan muistaa, että milloin nyt lopullisesti lähditkään. Noloa olisi sekin, jos huutelisi lopullista moikkaa ja tulisit kuitenkin vielä töihin.
En minä niin tarkkaan rekisteröi kenenkään lähtöä, että päivälleen tajuaisin ja muistaisin. Suunnilleen tiedän ja välillä mietin että niin se Liisakin lähtee opiskelemaan, milloin se taas olikaan ja sitten huomaankin, että eihän sitä oo enää viikkoon näkynyt, ois ollu kiva sanoa jotain mutta se meni. Sellaisia persoonia tulee saateltua sanoin, jotka itse ilmoittaa että tänään lähden ja tulee hyvästelemään.
Niin ikävää kuin se onkin, niin sinun lähtösi on isoin juttu sinulle itsellesi.
Ei kukaan (paitsi pomo) muista, mikä se tarkka viimeinen työpäivä on, jos et itse muistuta asiasta. Jos haluat muistamista viimeisenä päivänä, vie läksiäispullat tms.silloin ja ilmoita ihmisille asiasta. Niin se menee.
Höh, ompas kurja työyhteisö. Meillä on tapana viettää läksiäisiä aina kakkukahvien, läksiäislahjojen ja puheiden kera jokaisen lähtevän työntekijän ja harjoittelijan kohdalla. Pidempiaikaisten työkavereiden kanssa lisäksi vielä läksiäislounas ja halaukset tippa linssissä kaupan päälle.
Oon aikaisemmin pitänyt tätä kaikkea jopa liiallisena, mutta tarkemmin ajateltuna nämähän on vaan kivoja tapoja.
Erityisen harmittava tuollainen tilanne on silloin, kun olet toiminut paikan assistenttina vuosia ja hoitanut oman työn puitteissa kaikkien muiden työntekijöiden kahvitukset, muistamiset ja kukkaset. Sitten kun itse lähdet, kukaan ei reagoi mitenkään. Mulle käynyt niin useamman kerran, eikä kyllä tunnu kovinkaan mieltäylentävältä.
Joskus voi käydä niinkin, että työkaverit jotka ovat "jumissa" vuodesta toiseen samassa työpaikassa eivätkä ole tyytyväisiä työhönsä, ovat vain kateellisia sellaiselle joka pääsee opiskelemaan tai uuteen työpaikkaan. Mutta kai silti voi edes heit sanoa.
Kummallista.
Entisessä työpaikassani lopetti yhtä aikaa (samana päivänä) kolme työntekijää, yksi lähti toiseen firmaan ja kahdella loppui soppari, jota ei voitu uusia firman huonon tilanteen takia. Tuolle yhdelle toiseen firmaan lähtijälle kerättiin rahaa läksiäislahjaan, kahdelle muulle ei mitään. Aika noloa kun keräyksestä vielä ilmoitettiin sähköpostilla, joka meni myös näille kahdelle.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 17:10"]
[/quote]
ap
[/quote]
Olet tehnyt lähtöä siis jo pidemmän aikaa? Ihmisillä on omia huolia ja mietittävää, eikä toisen asioita niin tarkkaan rekisteröidä. Jos mokkapalatkin veit jo viime viikolla niin mistä sitä kukaan muistaa, että milloin nyt lopullisesti lähditkään. Noloa olisi sekin, jos huutelisi lopullista moikkaa ja tulisit kuitenkin vielä töihin.
En minä niin tarkkaan rekisteröi kenenkään lähtöä, että päivälleen tajuaisin ja muistaisin. Suunnilleen tiedän ja välillä mietin että niin se Liisakin lähtee opiskelemaan, milloin se taas olikaan ja sitten huomaankin, että eihän sitä oo enää viikkoon näkynyt, ois ollu kiva sanoa jotain mutta se meni. Sellaisia persoonia tulee saateltua sanoin, jotka itse ilmoittaa että tänään lähden ja tulee hyvästelemään.
Niin ikävää kuin se onkin, niin sinun lähtösi on isoin juttu sinulle itsellesi.
[/quote] olettepa herttaisia ihmisiä. Meidän yrityksessämme tuollainen ei tulisi kuuloonkaan. Lähtijät huomioidaan samalla tavalla tykättiin tai ei. Kaikille on pidetty läksiäiset ja kerätty lahja.Meiltä ei pääse huomiotta pois lähtemään, sehän on osaltaan toisen ihmisen työpanoksen huomioimista ja henkilön kunnioittamista. Todella kalseaa väkeä. ..hurr..
