Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon rahaa sinulla on kulunut lemmikin terveydenhuoltoon kautta aikojen / kuinka paljon olisit valmis investoimaan?

Vierailija
23.06.2021 |

Ja mikä on ylipäätään ollut taloudellinen tilanteesi?

Aloitan: olen opiskelija, jolla on (lue: oli) säästössä pari tuhatta euroa.

Minulla on 9-vuotias kissa, joka on alkanut sairastella.

Ensin virtsaumpi (päivystysasia), sitten hammassairaus ja viimein suolisto-ongelmat (toinen päivystysasia). Nämä vuoden sisään.

En tässä kilpaile että kuka on omistautunein lemmikinomistaja, mutta sanon kuitenkin, että kaikki säästöni ovat menneet ja vähän yli. En kylläkään ole epäröinyt hetkeäkään, mutta pohdin vain, koska olen kuullut että joillain on ns. kipuraja, ja jos hoitojen kustannusarvio ylittää tämän rajan, eutanasia on ratkaisu.

Onko teillä jotain vastaavaa kipurajaa? Joillain varmaankin raja vedetään siihen, ettei yksinkertaisesti ole rahaa millä maksaa. Mutta onko jokin ”periaatteellinen” raja, ja mihin se on vedetty?

Paljonko olette maksaneet lemmikin terveydestä?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalleimmaksi tuli nyt jo edesmenneen koirani hoito. Sen etujalka murtui ja leikkaus kaikkine jälkitarkastuksineen maksoi noin 3400 euroa.

Muutaman vuoden kuluttua tuli vielä vaiva yhteen varpaaseen ja varvas jouduttiin amputoimaan. Varpaan hoitoon meni noin 800 euroa.

Minulla ei ole kipurajaa. Jos eläin on hoitamalla saatava kuntoon niin että sen elämänlaatu on hyvä, en laske kustannuksia. Olen eläimen ottaessani sitoutunut huolehtimaan siitä. Eläimellä ei ole ketään muuta kuin minä.

Vierailija
2/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 5v kääpiövillakoira. 

Rokotuksiin on mennyt semmonen n. 80e/kerta

Lisäksi on poistettu  vinoon kasvanut maitohammas n.400e, vino pysyvä hammas  n.600e ja hammaskiveä on poistettu kahdesti n.150e/kerta.

Lisäksi pari kertaa on käyty mahavaivojen takia. Siihen on mennyt joku 90e/kerta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalleimmaksi tuli nyt jo edesmenneen koirani hoito. Sen etujalka murtui ja leikkaus kaikkine jälkitarkastuksineen maksoi noin 3400 euroa.

Muutaman vuoden kuluttua tuli vielä vaiva yhteen varpaaseen ja varvas jouduttiin amputoimaan. Varpaan hoitoon meni noin 800 euroa.

Minulla ei ole kipurajaa. Jos eläin on hoitamalla saatava kuntoon niin että sen elämänlaatu on hyvä, en laske kustannuksia. Olen eläimen ottaessani sitoutunut huolehtimaan siitä. Eläimellä ei ole ketään muuta kuin minä.

Kauniisti ja hyvin sanottu: ”eläimellä ei ole ketään muuta kuin minä”.

Minäkään en jättäisi kissaani hoitamatta kirjaimellisesti mistään hinnasta, vaikka toki rahaa ei nyt enää olekaan.

Säästämään taas vaan, ja sitä paitsi lainat on keksitty.

Pahoitteluni lemmikkisi poismenosta. Se on aina rankkaa.

- ap

Vierailija
4/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimiä on ollut koko aikuisiän ajan, ja summaa on mahdoton laskea. Yksi koira jouduttiin käyttään magneettikuvauksessa epilepsian takia, ja hoitosummat nousi yli koiran ostohinnan jo puolessa vuodessa. Se hoidetaan, mikä on kohtuudella hoidettavissa ilman, että eläimen elämänlaatu kärsii liikaa, mutta jossain kohtaa pitää punnita se, yrittääkö sairasta eläintä pitää hengissä vain oman itsensä takia. 

Omistaja voi kiillottaa sädekehäänsä kertomalla, kuinka maksaa maltaita koiransa hoidosta, vaikka koiralle parasta olisi lopetus. Koira ei siitä kärsi, että nukahtaa ikiuneen ja pääsee kaikista kivuista ja epämukavuuksista. 

Vierailija
5/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani on sairastellut paljon (hoidon tarvetta runsaasti, hoidot aina onnistuneet) noin 10 000 euroa tuohon on kokonaisuudessa mennyt - pari isompaa leikkausta vähän yli 2000 kpl….

Vierailija
6/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmius: Yhtä paljon kuin puolison terveyteen.

Vierailija
7/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että puolisolla lienee omatkin tulot ja sairausvakuutus korvaa. Kissalla ei ole.

Vierailija
8/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi on poistettu  vinoon kasvanut maitohammas n.400e, vino pysyvä hammas  n.600e ja hammaskiveä on poistettu kahdesti n.150e/kerta.

