Viimeinen työpäivä tänään, eikä kukaan sanonut mitään.
Aloitan opiskelut syksyllä täyspäiväisesti ja olin tänään viimeistä päivää töissä. Olen 33v ja irtisanouduin vakituisesta työpaikastani. Jostain typerästä syystä kuvittelin, että joku olisi sanonut jotain viimeisenä työpäivänäni. Kaikki kuitenkin tiesivät, että lähdin nyt lopullisesti pois. Pomonkin näin tänään monta kertaa, eikä sekään sanonut yhtään mitään.
Sihteerille huikkasin hyvää juhannusta lähtiessä.
Tunnen itseni todella tärkeäksi ja merkitykselliseksi ihmiseksi.
Kommentit (86)
Noloa. Yleensä työpaikalla on muistettu jotenkin. Lähtijätkin tosin tarjoo yleensä pullaa tms. Ainakin meillä.
oisit vieny kahvitauolle pullaa sen kunniaksm
No höh, olipas tylsiä tyyppejä. Kyllä meillä annetaan läksiäislahja ja juodaan kaffet. Olitko kauankin ehtinyt olla töissä?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:47"]
Ehkä työkavereillasi on muutakin mietittävää kun sun lähtö? Jos oisit ite sanonu että moikka nyt sitten lopullisesti niin varmasti olisivat sanoneet jotain.
[/quote]
Tottakai kaikki muut asiat ovat tärkeämpiä kuin se, että monivuotinen kollega lähtee pois. Tietenkin. Esimerkiksi minkälaisia nakkeja haetaan S-marketista matkalla mökille. En tiedä miksi, mutta kuvittelin, että joku olisi edes sanonut jotain. Siivosin tänään pöytääni. Viimeisessä päiväkokouksessa muistutin, että siitä ja siitä pitää sitten sanoa seuraajalleni ja pomolta kysyin, mihin vien työpaikan avaimet. Ehkä nämä olivat niin kryptisiä viestejä, ettei kukaan tajunnut minun lähtevän.
ap
Minäkin lähdin ikävän ilmapiirin työpaikasta. Yleensä ollut lähtökeskustelut yms. mutta viimeisenä päivänäni pomo ei katsonut edes päin, pakoili koko päivän ja luikahti itse ovenraosta ennen minun työajan päättymistäni ettei vaan tarvitse sanoa mitään.
No enpä jäänyt kaipaamaan vaikka melkein 10-vuotisen työuran siellä tein.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:49"]
Noloa. Yleensä työpaikalla on muistettu jotenkin. Lähtijätkin tosin tarjoo yleensä pullaa tms. Ainakin meillä.
[/quote]
Vein viime viikolla pellillisen mokkapaloja, kun oli osaston viimeinen kaikille yhteinen kokous. Tänään oli paikalla vain osa. Viime viikollakaan ei kukaan sanonut mitään. Sanoin, että toin mokkapaloja viimeisen kokouksen kunniaksi, kun minä nyt ensi viikolla lähden pois. Vain yksi sanoi, että kiva, mä tykkään mokkapaloista. Kukaan muu ei sanonut mitään.
Kun laitoin tänään alaoven kiinni lopullisesti, niin tuli ihan outo olo. Olenko minä ollut joku maailman hirvein ihminen, josta nyt on päästy eroon? Vai onko työpaikkani todellakin ollut maanpäällinen helvetti, joksi sen olen kokenut ja jonka takia nyt lähden opiskelemaan? Ongelmat eivät siis olleetkaan vain minun päässäni, vaan yhteisö oli läpimätä?
Hieman nyt juhannusfiilis matalalla.
ap
Ole onnellinen että pääsit tuollaisesta yhteisöstä pois! Hyvä juhannusta!
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:50"]
No höh, olipas tylsiä tyyppejä. Kyllä meillä annetaan läksiäislahja ja juodaan kaffet. Olitko kauankin ehtinyt olla töissä?
[/quote]
Vuodesta 2007 lähtien samassa työpaikassa. Eli todellakin olisin kuvitellut jonkinlaista hyvästelyä. Suurin osa työkavereista samoja, pomokin sama kuin alussa.
ap
Itsepä tein kerran kolme kuukautta vapaaehtoistöitä täysipäiväisenä. Väänsin työkavereille viimeiseksi päiväksi hienon juustokakun ja mainitsin aamulla kakkua sinne tuodessa, että tässä on nyt kaikille kahvitauolla läksiäiskakkua. Loppujen lopuksi en saanut edes pitää kahvitaukoa samaan aikaan muiden työntekijöiden kanssa. Työpäivän päätteeksi kukaan ei toivottanut hyvää jatkoa, eivätkä sanoneet edes näkemiin. Yksi iltavuorolainen taisi huikata "moikat", mutta ei varmasti edes tiennyt, etten ole tulossa enää takaisin. Jouduin vielä tekemään hieman ylitöitä toisin kuin muut. Itkua pidätellen kävin hakemassa kakun jääkaapissa ja häpeillen lähdin sen kera kotiin.
