Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko jättää yhdeksi yöksi lapset

Vierailija
19.06.2014 |

Keskenään kotiin? Iät 8,11,14,15

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi. Turvallisuskysymys. Vanhin on vielä alaikäinen, et voi kaataa vastuuta sisarustensa hyvinvoinnista ja turvallisuudesta hänen niskaansa.

Jos niin teet, olet vastuuntunnoton vanhempi. Hanki luotettavia aikuisia hoitamaan lapsiasi, ellet itse ehdi tai halua. Nuorimmaiset ovat vielä pieniä, älä jätä heitä heitteille.

Ennen muinoin tehtiin niin, lapset jätettiin keskenän pärjäämään.

Nykyajan meininki on toinen, aikuisten velvollisuus ja tehtävä on huolehtia lasten turvallisuudesta.

Vierailija
42/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 ja 11 vuotias mummolaan,isommat pärjää kyllä kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit, kun vanhinkin jo 15.

Vierailija
44/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme 15, 13 ja 12 kun äiti palkkasi aina erään 18-vuotiaan meidän seuraksi jos hän oli yön itse poissa. Kyllähän me pärjäsimme ilman varsinaista hoitoa tai kaitsemista mutta oli kiva, kun tiesi että joku on läsnä jos tarve vaatii :)

Vierailija
45/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 8- ja 11-vuotiaat lapset. Kuinkahan turvallisiksi nämä tuntisivat olonsa illalla, yöllä ja aamulla teinien hoivissa? Enpä kokeilisi. Menisivätkö nukkumaan vasta sitten kun huvittaisi? Teinitkö laittaisivat ruoat? Entä kun tulisi riitaa, teinille tulisi kavereita tai hän saisi itse päähänsä lähteä kavereiden kanssa pörräämään? Tai jos alkaisi muuten pelottaa, isot esim. pelaisivat tai katsoisivat jotain pienemmille sopimatonta.

Entä kun isosisko tai -veli nukkuisi teinihuuruissaan puolille päivin? Olisivat oman onnensa nojassa, tämän vuoden eka- ja neljäsluokkalainen. Tekevätkö kotona yleensäkin itse aamupalansa?

Jos on mummola lähellä, miksi pitäisi altistaa lapset yksinololle?

Vierailija
46/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

äh minusta täällä nyt aliarvioidaan nämä teinit. kyllä ne selviävät, jos ovat vastuullisia yleensäkin. ei kaikki teinit juokse ryyppäämään heti, kun silmä välttää...

Vierailija
47/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole teineille reilua jäädä lapsenlikaksi.

Vierailija
48/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä AV taas.. Mä muutin 15 vuotiaana pois kotoa opiskelemaan. Kyllä ois ihme jos en ois siinä iässä pärjännyt yötä ilman vanhempia nuorempien sisarusten kanssa.... Huoh. On se teini jo tarpeeksi vanha vahtimaan etenkin jos jakaa taakkaa sen toka vanhimman kanssa.

Vierailija
49/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 15:52"]Ei ole teineille reilua jäädä lapsenlikaksi.

[/quote]

Samaa mieltä! En millään laittaisi teiniä niin isoon vastuuseen, ei hän siitä taatusti nauttisi. Ei kaikki teinit halua leikkiä äitiä, laittaa ruokaa pienemmille, patistella nukkumaan, setviä riitoja. Teinikin on lapsi ja ansaitsee sen että joku aikuinen pitää huolta. Teini ansaitsee myös omaa aikaa.

Ja silloin EI voi pitää samalla huolta alakoululaisista niin että näillä on turvallinen olo!

Vierailija
50/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut jätettiin 15 -vuotiaana vahtimaan 11 -vuotiasta pikkuveljeä.

Kuulostaa hyvältä? Olin myös rauhallinen ja luotettava lapsi.