Kuule ap - ole tyytyväinen että pääsit tuosta pois - äläkä katso taaksepäin. Uskon oikeesti että aika moni siellä voi niin huonosti että sen takia eivät håkanneet, onko sitte huono olo omassa elämässä tai teillä niin huono ilmapiiri - en tiedä. Jotain siellä taustalla on varmasti miksi aikuiset ihmiset ovat noin ääliöitä. Onneksi pääsit opiskelemaan (pst- taustana voi myös olla kateus siitä että uskalsit suunnata uuteen suuntaan)....Hyvää juhannusta ja nauti siitä että teit oikean päätöksen
täällä jotain 30-40v mummoja joilla on lyhyet leikattu hiukset ja näyttävät iha miehiltä kertovat tarinoita hyi vittu .
täällä jotain 30-40v mummoja joilla on lyhyet leikattu hiukset ja näyttävät iha miehiltä kertovat tarinoita hyi vittu .
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 03:02"]
[/quote]
Hih, päivän paras! Vedet silmissä nauran! Onko siellä teinipoika tero? Miltä sinä näytät?
Tarinoiden perustella näyttää siltä että jos on työpaikka irtisanonut tuotannollisista niin heitä nolottaa nin että mitään ei järkätä. Ja taas jos itse lähtee, niin järkätään. Joten ap:n tarina poikkeus joka vahvistaa säännön... ikävää.
Vähän samanlainen tilanne. Sain potkut keväällä tuotannollistaloudellisista syistä, ainoana työpaikallani. Sairastettuani syövän talvella. Olin mielestäni pidetty työntekijä ja tein työni kunnolla, mutta muuttuneen kysynnän takia sille ei ollut enää tarvetta. Jouduin heti ulos ovesta. Kävin vielä myöhemmin palauttamassa työpaikan omaisuutta ja silloinkaan ei muistettu mitenkään. Kuitenkin työpaikallani oli tapana käydä firman maksamilla lounailla ja kahvitella yhdessä tämän tästä. Kyseessä on pieni yritys, joten ei olisi ollut uskomattoman vaikeaa järjestää jotain. Ap, onneksi sulla on opiskelupaikka. Mulla ei ole mitään suunnitelmia, vaan tosi ikävä olo, että olenko sittenkin ihan surkea ihminen.
Tämä ketju toimikoon hyvänä esimerkkinä uraihmisille, että he ovat työpaikkansa silmissä merkityksettömiä.
Kyllä mielestäni esimiehen ja HR:n pitäisi varsinkin jos työntekijä on ollut vaikkapa vuotta pidemmän ajan talossa huomioida jotenkin jos ihminen on viimeistä päivää työssä. Yleensä firmat jotka arvostavat työntekijänsä ihan oikeasti oikeassa maailmassa eivätkä vain kotisivujen vastuullisuusdiibadaabassa, ymmärtävät tämän mutta valitettavasti moni ei ymmärrä. Tällaiset firmat ei ihan taida käsittää että sana kiertää ja jos jossain tiedetään olevan huono ilmapiiri tai hr-osaaminen niin se osaavin porukka tietää kiertää ne kaukaa.
Minäkin olin erässä firmassa useamman vuoden, olin johtohenkilö projekteissa ja olin aina joustava kun työnantaja sitä vaati. Viimeisenä työpäivänä HR ei huomioinut lähtöäni mitenkään vaikka oli suhteellisen pieni talo. Onneksi esimies jonka kanssa oltiin kavereita niin oli pelisilmää. Sama yritys yritti kosiskella minut sitten takaisin pariin kertaan. Arvatkaa meninkö. En todellakaan varsinkin kun ex-esimies ei ole enää talossa. (Yllätys)
Firmoilla ja ihmisillä on kaksi valintaa. Joko antaa itsestään fiksun kuvan tai sitten ei. Hälyttävän moni valitsee joko laiskuuttaan tai tyhmyyttään sen vaihtoehdon ettei anna. Jos työtoveri on viimeistä päivää töissä ja tiedät sen, niin yleensä vähintä mitä voi tehdä on kiittää yhteistyöstä ja toivottaa onnea uusiin tehtäviin. Mutta jos sekin on liikaa vaadittu niin ei sitten voi mitään joten jos olisin ap niin olisin itse vain tyytyväinen että pääsin pois noin ankeasta paikasta. Ja jos ei edes porukka tiedä että joku työkaveri on viimeistä päivää töissä niin on kyllä firman HR-toiminta aika surkealla tolalla.
Toisaalta olisit itsekin voinut lähettää meilin jossa ilmoitat ettet ole enää firman palveluksessa ja kiittää yhteistyöstä ja sillä tavalla näyttää että olet se fiksumpi osapuoli ja "poistua näyttämöltä" tyylillä . Jos et tehnyt sitä niin sitten voit myös vähän katsoa peiliin itsekin.
ootko sä joku huomiokipeä nainen tai jotaki? Ketä kiinnosta lähetkö pois tai et se on työ sinne tullaan tekemää töitä ei deittailee ja jauhomaa paskaa älä ota sitä noi vakavasti ku sulle ei sanottu hei hei hemmetti mikä huomiokipee 12 v teini olet.