Olin tuolloin 23-vuotias. Hommani hoidin hyvin ja olin ahkerampi kuin moni oikeista työntekijöistä.
Kyllä vähän vitutti.
Onko sinun aikanasi joku toinen työntekijä lopettanut ja onko häntä muistettu?
Ymmärrän oudon ja pettyneen fiiliksesi! Itselläni olisi varmasti ihan samanlainen tunne, vaikka olenkin vain pari vuotta tehnyt määräaikaisia työsoppareita perä perään samassa työpaikassa.
Meillä lähtijät yleensä laittavat sähköpostia koko työpaikan jakelulistalle (80hkön toimistotyöpaikka), joss kiittelevät, toivottavat hyvää jatkoa ja kertovat, että iltapäiväkahvilla on jotain herkkua. Ei siellä kahvilla pelkästään koko ajan lähtijästä puhuta, mutta jotain kivaa kuitenkin!
Tiesikö ne varmasti että lopetat tänään?
Höh.. no onpa ihme sakkia, ehkä parempi kun sieltä pois pääsit! Jotain on vikaa ihmisissä (muissa) kun eivät moista huomio.
Meiltä läksi yksi tänään pois, ja olin ihmeissäni, sillä ilman minua ei häntä olisi juuri mitenkään muistettu. Järjestin siis porukka keräyksen jne ja monet ihmetteli sitä kovasti.
Jaksuhalit sinulle AP! Ethän anna tuon pilata juhannustasi tai kesääsi? Onneksi pääsit tuosta työpaikasta pois. :) jos se nyt yhtään lohduttaa! Esimiehesi ei taida olla mistään kotoisin.
Tuollainen lopetus olisi ollut juuri minun mieleeni, sillä inhoan kaikkia hymistelyjä. Kun lopetin edellisessä työpaikassa, työkaverit vihjailivat kunnon läksiäisistä, mutta kieltäydyin. Sanoin, että en kestä katsella, kun esimies yrittää pää punaisena keksiä jotain kuolematonta sanottavaa ja sitten istutaan kahvilla ja ollaan kuin seipään nielleitä. Sanoin myös, että en halua minkäänlaisia läksiäislahjoja. Haluan vain poistua "näyttämöltä" huomaamattomasti takavasemmalle.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 17:01"]
Onko sinun aikanasi joku toinen työntekijä lopettanut ja onko häntä muistettu?
[/quote]
Äitiyslomalle on jäänyt kolme ja niitä on juhlittu. Ovat kuitenkin tulleet takaisin. Yritys on kasvanut viimeisen 7 vuoden aikana, ihmisiä on tullut vain lisää, kukaan ei ole varsinaisesti lähtenyt pois. Vanhat työntekijät ovat korkeintaan siirtyneet muihin tehtäviin samassa firmassa tai edenneet ylöspäin.
ap
Mulle on käynyt myös vastaavasti :( Yhdestä työpaikasta lähdin tyhjin käsin ja mielipaha oli selvä. Minua on kosiskeltu sinne takaisinkin, enkä mene kilon paloinakaan. Muistan, kuinka töissä ollessani esim. kihlautuneellekin ostettiin lahja, mutta itse en saanut mitään pois lähtiessäni. Harmitti!
mulle kävi viime talvena samoin, ei edes pomo sanonut mitään vaan käveli nenä pystyssä ohi :0 ja irtisanoutui, yrittivät että jatkan..
No huh, onpas sosiaalisesti jälkeenjäänyttä porukkaa. Käytöstavat todellakin hukassa jos tiesivät että lähdet.
No, tästä vaan eteenpäin, hauskaa juhannusta ja toivottavasti pääset nyt parempiin piireihin. :)
No kai sulla nyt oli avainten luovutustilanne tms? Mulla oli kertaalleen samanlainen tilanne; vaihdoin yhtiön sisällä toiseen tytäryhtiöön eikä kukaan sanonut juuri mitään viimeisenä päivänä. Niin se vaan joskus menee