Lisäksi pari kertaa on käyty mahavaivojen takia. Siihen on mennyt joku 90e/kerta.

Paljonkin pieneen ikään!

Toivotaan koirallesi terveyttä ja pitkää ikää! :)

- ap

Vierailija
9/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläimiä on ollut koko aikuisiän ajan, ja summaa on mahdoton laskea. Yksi koira jouduttiin käyttään magneettikuvauksessa epilepsian takia, ja hoitosummat nousi yli koiran ostohinnan jo puolessa vuodessa. Se hoidetaan, mikä on kohtuudella hoidettavissa ilman, että eläimen elämänlaatu kärsii liikaa, mutta jossain kohtaa pitää punnita se, yrittääkö sairasta eläintä pitää hengissä vain oman itsensä takia. 

Omistaja voi kiillottaa sädekehäänsä kertomalla, kuinka maksaa maltaita koiransa hoidosta, vaikka koiralle parasta olisi lopetus. Koira ei siitä kärsi, että nukahtaa ikiuneen ja pääsee kaikista kivuista ja epämukavuuksista. 

Eläimen elämänlaatu on kynnyskysymys minullekin.

Tähän mennessä kissalla on ollut vain pikkujuttuja, helposti hoidettavissa olevia, mutta silti omalle kukkarolle tyyriitä. Eivät ole vaikuttaneet elämänlaatuun mitenkään.

Lopettamista kannatan itsekin, kun kärsimys ilmiselvästi voittaa.

- ap

Vierailija
10/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirani on sairastellut paljon (hoidon tarvetta runsaasti, hoidot aina onnistuneet) noin 10 000 euroa tuohon on kokonaisuudessa mennyt - pari isompaa leikkausta vähän yli 2000 kpl….

Kauniisti tehty. Hienoa, että hoidot ovat onnistuneet.

- ap

Vierailija
11/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi kohta 15-vuotiasta kissaa (sisarukset). Kyllä niiden eläinlääkärikuluihin on mennyt lähemmäs 10 000 euroa tänä aikana, jos riittääkään. Itse asiassa veikkaan että enemmänkin. Toisella todettiin 6-vuotiaana munuaiskiviongelma joka vaatii tarkistuksen neljä kertaa vuodessa, noin 150 euroa kerta. Sitten vuositarkistukset ja rokotukset on 200 euroa. Tuo munuaiskissa tarvitsi yhden kerran suurehkon leikkauksen, johon meni 1500 euroa.

Luojan kiitos meillä on hyvät työpaikat ja tulot. En koskaan ole tuntenut asiasta enempää kiitollisuutta kuin silloin kun lääkäri kertoi meille että leikkaus tarvitaan, ja mitä se maksaa, ja tajusin että joku huono-onnisempi olisi joutunut antamaan rakkaan kissansa kuolla koska yksinkertaisesti ei ole varaa maksaa. 

Vierailija
12/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkin pieneen ikään!

Toivotaan koirallesi terveyttä ja pitkää ikää! :)

- ap

Kiitos! :) Hammasongelmat on kääpiövilloilla harmittavan yleisiä :/

Vierailija
13/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi kohta 15-vuotiasta kissaa (sisarukset). Kyllä niiden eläinlääkärikuluihin on mennyt lähemmäs 10 000 euroa tänä aikana, jos riittääkään. Itse asiassa veikkaan että enemmänkin. Toisella todettiin 6-vuotiaana munuaiskiviongelma joka vaatii tarkistuksen neljä kertaa vuodessa, noin 150 euroa kerta. Sitten vuositarkistukset ja rokotukset on 200 euroa. Tuo munuaiskissa tarvitsi yhden kerran suurehkon leikkauksen, johon meni 1500 euroa.

Luojan kiitos meillä on hyvät työpaikat ja tulot. En koskaan ole tuntenut asiasta enempää kiitollisuutta kuin silloin kun lääkäri kertoi meille että leikkaus tarvitaan, ja mitä se maksaa, ja tajusin että joku huono-onnisempi olisi joutunut antamaan rakkaan kissansa kuolla koska yksinkertaisesti ei ole varaa maksaa. 

Tunnen kiitollisuutta teidän puolestanne, koska tuossa tilanteessa työpaikka ja tulot ovat sama kuin lottovoitto.

On niin, tunnustettavahan se on, etten itse samaan pystyisi, sillä en vaan venyisi, ellei pankista saisi.

Surullisia tilanteita tosiaan meille, joilla rahat yksinkertaisesti vastaavassa tilanteessa loppuvat ja mistään ei lisää saa. Pidän vaan peukkuja, ettei minun kissani sairastu yhtä vakavasti, mutta lisään perään, etten toivo vakavaa sairautta tietenkään yhdellekään eläimelle.

Terkkuja kissoille!

- ap

Vierailija
14/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rottani maksoi 25e/kpl, niitä oli kaksi. Ja lääkärikäynti maksoi 25e + lääkkeet. Kyllä mielestäni kannatti.

