Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
141/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienessä firmassa oli töissä suhteiden kautta tullut nuori mies jolla oli elämänhallinnan kanssa ongelmia. Pomo ei saanut miestä kuriin, töitä jäi tekemättä, tuli toimistolle välillä puolelta päivin, useamman kerran kovassa krapulassa keskellä viikkoa ja muuta vastaavaa. Pomo lupasi minulle ylennyksen, jos alan valvoa tätä työntekijää ja raportoin pomolle tekeekö hän töitä. Eli käytännössä katsella salaa toisen työntekijän näyttöä ja raportoida pomolle näkyykö näytöllä töitä vai iltalehteä. Liekö edes laillista Suomessa. Yllättäen en suostunut.

En tiedä laillisuudesta, mutta entisessä työpaikassani ämmät tekivät tätä ihan oma-aloitteisesti. Haukkuivat esimiestä selän takana ja myös jokainen työ"kaveri" selän takana haukuttiin. Mutta sitten esimiehelle oltiin niin mielinkielin kieli ruskeana ja kanneltiin toisten tekemisistä ja kytättiin  ja ellei ollut oikeaa asiaa, keksittiin. Mokomat vasikat! Kaiken huippu oli, kun nämä tyypit katselivat luvatta toisten työaikaleimauksia, koska heillä nyt sattui olemaan pääsy niihin.

Tähän liittyi myös sellainen, että työtä ei ollut kuin pienelle osalle päivää ja mä suoriuduin niistä töistä nopeasti ja virheettä, niin muilla oli sitten pelko, että mä kertoisin esimiehelle työn vähyydestä ja samalla paljastuisi, miten siellä suojatyöpaikalla vaan oleillaan. Eli mut piti saada näyttämään epäluotettavalta. Jatkuvasti piti myös olla korjailemassa muiden virheitä. Sieltä saisi kyllä roimalla kädellä vähentää työntekijöitä. 

Vierailija
142/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erässä työssä pomo kyseli aina tilipäivän lähestyessä, että voisiko mitenkään palkanmaksua vähän lykätä, taikka maksaa osissa. Ja kun rahaa kyllä oli, vain maksuhalut puuttuivat.

Nykyisessä työssä... mistä edes aloittaisin. Hommia tulee noin vartin varoituksella, yötä päivää kilisee sähköposti ja pyydetään su illalla klo 22 tekemään joku työ valmiiksi ma aamuksi mielellään. Lomallakin pyydetään tekemään "yksi ihan pieni juttu".

Hah, paras oli saamani joulutervehdys... halusi tuoda sen henk. koht. kun oli ajamassa meidän ohi tapaninpäivänä. Ensin sovittiin, että poikkeaa meille noin klo 13 maissa. Sitten ilmoitti, että onkin tulossa jo aamupäivällä, mutta soittelee noin puolta tuntia ennen. Niin siinä sitten kävi, että tapaninpäivänä klo 7.30 soi puhelimeni, ja pomo siellä kertoi olevansa jo pihassa... kiva oli toki saada joulupaketti, mutta olisi ollut kiva nukkuakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin äitiyslomalle heinäkuussa 2018. Työnantajalle ei sopinut, että pidän vuosilomani pois juuri ennen sitä, koska minulle oli palkattu sijainen vasta siitä äitiysloman alusta alkaen, olisiko ollut 21. tai 22.7. Meillä on kiertävät vuosilomat ja minun oma vuoroni olisi ollut elokuussa. Työnantaja ilmoitti huhtikuun lopussa, että minulla on sitten kesälomaa 4 viikkoa toukokuun alusta alkaen. Tietenkään en suostunut. Ensinnäkin ilmoitus tuli liian myöhään ja toiseksi meillä on 2 kouluikäistä lasta, jotka olivat vielä koulussa. Pitkin hampain tämä esihenkilö suostui luottamusmiehen painostamana siihen, että pidän vuosilomaa 3 viikkoa kesäkuussa ja viikon juuri ennen äitiysloman alkua. Kehtasi vielä valittaa, että tulee ylimääräisiä sijaiskuluja. Minun raskauteni ja äitiysloman alku oli tiedossa jo kuukausia etukäteen, joten miksi niistä lomista ei voinut silloin sopia? Missä työpaikassa muka voi huhtikuun lopussa ilmoittaa, että työntekijän kesäloma alkaa toukokuun alussa?

