Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laittakaa nämä hoitajat "arvostusjärjestykseen":

Vierailija
17.06.2014 |

Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, röntgenhoitaja, lähihoitaja, suuhygienisti. 

Kerro myös oletko itse töissä sairaalassa / terveydenhuoltoalan henkilö (MIKÄ AMMATTI?) vai ns. maallikko.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen vaativuuden perusteella:

Röntgenhoitaja, kätilö, sairaanhoitaja

Suuhygienisti, lähihoitaja

Työn raskauden perusteella:

Sairaanhoitaja, lähihoitaja
Kätilö, röntgenhoitaja

Suuhygienisti

Vierailija
22/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:58"]

Kaikki ovat yhtä hyviä. Ei voi laittaa arvojärjestykseen. Laajin osaaminen on kyllä lähihoitajalla, joka joutuu suorittamaan tutkinnot erikseen monelta eri osa-alueelta.

[/quote]

Suorittamaan tutkinnot erikseen eri osa-alueilta? Siis opiskelemaan ja harjoittelemaan lasten, vanhusten, sairaiden hoitoa? niinhän sairaanhoitajatkin tekevät. Minusta ammatillista- ja korkeakoulututkintoa ei voi verrata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä röntgenhoitaja hoitaa, mm. sädehoitaa sinun läheisesi syöpää ja laskee millaisen sädeannoksen omaisellesi antaa ja montako kertaa, että tauti lähtee

Röntgenhoitaja myös katsoo, ettei ota sinusta röntgenkuvaa, tietokonetomografiaa tai magneettitutkimusta niin, ettet kuale säteilyyn.

Röntgenhoitaja kuvaa tehohoidossa olevia potilaita, tällaisen potilaan kuvaamiseen saattaa mennä yli puoli tuntiakin, ei oo aina helppoa.

Ei mulla muuta, heippa.

Vierailija
24/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa olen töissä ja en laita ketään mihinkään järjestykseen. Jokaisella oma tärkeä osa-alueensa, jota ilman systeemi kusee.

Vierailija
25/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat ja lähihoitajat ovat se terveydenhuoillon selkäranka, jolla homma pyörii. Loput listalla tärkeitä, oman erikoisalansa osaajia.
Olisi kiva tietää miten te arvostatte noita ammatteja, koulutuksen vai minkä mukaan. Itse en voi niitä ammattilaisena arvottaa mitenkään kun jokaisella voi olla hyvin erityyppiset hommat ja silti todelöla vastuullista ja myös toisin päin.

Vierailija
26/60 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä on kumma ketju. Kysytään mielipidettä, mutta alapeukkuja sataa, jos kehujen lisäksi sisältää myös kritiikkiä. Eikö hoitajia saisi arvostella?

Vierailija
27/60 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:03"]

Mun mielestä terveydenhoitajan ammatti on näistä vaativin, koska nykyään valmistuvat samalla myös sairaanhoitajiksi. Tietämystä/osaamista tarvitsee olla siis vauvasta vaariin ja työ on usein itsenäistä, oma vastaanotto jne.

[/quote]

Terveydenhoitaja ei suinkaan valmistu sairaanhoitajaksi. Molemmille on aivan eri linjat amk:ssa.

[/quote]

Taidan olla sitten kummajainen kun olen valmistunut samaan aikaan sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi amk:sta. Mitään erillisä linjoja en todellakaan ole käynyt. Koulutus kesti neljä vuotta.

Vierailija
28/60 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:40"]

[/quote]sairaanhoitaja ilman noita lisäopintoja voi tehdä hyvin vastuullista työtä tai enemmänkin kahvitella.

[/quote]

voitko ystävällisesti tarkentaa mitä tarkoitat tällä?

[/quote]Voi siis olla hoitamassa täysin riippuvaista potilasta ja annostelemassa lääkkeitä, joidenka väärä antotapa voisi johtaa kuolemaan. Tarkastelemassa potilasta hengissä pitäviä laitteita jne.

Laiskalle ihmiselle sopii hyvin psykiatrisen hoitajan työ; se ei paljon poikkea nuoriso-ohjaajan työstä nuorisotalolla, jos vain osastoksi sattuu siis nuorten poliklinikka. Vähän puuhastellaan maalaisjärjen ja yleissivistyksen puitteissa ja tarjoillaan jossain vaiheessa lääkkeet, joiden ottaminen ei ole kuitenkaan kriittistä. 

-Mies 29v-

[/quote

Esitän hiukan eriävän mielipiteen, psyk. sh:na 20 vuotta työskennelleenä totean ettei siinä duunissa laiskat pärjää kuin ehkä tosiaan jossakin osastolla ammattitaitoisempien perässä hiihtäjinä. Avopuolella todella vastuullista ja itsenäisiä työtä, pahimmillaan M1-arvioita itsenäisesti, lääkärin saa paikalle vasta, kun ei enää sh:niin oikeudet enää riitä, ts. lähetteet ja lääkemääräykset. Sh:n toimenkuvat tosiaan vaihtelee paljonkin yksiköstä riippuen, mutta olen unelma ammatissa, vaikkakin toivomisen varaa siinä löytyy. Tsemppiä kaikille hoitotyöntekijöille ja muistakaa hoitaa myös itseänne!

Vierailija
29/60 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähihoitaja tosiaan suorittaa tutkinnon monella eri alueella erikseen ja vielä erikoistuu johonkin. Siinä mielessä laajempi kokonaisuus kuin sh :lla. Sh kyllä tietää eniten omasta alastaan. Yhtä hyviä ja arvokkaita kaikki hoitoalan ammatit.

Vierailija
30/60 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähihoitaja tosiaan suorittaa tutkinnon monella eri alueella erikseen ja vielä erikoistuu johonkin. Siinä mielessä laajempi kokonaisuus kuin sh :lla. Sh kyllä tietää eniten omasta alastaan. Yhtä hyviä ja arvokkaita kaikki hoitoalan ammatit.

Vierailija
31/60 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:30"]

Olen bioanalyytikko, joka on siis samantasoinen amk-tutkinto kuin sh ja röntgenhoitaja. Ammatin arvostuksesta tai tunnettavuudesta kertonee jotain se, ettei aloittaja edes maininnut tätä ammattia.

Sääli, että potilaat ja omaiset eivät tiedosta, miten monien alojen ammattilaisia sairaalassa työskentelee. Arvostan itse kaikkia kollegoitani, ehkä röntgenhoitajat koen eniten sielunsiskoikseni. Vaativaa ja itsenäistä työtä. Koen, että varsinaisilla hoitajilla (sh, lähäri, kätilö) on takanaan iso tiimi työkavereita ja labran ja röntgenin työ on itsenäisempää.

Pidän siitä, että potilaskontaktit ovat lyhyitä, mutta ymmärrän toki, miksi potilaista ja omaisista sh/lähihoitaja tuntuu läheisimmälle. Muu työ tapahtuu aikalailla näkymättömissä, vaikka se yhtä tärkeää onkin.

[/quote]

bioanalyytikko ei kai kuitenkaan ole hoitaja?

[/quote]

Suuhygienistikö sitten on?

Mutta, tiedä sitten miten noita arvottaisi mitenkään... Mielestäni vaativimmat hommat on röntgenhoitajalla, bioanalyytikolla, kätilöllä, sairaanhoitajalla.

Terveydenhoitajalla pidemmät opinnot kaiketi kuin sairaanhoitajalla, mutta itse työnkuva ehkä hieman helpompi? Lähihoitaja ja suuhygienisti ehkä alimpana listalla, mutta mitäpä minä näistä tietäisin... Kaikkia varmasti tarvitaan ja työ voi olla todella raskasta ja vaativaa esim. lähihoitajalla, varmaan kaikille paikkansa ja kaikki täydentävät toisiaan.

Vierailija
32/60 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja 1, sillä voi työskennellä laajimmilla alueilla ja työ haasteellisin. Kätilö 2, sillä vastaa kahden ihmisen hengestä. Terveydenhoitaja 3, toimii ennalta ehkäisevässä työssä. Röntgenhoitaja 4, onnistunut kuva tarvitaan diagnosointiin, kalliit laitteet. 5. Suuhygienisti erikoisala, jossa joutuu työskentelemään monin paikoin itsenäisesti.. Lähihoitaja 6, usein avustavana henkilökuntana, työvuorossa useita samaan aikaan ainakin laitoksissa.

Vierailija
33/60 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. kätilö - pisin hoitoalan koulutus 4,5v, sisältää myös sairaanhoitajan koulutuksen. todella vastuullista työtä

2. ensihoitaja ja terveydenhoitaja - koulutus 4v molemmilla, sisältää sairaanhoitajan koulutuksen

3. sairaanhoitaja, kesto 3,5v

4. bioanalyytikko ja röntgenhoitaja, muistaakseni kesto 3,5v 

5 suuhygienisti, amk tutkinto mutta mielikuva siististä sisätyöstä

6 lähihoitaja, perustutkinto, useimmiten  "likaista hommaa"

Vierailija
34/60 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilö

suuhygienisti

sairaanhoitaja

röntgenhoitaja

terveydenhoitaja

lähihoitaja

Vierailija
35/60 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:45"]

Anteeksi jo etukäteen, kun joku varmaan tykkää huonoa kommentistani..

Miksi rtg-hoitaja tarvitsee hoitoalan koulutuksen? Tavallisella röntgenosastolla ei hoideta potilaita vaan hoitaja ottaa rtg-laitteilla kuvia potilaista. Ei siis hoida mitenkään eikä edes tulkitse ottamiaan kuvia.

[/quote]Olen töissä päivystysröntgenissä, johon tulee paljon erittäin huonokuntoisia potilaita. Pulassa on potilas, jonka sydän pysähtyy röntgenissä ja hoitajat eivät osaa tehdä mitään.

Muutenkaan ihmiset eivät näytä tietävän paljoakaan röntgenhoitajan laajasta työnkuvasta ja mitä koulutusta siihen tarvitaan. Mutta ymmärrettäväähän se on, enpä tiedä minäkään monesta muusta ammatista. Näen vain pintaraapaisun monesta useista ammateista, kuten meidänkin työstämme usein nähdään.

[/quote]

Niimpä. Joku ihmetteli tuolla aiemmin, mihin röntgenhoitaja tarvitsee koulutusta... Haluaisitko itse että sinua säteilyttää henkilö jolla ei ole mitään ymmärrystä säteilyn haitoista??

Tavallisten röntgenkuvien lisäksi rh osaa suorittaa mm. Tietokonetomografia, magneetti, läpivalaisu, isotooppi ja hammaskuvaukset ja sädehoito tietysti omana isona osa-alueenaan. Tarvitsee olla erittäin hyvä anatomian tuntemus, hallita tekniikka ja ymmärtää säteilyn vaikutus porilaaseen. Kanylointia, potilassiirtoja jne kuuluu päivittäiseen työhön.

Vierailija
36/60 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikoinaan valmistunut lastensairaanhoitajaksi ja myöhemmin vielä erikoistunut terkaksi. Työt erilaisia ja omalla tavallaan vaativia. Th:n työ neuvolassa todella itsenäistä, toisin kun sh:n työt osastolla. Molemmat silti hyviä ammatteja.

Vierailija
37/60 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alempi keskiluokka: sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, röntgenhoitaja, suuhygienisti.

Työväenluokka: lähihoitaja

Vierailija
38/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:41"]

Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, röntgenhoitaja, lähihoitaja, suuhygienisti. 

Kerro myös oletko itse töissä sairaalassa / terveydenhuoltoalan henkilö (MIKÄ AMMATTI?) vai ns. maallikko.

[/quote]

Mihin laboratoriohoitaja eli nykyinen bionanalyytikko jäi?

Bioanalyytikko on se, joka ottaa näytteet ja tutkii kaikki veri-, virtsa-, uloste-, yskös- ja solunäytteet.

Hyvin pikkutarkkaa ja teknisesti vaativaa työtä. Pienikin virhe näytteiden käsittelyssä tai analysoinnissa voi maksaa potilaan hengen, eikä yhteenkään virheeseen ole varaa.

Koulutuskin on suhteellisen vaativaa, kun vertaa muihin hoitajiin. Ainakin minun listallani hyvin korkealla hoitajista.

Terv. Lääketieteen opiskelija

Vierailija
39/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:46"]

Koulutuksen vaativuuden perusteella:

Röntgenhoitaja, kätilö, sairaanhoitaja

Suuhygienisti, lähihoitaja

Työn raskauden perusteella:

Sairaanhoitaja, lähihoitaja
Kätilö, röntgenhoitaja

Suuhygienisti

[/quote]

Suuhygienisti, eli entinen hammashoitaja, on samantasoinen YO-pohjainen 3,5-4,5-vuotinen AMK-tutkinto kuin sairaanhoitaja tai röntgenhoitaja!

Lähihoitaja taas ei ole korkeakoulututkinto, vaan ammattikoulututkinto. Siihen riittää 3 vuotta peruskoulun jälkeistä opiskelua.

Muut hoitajat - suuhygienistit, bioanalyytikot, sairaanhoitajat ja röntgenhoitajat - taas opiskelevat ensin lukiossa 3 vuotta ja sitten tuon ammattikorkeakoulun 3,5-4,5 vuotta siihen päälle!

Vierailija
40/60 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ammattinimikkeen perusteella arvosta kenenkään työtä toista korkeammalle. Jokainen näissä ammateissa työskentelevä voi olla erityisen taitava ammatissaan ja tehdä työnsä vastuullisesti ja huolella. Tai sitten ei. Siihen ei vaikuta se, oletko kätilö, terkka, sh, röntgenhoitaja vai mikä.

-sh, th