Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
281/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yt-neuvotteluiden jälkeen työnantaja pyysi minua takaisin kolme kertaa. Jokaisella kerralla nauroin ja kieltäydyin.

Oli sen verran myrkyllinen työilmapiiri ja esimies oli pahimman luokan työpaikkakiusaaja. Oli helpotus päästä pois.

Jos on irtisanottu YT-neuvotteluissa ja firma haluaa palkata uuden työntekijän niin silloin pitää tietyn määräajan aikana tarjota sitä paikkaa ensin irtisanotulle ennen kuin voi palkata uuden. Eli todennäköisesti palkkasivat kolma uutta kaveria niin piti soittaa joka kerta irtisanotulle että haluatko vanhan paikan takakaisin vai voidaanko palkata uusi.

Vierailija
282/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

JB kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin isäni hautajaispäivästä, se on sitten palkatonta sanoi boss.

Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.

Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.

Myös työkaverit sälyttää toiselle liikaa hommia, palkassa se ei näy.

Tämä nyt ei auta sinua, mutta ihan kaikkien pitää opiskella se omalla työpaikalla käytettävä tes kannesta kanteen. Lähes kaikissa on lähiomaisen hautajaispäivä palkallinen vapaa.

Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Isoäitini kuoli ja palkanlaskija sanoi, että minun pitää tehdä tunnit sisään. Tyhmänä en tarkistanut vaan luotin hänen sanaansa. Jälkeenpäin harmitti.

Kohdallani kävi myös noin isovanhempien hautajaisten kohdalla, eli palkatonta vapaata oli anottava, koska....TES:n mukaan omat isovanhemmat eivät kuulu lähiomaisiin kaikilla aloilla. Lisäksi saattaa olla myös eriteltynä kuolinpäivä, siunauspäivä, hautauspäivä, joista tyypillisimmin vain siunauspäivä on palkallinen.

Ei meilläkään tessissä ole isovanhemman siunauspäivä palkallinen. Ehkä vielä pahempi oli noin kymmenen vuotta sitten ollut vääntö avopuolison siunauspäivästä. Työkaverille se oli palkaton. Pari oli asunut yhdessä monta kymmentä vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotyimasti että otan yyteessä paketin. Osaan laskea. En ottanut. Käskin irtisanomaan

Kerro tästä lisää, mitä tarkoitat tuolla "osaan laskea" kommentilla? Niin mäkin osaan ja mun tilanne oli seuraavanlainen :

Mulle tarjottiin vuoden palkkaa jos irtisanon itseni YT-neuvottelujen päätteeksi, ei kieltoa toisen työn hankkimisesta tms

Joten todellakin otin paketin, ei paljon kolmen kuukauden karenssi painanut ja sain uuden työn alta kahden kuukauden.

Mun mielestäni CV:ssä näyttää paremmalta omasta pyynnöstä työsuhteen päättäminen kuin irtisanominen

Ihan suotta herneydyit tuota kommentista, kuka tahansa ymmärsi että kyse oli hänen OMASTA tilanteestaan ja HÄNELLE tarjousta paketista. 

No voi tsiisus, en herneytynyt (typerä termi)

olisin vaan ollut kiinnostunut kuulemaan mikä siinä hänelle tarjotussa paketissa oli pielessä ja kerroin oman tilanteeni

Näin minä ymmärsin sinun kommentin ja ihmettelin alapeukkuja. Ihan kuin keskustelussa eri näkemys olis vastaväite.

Vierailija
284/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omaisen hautajaispäivä ei ole palkallinen tai asiasta on epäselvyyttä, ottakaa reippaasti se saikkupäiväksi älkääkä puhuko hautajaisista mitään.

Vierailija
285/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JB kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin isäni hautajaispäivästä, se on sitten palkatonta sanoi boss.

Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.

Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.

Myös työkaverit sälyttää toiselle liikaa hommia, palkassa se ei näy.