Vierailija
144/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että työsuhde jatkuu jos suostun 2000 euron palkanalennukseen. Muutoin irtisanominen. En suostunut joten kenkää tuli. 6 kk kotona hyvällä palkalla, sitten uusiin hommiin.

Vierailija
145/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä todella suuressa firmassa, joka oli saita kuin mikä.

Työantaja sanoi, että nyt täytyy säästää kustannuksissa ja sen vuoksi ylityökorvauksia ei enää makseta vaan työtekijöiden pitää käyttää työajan sallimaa liukumaa. Eli silloin kun on paljon töitä (käytännössä 12-15 tuntia päivässä) pitää kerryttää saldoa ja hijaisempana aikana sitten tehdä lyhyempiä päiviä. Työaikani oli sopimuksessa 37,h h/viikko. Totesin, että ei käy. Joko maksatte ylityökorvaukset silloin kun ylitöitä on tai sitten teen kyseisinä päivinä töitä 8h. 

Minut ja muut saman palautteen työnantajalle antaneet irtisanottiin seuraavassa yt:ssä. Ei haitannut, sain uuden työn ennen kuin irtisanomisaikani edes ehti loppua.

Vierailija
146/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raksakahvilassa aikoinaan. Pomo väitti etten ollut käynyt tuuraamassa toisessa kahvilassa eikä maksanut siitä palkkaa. Sanoin että kysy vaikka sieltä kahvilasta. Ei kysynyt, sanoi että haluanko pitää lomaa rahan sijasta. Irtisanouduin. 

Vierailija
147/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ilmoitti minut höpöhöpö-koulutukseen Kuopioon. Jotain työhyvinvoinnin alkeita blaa blaa. Kyllä siinä työhyvinvointi hyppäsi matalalle, kun kuulin, että minun pitää tehdä Etelä-Suomessa normaali työpäivä ja lähteä sen jälkeen ajelemaan kimppakyydeillä kohti Kuopiota keskellä työviikkoa. Tein 80 km koukkauksen autolla hakeakseni toiselta paikkakunnalta kollegan kyytiin. Oltiin Kuopiossa todella kämäisessä hotellissa vasta yömyöhällä.

Seuraavana päivänä koulutus klo 8-15 ja sen jälkeen köröttely kotiin ja seuraavana aamuna taas töihin.

Ilmoitin päällikölle, että ensi kerralla tuommoiset koulutukset järjestetään joko ennen viikonloppua tai sitten seuraava työpäivä annetaan vapaaksi, koska käytännössä olin kiinni työasioissa monta päivää putkeen ja todella väsynyt. Mitään ylimääräisiä matkustustunteja ei korvattu rahana eikä niitä luettu työaikaan. Työnantajalla oli sellainen sääntö, että koulutukset on vapaaehtoisia ja siksi ei makseta päivärahoja, koska työnantaja ei velvoita täydennyskoulutuksen. Mitähän se on jos ei velvoittamina, että ilmoitetaan yksipuolisesti koulutuksesta. Kilometrikorvaukset oman auton käytöstä onneksi sai.

Vierailija
148/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

;

Vierailija kirjoitti:

Ei naurettavaa, vaan törkeää: minut irtisanottiin tuot. ja tal. syistä tammikuussa. Työnantaja ehdotti, että pitäisin vuosilomani irtisanomisaikana. Mukana oli "taustatukena" hänen lakia opiskeleva tyttärensä. Oli vuosilomalaki jäänyt opiskelematta!

Myöhemmin vuosia myöhemmin huomasin, että työeläkeotteeltani puuttui 9 kuukauden jakso. Siis keskeltä tuota työsuhdetta.  Asiaa korjatessani minulta kysyttiin, olinko ollut äitiyslomalla. En minä, vaan yksi vastaanoton lääkäreistä! Oli avustajankin palkka jäänyt ilmoittamatta työeläkesysteemiin.

Sinulla ne lait on jääneet lukematta. Työnantaja todella voi määrätä työntekijän pitämään vuosilomat irtisanomisaikana. Siis jos niitä koskeva lomakausi on käynnissä. Seuraavan vuoden lomakaudelle kertyneitä lomia sen sijaan ei voi pitää pois etukäteen.

Et sitten tuota tammikuuta huomannut?

Miten tammikuu nyt tässä sitten mielestäsi vaikuttaa? Lomanmääräytymiskausi alkaa huhtikuun alussa.

En ole aiempi kommentoija, mutta tammikuu vaikuttaa paljon. Tuossa vaiheessa on yleensä kuluvan lomakauden lomia jäljellä enää hiihtoloma, mikä siis voidaan määrätä käyttämään irtisanomisaikana. Muut kertyneet lomat (kesäloma jne.) kuuluvat seuraavaan lomakauteen ja niitä ei voi määrätä pitämään irtisanomisaikana.

Vierailija
149/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla oli sellainen sääntö, että koulutukset on vapaaehtoisia ja siksi ei makseta päivärahoja, koska työnantaja ei velvoita täydennyskoulutuksen. Mitähän se on jos ei velvoittamina, että ilmoitetaan yksipuolisesti koulutuksesta. Kilometrikorvaukset oman auton käytöstä onneksi sai.

Kun se kerran oli vapaaehtonen koulutus, olisit voinut kieltäytyä vedoten samaan syyhyn mihin päivärahattomuus perustui. Toki se käytännössä katsottaisiin niskuroinniksi ja sinua saatettaisiin muistaa seuraavissa yt:issä, mutta kannattaako tuollaisen työpaikan perään liikaa harmitella?

Eräässä ex-työpaikassani oli samankaltaisia töitä tekeviä ihmisiä eri henkilöstöluokan soppareilla (toimi- ja ylemmät toimihenkilöt). Toimihenkilöille maksettiin täydet matkatunnit, ylemmille vain verollinen puolipäiväraha matkan ottamasta ajasta riippumatta.

Kun eräältä lähialueen työmatkalta suunnattiin kohti lentokenttää, kello löi 16 ja yksi ylempi toimihenkilö totesi menevänsä hotelliin, sillä hänen palkanmaksunsa päättyi - muut voisivat mennä palkallisine matkatunteineen kotiin saman tien. Projektipäällikön taivuttelu ei auttanut, vaan tyyppi odotti aamuun, jotta sai matkustuksesta palkan. En ehkä olisi toiminut näin itse, mutta arvostan, että typeriä ja epätasa-arvoisia järjestelyjä vastustetaan.

Vierailija
150/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesäloma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

;

Vierailija kirjoitti:

Ei naurettavaa, vaan törkeää: minut irtisanottiin tuot. ja tal. syistä tammikuussa. Työnantaja ehdotti, että pitäisin vuosilomani irtisanomisaikana. Mukana oli "taustatukena" hänen lakia opiskeleva tyttärensä. Oli vuosilomalaki jäänyt opiskelematta!

Myöhemmin vuosia myöhemmin huomasin, että työeläkeotteeltani puuttui 9 kuukauden jakso. Siis keskeltä tuota työsuhdetta.  Asiaa korjatessani minulta kysyttiin, olinko ollut äitiyslomalla. En minä, vaan yksi vastaanoton lääkäreistä! Oli avustajankin palkka jäänyt ilmoittamatta työeläkesysteemiin.

Sinulla ne lait on jääneet lukematta. Työnantaja todella voi määrätä työntekijän pitämään vuosilomat irtisanomisaikana. Siis jos niitä koskeva lomakausi on käynnissä. Seuraavan vuoden lomakaudelle kertyneitä lomia sen sijaan ei voi pitää pois etukäteen.

Miten tammikuu nyt tässä sitten mielestäsi vaikuttaa? Lomanmääräytymiskausi alkaa huhtikuun alussa.

En ole aiempi kommentoija, mutta tammikuu vaikuttaa paljon. Tuossa vaiheessa on yleensä kuluvan lomakauden lomia jäljellä enää hiihtoloma, mikä siis voidaan määrätä käyttämään irtisanomisaikana. Muut kertyneet lomat (kesäloma jne.) kuuluvat seuraavaan lomakauteen ja niitä ei voi määrätä pitämään irtisanomisaikana.

Milloin ne sitten pitää jos kerran työsuhde päättyy? Kunnallisella puolella ainakin on lomat pidettävä ennen työsuhteen päättymistä. Rahana ei korvata jos ei ihan pakko ole tai lomaa ei pysty pitämään. Koskee siis myös "tulevaa" vuosilomaa.

151/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske palkkaasi melkein kuin ehdotus olisi puolita palkkasi. Lisäksi tulee olla päivystäjänä palkatta.

Arvatkaa, suostuinko. Oikein arvattu. Siispä olen vähän hankalassa maineessa.

Vierailija
152/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kesäloma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

;

Vierailija kirjoitti:

Milloin ne sitten pitää jos kerran työsuhde päättyy? Kunnallisella puolella ainakin on lomat pidettävä ennen työsuhteen päättymistä. Rahana ei korvata jos ei ihan pakko ole tai lomaa ei pysty pitämään. Koskee siis myös "tulevaa" vuosilomaa.

Niitä ei pidetä vaan maksetaan rahana työsuhteen päättyessä. Siihen on työntekijällä lain suoma oikeus, ei auta työnantajan kitinät.

Vierailija
153/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalainen pomoni sanoi että "secretary" ei ole sovelias sana. Hänen mielestään se on jotekin alentava ja erotteleva, ja Ruotsissa ihmisillä on tunteita, kuulemma. Sopiva kiertoilmaus olisi "financial admin" tms.

Vierailija
154/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhalla yrittäjä yritti saada työntekijöitä pitämään vuosilomapäivän, jos satoi. Puutarha-alan tes sanoo, että jos sään vuoksi ei voi työskennellä, työntekijällä on oikeus normaaliin palkkaan. En tiedä, moniko siihen vuosiloman pitoon suostui, minä en suostunut.

Aloitin toukokuun viimeisellä viikolla ja sen toukokuun lopun palkka maksettiin kesäkuun puolivälissä, kuten oli luvattu. Mutta sitten alkoi ongelmat. Minulle ei maksettu kesäkuulta palkkaa. Olisi pitänyt olla tilillä kesäkuun viim. pv. Kysyin heinäkuun alussa, miksei palkka ole tullut ja yrittäjä sanoi, että palkkoja lasketaan vielä ja tunteja tarkastetaan. Heinäkuun puolivälissä aloin jo hermostua, koska palkkaa ei vieläkään tullut ja minulla oli vuokra ja laskut maksamatta. Yrittäjä selitti, että tilitoimistolla kestää palkkojen laskeminen, koska on uusi järjestelmä käytössä. Sovin vuokranantajan kanssa myöhemmästä vuokranmaksusta.

Heinäkuun viimeisenä päivänä ei vieläkään ollut rahaa tilillä ja minä ilmoitin, että en pääse töihin, koska ei ole rahaa ostaa bensaa ja samalla ilmoitin, että jos rahat ei ole tilillä seuraavan 3 arkipäivän sisällä, otan yhteyttä lakimieheen. Puutarhan yrittäjä tiuskaisi, että soita sitten itse sinne tilitoimistoon, ei hän osaa auttaa asiassa!!! Työnantaja ei siis osaa auttaa siinä, että työntekijä saa palkkansa tehdystä työstä.

Tilitoimistossa joku hysteerinen kirjanpitäjä syytti minua, etten ole ilmoittanut ajoissa palkanmaksun puuttumisesta ja heillä on jo vuosilomalla se henkilö, joka palkat maksaa. Ilmeisesti se palkanlaskija kutsuttiin lomalta töihin, koska sain rahani pari päivää tuon jälkeen. Minulta oli vähennetty jotain ihmeen ateriavähennyksiä, vaikka en ollut kertaakaan syönyt puutarhalla mitään. Siellä oli siis lounasaikaan tarjolla joku parin euron soppa/voileipä päärakennuksessa. Annoin sen virheen olla, koska en jaksanut enää säätää. Kun elokuun toinen viikko koitti, ilmoittauduin flunssaiseksi ja olin poissa kaksi viimeistä työpäivää. Vähän tasoitusta kaikkien niiden törkeyksien jälkeen.

Vierailija
155/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuorokaudessa on 18 tuntia tehollista työaikaa, sen jälkeen tee mitä haluat!" sanoi yrityksen omistaja kun olin lähdössä kotiin klo 22.

Seuraavana päivänä jätin irtisanoitumisen, tuo 18h kun koski vain työntekoa, ei palkanmaksua

Vierailija
156/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajalla on virka, hän saa 100% palkkaa. Jos opettaja on määräaikainen, hän saa samasta työstä täsmälleen samalla työmäärällä 80% palkkaa. Myös siis pätevät, korkeakoulutetut opettajat, maisterit!

Eli 20% vähemmän palkkaa. Kunnanvaltuusto (=työnantaja) päättää säästötoimenpiteestä äänestyksellä.

Naurettavaa? KYLLÄ!

Epäoikeudenmukaista? KYLLÄ!

Lain mukaista? KYLLÄ Suomen lain mukaan riisto on sallittua. Hallinto-oikeus on hakenut tähän valtuudet ihan EU-oikeudesta asti.

Vierailija
157/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut että voisit vaihtaa työpaikkaa?

Vierailija
158/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin vuosia sitten pieneen muovitehtaaseen hoitamaan ruiskupuristuskonetta. Kävi ilmi, että kahvi- tai ruokatunteja ei varsinaisesti ollut, ei edes kahvihuonetta. Kun kysyin asiasta pomolta, minulle sanottiin, että tauon saa pitää, mutta se pidetään koko ajan käyvän koneen vieressä. Jos kone tarvitsee vaikka lisää muovirouhetta, voileipä lasketaan kädestä, koneen säiliö täytetään ja sitten jatketaan syömistä. Kalliille koneelle ei saanut tulla käyttökatkosta.

Samassa paikassa oli joku yrittänyt saada äänestettyä luottamusmiehen. Hänet irtisanottiin välittömästi. Minä ei ollut paikassa montaa kuukautta. Sääliksi käyt niitä ihmisiä, jotka nöyrästi olivat tehneet töitä ilman taukoja vuosia. Tehdas sijaitsi Kaarinassa ja sen nimi alkoi O:lla.

Sitä varten sinulla oli pekkaset. Kun ruokatauko on työnantajan aikaa, siitä maksetaan palkka ja työnantaja voi sanoa että taukoa ei ole (kahvitauko 12,5 min * 2 on yleensä TESsissä). Se korvataan työnajanlyhennyksellä, eli tutummin pekkaspäivillä. Hyvin yleistä tehdastyössä ja ihan lainmukaista.

Vierailija
159/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut että voisit vaihtaa työpaikkaa?

Eiköhän kaikki tässä kommentoineet ole jo vaihtaneet työpaikkaa, tai ainakin lähteneet näistä työpaikoista ja loputkin varmaan katselee uutta työtä. Surullista että on näin paljon työpaikkoja joissa työntekijöitä ei arvosteta yhtään ja yritetään hyväksikäyttää ja huijata niin paljon kuin keksitään ja ehditään. Missä on ne rehelliset, asiansa hyvin ja säntillisesti hoitavat yritykset ja esimiehet??  Ihan suotta hankkivat yritykselleen huonon maineen tai itselleen kusipäisen esimiehen maineen.

Vierailija
160/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Totta kai. Kuten suurin osa tuntemistani opettajista. Sekä määräaikaisista että vakituisista. Koulujen ”hienot” uudistukset (joita suunnitelevat vain ihmiset, joilla ei ole mitään kosketusta kouluun käytännössä) saavat kyllä ison osan harkitsemaan alanvaihtoa.

Tämä ei vaan poista sitä riistoa, että määräaikaisella koulutetulla on kunnanvaltuuston säästötoimenpiteenä pienempi palkka. Myöskään koulutettujen opettajien siirtyminen muihin töihin ei ole Suomen tulevaisuuden kannalta paras vaihtoehto, vaikka järkevältä se toki vaikuttaakin.

Jos siis tämä kysymys oli minulle. Ehkä kysymyksesi oli tarkoitettu ”hauskaksi”, mutta tiedoksi että opettajat ovat siis korkeakoulutettuja ja jotain sivistystasoa se vaatii ja tällaiset peruskkysymykset on ihan tarkkaan harkittuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän