Laittakaa nämä hoitajat "arvostusjärjestykseen":
Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, röntgenhoitaja, lähihoitaja, suuhygienisti.
Kerro myös oletko itse töissä sairaalassa / terveydenhuoltoalan henkilö (MIKÄ AMMATTI?) vai ns. maallikko.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:45"]Anteeksi jo etukäteen, kun joku varmaanMolin ää huonoa kommentistani..
Miksi rtg-hoitaja tarvitsee hoitoalan koulutuksen? Tavallisella röntgenosastolla ei hoideta potilaita vaan hoitaja ottaa rtg-laitteilla kuvia potilaista. Ei siis hoida mitenkään eikä edes tulkitse ottamiaan kuvia.
[/quote]
Pelkällä teknisellä osaamisella ei valitettavasti pitkälle pääse edes "tavallisella" röntgenosastolla.
Ja heitän arvion että aika iso osa rh:sta painaa pitkää päivää muualla kun tk:n röntgenissä jolloin työnkuvaan voi lisätä vähän muutakin. Oma toimenkuvani sisältää kuvienoton lisäksi angio- ja ultraäänitoimenpiteissä avustamista. Lääkehoito ja perus hoivaosaaminen näyttelee myös suurta roolia..
Olkoon kuinka vaan mutta itse listaisin sh:t ykköseksi ja lähihoitajat sijalle 2. Ei oo helppoa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:40"]
[/quote]sairaanhoitaja ilman noita lisäopintoja voi tehdä hyvin vastuullista työtä tai enemmänkin kahvitella.
[/quote]
voitko ystävällisesti tarkentaa mitä tarkoitat tällä?
[/quote]Voi siis olla hoitamassa täysin riippuvaista potilasta ja annostelemassa lääkkeitä, joidenka väärä antotapa voisi johtaa kuolemaan. Tarkastelemassa potilasta hengissä pitäviä laitteita jne.
Laiskalle ihmiselle sopii hyvin psykiatrisen hoitajan työ; se ei paljon poikkea nuoriso-ohjaajan työstä nuorisotalolla, jos vain osastoksi sattuu siis nuorten poliklinikka. Vähän puuhastellaan maalaisjärjen ja yleissivistyksen puitteissa ja tarjoillaan jossain vaiheessa lääkkeet, joiden ottaminen ei ole kuitenkaan kriittistä.
-Mies 29v-
mies 29v ei selvästikään ole ollut psykalla töissä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:40"]
[/quote]sairaanhoitaja ilman noita lisäopintoja voi tehdä hyvin vastuullista työtä tai enemmänkin kahvitella.
[/quote]
voitko ystävällisesti tarkentaa mitä tarkoitat tällä?
[/quote]Voi siis olla hoitamassa täysin riippuvaista potilasta ja annostelemassa lääkkeitä, joidenka väärä antotapa voisi johtaa kuolemaan. Tarkastelemassa potilasta hengissä pitäviä laitteita jne.
Laiskalle ihmiselle sopii hyvin psykiatrisen hoitajan työ; se ei paljon poikkea nuoriso-ohjaajan työstä nuorisotalolla, jos vain osastoksi sattuu siis nuorten poliklinikka. Vähän puuhastellaan maalaisjärjen ja yleissivistyksen puitteissa ja tarjoillaan jossain vaiheessa lääkkeet, joiden ottaminen ei ole kuitenkaan kriittistä.
-Mies 29v-
[/quote]
Ok, tämä selkeytti mielipidettäsi. Tuo enemmänkin sana hämäsi minua :)
t. Nuoriso-ohjaaja ja sairaanhoitajaopiskelija joka miettii suuntautumista mielenterv.hoitotyön ja päivystyshoitotyön välillä... :) terkkuja tutuille :)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:30"]
Olen bioanalyytikko, joka on siis samantasoinen amk-tutkinto kuin sh ja röntgenhoitaja. Ammatin arvostuksesta tai tunnettavuudesta kertonee jotain se, ettei aloittaja edes maininnut tätä ammattia.
Sääli, että potilaat ja omaiset eivät tiedosta, miten monien alojen ammattilaisia sairaalassa työskentelee. Arvostan itse kaikkia kollegoitani, ehkä röntgenhoitajat koen eniten sielunsiskoikseni. Vaativaa ja itsenäistä työtä. Koen, että varsinaisilla hoitajilla (sh, lähäri, kätilö) on takanaan iso tiimi työkavereita ja labran ja röntgenin työ on itsenäisempää.
Pidän siitä, että potilaskontaktit ovat lyhyitä, mutta ymmärrän toki, miksi potilaista ja omaisista sh/lähihoitaja tuntuu läheisimmälle. Muu työ tapahtuu aikalailla näkymättömissä, vaikka se yhtä tärkeää onkin.
[/quote]Olen pahoillani. Itse asiassa bioanalyytikko jäi pois listasta vahingossa! Oli se mielessä kun aloin viestiä kirjoittaa, mutta jäi sitten pois listalta ihan vahingossa.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:45"]
Anteeksi jo etukäteen, kun joku varmaan tykkää huonoa kommentistani..
Miksi rtg-hoitaja tarvitsee hoitoalan koulutuksen? Tavallisella röntgenosastolla ei hoideta potilaita vaan hoitaja ottaa rtg-laitteilla kuvia potilaista. Ei siis hoida mitenkään eikä edes tulkitse ottamiaan kuvia.
[/quote]Olen töissä päivystysröntgenissä, johon tulee paljon erittäin huonokuntoisia potilaita. Pulassa on potilas, jonka sydän pysähtyy röntgenissä ja hoitajat eivät osaa tehdä mitään.
Muutenkaan ihmiset eivät näytä tietävän paljoakaan röntgenhoitajan laajasta työnkuvasta ja mitä koulutusta siihen tarvitaan. Mutta ymmärrettäväähän se on, enpä tiedä minäkään monesta muusta ammatista. Näen vain pintaraapaisun monesta useista ammateista, kuten meidänkin työstämme usein nähdään.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:53"]sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, suuhygienisti, lähihoitaja, röntgenhoitaja
Perustelut: sairaanhoitajalta vaaditaan laajinta osaamista, terkkari tekee myös kokonaisvaltaista työtä, kätilö tuottaa iloa vaikka muuten osaaminen suppeampaa kuin sairaanhoitajalla, suuhygienisti tekee hyvin itsenäistä työtä, lähihoitajat ovat tärkeitä "ruohonjuuritason" puurtajia, röntgenhoitajalta vaaditaan kaikkein suppeinta osaamista ja vähiten potilaan varsinaista hoitamista.
[/quote]
Korjaan: sekä kätilö että terveydenhoitaja kouluttautuu sairaanhoitajaksi ja erikoistuu sen sen lisäksi jompaan kumpaan. Kaikilla kolmella siis peruskoulutus sama.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:03"]
Mun mielestä terveydenhoitajan ammatti on näistä vaativin, koska nykyään valmistuvat samalla myös sairaanhoitajiksi. Tietämystä/osaamista tarvitsee olla siis vauvasta vaariin ja työ on usein itsenäistä, oma vastaanotto jne.
[/quote]
Terveydenhoitaja ei suinkaan valmistu sairaanhoitajaksi. Molemmille on aivan eri linjat amk:ssa.
Ei noita voi laittaa järjestykseen, koska koulutuksella ei ole paljoakaan merkitystä. Esim. Lastenklinikan kantasolusiirto-osastolla eli leukemiaosastolla ja vastasyntyneiden teho-osastolla 99% on sairaanhoitajia. Synnytyssalissa on kätilöjä ja terveyskeskuksessa terkkareita. Kaikilla on oma vastuualueensa, eikä esim. terkkari todellakaan osaa sen paremmin esim. sitä, mitä sairaanhoitaja osaa lasten sydänosastolla.
Eihän näitä voi millään verrata toisiinsa! Esimerkiksi sairaanhoitaja tekee töitä niin monenlaisissa paikoissa, mm. vuodeosastot, tehot, päivytyspolit, terveyskeskukset jne. Osa kätilöistä on lapsettomuusklinikoilla jne. terveydenhoitajat voivat vastata raskaana olevan naisen terveydestä koko raskausajan ja sen jälkeenkin mukaanlukien vauvan. Tai hoitaa koko koulun terveydenhuollon omalla vastaanotolla. Miten näitä voisi muka verrata toisiinsa? Miksi pitäisi jotenkin arvottaa eri aloja?
Terveisin, sairaanhoitaja teholta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 00:32"]
Eihän näitä voi millään verrata toisiinsa! Esimerkiksi sairaanhoitaja tekee töitä niin monenlaisissa paikoissa, mm. vuodeosastot, tehot, päivytyspolit, terveyskeskukset jne. Osa kätilöistä on lapsettomuusklinikoilla jne. terveydenhoitajat voivat vastata raskaana olevan naisen terveydestä koko raskausajan ja sen jälkeenkin mukaanlukien vauvan. Tai hoitaa koko koulun terveydenhuollon omalla vastaanotolla. Miten näitä voisi muka verrata toisiinsa? Miksi pitäisi jotenkin arvottaa eri aloja?
Terveisin, sairaanhoitaja teholta.
[/quote]Olen samaa mieltä, että ei näitä ammatteja voi laittaa järjestykseen. Halusinkin tässä kuulla ihmisten ajatuksia. Olen huomannut, että täälläkin palstalla monet arvostavat toista ammattia enemmän kuin toista. Halusin lukea millaisia ajatuksia ihmisillä on terveydenhuoltoalan ammateista.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:47"]kätilö,terveydenhoitaja,röntgenhoitaja,sairaanhoitaja,suuhygienisti,lähihoitaja.
itse terkkari ja yksityisellä töissä.
Paljonko tienaat terkkana yksityisellä?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:03"]
Mun mielestä terveydenhoitajan ammatti on näistä vaativin, koska nykyään valmistuvat samalla myös sairaanhoitajiksi. Tietämystä/osaamista tarvitsee olla siis vauvasta vaariin ja työ on usein itsenäistä, oma vastaanotto jne.
[/quote]
Terveydenhoitaja ei suinkaan valmistu sairaanhoitajaksi. Molemmille on aivan eri linjat amk:ssa.
[/quote]Mutta kun valmistuu. Ensimmäiset kolme vuotta opintoja ovat identtisiä sairaan- sekä terveydenhoitajilla, vaikka "eri linjalla" opiskelevatkin. Terveydenhoitajat jatkavat sitten vielä neljännen vuoden, jolloin erikoistutaan varsinaisesti terveydenhoitajan työhön. Faktat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:46"]
Koulutuksen vaativuuden perusteella:
Röntgenhoitaja, kätilö, sairaanhoitaja
Suuhygienisti, lähihoitaja
Työn raskauden perusteella:
Sairaanhoitaja, lähihoitajaKätilö, röntgenhoitaja
Suuhygienisti
Suuhygienisti, eli entinen hammashoitaja, on samantasoinen YO-pohjainen 3,5-4,5-vuotinen AMK-tutkinto kuin sairaanhoitaja tai röntgenhoitaja!
Lähihoitaja taas ei ole korkeakoulututkinto, vaan ammattikoulututkinto. Siihen riittää 3 vuotta peruskoulun jälkeistä opiskelua.
Muut hoitajat - suuhygienistit, bioanalyytikot, sairaanhoitajat ja röntgenhoitajat - taas opiskelevat ensin lukiossa 3 vuotta ja sitten tuon ammattikorkeakoulun 3,5-4,5 vuotta siihen päälle!
Ammattikoulu käy myös yhtä hyvin pohjaksi AMK-opintoihin.
Eihän näitä voi laittaa mitenkään järjestykseen. Olen itse sh teholla ja väitän että työni on haastavampaa ja vastuullisempaa kuin terkkarin neuvolassa. Tämä niille jotka laittavat terkkarin ennen sh. Riippuu missä töissä!
Kätilö, röntgenhoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, lähihoitaja, suuhygienisti
Ja juu, tiedän kyllä, että terkkarilla on pitempi koulutus kuin sairaanhoitajalla ja suuhygienistillä pitempi koulutus kuin lähärillä, mutta tämä lista perustuukin ihan omiin havaintoihin työn vaativuudesta. Läheltä seurannut mm. kouluterkkarin työtä ja ei kyllä sen iisimpää pestiä koulumaailmassa ole. Jokainen suuhygienisti sen sijaan, jonka olen tavannut, on ollut täysi mulkku.
Ja Sitten oli Antti. Antti kävi 3 vuotisen amiksen ja meni töihin. nyt ammattimiehenä tienaa sen 40 000 euroa vuodessa ja on ihan tyytyväinen elämäänsä. Asuntolaina ja harrastuksia on. Korkeasti koulutettu hoitoalan ihminen vikisee palkastaan ja työstään miten kamalaa se on. uhkailee lakolla ja haukkuu Anttia että Antti on tyhmä kun ei mennyt korkeakouluun. Anttia ei oikeastaan kiinnosta yhtään ja Antti menee pitsalle. :)
En ymmärrä miksi pitäs laittaa mihinkään järjestykseen? :D mä tarvin kaikkia: kun meen synnyttämään niin varmaan ykköshoitsu ois kätilö, röntgeniin ku menee niin sit voisin ennemmin ottaa sen röntgenhoitajan jne.. Kaikkia meitä duunareita tarvitaan ihan yhtä paljo oli sitte koulutuksen kesto/vaativuus mikä hyvänsä.. :)