Miksei nykyaikana raha lähde tililtä HETI maksaessa? Ottaa päähän.
Katson tilitietojani noin kerran viikossa, jotta pysyisin kärryillä paljonko tilillä on rahaa. Isommat ostokset pysyvät tietenkin mielessä, mutta mitään ruokakauppakuitteja en säästele.
Katsoin eilen tiliä, siellä oli 1200 euroa rahaa. Ajattelin, että kiva, voidaan juhannukseksi ostaa ihan hyvin kaikenlaista ruokaa mökille. Voin myös ostaa sen 200 euron polkupyörän itselleni Prismasta, jota viikonloppuna katselin. Ostinkin. Myös ne ruoat.
No tänään katsoin taas tilejä, kun maksoin yhden laskun. Tilillä oli enää 400 euroa!! Viime viikonlopun ja loppuviikon ostokset lähtivät vasta tänään tililtä. Ei mitään ihmeellistä, mutta mies oli tankannut (80 euroa), oli käynyt apteekissa (70 euroa), oli ostanut yhdet kengät keskiviikkona (120 euroa), käytiin kaupassa pari kertaa (60 ja 70 euroa). Kaikenlaista pientä, parkkimaksua ja uimahallin sisäänpääsyä ja kahvilaa.
Kun raha lähtee jopa lähes viikon viiveellä, pitäisi kuitteja syynätä ihan koko ajan ja vähentää muistista siitä summasta, joka siellä tilillä EHKÄ on, ehkä ei.
Ei olla mitenkään köyhiä, eikä raha lopu kesken, mutta kyllä ottaa nykypäivänä päähän, ettei sähköinen raha lähde sähköisesti heti. Mikä estää? Missä bittiavaruudessa se raha leijuu viikon? MIKSI?
Kommentit (22)
Mulla on electron arkikäytössä, sen lisäksi kaksi debit-korttia ja luottokortti. Ei mulla kyllä ole myöskään mitään ongelmaa pitää tili plussalla. Ihan sama, mitä muut musta yksinkertaisuuttaan kassalla ajattelee.
Mulla on Electron, mutta ei se raha siltikään heti lähde nykyään! Ja ainakin Danskessa ei lue enää suoraan käyttövaraa vaan esim. "Saldo 1000€ (Käyttövara 20€)". Se on RAIVOSTUTTAVAA!!