Kova stressi ja sen myötä fyysiset oireet..
Elämässä tuntuu loppuvan vuorokaudessa tunnit kesken, opiskelen ( kesälläkin pitää suorittaa opintopisteitä jotta saan aikuisopintotukea ), olen kotona lasten kanssa, koko ajan on tekemistä, remppahommia, ei yhtään lomaa ja lepohetkeä - sitten kun vähän ottaa lunkimmin niin takaraivossa hakkaa ne tekemättömät työt. Rahallisesti on tiukkaa, mies on lomautettuna osa-aikaisesti, itse palaan töihin syksyllä jossa on lomautuksia ( vähintään ) edessä. Tukka lähtee päästä, on kuiva koppura ja harmaantuu silmissä, kirjaimellisesti. Tulee väsymyskohtauksia, sellaisia että voisin nukahtaa mihin vaan vaikka seisoessa. Heräilen aamuöisin enkä saa unta, vatsa on sekaisin - välillä ummetusta ja sitten taas ripulia. Mikä avuksi, onko kenelläkään vinkkejä?? Vertaistukea, ihan mitä vaan... haluaisin vaan makoilla riippumatossa ( jota mulla ei edes ole ) ja OLLA , mutta tekemättömien töiden määrä saa mut ahdistumaan ja pakko painaa vaan - tuleeko mulle joku burn out? :(
Kommentit (27)
Kannattaa muistaa, että tuo Voxra ei ole ihmelääke. Minulla se ei aiheuttanut (toivottua) laihtumista, sen sijaan lisäsi hermostuneisuutta,kiukkuisuutta ja ahdistusta. Menin entistä enemmän lisäkierroksilla vaikka oli väsynyt. Unet se myöskin vei. Tuli ihan fyysisiä nielemisvaikeuksia, maatessa tuntui, ettei saa nieltyä.
ap on kyllä miettinyt tuota lääkitystä... en haluaisi alkaa ottamaan tähän "vaivaan" mitään lääkkeitä. Masennuslääkitystä ja psykologia tarjottiin syksyllä jo, vaikka sanoin että en ole masentunut, olen vain todella stressaantunut. Tiedän itsekin mistä tämä johtuu - stressistä. Ihana saada täällä vertaistukea kuitenkin eikä vain av-tyyliin teilausta ja morkkaamista.
Haluaisin olla itselleni armollisempi... olisi ihana saada joskus lapset hoitoon ja olla vaan, saisi edes siivota rauhassa kodin kauniiksi. Takana on rankka talvi, opiskelua, kuolemaa, läheisten sairastamista ja nyt alkaa mennä omakin terveys. Paras lääke on kai se hölläys.... liikuntaakin pitäisi enemmän harrastaa, edes kevyesti, inhottaa tämä oma olemus kun sohvan pohja kutsuu liian usein ja liikunnan tuoma olo on niin ihana. olen vähän yrittänyt laihduttaa mutta stressi estää yleensä laihtumisen ja niin tuntuu olevan nytkin - kilot on tiukassa, sekin stressaa. Kahvia juon enkä siitä osaa luopua, vähentää kyllä pitäisi. Oravanpyörä josta pitää päästä pois... kuulostaa helpolta, on kuitenkin yllättävän vaikeaa.
Onko tilanteesi jatkuva vai tilapäinen? onko kaikki mitä teet ihan välttämätöntä, voisiko jotain karsia?, Itseäni esim auttoi kun luovuin luottamustehtävästä erässä yhdistyksessä (vaikka se oli hauskaa, niin se vei liikaa aikaa), tai ulkoistaa? esim kotisiivouspalvelu pari kertaa kuussa, taloudellinen satsaus joo, mutta vapaa-aikaa säästyy lepäämiseen. Minkä ikäisiä ovat lapset? Nuoretkin lapset oppivat suhteellisen omatoimisiksi kunhan vähän kannustaa ja ohjaa, sitenkin säästyy omaa aikaa ja vaivaa jatkossa.
Nukahtamislääkkeiden avulla saa levättyä öisin, väliaikaisesti stressaavan elämäntilanteen ylitse. Niistä ehtii myöhemmin kyllä vieroittua, rauhallisemmalla hetkellä.
täässä on hyvää reseptii :
Jon et liiku paljon niin : 1 tai 2 kertaa viikossa hikoilemaan kevyille juoksulla , ja pitkäjänteisesti , älä unohdä nestetta enne ja juoksun jälkeen.
Aamulla tyjään vatsaan : kahviluskallinen siitepöly (jos ei ole allergia sille) + toinen lusikallinen Ashwaghanda, molemmat löytyvät ruohonjuuri tai sen keltaselta kauppoilta, vaikka netissäkin.
Yritä löydä juttuja joille voit nauraa, ja kaduttamatta sen naurun.
lukee aiheitä : kognitiivinen käyttäytymisterapiasta (CBT : Cognitive Behavioural Therapy), sitä voitkin harjoittaa yksin : Se on tehokas !
Näillä sanot kyllä hyvästi uupuvalle stressille !
Onko kellään ollut sellaisa sterssin oireita että kieli kuivuu suuhun ja kielen sivut on montuilla aina välillä ja sitten taas on normi olo? .itselläini on ollut niin paha stressi jo puoli vuotta tai ylikin että meinasin jo pyörtyä kun tuli töihin tai kun oli paljon väliä niin tuli paniikkii kaikki alkoi kun lapseni meni kouluun ja kun oikeen oppinut lukemaan niin alettii. syyttää vanhenpia ja muutenkin lapsemme joutui oikeen silmätikuksi ja se oli liikaa ja kun koti oli kun töistä tuli kun katopaikka niin hulluksi meinasi tulla sain lääkkeet vihdoin ja viimmein ja nyt enää kieli vetää montuille aina välillä ja kauvanko oikeesti kestää että stressi/paniikki höiriö loppuu
Mulla henkinen stressi (johon en itse voi vaikuttaa) aiheutti jatkuvaa päänsärkyä, ripulia ja väsymystä. Huolten helpottaessa kaikki oireet yllättäen paheni! Ei kovin lohduttavaa, toivon kuitenkin että ne jossain vaiheessa alkaa helpottamaan. Lääkitystä en enää tässä vaiheessa halua.
Jos stressin syynä on liika tekeminen, ei muu auta kun vähentää jostain päin!
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
Kuulostaa tutulta. Itse sain apua Ruusunjuuri tableteista(alkaa vaikuttamaan piristävästi 40 min päästä, kestää 4-5 h) ja mäkikuismasta joka on mieleen vaikuttava masennuslääke.
Sitten siitä että hyväksyin sen ettei kukaan ole täydellinen.