Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita yli 1-vuotiaita tissitakiaisia?

22.08.2006 |

Imettääkö kukaan muu enää yli vuoden vanhaa lastansa? Itselläni oli vaikeuksia imettämisen kanssa ensimmäiset 4 kuukautta enkä olisi ikinä uskonut että nyt pojan ollessa vuoden imetän edelleen. Olen yrittänyt vähentää mutta poika tahtoo edelleen tissiä päivisin muutaman kerran ja illalla. Ja aamuisin kuudelta.. en saa millään poikaa enää sen jälkeen omaan sänkyynsä tai edes viereen nukkumaan ellen anna tissiä suuhun. Sen saatuaan nukkuu vielä pari tuntia. Tuosta yösyöttämisestä haluaisin eroon, mutta en vaan keksi miten. Poika on muutenkin tosi huono nukkuja ja on monien viikkojen erilaisten unikouluversioiden jälkeen saatu nukkumaan omassa sängyssään noin aamu kuuteen (toki heräilee välillä ja itkeekin mutta nukahtaa itsekseen..). En vaan keksi miten saisin pojan muulla tapaa jatkamaan uniaan. Yli 15 minuuttia en pysty poikaa huudattamaan kun sisoo pinnasänkyä vasten ja huutaa naama punaisena.

Alunperin ajattelin odottaa että poika jossakin vaiheessa jättää itse tissin pois mutta nyt näyttää siltä että sellainen ei ole käväissytkään pienessä pässä mielessä..päin vastoin: poika ei malttaisi edes saunassa istua hetkeä äidin vieressä ilman että tissistä pitäisi hörptä saunan lauteilla..osaa myöskin paidan kaula-aukosta kaivaa vaativasti tissiä..sinänsä herttaista mutta välillä aika rasittavaa. Mieli tekisi jo yhdeksi yöksi ulos tuulettumaan mutta kun ei uskalla rentoutua ja ottaa alkaholia kun tietää pienen miehen hutavan naama punaisena pinnasänkyä vasten vaativasti..Onko muilla samanlaista ja miten olette saaneet yösyötöt tai tissittelyn kokonaan pois?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen söi tissiä 1v ja 5kk! Tissittely loppui vasta kun aloin odottaa toistani ja ilmeisesti maidon tulo väheni. Sain ujutettua pullon tissin tilalle.

Ja reilu kaksi vuotiaana meillä oli vuorostaan raskas pullosta vieroitus. =(

Nyt toinen lapseni on kohta 1v ja6kk ja tissitakiainen myös...

Vierailija
2/10 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tuota juttua oli se ihan kuin omasta kynästäni. Meillä tosin poika täytti vasta vuoden viime viikolla. Syö aamuöisin kerran, enkä pääse siitä eroon. Aamulla, illalla sekä 2 kertaa päivän aikana syödään meillä vielä lisäksi rintaa. Maitoa ei poika huoli pullosta eikä mukista. Viime viikolla kun olin muutaman päivän töissä, ei ollut poika juonut maitoa muutakuin muutaman hörpyn lasista. Vesi kelpaa kyllä.

Imettäminen takkusi myöskin tuon 3-4kk aluksi. Enkä minäkään uskonut, että näin pitkälle pötkitään.

Välillä tuntuu, että pitäis jo lopettaa, mutta ei millään malttais kun huomaa miten tärkeää se on pienelle. Ja kun tuo maito ei kelpaa muuten. Niin ja poika on muuten tosi huono syömään.

Vinkkejä täälläkin kaivattaisiin, edes siihen vähentämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta taitaa tuohon mennä, että vielä yli vuoden ikäisenä reilusti tissitakiaisena pörrätään.

Yöt on ne raskaimmat, joten olen aloittanut haaveilla siitä tassuttelu-unikoulusta, ja eilenkin koitin nukuttaa herraa sänkyynsä imetyksen päätteeksi. No eihän siitä mitään tullut. Ylös vaan kampesi itseään ja luuli leikiksi vaikka oli sänkyyn pistäessä juuri unen rajamailla. Syliin ja tissille vaan viimeiseksi sitten taas.

Välillä alkaa jo nolottaa, kun esim. kaupassa alkaa kaivaa tissiä paidan kaula-aukoista ja alta, ja osaa sanoa jo vaativasti, että " äiti, mammam, hissii, anna anna" Eihän tuo meidän vielä niin iso ole toki, mutta muita ihmisiä ympärillä joko alkaa naurattaa, tai sitten kääntävät päänsä pudistellen pois. Eikä tule tosiaan mitään menoista mihkään, kun nukutus ei vaan onnistuisi isukilta tai keltään hoitajalta.

Nokkamuki kyllä kelpaa, ja kaikki tähän asti tarjotut (paitsi korvike) juomat siitä, mutta kun huuto alkaa, niin siihen ei auta kuin se äidin tissi. Ei pulloa ole huolinut koskaan. Äidinmaitoakaan (pumpattua) ei huoli kuin isoon nälkäänsä hörpyttämällä siitä nokkamukista, ja jos iltahuuto on päällä, ei se kelpaa, vain se tissi. Ei mies pärjää, kun on esikoinenkin hoidettavana.

Ehkä se vielä jossain vaiheessa itsestäänkin? Eräs tuttu raportoi omastaan pojasta myös, joka 1v5kk ikäisenä yhtäkkiä alkoi itse vähentää ja äiti lopetti touhut sitten aika pian sen jälkeen kokonaan kun homma alkoi sujua muutenkin. Toisaalta pian tässä alkaa olla epätoivoinen, missään kun en ole käynyt yli vuoteen, varsinkaan iltaisin.

Vierailija
4/10 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja vielä kiinni tississä, erityisesti aamukuudelta. Mikähän tuo on tuo maaginen kellonaika? Meidän takiaisemme kanssa olen päätynyt siihen, että imetän iltaisin ennen kuin poika kömpii omaan sänkyynsä -- ei siis nykyisin enää nukahda tissille illalla. Aamu onkin sitten eri asia. Parhaina aamuina (ehkä kaksi tähän ikään mennessä) herää seitsemältä ja nautiskelee tisseistä. Yleisempää on, että alkaa heräillä jo viiden maissa, ja saan taputtelemalla rauhoittumaan aina vartiksi - puoleksi tunniksi kerrallaan, kunnes kello on kuusi eikä mikään enää auta. Poika saattaa aamuisin edelleen harrastaa tunnin-parin maratonimuja, jolloin äiti ei saisi vieressä hievahtaakaan. Vierestä kuuluu vaativasti: tissiä, lisää, vielä, vähän.

Meillä poika on ollut kova puhumaan jo alle vuotiaasta ja lopetinkin päiväimetykset, kun vaativa karjaisu: tissiä! alkoi kuulua milloin missäkin tilanteessa. Päiväimetysten lopettaminen ei ollut erityisen rankkaa -- muutaman päivän lapsi kurkisteli paidan sisään ja vähän itkeskeli kun ei saanutkaan, mutta tottui sitten siihen eikä ole sen koommin juuri päivisin pyydellyt. Noita aamuimetyksiä olen yrittänyt lopettaa muutamaan otteeseen, mutta seurauksena on ollut niin massiivinen suru, että olen sitten antautunut suosiolla ja ajatellut, että taas muutaman kuukauden kuluttua uudestaan.. saa nähdä kuinka monta vuotta tässä vielä menee.

Parin viikon kuluttua pitäisi olla ensimmäistä kertaa poissa kotoa illalla, kun lapsi menee nukkumaan. Saa nähdä kuin käy! Tämä äiti ei siis ole kovin meneväinen, eikä juuri omia menoja kaipaakaan, kun haluaa itsekin mennä aikaisin nukkumaan. Vaan olisihan se joskus ihanaa olla yö poissa kotoa ja nukkua aamulla pitkään -- tai edes loikoilla sängyssä yli seitsemään. -- ehkä sitten eläkkeellä?

Vierailija
5/10 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitus oli kuin kirjoittamaa...Poika 1v ja viikko pari pääl. Imetän enään päikkäreille mennessä, illallla nukkumaan mennessä ja yöllä, jotka ovat aikas rankkoja. Ja aluksi oli imettämis vaikeuksia ja päätin sillon että imetän vähintään 1v:) esikoisen kanssa ei sujunut ollenkaan imetys sen takia varmaan kakkosen kanssa olinkin niin imetyksen kannalla että.. Olen itekkin ajatelut tassutusta, joka ilta aattelen että nyt loppuu yösyötöt ja nostan takas omaan sänkyy, mutta kuinka ollakkaan kun tilanne tulee yöllä..kaappaan pojan kainaloon ja mun viereen ja tisu suuhun..hohhoijaa. Alkaa olemaan jo niin väsy että. Mieskin nukkuu olkkarissa patjalla että sais nukuttua...ei ole mitenkää kivaa varmaa. Ja oishan se kiva pitkästä aikaa nukkua kullan kainalossa:)

Huuto unikouluun minusta ei ole. Mut alkaa olee keinot vähissä, tai itestähän se kiinni on, mut on nii helppoo yöllä laittaa se tisu suuhun ja jatkaa unia. Kun sais itestä niin paljon irti et sais nuo yöt kunnolliseksi..

Vierailija
6/10 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä jotenkin helpotti kuulla että meidän poika ei ole ainoa tissitakiainen. Mikä lie siinä sitten, että ammuyöstä on se tissi pakko saada suuhun. Itse olen niin väsynyt että en jaksa viiden kuuden maissa aamulla alkaa taistelemaan enää yhtään vaan annan tissin suuhun ja mies siirtyy olkkariin patjalle..

Me asutaan rivitalossa ja jo ihan naapureitakin ajatellen en viitsisi aamuöisin poikaa ihan mielettömästi huudattaa. Huudattanutkin olen mutta silti olen joutunut tissin antamaan loppujen lopuksi. En tiedä kuinka kauan sitä kestäisi tai olisi edes suositeltavaa antaa huutaa.

Päivisin ja iltaisin vielä jaksaisin imettää ja se on sinänsä mieletön juttu alkuvaikeuksien jälkeen että nyt on tällänen tilanne. Ensimmäisinä kuukausina aina mietin että mitäköhän muut äidit ajattelevat kun annan lisämaitoa pullosta..no nyt saa välillä " hävetä" just sitä että poika alkaa repiin paitaa pois ja kaivaan tissiä ihan missä vaan..

Mutta jos vaan jollakin on keino millä päästä siitä aamuyön tissittelymaratoonista (meilläkin se kestää aina vähintän puoli tuntia) eroon niin kertokaa ihmeessä!!

Vierailija
7/10 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen tarkoitukseni oli lopetella imetystä vuoden ikäisenä, mutta kun lapsella itsellään ei ollut mitään tarvetta lopettaa ja huuto oli hurja jos yritti kieltää, niin ei se niin yksinkertaista ollutkaan. Yösyönneistä pääsee kyllä parhaiten eroon niin että isä nukkuu lapsen kanssa pari yötä ja äiti ei tule hätiin. Jos nyt muistelen niin tehtiin kyllä niin että isä antoi ruokaa yöllä, esim. banaania, koska itki ihan selkeästi myös nälkäänsä, ei pelkkää tisuläheisyyttä. Itse olen tämän kuuluisan kello kuuden aamusyönnin kyllä säästänyt viimeiseksi vieroituksessa, koska onhan se ihana nukkua aamulla vähän pidempään.

Itse luulisin että tisusta on kuitenkin helpompi luopua siinä vuoden iässä, meillä ainakin siinä 1v4kk ikäisenä tuli uusi takertumisvaihe, jolloin rinnasta luopumista taas tietoisesti yritettiin mutta huonolla menestyksellä, ja sitten vasta siinä 1v7kk ikäisenä tosiaan vieroitus meni paljon helpommin, paljon touhua päivälle ja yöksi isin kainaloon.

Itsestä tuntui kyllä jossain vaiheessa että ikinä ei meillä päästä tisusta eroon, ja se vaatiikin tosi lujan päätöksen itselle siitä että nyt on aika siihen. Ja nyt jälkeen päin ajatellen olen tosi tyytyväinen että imetin pitkään, minulla on edelleen tosi läheinen suhde tähän pitkään imetettyyn lapseen, nautimme toistemme seurasta. Ja vaikka imetyksen toki korvaa muut läheisyyden muodot, niin kyllä imetys on ainutlaatuinen tapa saada ja antaa läheisyyttä, se on sanatonta rakkautta. Silti aika aikaa kutakin, ja lapsen kannalta kuitenkin parempi oppia myös muita lohdun saanti tapoja ja äidin tehtävä hellästi ohjata pienokaista pois sieltä lintukodosta maailmaa tutkimaan, tälle minusta ainakin tuntui imetyksen lopetus!

Vierailija
8/10 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 2-vuotiaani imetystaival näyttää nyt olevan loppumaan päin, hän ei enää pyydä tisssiä joka päivä.

Meillä pysyi yksi yösyöttö, joka oli ihan keskellä yötä 1 1/2-vuotiaaksi asti kuvioissa. Nukumme perhepedissä, joten omaan jaksamiseeni se ei vaikuttanut, vaikka kävin jo töissäkin pari kuukautta yösyötön jatkuessa. Hampaiden kärsimisestä olin sen sijaan huolissani.

Olin yrittänyt yösyöttöjen lopettamista edellisen kerran ehkä kolme kuukautta aikaisemmin ja tuloksena surkeaa itkua ja pitkään.

Mutta tuossa vaiheessa homma meni todella helposti, itkua tuli tosi vähän eikä montaa yötä.

Mä olen omasta kokemuksestani vakuutunut, että lapselle on oikea aika luopua yösyönnistä sitten, kun on. Mieluummin helppo lopetus kuin monien öiden piina. Toki, jos oma jaksaminen on vaakalaudalla niin tilanne on eri.

Kokeilisin siis aina välillä, josko lopetusaika olisi suosiollinen ja jos ei suju niin sitten muutaman viikon päästä uudestaan.

Vierailija
9/10 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vieroitukseen minkäälaisia kokemuksia, koska minulla on maito ollut aika niukilla aina. Esikoista imetin 3kk, toista 4kk, sitten maito oli kertakaikkisen finaalissa.

Mutta tuosta unesta piti sanoa sen verran, että entä jos heräisit pojan kanssa jo silloin klo 6. Etkä tarjoaisi tissiä vaan maitoa. Varmasti saa raivarit, mutta tarjoa vain pulloa. Hänellä on varmasti yön jälkeen nälkä ja voisi hyvin " tyytyä" tähän pulloon. Saako hän illalla iltapuuroa tai muuta täyttävämpää ruokaa? Ja tosiaan, jotkut vain ovat niin aamuvirkkuja, että heräävät AINA klo 6, jopa aikaisemmin, vaikka olisivat syöneet hevosen iltapalaksi.

Yksi kikka, minkä täältä joskus luin, oli sellainen, että äiti oli laittanut laastarit nännien päälle ja sanonut lapselle, että tissi on kipeä. Tätä lapsi oli sitten ihmetellyt monet kerrat, eikä sen koommin enää tissiä pyytänyt. Ehkä tämä toimisi teilläkin, kokeileppa!

Tsemppiä!!

Vierailija
10/10 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

mulla oli molempien kanss aitsellä takarajana 1,5 vuotta. Esikoistyttö lopetti tisuttelun 15-kuisena ja nuoriherra 13-kuisena. Vuoden iässä rupesin rajoittamana siten, että annoin rinta avain kun lapsi sitä pyysi. Lopulta molemmat söivät aamukuudelta perhepedissä ja iltakuudelta ruoan päälle. Sitten jäi iltaruoan jälkeen pois, kun alkoivat kirjat kiinnostaa. Vaihdoimme tisutteluhetken sohvalla yhteiseen lueskeluhetkeen.

eli entäs jos antaisit asian olla vielä hetken, ja asettat itsellesi henkisne takarajan vaikka joulukuun alkuun. sitten katsot, josko taapero saisi siihen mennessä tisusta tarpeekseen. Ja jos ei saa, niin lähdet vaan yöksi pois vaikka jonnekin ystävän luo, ja annat miehen selvitä miten parhaiten taitaa :-)

minä en muuten antanut missään vaiheessa tuttipullosta, vaan siirryimme nesin pehmeään juomanokkaan ja sitetn taikamukiin

tsemppiä! äläkä stressaa :-)