Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon rahaa sinulla on kulunut lemmikin terveydenhuoltoon kautta aikojen / kuinka paljon olisit valmis investoimaan?

Vierailija
23.06.2021 |

Ja mikä on ylipäätään ollut taloudellinen tilanteesi?

Aloitan: olen opiskelija, jolla on (lue: oli) säästössä pari tuhatta euroa.

Minulla on 9-vuotias kissa, joka on alkanut sairastella.

Ensin virtsaumpi (päivystysasia), sitten hammassairaus ja viimein suolisto-ongelmat (toinen päivystysasia). Nämä vuoden sisään.

En tässä kilpaile että kuka on omistautunein lemmikinomistaja, mutta sanon kuitenkin, että kaikki säästöni ovat menneet ja vähän yli. En kylläkään ole epäröinyt hetkeäkään, mutta pohdin vain, koska olen kuullut että joillain on ns. kipuraja, ja jos hoitojen kustannusarvio ylittää tämän rajan, eutanasia on ratkaisu.

Onko teillä jotain vastaavaa kipurajaa? Joillain varmaankin raja vedetään siihen, ettei yksinkertaisesti ole rahaa millä maksaa. Mutta onko jokin ”periaatteellinen” raja, ja mihin se on vedetty?

Paljonko olette maksaneet lemmikin terveydestä?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääpiövillakoira 10v.

Maitokulmahampaiden poisto: 190€

Oksentelun takia tutkimus+verikoe: 110€

Hammaskivenpoisto: 110€

Korvatulehdus; puhdistus ja näyte: 140€

Hammaskiven ja parin hampaan poisto: 180€

Ihomuutoksen takia tutkimus: 80€

Yhteensä 810€

Isovillakoira 4v.

Silmätulehdus: 120€

Korvatulehdus, korvien puhdistus nukutuksessa, lääkkeet, näytteet: 380€

Yhteensä 500€

Toki molemmille normaalit rokotukset lisäksi, mutta aika hyvä tuuri käynyt koirien terveyden suhteen meillä.

Kipuraja... No ei ole sillain kipurajaa, mutta jos tuo vanhempi koira nyt joutuis johkin isoon leikkaukseen josta pitkä toipumisaika, niin sais mennä kuoppaan. Ihan vaan enemmänkin koiran elämänlaadun takia. On saanut elää aktiivisen ja hyvän elämän, en haluis että se tässä vaiheessa joutuis jäämään pitkälle "sairaslomalle", kun on niin aktiivinen liikkumaan ja touhuamaan. Ja tiedä mitä sitten vanhahkon koiran keholle tekis kuukausien liikkumattomuus.

Vierailija
22/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kääpiövillakoira 10v.

Maitokulmahampaiden poisto: 190€

Oksentelun takia tutkimus+verikoe: 110€

Hammaskivenpoisto: 110€

Korvatulehdus; puhdistus ja näyte: 140€

Hammaskiven ja parin hampaan poisto: 180€

Ihomuutoksen takia tutkimus: 80€

Yhteensä 810€

Isovillakoira 4v.

Silmätulehdus: 120€

Korvatulehdus, korvien puhdistus nukutuksessa, lääkkeet, näytteet: 380€

Yhteensä 500€

Toki molemmille normaalit rokotukset lisäksi, mutta aika hyvä tuuri käynyt koirien terveyden suhteen meillä.

Kipuraja... No ei ole sillain kipurajaa, mutta jos tuo vanhempi koira nyt joutuis johkin isoon leikkaukseen josta pitkä toipumisaika, niin sais mennä kuoppaan. Ihan vaan enemmänkin koiran elämänlaadun takia. On saanut elää aktiivisen ja hyvän elämän, en haluis että se tässä vaiheessa joutuis jäämään pitkälle "sairaslomalle", kun on niin aktiivinen liikkumaan ja touhuamaan. Ja tiedä mitä sitten vanhahkon koiran keholle tekis kuukausien liikkumattomuus.

Minun mielestäni hyvin järkevästi punnittu!

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paljon koiran terveydenhoitoon mennyt ja on vakuutus. Mutta varmaan jokin 5.000 olisi yläraja. Tärkein yläraja lääkärin arvio, saadaanko se vielä hyvää elämää eläjäksi. Myös koiran ikä vaikuttaa, ei ehkä 10-vuotiasta kannata laittaa ihan hirveän kalliisiin hoitoihin, varsinkin jos tulos on epävarma

Vierailija
24/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan tai kenenkään, jonka kukkarossa on pari tonnia ei pidä ottaa lemmikkiä.