Olin kuitenkin ihastunut poikaan, ilman, että vanhemmat tiesivät.  Vannotin pikkuveljeä olemasta kertomatta, ja painuin tämän pojan luo. Illalla pikkuveli soitti itkien vanhemmille, kun ei uskaltanut minulle myöntää, että pelottaa. Vanhemmat sitten lähtivät reissusta kesken pois ja takaisin kotiin pikkuveljen luo.

Liian iso vastuu isommille lapsille ja liian pieniä vielä nuo pienemmät, sanoisin minä.

Vierailija
51/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluun olis täältä varmaan soitettu, kun lähdettiin VIIKOKSI lomalle jättäen kuukautta alle 18 ja 14-vuotiaat ipanat keskenään kotiin.

Teinit kyllä pärjäävät, jos heitä ei ole kasvatettu pumpulissa. Enemmän siitä menee sekaisin, jos kaikki vastuu kaadetaan niskaan sinä päivänä, kun täyttävät 18.

Vierailija
52/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

numero 38, täysi-ikäinen ja 14 vuotias on eri asia kuin pari teiniä ja ala-asteikäistä!

Vierailija
53/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:00"]Lastensuojeluun olis täältä varmaan soitettu, kun lähdettiin VIIKOKSI lomalle jättäen kuukautta alle 18 ja 14-vuotiaat ipanat keskenään kotiin.

Teinit kyllä pärjäävät, jos heitä ei ole kasvatettu pumpulissa. Enemmän siitä menee sekaisin, jos kaikki vastuu kaadetaan niskaan sinä päivänä, kun täyttävät 18.

[/quote]

Jos sulla olisi ollut vielä ekaluokkalainen, olisitko jättänyt 14-vuotiaasi tätä hoitamaan? Jos se 18-vuotias olisi vaikka majaillut sen ajan jollain kaverillaan.

Vierailija
54/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset taitavat illasta aamuun pärjätä ihan vaan sipseillä ja vaikka jogurtilla. En usko että nääntyvät mälkään vaikkei vanhin lapsi kokkailisikaan mitään.

Vierailija
55/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin jättää ehkä nuo teinit yhdeksi yöksi kotiin, mutten todellakaan sysäisi heille noita nuorempia hoidettavaksi. 

Vierailija
56/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun isosisko tai -veli nukkuisi teinihuuruissaan puolille päivin? Olisivat oman onnensa nojassa, tämän vuoden eka- ja neljäsluokkalainen. Tekevätkö kotona yleensäkin itse aamupalansa?

Mun 8- ja 11-vuotiaat todellakin osaavat itse huolehtia aamupalastaan. Jos joku ton ikäinen ei aamupäivää yksinään pärjää, niin todellakin ihmettelen...

Vierailija
57/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 15:43"]

Minulla on 8- ja 11-vuotiaat lapset. Kuinkahan turvallisiksi nämä tuntisivat olonsa illalla, yöllä ja aamulla teinien hoivissa? Enpä kokeilisi. Menisivätkö nukkumaan vasta sitten kun huvittaisi? Teinitkö laittaisivat ruoat? Entä kun tulisi riitaa, teinille tulisi kavereita tai hän saisi itse päähänsä lähteä kavereiden kanssa pörräämään? Tai jos alkaisi muuten pelottaa, isot esim. pelaisivat tai katsoisivat jotain pienemmille sopimatonta.

[/quote]

Siis voi apua, onko näin pahasti ylihuolehtivia mammoja oikeasti olemassa?

Kyseessä on nyt YKSI yö. Yksi. "Hoidettavana" ei ole yhtäkään varsinaista hoitoa vaativaa lasta, ainakin meillä 8 ja 11-vuotiaat osaavat kyllä itse lämmittää ruokaa, ja osaavat kyllä mennä illalla nukkumaan hammaspesun kautta. Todella vaikea olisi kuvitella, että jos olisivat jonkun toisen "vastuulla", alkaisivat kiukutella ja temppuilla, fiksuja ja hyvin kasvatettuja lapsia kun ovat.

Normaalisti kasvatettu teinikin kyllä osaa jo kantaa vastuuta sen verran, että ymmärtää olla katsomatta/pelaamatta lapsille sopimatonta materiaalia, jos on vastuussa pienemmistään. 

Mä en oikein tajua yhtäkään tuon yllä olevan kirjoittajan mahdollisista ongelmista, mutta mä kyllä pidänkin lapsiani älyllisina olentoina ja olen aina pitänyt, en minään sekoilevina ääliöinä.

Vierailija
58/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 13- tai 14-vuotiaana viikon ajan lastenhoitajana naapurin n.3- ja 6- vuotiaille. Ruoat oli tehty pakkaseen valmiiksi ja päivä ohjelma kirjoitettu ylös. Soittaa sain aina apua tarvitessa ja omat vanhempani olivat tosiaan naapurissa valmiina auttamaan, jos tarvetta olisi ollut. Ei ollut, ja viikko meni hienosti.

Kyllä ne teinitkin voi olla ihan luotettavia ja vastuullisia.

Vierailija
59/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:37"]Minä olin 13- tai 14-vuotiaana viikon ajan lastenhoitajana naapurin n.3- ja 6- vuotiaille. Ruoat oli tehty pakkaseen valmiiksi ja päivä ohjelma kirjoitettu ylös. Soittaa sain aina apua tarvitessa ja omat vanhempani olivat tosiaan naapurissa valmiina auttamaan, jos tarvetta olisi ollut. Ei ollut, ja viikko meni hienosti.

Kyllä ne teinitkin voi olla ihan luotettavia ja vastuullisia.

[/quote]

Siis yötkin? Missä vanhemmat olivat?

Kyllä minunkin koululaiseni päivän voivat olla keskenään, mutta yöllä voi alkaa isompaakin lasta pelottaa jos ei ole aikuista talossa!

Vierailija
60/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 15:43"]

[/quote]

Siis voi apua, onko näin pahasti ylihuolehtivia mammoja oikeasti olemassa?

Kyseessä on nyt YKSI yö. Yksi. "Hoidettavana" ei ole yhtäkään varsinaista hoitoa vaativaa lasta, ainakin meillä 8 ja 11-vuotiaat osaavat kyllä itse lämmittää ruokaa, ja osaavat kyllä mennä illalla nukkumaan hammaspesun kautta. Todella vaikea olisi kuvitella, että jos olisivat jonkun toisen "vastuulla", alkaisivat kiukutella ja temppuilla, fiksuja ja hyvin kasvatettuja lapsia kun ovat.

Normaalisti kasvatettu teinikin kyllä osaa jo kantaa vastuuta sen verran, että ymmärtää olla katsomatta/pelaamatta lapsille sopimatonta materiaalia, jos on vastuussa pienemmistään. 

Mä en oikein tajua yhtäkään tuon yllä olevan kirjoittajan mahdollisista ongelmista, mutta mä kyllä pidänkin lapsiani älyllisina olentoina ja olen aina pitänyt, en minään sekoilevina ääliöinä.

[/quote]

Lapseni ovat ikäisekseen reippaita, menevät bussilla itsenäisesti treeneihin ja osaavat lämmittää ruokaakin. Silti huolehdimme iltaisin heidät pesujen kautta yöpuulle, peittelemme ja toivotamme hyvät yöt. Se ei ole ylisuojelevuutta vaan normaalia hoivaa ja vanhemmuutta. Pitäisi olla todella järisyttävä pakkotilanne, että jättäisin heidät keskenään illaksi ja koko yöksi enkä aamulla heidän herätessäänkään olisi paikalla. Se on tarpeetonta ja luo turvattomuutta. Eka- ja neljäsluokkalainen ovat tosi pieniä vielä!

Jos ainoa syy jättää lapset heitteille on se, ettei viitsi pyytää näiden omia isovanhempia turvaksi, on käsitys lapsen perustarpeista kyllä puutteellinen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme