Onko pastoissa oikeasti mitään eroa? Joku halpa pirkka vs. merkkipasta?
Kommentit (50)
Monesti ne halvimmat maistuvat paremmilta kuin kalleimmat. Olen testannut paljon eri tuotteita.
Niissä on paljonkin eroa. Se riippuu siitä viljan laadusta, josta pasta valmistetaan.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä kuvitellut, että voisi olla eroa, kunnes joskus puolivahingossa ostin Rummoa. En tiedä, miten sen tekevät, mutta suutuntuma on muodosta riippumatta täydellinen ja hakkaa 100-0 muut pastat.
Meillä ei ollut Rummo mikään menestys. Ihan tarkoituksella ostin, että kokeillaan nyt, kun niin on kehuttu. Turhaan ostin.
Ja olen niin juntti, että en huomannut edes käsintehdyssä (italialaisen kokin tekemässä) pastassa mitään erinomaista. Makaroonilta sekin maistui.
On eroa! Tää on mun lemppari
https://www.seedsofchange.co.uk/products/pasta/organic-trottole-pasta
Vierailija kirjoitti:
Pasta on vettä ja vehnäjauhoja.
Ajattelin vuosikaudet noin pizzataikinasta, kunnes kerran ostin kunnollisia jauhoja.
Kiimoitun kun ostan kallita joilla on outo nimi.
Makaroonihan on makaroonia
Mun mielestä ne pienet halvat makaroonit on ihan samanmakuisia kuin ne kalliimmat. Oon ollut hölmö kun oon maksanut ennen liikaa.
Alkupeäinen kysymyshän menee samaan kategoriaan kuin että onko punaviineissä mitään eroa.
Samapa tuo vaikka vain jo jauhon valmistusmaa, valmistustapa, karkeus, mihin aikaan vuodesta vehnä on kerätty (vrt sipuli, peruna, porkkana jne) yms tekee niitä eroja. On siis eroja.
Ihan kuten tipo 00 pizzajauhoissakin vaikka olis kuinka 00 jauhoa on niissäkin eroja, m
On eroa!
Itse tykkään...
*Barilla- ital.
*Gallo- esp.
On pastoissa makueroja, mutta mielestäni enemmänpastojen maussa eroa on sillä, onko pasta täysjyväpastaa vai ei. Olen tehnyt jo vuosia täysjyväpastasta ruuat ihan terveellisyyden vuoksi ja hyvin ovat maistuneet koko perheelle.
Pasta on pastaa. Idiootit maksavat enemmän ja kuvittelevat maistavansa jotain eroa.
Vierailija kirjoitti:
Rummon pintastruktuuri on jotenkin sellainen karhea, että kastike jää paremmin kiinni. Se on hyvää siinä.
En sanoisi että Rummon maku eroaa Lidlin Combino-pastasta. Ostankin siltä pohjalta millaisen paistamallin tarvitsen, en merkin perusteella,
Rummo (ja muutkin paremmat brändit) on pronssileikattua, mikä tekee pinnasta karhean.
Rummoa kehutaan paljon, mutta minusta Barilla-spagettikin maistuu paremmalta kuin halpisvaihtoehdot.
Kyseessä ei ole lumevaikutus, koska havaitsin eron maussa ja koostumuksessa tietämättä, että kyseessä on eri merkki. Söin siis kerran tietämättäni Barillaa ja ajattelin että miten spagetti maistuu nyt niin hyvältä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Täysjyväspagetissa huomasin eron Pirkan ja Barilla kesken. Normipastassa Pirkka toimii kyllä.
On eroa paljonkin eri merkeillä ja laaduilla. Vaikka samaa merkkiä, niin erilaiselle maistuu tagliatelle tai simpukkapasta.
Minustakin Barilla on parasta, se tehdään eri jauholaadusta kuin moni halpa pasta. Suoraan en väitä, että kalliilla saisi parempaa, mutta eroa on merkkien välillä sekä maussa että suutuntumassa. Lapset tykkäävät usein halvoista pastoista, sillä ne imevät itseensä paljon vettä, muuttuvat keitettäessä pehmeiksi eikä niillä kai ole pyrkimyksenäkään maistua miltään. Minusta pastan pitää pysyä kimmoisana kun sitä keitetään, siksi ostan Barillaa.
Voi tosiaan verrata pizzataikinaan, jossa jauhojen laadulla on myös valtavasti merkitystä sekä maun että rakenteen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
On pastoissa makueroja, mutta mielestäni enemmänpastojen maussa eroa on sillä, onko pasta täysjyväpastaa vai ei. Olen tehnyt jo vuosia täysjyväpastasta ruuat ihan terveellisyyden vuoksi ja hyvin ovat maistuneet koko perheelle.
Tätä ajattelin myös. Aloittaja ei kysy makueroja, vaan eroja. Tietenkään täysjyväpasta ei ole niin pullanmakuista eikä terveydestä saa tehdä pakkomiellettä, mutta kokonaisuuden kannalta voi miettiä suuntaa.
Kuitupitoisuus on riittävä jos tuotteessa on vähintään 6 grammaa kuitua /100gr.
Vierailija kirjoitti:
On eroa paljonkin eri merkeillä ja laaduilla. Vaikka samaa merkkiä, niin erilaiselle maistuu tagliatelle tai simpukkapasta.
Erimuotoisiin tarttuu kastikkeen maku eri tavalla. Halvoissakin on siis eri muotoisia.
Tavalliset voi myös röyhtöyttää jos hotkii, kun nielee sisällä olevan ilmankin, jos ei ole ihan mössöä.
Enemmän on eroa tuorepasta vs kuivapasta