Noh, en nyt ihan noin sanoisi. Riippuu eläimestä. Minulla meni gerbiilien hoitoon 4,5 vuoden aikana yht. 200 euroa. Terraariokin maksoi aikanaan 15 euroa. Pääsääntöisesti terveitä eläimiä, toki jos esim. hampaisiin tulee vikaa, niin se on kallista touhua.

Kun taas esim. viime kesänä kyy puri 13-v pystykorvaamme sunnuntai-iltana. Hinta sille reissulle oli n. 600 e, mistä n. 400 e oli vastalääkkeen hinta. Eli tuossa olet oikeassa. Koiraan uppoaa kyllä rahaa.

Vierailija
25/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole paljon koiran terveydenhoitoon mennyt ja on vakuutus. Mutta varmaan jokin 5.000 olisi yläraja. Tärkein yläraja lääkärin arvio, saadaanko se vielä hyvää elämää eläjäksi. Myös koiran ikä vaikuttaa, ei ehkä 10-vuotiasta kannata laittaa ihan hirveän kalliisiin hoitoihin, varsinkin jos tulos on epävarma

Lääkärin arvio ylärajana kuulostaa fiksulta. Ja ikäasia…. sitä pohdinkin jo. Sillä on tosiaan merkitystä.

- ap

Vierailija
26/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa kiipesi puuhun ja hyppäsi alas osuen kukkapenkin reunukseen. Olin jopa kuulevinani napsahtavan äänen. Kissa alkoi ontua eikä antanut koskea takajalkaansa. Vein sen myöhään illalla päivystykseen. Otettiin röntgen kuva. Ei mitään murtumia tai muuta. Lasku 400 euroa. Aamulla kissa oli normaali. Omasta mielestäni hätiköin. Olisi pitänyt odotttaa seuraavaan päivään sittenkin.

Vierailija
27/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan mennyt muutama tuhat euroa, en ole pitänyt kirjaa, koska miksipä pitäisin. Koiraa hommatessa ollaan sitouduttu pitämään siitä huolta, maksoi, mitä maksoi, kipurajaa ei ole. Odotettiin koiran hankintaa siiheksi, että molemmat valmistui ja oli töissä, joten eläinlääkärikulut saadaan aina maksettua. Eläinlääkäri arvoi hoidon tarpeen ja ennusteen.

Vierailija
28/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan tai kenenkään, jonka kukkarossa on pari tonnia ei pidä ottaa lemmikkiä.

Noh, en nyt ihan noin sanoisi. Riippuu eläimestä. Minulla meni gerbiilien hoitoon 4,5 vuoden aikana yht. 200 euroa. Terraariokin maksoi aikanaan 15 euroa. Pääsääntöisesti terveitä eläimiä, toki jos esim. hampaisiin tulee vikaa, niin se on kallista touhua.

Kun taas esim. viime kesänä kyy puri 13-v pystykorvaamme sunnuntai-iltana. Hinta sille reissulle oli n. 600 e, mistä n. 400 e oli vastalääkkeen hinta. Eli tuossa olet oikeassa. Koiraan uppoaa kyllä rahaa.

Otan tähän kantaa täältä puoliksi sivusta!

Koiraa en uskaltaisi ottaa, koska olen kuullut tässäkin ketjussa kustannusten olevan parhaassa tapauksessa ”tähtitieteellisiä” opiskelijan näkökulmasta.

Mutta kissa… jokin siinä on, että se tuntuu helpommalta ja edullisemmalta, varsinkin kun ottokissani ei maksanut mitään.

Vaikkakin 2000 euroa (ja vähän yli) meni että humpsahti. Olin siis sokea ja väärässä.

(Mutta kissaani en silti kadu enkä ole koskaan katunut!)

- ap

Vierailija
29/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa kiipesi puuhun ja hyppäsi alas osuen kukkapenkin reunukseen. Olin jopa kuulevinani napsahtavan äänen. Kissa alkoi ontua eikä antanut koskea takajalkaansa. Vein sen myöhään illalla päivystykseen. Otettiin röntgen kuva. Ei mitään murtumia tai muuta. Lasku 400 euroa. Aamulla kissa oli normaali. Omasta mielestäni hätiköin. Olisi pitänyt odotttaa seuraavaan päivään sittenkin.

Sitä tulee pelattua varman päälle!

- ap

Vierailija
30/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan mennyt muutama tuhat euroa, en ole pitänyt kirjaa, koska miksipä pitäisin. Koiraa hommatessa ollaan sitouduttu pitämään siitä huolta, maksoi, mitä maksoi, kipurajaa ei ole. Odotettiin koiran hankintaa siiheksi, että molemmat valmistui ja oli töissä, joten eläinlääkärikulut saadaan aina maksettua. Eläinlääkäri arvoi hoidon tarpeen ja ennusteen.

Vastuullista odottaa taloudelliseen varmuuteen.

- ap

Vierailija
31/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko joku 3500 euroa mennyt 8v koirani leikkauksiin. Ole yh, rahaa ei ole liikaa. Mutta tottakai hoidan koiran parhaalla mahdollisella tavalla.

Vierailija
32/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalleimmaksi tuli nyt jo edesmenneen koirani hoito. Sen etujalka murtui ja leikkaus kaikkine jälkitarkastuksineen maksoi noin 3400 euroa.

Muutaman vuoden kuluttua tuli vielä vaiva yhteen varpaaseen ja varvas jouduttiin amputoimaan. Varpaan hoitoon meni noin 800 euroa.

Minulla ei ole kipurajaa. Jos eläin on hoitamalla saatava kuntoon niin että sen elämänlaatu on hyvä, en laske kustannuksia. Olen eläimen ottaessani sitoutunut huolehtimaan siitä. Eläimellä ei ole ketään muuta kuin minä.

Kauniisti ja hyvin sanottu: ”eläimellä ei ole ketään muuta kuin minä”.

Minäkään en jättäisi kissaani hoitamatta kirjaimellisesti mistään hinnasta, vaikka toki rahaa ei nyt enää olekaan.

Säästämään taas vaan, ja sitä paitsi lainat on keksitty.

Pahoitteluni lemmikkisi poismenosta. Se on aina rankkaa.

- ap

Koira meni 14,5 vuoden iässä sydänvaivojen takia. Oli uinut kuumana päivänä tyttären muiden koirien kanssa ja tuupertunut rantaan päästyään. Virkosi siitä jaloilleen ja käveli normaalisti, muttat tytär vei sen eläinlääkäriin. Koira käveli omin jaloin autosta eläinlääkäriin, uteliaana uudesta paikasta, aina valmiina seikkailuun. Eläinlääkäri suositteli lopettamista. Vanhan koiran sydän olisi pettänyt joka tapauksessa puolen vuoden sisään. Eläimen on armeliaampaa kuolla lopetuspistoksiin kuin sydänkohtaukseen.

En ole pystynyt ottamaan enää uutta koiraa, mutta tyttären koirat on välillä hoidossa.

Vierailija
33/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko joku 3500 euroa mennyt 8v koirani leikkauksiin. Ole yh, rahaa ei ole liikaa. Mutta tottakai hoidan koiran parhaalla mahdollisella tavalla.

Tähän minäkin pyrin. ”Mahdollisuuksien mukaan” ja parhaani tehden.

- ap

Vierailija
34/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalleimmaksi tuli nyt jo edesmenneen koirani hoito. Sen etujalka murtui ja leikkaus kaikkine jälkitarkastuksineen maksoi noin 3400 euroa.

Muutaman vuoden kuluttua tuli vielä vaiva yhteen varpaaseen ja varvas jouduttiin amputoimaan. Varpaan hoitoon meni noin 800 euroa.

Minulla ei ole kipurajaa. Jos eläin on hoitamalla saatava kuntoon niin että sen elämänlaatu on hyvä, en laske kustannuksia. Olen eläimen ottaessani sitoutunut huolehtimaan siitä. Eläimellä ei ole ketään muuta kuin minä.

Kauniisti ja hyvin sanottu: ”eläimellä ei ole ketään muuta kuin minä”.

Minäkään en jättäisi kissaani hoitamatta kirjaimellisesti mistään hinnasta, vaikka toki rahaa ei nyt enää olekaan.

Säästämään taas vaan, ja sitä paitsi lainat on keksitty.

Pahoitteluni lemmikkisi poismenosta. Se on aina rankkaa.

- ap

Koira meni 14,5 vuoden iässä sydänvaivojen takia. Oli uinut kuumana päivänä tyttären muiden koirien kanssa ja tuupertunut rantaan päästyään. Virkosi siitä jaloilleen ja käveli normaalisti, muttat tytär vei sen eläinlääkäriin. Koira käveli omin jaloin autosta eläinlääkäriin, uteliaana uudesta paikasta, aina valmiina seikkailuun. Eläinlääkäri suositteli lopettamista. Vanhan koiran sydän olisi pettänyt joka tapauksessa puolen vuoden sisään. Eläimen on armeliaampaa kuolla lopetuspistoksiin kuin sydänkohtaukseen.

En ole pystynyt ottamaan enää uutta koiraa, mutta tyttären koirat on välillä hoidossa.

Surullinen tarina. Mutta koira on nyt hyvässä paikassa!

Ymmärrän hyvin tuon, että uutta koiraa on enää vaikea ottaa. On kuitenkin ihan kiva, että sinulla on nyt silti koirakontakteja!

- ap

Vierailija
35/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pitkän linjan koira kasvattaja sanoi, että 1000€ on pikkuraha kun sairasta koiraa houdrtaan. Tämä on varmasti hyvä arvio. Oman koiran kohdalta hoitojen kokonaissumma on pieni, kyseessä on todella tervetekoinen 9 v. pohjanpystykorva, joka on kastroitu ja hammas poistettu. Tähän päälle rokotukset ja hammaskiven poistot (harvoin, järsii luita) niin ei paljon kerry. Tässä vaiheessa juuri tätä koiraa en enää paljoa hoitaisi. Koira on todella aktiivinen ja esim. vihaa yli kaiken lääkkeiden ottoa (esim. matokuurit), joten pitkä sairastaminen ja toipuminen kipeänä olisi tälle yksilölle silkkaa kärsimystä. Terveitä vuosia on kuitenkin takana jo paljon ja toivottavasti vielä muutama edessäkin.

Vierailija
36/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira, 2,5v. Jatkuvasti jotain kremppaa, ja vien eläinlääkäriin matalalla kynnyksellä. Eläinlääkärin pelkkä oven aukaisu maksaa satasen.

Mutta ihmettelen, eikö teillä ole lemmikeillenne vakuutuksia? Koiria lähinnä ajattelen, koska niille sattuu ja tapahtuu. Minulla on koiralle vakuutus, se maksaa 400e/vuosi, mutta sen turvin uskallan pitää koiraa.

Vierailija
37/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ylärajaa, enkä osaa sanoa paljonko ell-kuluihin on mennyt. Lemmikkini ovat olleet tosi terveitä, mikä on hyvä, sillä niitä on niin paljon.

Nyt minulla on neljä orpokissanpentua luonani odottamassa luovutusikää ja omia koteja. Pyrin avustamaan niille koteja etsivää eläinsuojeluyhdistystä mahdollisimman paljon myös pentujen ell-kuluissa.

Eläimet ovat minulle kaikki kaikessa, joten kaikki säästöni ovat myös niille pyhitettyjä.

Vierailija
38/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi pitkän linjan koira kasvattaja sanoi, että 1000€ on pikkuraha kun sairasta koiraa houdrtaan. Tämä on varmasti hyvä arvio. Oman koiran kohdalta hoitojen kokonaissumma on pieni, kyseessä on todella tervetekoinen 9 v. pohjanpystykorva, joka on kastroitu ja hammas poistettu. Tähän päälle rokotukset ja hammaskiven poistot (harvoin, järsii luita) niin ei paljon kerry. Tässä vaiheessa juuri tätä koiraa en enää paljoa hoitaisi. Koira on todella aktiivinen ja esim. vihaa yli kaiken lääkkeiden ottoa (esim. matokuurit), joten pitkä sairastaminen ja toipuminen kipeänä olisi tälle yksilölle silkkaa kärsimystä. Terveitä vuosia on kuitenkin takana jo paljon ja toivottavasti vielä muutama edessäkin.

Tässäkin on järkevästi ajateltu yksilön näkökulmasta! Hienoa, että koirasi on pysynyt noin terveenä! :)

Minäkin toivon koirallesi terveitä vuosia tästä eespäinkin! :)

- ap

Vierailija
39/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira, 2,5v. Jatkuvasti jotain kremppaa, ja vien eläinlääkäriin matalalla kynnyksellä. Eläinlääkärin pelkkä oven aukaisu maksaa satasen.

Mutta ihmettelen, eikö teillä ole lemmikeillenne vakuutuksia? Koiria lähinnä ajattelen, koska niille sattuu ja tapahtuu. Minulla on koiralle vakuutus, se maksaa 400e/vuosi, mutta sen turvin uskallan pitää koiraa.

Hyvin sanottu, että eläinlääkärin ovi tosiaan aukeaa satasella!

Minun kissalleni pyysin vakuutusta liian myöhään. Ikäraja oli umpeutunut. Mutta kysyt ilmeisesti tosiaan lähinnä koiranomistajilta! Siihen en osaa ottaa kantaa. :)

- ap

Vierailija
40/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ylärajaa, enkä osaa sanoa paljonko ell-kuluihin on mennyt. Lemmikkini ovat olleet tosi terveitä, mikä on hyvä, sillä niitä on niin paljon.

Nyt minulla on neljä orpokissanpentua luonani odottamassa luovutusikää ja omia koteja. Pyrin avustamaan niille koteja etsivää eläinsuojeluyhdistystä mahdollisimman paljon myös pentujen ell-kuluissa.

Eläimet ovat minulle kaikki kaikessa, joten kaikki säästöni ovat myös niille pyhitettyjä.

Sinunkin eläinrakkautesi välittyy viestistäsi. Kunnioitan kovasti.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän