Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laittakaa nämä hoitajat "arvostusjärjestykseen":

Vierailija
17.06.2014 |

Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, röntgenhoitaja, lähihoitaja, suuhygienisti. 

Kerro myös oletko itse töissä sairaalassa / terveydenhuoltoalan henkilö (MIKÄ AMMATTI?) vai ns. maallikko.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

röntgenhoitaja, kätilö, sairaanhoitaja, suuhygienisti, lähihoitaja

maallikko olen tai todella lievästi sivuaa alaa.

Vierailija
2/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilön ja sairaanhoitajan laitan 1.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilö, sairaanhoitaja, suuhygienisti, röntgenhoitaja, lähihoitaja

sairaalassa töissä, sh.

Vierailija
4/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, röntgenhoitaja, suuhygienisti, lähihoitaja

Vierailija
5/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyn laittamasta mihinkään järjestykseen.

Paitsi että muut ovat amk:n käyneitä, lähihoitaja toisen asteen koulutus.

Lähihoitaja olen.

Vierailija
6/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilö,terveydenhoitaja,röntgenhoitaja,sairaanhoitaja,suuhygienisti,lähihoitaja.

itse terkkari ja yksityisellä töissä.

Vierailija
7/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitaja

kätilö

sairaanhoitaja

röntgenhoitaja & suuhygienisti

lähihoitaja

Olen töissä sairaalassa. Laitoin ammatit järjestykseen niihin tarvittavan koulutuksen määrän ja työn itsenäisyyden&vastuun mukaan, mutten ole hoitaja enkä tiedä varmasti näitä koulutuksia ja vastuita.

Vierailija
8/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö/sh, suuhygienisti/röntgenhoitaja, lähihoitaja

kasvatusalanopiskelija

Vierailija
9/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:47"]Kätilö/sh, suuhygienisti/röntgenhoitaja, lähihoitaja

kasvatusalanopiskelija

[/quote]

ainiin ja ekaan menee myös terkkari

Vierailija
10/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja, kätilö, sairaanhoitaja, röntgenhoitaja, suuhygienisti, lähihoitaja.

Opiskelen hoitoalaa.

Vierailija
11/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, suuhygienisti, lähihoitaja, röntgenhoitaja

Perustelut: sairaanhoitajalta vaaditaan laajinta osaamista, terkkari tekee myös kokonaisvaltaista työtä, kätilö tuottaa iloa vaikka muuten osaaminen suppeampaa kuin sairaanhoitajalla, suuhygienisti tekee hyvin itsenäistä työtä, lähihoitajat ovat tärkeitä "ruohonjuuritason" puurtajia, röntgenhoitajalta vaaditaan kaikkein suppeinta osaamista ja vähiten potilaan varsinaista hoitamista.

Vierailija
12/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat yhtä hyviä. Ei voi laittaa arvojärjestykseen. Laajin osaaminen on kyllä lähihoitajalla, joka joutuu suorittamaan tutkinnot erikseen monelta eri osa-alueelta.

Vierailija
13/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä terveydenhoitajan ammatti on näistä vaativin, koska nykyään valmistuvat samalla myös sairaanhoitajiksi. Tietämystä/osaamista tarvitsee olla siis vauvasta vaariin ja työ on usein itsenäistä, oma vastaanotto jne.

Vierailija
14/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maallikkona kommentoin omiin kokemuksiini perustuen:

1. Kätilö.

Pääsääntöisesti hyviä kokemuksia.

2. Sairaanhoitaja

Olen kohdannut sairaanhoitajissa todella kovia ammattilaisia, joten tiedän mitä parhaimmillaan voivat olla. Toki huonompiakin nähty, ilman heitä arvostaisin varmaan hoitajien ykkösiksi.

3. Röntgenhoitaja

En osaa sanoa juuta en jaata, ihan ok kokemukset. Ei koskaan huonoja kokemuksia, joten sijoitus voisi yhtä hyvin olla ykkönen tai kakkonen.

4. Suuhygienisti

Ihan ok myös. Harvemmin tultu käytyä.

5. Lähihoitaja

Tärkeää työtä tekevät, mutta tiedän niin paljon suoranaisen hulluja lähihoitajia, joten luottamus ei yleisesti ole kovinkaan korkealla.

6. Terveydenhoitaja

Terveydenhoitajat ovat ammattiryhmänä olleet epäasiallisimpia ja tietämättömimpiä hoitajia, joita olen kohdannut. Kirjanneet tietoja miten sattuu, tehneet jopa diagnooseja eli suoranaisesti puoskaroineet. Näitä sitten lääkärit ovat saaneet myöhemmin selvitellä ja oikoa. Monet terkkarit ovat ihmeellisiä lässyttäjiä. Miksi?

Vierailija
15/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:53"]

sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, suuhygienisti, lähihoitaja, röntgenhoitaja

Perustelut: sairaanhoitajalta vaaditaan laajinta osaamista, terkkari tekee myös kokonaisvaltaista työtä, kätilö tuottaa iloa vaikka muuten osaaminen suppeampaa kuin sairaanhoitajalla, suuhygienisti tekee hyvin itsenäistä työtä, lähihoitajat ovat tärkeitä "ruohonjuuritason" puurtajia, röntgenhoitajalta vaaditaan kaikkein suppeinta osaamista ja vähiten potilaan varsinaista hoitamista.

[/quote]Kätilö ja terkkari ovat sairaanhoitajia, jotka ovat käyneet lisäkursseja päälle. Varsinkin terveydenhoitajaksi valmistutaan hyvin pian sairaanhoitajaopintojen loputtua. 

Käytännössä osaaminen on vahvaa siinä työssä missä tekee ja noissa ammateissa osaaminen määriytyy paljolti työpaikan vaatimusten mukaan. Kätilöillä ja terveydenhoitajilla työ on kyllä aika yhtenäistä kun taas sairaanhoitaja ilman noita lisäopintoja voi tehdä hyvin vastuullista työtä tai enemmänkin kahvitella.

-Mies 29v-

Vierailija
16/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:41"]

Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, röntgenhoitaja, lähihoitaja, suuhygienisti. 

Kerro myös oletko itse töissä sairaalassa / terveydenhuoltoalan henkilö (MIKÄ AMMATTI?) vai ns. maallikko.

[/quote]

Ei ole mitään syytä lähteä arvottamaan, esim.kätilö rtg.ssä, th hammashuollossa, ilman koulutusta voisi olla katastrofi, mutta oman työnsä varmasti hoitavat. Lähihoitaja voi omassa yksikkössään olla taitavampi kuin kukaan listan henkilöistä. Arvokkaita kaikki.

Vierailija
17/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen bioanalyytikko, joka on siis samantasoinen amk-tutkinto kuin sh ja röntgenhoitaja. Ammatin arvostuksesta tai tunnettavuudesta kertonee jotain se, ettei aloittaja edes maininnut tätä ammattia.

Sääli, että potilaat ja omaiset eivät tiedosta, miten monien alojen ammattilaisia sairaalassa työskentelee. Arvostan itse kaikkia kollegoitani, ehkä röntgenhoitajat koen eniten sielunsiskoikseni. Vaativaa ja itsenäistä työtä. Koen, että varsinaisilla hoitajilla (sh, lähäri, kätilö) on takanaan iso tiimi työkavereita ja labran ja röntgenin työ on itsenäisempää.

Pidän siitä, että potilaskontaktit ovat lyhyitä, mutta ymmärrän toki, miksi potilaista ja omaisista sh/lähihoitaja tuntuu läheisimmälle. Muu työ tapahtuu aikalailla näkymättömissä, vaikka se yhtä tärkeää onkin.

Vierailija
18/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]sairaanhoitaja ilman noita lisäopintoja voi tehdä hyvin vastuullista työtä tai enemmänkin kahvitella.

[/quote]

voitko ystävällisesti tarkentaa mitä tarkoitat tällä?

Vierailija
19/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:30"]

Olen bioanalyytikko, joka on siis samantasoinen amk-tutkinto kuin sh ja röntgenhoitaja. Ammatin arvostuksesta tai tunnettavuudesta kertonee jotain se, ettei aloittaja edes maininnut tätä ammattia.

Sääli, että potilaat ja omaiset eivät tiedosta, miten monien alojen ammattilaisia sairaalassa työskentelee. Arvostan itse kaikkia kollegoitani, ehkä röntgenhoitajat koen eniten sielunsiskoikseni. Vaativaa ja itsenäistä työtä. Koen, että varsinaisilla hoitajilla (sh, lähäri, kätilö) on takanaan iso tiimi työkavereita ja labran ja röntgenin työ on itsenäisempää.

Pidän siitä, että potilaskontaktit ovat lyhyitä, mutta ymmärrän toki, miksi potilaista ja omaisista sh/lähihoitaja tuntuu läheisimmälle. Muu työ tapahtuu aikalailla näkymättömissä, vaikka se yhtä tärkeää onkin.

[/quote]

bioanalyytikko ei kai kuitenkaan ole hoitaja?

Vierailija
20/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi jo etukäteen, kun joku varmaan tykkää huonoa kommentistani..

Miksi rtg-hoitaja tarvitsee hoitoalan koulutuksen? Tavallisella röntgenosastolla ei hoideta potilaita vaan hoitaja ottaa rtg-laitteilla kuvia potilaista. Ei siis hoida mitenkään eikä edes tulkitse ottamiaan kuvia.