Vierailija
15/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rottani maksoi 25e/kpl, niitä oli kaksi. Ja lääkärikäynti maksoi 25e + lääkkeet. Kyllä mielestäni kannatti.

Ei paha! :)

- ap

Vierailija
16/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan tai kenenkään, jonka kukkarossa on pari tonnia ei pidä ottaa lemmikkiä.

Vierailija
17/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapaturma-altis koira koka on nyt 11 v. On ollut hampaanpoistoa, tehohoitoa myrkytyksessä yms, joten puhutaan varmaan kymppitonnista.

Koirani on perheenjäsen, jolla ei ole varsinaista kipurajaa. Kuitenkin jos ihan realistisia ollaan, jos puhuttaisiin 5000-10 000€ kertasummasta, voisi raja tulla vastaan. Silloin kyseessä olisikin todennäköisesti vakava sairaus ja kuntoutuminen kyseenalaista, ja kyllä ikäkin vaikuttaa. Koirani on elänyt hyvää elämää, mutta ehkä rahaa käyttäisi vielä enemmän jos kyse olisi vaikka 5-vuotiaasta.

Minulla oli opiskeluaikana lemmikki, joka sai suolitukoksen ja jolle suositeltiin tehohoitoa viikonlopun yli. Hinta olisi ollut 2000-3000€/vuorokausi (itse hoito sitten vielä tähän päälle), oli kova paikka tajuta ettei minulla ollut siihen mahdollisuuksia, vaikka periaate tietenkin on että eläimet hoidetaan kun ne on kerran otettu

Vierailija
18/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v sekarotuinen koira, vakuutus vajaa 300/vuosi. Yksi hammashuolto ehkä 300e, yksi (turha :D) päivystyskäynti 500e josta vakuutus korvasi 300e, rokotukset, pari antibioottikuuria ja pari hiivakuuria korviin ja tassuihin ~150e/krt ja 1/3-1/2 näistä summista vakuutuksesta takaisin.

Jos koira rikkoisi itsensä niin pahasti että leikkauskulut ylittäisi vaikka kolme tonnia niin siinä varmaan menisi se oma kipuraja. Nuoremman koiran kohdalla voisi olla vähän korkeampi raja.

Vierailija
19/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että puolisolla lienee omatkin tulot ja sairausvakuutus korvaa. Kissalla ei ole.

Taisit missata pointin, mutta ei se mitään. Yt-haviön kokeneelle ei muuten esim jenkeissä ole mitään noista. Siihen vaikka auto-onnettomuus päälle.

Muttaettä, ei ole rajaa, se oli se pointti. Mulle eläin on kumppani, eläin-kumppani, nimittäin.

Vierailija
20/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tapaturma-altis koira koka on nyt 11 v. On ollut hampaanpoistoa, tehohoitoa myrkytyksessä yms, joten puhutaan varmaan kymppitonnista.

Koirani on perheenjäsen, jolla ei ole varsinaista kipurajaa. Kuitenkin jos ihan realistisia ollaan, jos puhuttaisiin 5000-10 000€ kertasummasta, voisi raja tulla vastaan. Silloin kyseessä olisikin todennäköisesti vakava sairaus ja kuntoutuminen kyseenalaista, ja kyllä ikäkin vaikuttaa. Koirani on elänyt hyvää elämää, mutta ehkä rahaa käyttäisi vielä enemmän jos kyse olisi vaikka 5-vuotiaasta.

Minulla oli opiskeluaikana lemmikki, joka sai suolitukoksen ja jolle suositeltiin tehohoitoa viikonlopun yli. Hinta olisi ollut 2000-3000€/vuorokausi (itse hoito sitten vielä tähän päälle), oli kova paikka tajuta ettei minulla ollut siihen mahdollisuuksia, vaikka periaate tietenkin on että eläimet hoidetaan kun ne on kerran otettu

Kuulostaa hurjalta! Jotkut yksilöt sitä vaan tuntuvat olevan tapaturma-alttiimpia kuin toiset!

Totta tuokin, että iän merkitystä sitä tulee mietittyä. Sitä paitsi, tämä on vain oma ajatukseni, mitä kaikkea lähitulevaisuuden vanhuuskin tuo tullessaan..? Emme voi tietää.

Olisivat nuo summat minullekin tässä tilanteessa shokeeraavia, varsinkin kun kaikki on jo mennyt. En tiedä mitä tekisin samassa tilanteessa, vaikka aiemmin sanoinkin, etten kissastani luopuisi ”mistään hinnasta”.

Menisinkö pankkiin anelemaan? Yrittäisinkö saada vanhemmilta vaikka ennakkoperintöä? En tiedä. Jotenkin kommenttisi palautti minut maan pinnalle.

Onkohan tuossa eräässä kommentissa totta toinen puoli, ettei opiskelijan tulisi ottaa lemmikkiä..? Oli miten oli, minulla sellainen on.

Itse asiassa luulen, että se hoitopäätös vaan yksinkertaisesti riippuu tilanteesta.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi