Ulvilan hätäpuhelu
Jos meillä riehuisi tappaja, joka on minuakin iskenyt puukolla rintaan, niin ei mulla olisi aikaa pyydellä lasta puhelimeen ja käydä katsomassa onko puukottaja vielä tappamassa saatikka pyytää lasta katsomaan.
Kuvitelkaa tilanne teille kotiin. "XXX tuuksä tänne puhelimeen, mä meen käymään tuol!" Just just.
Kommentit (47)
Olen ihan samaa mieltä. Ei ole todellinen hätä Annu-mammalla.
Me asutaan ulkomailla jossa ovet on sellaiset, että ne pitää lukita avaimella sisältäpäin. Joskus yöllä herään ja kokeiltuani ovea huomaan, että se on auki. Maa on erittäin turvallinen mutta silti tulee kauhea olo, että mitä jos joku hullu olisi tullut sisään ja hyökkäisi kimppuun. JOs meille joku tulisi ja alkaisi miestä puukottaa, niin ensimmäisenä veisin lapset ulos. Jos uskaltautuisin takaisin ja murhaaja olisi edelleen mieheni kimpussa, niin koittaisin ehkä mennä jonkun kättäpidemmän kanssa murhaajan kimppuu. Miksi Annu-mamma ei yrittänyt haka huppista millään? Pyöri vaan huoneen oven ja puhelimen väliä.
Ja oikeesti, eihän kukaan murhaaja toimi tuolla tavalla kun hätänumeroon on jo soitettu niin vieläkin vain puukottaa. Partiohan olisi voinut olla vaikka 30 sekunnissa paikalla, jos lähin auto olisi sattumalta ollut Ulvilassa.
Murhaaja Annu on, se on ihan selvä.
Juu kuvitellaan nyt oikein ja mietitään että mitä tehtäisiin.
mun ystävää ammuttiin päähän kaksi vuotta sitten, olin metrin päässä ja voin sanoa etten tehnyt mitään sellaista mitä KUVITTELISIN tekeväni.
Ja voin sanoa että yksikään teistä joka ei ole tuollaista kokenut ei voi sanoa miten sellaisessa tilanteessa toimii vaikka miten saatana KUVITTELISI!!!!!
En kyllä tosiaan tiedä mitä.itse olisin tehnyt. Luultavasti lamaantunut vapisevana myttynä huoneen nurkkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:47"]
mun ystävää ammuttiin päähän kaksi vuotta sitten, olin metrin päässä ja voin sanoa etten tehnyt mitään sellaista mitä KUVITTELISIN tekeväni.
Ja voin sanoa että yksikään teistä joka ei ole tuollaista kokenut ei voi sanoa miten sellaisessa tilanteessa toimii vaikka miten saatana KUVITTELISI!!!!!
[/quote]
Mutta kuvittele vielä silti: murhaaja on tappamassa siellä perheenisää, äiti huutaa lastaan puhelimeen kuin minä muuna tahansa päivänä, hei tuuksä puhelimee, mä mee käymää tuol, lapsi tulee ja vastaa niii? tylsistyneellä äänellä. Kuulostaako siltä että tappaja teurastaa lapsen isää makkarissa?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:52"]
[/quote]
Mutta kuvittele vielä silti: murhaaja on tappamassa siellä perheenisää, äiti huutaa lastaan puhelimeen kuin minä muuna tahansa päivänä, hei tuuksä puhelimee, mä mee käymää tuol, lapsi tulee ja vastaa niii? tylsistyneellä äänellä. Kuulostaako siltä että tappaja teurastaa lapsen isää makkarissa?
[/quote]
kuvittele itse että mulla oli mun ystävän veret ja aivot naamalla ja mä olin kysynyt vieressä olevalta mieheltä voinko mennä linja-autoon, mies oli ottanut mua kädestä kiinni ja vetänyt turvaan ja minä olin vaan inttänyt että tarvii ehtiä linja-autoon.
olin shokissa ja olisin vaan jatkanut päivää kuin mitään ei olisi tapahtunut vaikka olisi pitänyt juosta karkuun niin lujaa kun kintuista olisi päässyt..
Ja tuomioita jaetaan musta tuntuu -periaatteella, ei kai nyt sentään.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:08"]
[/quote]
[/quote]
kuvittele itse että mulla oli mun ystävän veret ja aivot naamalla ja mä olin kysynyt vieressä olevalta mieheltä voinko mennä linja-autoon, mies oli ottanut mua kädestä kiinni ja vetänyt turvaan ja minä olin vaan inttänyt että tarvii ehtiä linja-autoon.
olin shokissa ja olisin vaan jatkanut päivää kuin mitään ei olisi tapahtunut vaikka olisi pitänyt juosta karkuun niin lujaa kun kintuista olisi päässyt..
[/quote]
Et kuitenkaan poliiseille sanonut, että sinä ammuit?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:13"]
[/quote]
No jotkuthan ihan tosissaan väittävät, että tässä on poliisivoimien, syyttäjän, asiantuntijoiden ja tuomioistuimien salaliitto. Paitsi tietenkin silloin, jos tulee vapauttava päätös, niin on todella ammattitaistoiset tuomarit kyseessä! Jos taas tuomitaan syylliseksi, niin ammattitaidottomia ja mahdollisesti vielä korruptoituneita ;)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et kuitenkaan poliiseille sanonut, että sinä ammuit?
[/quote]
en muista mitä olen puhunut. nämä tiedot olen kaikki lukenut raportista.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:32"]
[/quote] Musta tuntuu nyt siltä, että Annu on murhaaja, koska mä oisin toiminut ihan toisin, niinkö???
Suomen kuvalehti:
Anneli Auer -dokumenttielokuva Ulvilan murhamysteeri on tyrmäävää katsottavaa
Uskomatonta. Aivan uskomatonta.
Tällaisia ovat ensitunnelmat dokumenttielokuvasta Ulvilan murhamysteeri.
Pekka Lehdon yli viiden vuoden ajan kuvaama dokumentti murhasta, oikeudenkäynneistä ja Anneli Auerista on nyt valmis. Ulvilan murhamysteeri sai ensi-iltansa tänään iltapäivällä Sodankylän elokuvajuhlilla. Elokuva näyttää kronologisesti, mitä on tapahtunut sen jälkeen, kun Jukka S. Lahti murhattiin kotonaan Ulvilassa 1. joulukuuta 2006.
Dokumentti ei paljasta paljoakaan uutta, mutta sen todistusvoima on suuri. Elokuvassa yhdistetään palasia tavalla, jota ei ole aiemmin tehty. Joitain asiayhteyksiä lausutaan nyt ensimmäistä kertaa ääneen.
Lehto kuvaa moderneja noitavainoja. Dokumentin antaman kuvan mukaan viranomaiset ovat päättäneet, että Anneli Auer on syyllinen, ja melkein kaikki kelpaa nyt todisteeksi tämän väitteen puolesta.
Poliisin tutkinnanjohtaja sanoo ääneen, että jo Auerin itkemättömyys on merkki syyllisyydestä. Pienten lasten todistajanlausunnot muuttuvat vuosia myöhemmin yhä epärealistisemmiksi, mutta niihin tartutaan yhä hanakammin – vaikka uudet lausunnot olisivat myös täysin ristiriidassa aiempien kanssa. Paikallislehden toimittaja paljastaa, että satakuntalaiset poliisit ovat syöttäneet medialle karkeita valheita Auerin seksuaalirikoksiin liittyvien todisteiden olemassaolosta.
Julkisuudessa jo puitu poliisin peitetoiminta näyttää dokumentin myötä entistäkin mielettömämmältä. Peitepoliisin kirjaamat havainnot ovat toisaalta ristiriidassa seksuaalirikossyytteiden kanssa.
Vähäeleisesti Lehto kyseenalaistaa valtaosan todisteista, joiden perusteella tuomiot Auerille on annettu. Itse murhaa hän ei yritä ratkaista.
Elokuva on ainutlaatuinen: en tiedä toista suomalaista dokumenttia, jossa avoin oikeustapaus perataan. Se tietenkin johtuu myös oikeusprosessin pitkittymisestä.
Tapauksesta on tullut irvokas ja loputon mediasirkus. Siksi on hätkähdyttävää nähdä rauhallinen Auer haastateltuna sellissään ja kotonaan tapauksen eri vaiheissa ja eri vuosina. Hän näyttäytyy ihmisenä, ei salaperäisenä hirviönä, josta lehtien sanamuodoiltaan yhä mutkikkaammiksi muuttuneissa jutuissa kirjoitetaan. Mutkikkuus johtuu tapauksen äärimmäisen ongelmallisista intimiteettisuoja-asioista: todistajien ja asianomaisten henkilöllisyyksiä suojellaan.
Tästä syystä on hyvin mielenkiintoista, voidaanko Ulvilan murhamysteeri tuoda nykyisessä muodossaan julkiseen levitykseen.
Siksi joudun myös kirjoittamaan: kaikki, mitä tämä blogimerkintä sisältää, on tulkintaa Lehdon dokumenttielokuvasta ja kuvailua sen herättämistä tunteista.
Kyllä. Sotku on jo sitä luokkaa, että sen rajukin purkaminen on aivan välttämätöntä. Kun joitain tosiasioita varotaan sanomasta julkisuudessa, toiset seikat painottuvat kohtuuttomasti.
Tavatessani viimeksi Lehdon syksyllä 2013 hän kuvaili silloin vielä tekeillä ollutta dokumenttiaan kauhutarinaksi, joka näyttää, kuinka Satakunnassa ja koko Suomessa ollaan Pohjois-Korean tasolla. Se kuulosti hurjalta, mutta kun dokumentissa kerrotaan, millaisin keinoin Aueria on mustamaalattu, tuntuu kaikki olevan maassamme mahdollista.
Lehdon ei tarvitse esittää todisteita Auerin syyttömyydestä. Riittää, että dokumentti näyttää, kuinka heppoisia alati muuttuvat todisteet syyllisyydestä ovat.
Mitään kovia tai yllättäviä väitteitä ei Lehto elokuvassa tuo esiin. Loppupuolelle kerätyt tosiasiat esimerkiksi Auerin saaman seksuaalirikostuomion välillisestä, suuresta taloudellisesta hyödystä niistä todisteet poliisille vieneelle henkilölle ovat kuitenkin tyrmääviä.
Niitä ei voi listata tässä.
Lehdon dokumentti ei ole elokuvana ehkä mestariteos, ja ohjaajan omat vertaukset Errol Morrisin huikeaan ja psykologialtaan universaaliin murha- ja ihmisanalyysiin Johtolanka (Thin Blue Line) ontuvat: koska tapaus Ulvila on yhä kesken, liikaa jää yhä sanomatta.
Merkitykseltään Lehdon elokuva voi silti olla suuri. Ulvilan murhamysteerin nähtyään on enää mahdoton sanoa, ettei ota kantaa tapahtuneeseen.
Lehto on puhunut jatko-osasta elokuvalleen. Se olisi mielenkiintoista nähdä. Materiaalia dokumentaristille on kertynyt satoja tunteja. Viime syksynä vielä Lehto harkitsi mahdollisuutta peräti kolmituntisen elokuvan levittämisestä, mutta nyt valmistunut Ulvilan murhamysteeri on noin 85-minuuttinen.
Anneli Auer itse on nähnyt elokuvan ja piti siitä, ohjaaja on kertonut.
Elokuvassa on karmeitakin hetkiä. Ne eivät liity esimerkiksi pieneläinten toistuviin rituaalimurhiin (ja muihin päätähuimaaviin satanistisiin tempauksiin, kuten dildojen ja veitsien heilutteluihin pihalla kerrostaloalueella), joista tapahtumahetkillä pienet lapset ovat vuosia myöhemmin aivan yllättäen kertoneet.
Dokumentissa esitetyt näytteet lasten kuulusteluvideoista kertovat paitsi johdattelusta, myös suuresta henkisestä tuskasta.
Mediasirkuksen keskellä unohtuu, että kyse on erään perheen täydellisestä tragediasta. Ulvilan murhamysteeri ei väitä, että Anneli Auer on syytön, mutta se kyseenalaistaa poliisin ja oikeuslaitoksen toimet ankarasti.
Sen mukaan epäselvää murhaa on seurannut selkeä oikeusmurha.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:13"]
[/quote]
No jotkuthan ihan tosissaan väittävät, että tässä on poliisivoimien, syyttäjän, asiantuntijoiden ja tuomioistuimien salaliitto. Paitsi tietenkin silloin, jos tulee vapauttava päätös, niin on todella ammattitaistoiset tuomarit kyseessä! Jos taas tuomitaan syylliseksi, niin ammattitaidottomia ja mahdollisesti vielä korruptoituneita ;)
[/quote] Tää on sen verran isoksi paisunut keissi, että tuskin kellään kovin helppoo on.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:32"]
[/quote] Musta tuntuu nyt siltä, että Annu on murhaaja, koska mä oisin toiminut ihan toisin, niinkö???
[/quote]
Ei vaan, kun katsotaan kokonaiskuvaa, niin muuta vaihtoehtoa ei ole. Toki voitte tarttua johonkin pikkunippeliin ja jauhaa siitä, mutta kun katsoo todisteita kokonaisuutena, niin huppumiehestä ei ole mitään jälkeä.
Ja kun katsotaan faktat:
1)uhri murhattu
2)paikalla on vain syytetty, kun uhri kuolee.
Miten te selitätte ne lapsen "tulkaa äkkiä mun isi voi huonosti" -pyynnöt? Jos siellä taustalla pyöris joku nauhuri niin eiköhän se ois jo todistettu, aika epämääräistä ja riskialtista olis lähteä yrittämään tuollaista nauhoituksen toistoa kun äänien etäisyydet yms ei pätisi enää.
Entä huppiksen lapselle suunnattu käsky "häivy" äänitallenteessa? Auer käsittääkseni tuolloin puhelimessa.
No eihän siinä nauhoituksessa ole päätä eikä häntää, ei sitä kukaan täysissä järjissään oleva pysty uskomaan, ei edes tuomarit ottaneet sitä tosissaan. Se on kertakaikkisen naurettaa sontaa joka on jouduttu keksimään siksi että ei kyetä osoittamaan missä Auer tappaa miehensä nauhalla. Nytkin syyttäjän vastavalituksessa ei ole mitään aikamääreitä kyetty antamaan sille milloin Anneli muka tappaa Jukan häkenauhalla, aikamääreeksi on annettu koko se vajaa minuutti jonka Anneli on pois puhelimista. Sen sijaan huppumiehen antamille iskuille ei ole mitään vaikeuksia keksiä paikkaa kun ne on sieltä nauhalta helposti löydettävissä. Miksi - siksi koska huppumies tappaa Jukan ihan oikeasti. Sen osoittamiseen ei tarvita kahdeksaa vuotta vaan se voidaan sanoa heti että tuossa ja tuossa Jukkaa lyödään. Ainoa mikä puuttuu on halu, koska Anneli ei itkenyt.
Jepjep, huppis tappaa äänettömästi (tai kyllähän niitä kopsaisuja kuuluu, kun syytetty ei puhelimessa ole) ja lentää pois paikalta.
Siinähän syyttäjä todistaa tuon olemattomaksi! Nih!
8:lle
Sinä olit ilmeisesti ilman lapsia paikalla. Toisaalta selväähän on ettei Annu mikään perusmamma ollut eikä ole - lapsetkin käyttötavaraa mikäli voimassaolevan tuomion oikeudenmukaisuuteen uskomme (minä uskon).
Minä pelastaisin lapset. Shokkitila tulisi myöhemmin, jos silloinkaan.
nosto