Tämä nyt ei auta sinua, mutta ihan kaikkien pitää opiskella se omalla työpaikalla käytettävä tes kannesta kanteen. Lähes kaikissa on lähiomaisen hautajaispäivä palkallinen vapaa.

Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Isoäitini kuoli ja palkanlaskija sanoi, että minun pitää tehdä tunnit sisään. Tyhmänä en tarkistanut vaan luotin hänen sanaansa. Jälkeenpäin harmitti.

Kohdallani kävi myös noin isovanhempien hautajaisten kohdalla, eli palkatonta vapaata oli anottava, koska....TES:n mukaan omat isovanhemmat eivät kuulu lähiomaisiin kaikilla aloilla. Lisäksi saattaa olla myös eriteltynä kuolinpäivä, siunauspäivä, hautauspäivä, joista tyypillisimmin vain siunauspäivä on palkallinen.

Ei meilläkään tessissä ole isovanhemman siunauspäivä palkallinen. Ehkä vielä pahempi oli noin kymmenen vuotta sitten ollut vääntö avopuolison siunauspäivästä. Työkaverille se oli palkaton. Pari oli asunut yhdessä monta kymmentä vuotta.

Tarkistin KVTESin, avopuolison hautajaiset tosiaan on yhä palkaton, mummosta puhumattakaan. ” Vain aviopuolison, rekisteröidyn parisuhteen osapuolen, vanhemman, lapsen, veljen ja sisaren hautajaispäivä (siunauspäivä) ovat palkallisia vapaapäiviä.”

Vierailija
286/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Människor och kultur kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.

Ikävä kyllä tämä on vakiintunut käytäntö eräässä menestyneessä pörssiyhtiössä jonka pääkonttori sijaitsee Pirkanmaalla. Eikä kukaan valita. Välillä joku irtisanoutuu kun näitä plussatunteja on kertynyt yli 100h.

No, palkan maksavat ajallaan joten kai tässä on onnellinen oltava.

Ei se työaikapankki minusta ole huono, jos käytetään oikein. Meillä saa olla plussaa max. 35 tuntia ja miinusta 20 tuntia. Olin koko pääsiäisviikon poissa viime syksynä kertyneillä plussasaldoillani. Monet meillä olivat poissa helatorstain jälkeisen perjantain plussillaan.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota ongelmaa työaikapankista. Paljon mielummin teen syksyn ja kevään aikana joskus pidempiä päiviä, jotta jouluisin ja koulujen loma-aikoina voin pitää vapaita.

Vierailija
287/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymmentä vuotta sitten menin uuteen työpaikkaan ja ensimmäisenä päivänä yksi pomoista heitti pöydälleni listan ja sanoi, että minun pitää asentaa ja kräkätä kaikki nämä softat eli varastaa ohjelmia firmalle. Asensin ja sanoin, koska en halunnut tehdä uraitsemurhaa ensimmäisenä päivänä, etten saa toimimaan ja sitten joku muu teki heidän pyytämän rikoksen. Pomot tehtailivat muitakin rikoksia ja myöhemmin niitten kanssa menivät sukset ristiin, kun en ollut halukas rikolliseksi. Minut savustettiin ulos ja tyytymättömänä työntekijänä tein piratismi-ilmoituksen ohjelmayhtiöön, joka toimii taatusti poliisia nopeammin rahat saadakseen. Ehkä noin puolen miljoonan euron arvosta oli softaa varastettu kun samaan aikaan firman omistajat tuplasivat palkkojaan. Koko korttitalo kaatui sitten noin vuoden päästä lähdöstäni tähän ilmoitukseeni. 

Minunkin pomo pyysi tekemään rikoksen (huijaamaan asiakasta maksuissa) mutta kieltäydyin. Lähdin aika äkkiä tuon jälkeen tuosta firmasta. 

Vierailija
288/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymmentä vuotta sitten menin uuteen työpaikkaan ja ensimmäisenä päivänä yksi pomoista heitti pöydälleni listan ja sanoi, että minun pitää asentaa ja kräkätä kaikki nämä softat eli varastaa ohjelmia firmalle. Asensin ja sanoin, koska en halunnut tehdä uraitsemurhaa ensimmäisenä päivänä, etten saa toimimaan ja sitten joku muu teki heidän pyytämän rikoksen. Pomot tehtailivat muitakin rikoksia ja myöhemmin niitten kanssa menivät sukset ristiin, kun en ollut halukas rikolliseksi. Minut savustettiin ulos ja tyytymättömänä työntekijänä tein piratismi-ilmoituksen ohjelmayhtiöön, joka toimii taatusti poliisia nopeammin rahat saadakseen. Ehkä noin puolen miljoonan euron arvosta oli softaa varastettu kun samaan aikaan firman omistajat tuplasivat palkkojaan. Koko korttitalo kaatui sitten noin vuoden päästä lähdöstäni tähän ilmoitukseeni. 

Minunkin pomo pyysi tekemään rikoksen (huijaamaan asiakasta maksuissa) mutta kieltäydyin. Lähdin aika äkkiä tuon jälkeen tuosta firmasta. 

Vierailija
289/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalle olisi hyödyllistä koulutusta ymmärtää pienten ja suurten yritysten ero. Pienissä yrityksissä on oikeasti ihan täyttä horroria muilla jos joku saikuttaa koko ajan tai jos joku jää äiteelomalle. Arvottamatta mitenkään edellisiä, näin se vain käytännössä on. Jos saikutat tai olet millään tavalla maksetulla omalla lomalla niin ne muut tekee senkin edestä ja päälle miettii että miten paikataan se sinun maksettu työtätekemättömyys budjetissa. Isossa firmassa joustoa on enemmän mutta ei tietenkään rajattomasti. Jos jonkun ison firman pomo kyykyttelee niin todennäköisesti hänelläkin on pomo joka kyykyttelee. Olen ollut isossa firmassa jossa olen saanut suht hyviä vastaantulemisia johdolta siksi (ja vain siksi eikä automaattisen olemassaolemiseni vuoksi) että olen hyvä työntekijä. On oltu valmiita esimerkiksi kuittaamaan joitakin työtunteja kassaan vaikka en edes niitä tehnyt, ehkä kerran vuodessa. Ylityölisät maksettiin mukisematta ja kukaan ei kiusannut. KOSKA tein hyvää työtä ja olin pitämisen arvoinen. Turhaa purista niitä oikeuksia jos ei edes ole mitenkään kovin arvokas työntekijä. Olemassaolo ei ole itseisarvo liike- tai työelämässä eikä pitäisikään olla. Muutenhan työelämästä tulisi Kela 2.

Olin juuri leikkauksessa sairauden vuoksi ja sen vuoksi toipilaana. En pysty töihin, nukun puolet päivästä. 

Kuitenkin olen myös aina ollut työnantajan oman palautteen mukaan erittäin luotettava, tehokas ja taitava työntekijä. 

Olenkohan nyt sitten kriteeriesi mukaan Kela 2 -osastoa? 

Vierailija
290/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vain ehdottanut, vaan kaksikin entistä työnantajaani on käytännössä pakottanut työntekijät maksamaan työmatkoilla työnantajalle kuuluvat menot omalla kortilla. Rahat on sai vasta jälkikäteen työnantajalta laskuttamalla. Luottokortteja ei annettu, ei vaikka töihin sisältyi pakollista matkustamista. Melko reilua joutua lainaamaan rahaa isoille ja vakavaraisille työnantajille. 

Eikö tämä ole ihan normaali käytäntö? Itselläni on ollut joka työpaikassa näin ja mielestäni ihan ok.

Eihän se ole ok, jos oman luottokorttisi raja on vaikka 1500 euroa kuussa, käyt pakollisella työmatkalla ja maksat ehkä lennot, hotellin, ruokailut ja vaikka vielä yhteistyökumppanin ruokailun tai edustuskulut omalla luottokortillasi, ei käyttövaraa henkilökohtaisiin menoihisi jää enää ollenkaan. Yleistä tuo tuntuu olevan, mutta oma luottokorttini on omia menojani varten, ei työnantajani kuluja varten. Työnantaja voi hankkia sinulle erillisen luottokortin työasioita varten, erityisesti työmatkoja varten.

Esimieheltä voi pyytää matkaennakkoa tuleviin kuluihin.

Tämä kommentti koski oman, henkilökohtaisen luottokortin käyttämistä työasioihin. Vaihtoehtoja on, myös se, että työnantaja ei pakota henkilöstöään uhraamaan omaa luottoaan työpaikan kuluihin, usein tahallaan, tarkoituksella tai laiskuuttaan.

Olen ollut paikassa jossa hotellit ja matkaliput ostettiin valmiiksi ja nyt olen paikassa jossa ne ostetaan itse ja haetaan kulukorvaukset. Aiemmassa oli aina säätöä matka-aikojen ja lippujen kanssa ja hotelli oli mitä varaaja sattui valitsemaan, yleensä sieltä budjettipäästä. Nyt ostan itse matkat, valitsen itse mieluisen hotellin (toki järkevän hintaisen, mutta ei mitään murjua), varaan itselleni sopivat lennot ja junalla matkustaessa istumapaikat. Joku ehkä tykkää ensimmäisestä vaihtoehdosta enemmän, minä tykkään nykyisestä.

Mulla toisessa jossa työnantaja varasi ja maksoi, aikataulu ei mättänyt koskaan, hotellit oli hyviä, ei luksus, mutta itse varaisin ehdottomasti saman tasoisia tai jopa hieman alle. Junassa businessluokka jne. Matkustajia palveltiin jopa niin, että jos aikataulu muuttui esim. junalle, niin firmasta hoidettiin lippujen vaihto ja noutokyyti uudelle aikataululla junalta kotiin. Huoletonta, ei tarvinnut itse kiireessä säätää vaan joku muu hoiti nopeasti asiat.

Toisessa paikassa jossa työnantaja varasi, mutta maksu hoidettiin itse ja saatiin paikat oli keskitasoa tai alle ja mahdollisimman edullisesti kaikki. Siellä olikin sitten monenlaista säätöä suuntaan jos toiseen. Yrityksellä olisi ollut varaa hoitaa fiksumminkin.

Vierailija
291/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesätöissä kioskissa 2000-luvun alussa. Omistaja vaati, että saa maksaa palkan pimeänä, mihin en suostunut. 

Kun työsuhde oli jatkunut jonkin aikaa, esimies ehdotti, että teen illalla jotakin lisähommaa.  Taisin sen verran sanoa, että toki kertaluonteisesti voin illankin tehdä kioskilla, vaikka omistaja itse oli yleensä silloin paikalla.

Samana iltana kioskin pitäjä oli oveni takana ja selvisi, että lisätyö olisi ollut sitä, että hän ottaa minut auton kyytiin ajelemaan lähialueille. Mukana oli tarjouslehtisiä, joita olisin juossut rappuihin, kun hän odottaa autossa. Eivät edes liittyneet mitenkään kioskiin vaan kyseessä oli niitä mainoslehtisiä, joita hyvin pienellä palkkiolla jaetaan. Kysyin, miten tämä liittyy kioskiin ja miksi minun pitäisi alkaa tehdä aivan muita töitä, mihin vastaus oli luokkaa "kyllähän nyt joustaa pitää". 

Sanoin, että en suostu, ja laitoin oven kiinni. Se työsuhde olikin sitten siinä, rahani sentään sain jo tehdystä työstä. 

Luojan kiitos olin jo aiemmin oppinut pitämään puoleni, koska tämä ei ollut ensimmäinen tällainen työnantaja. Ensimmäinen vedättäjä oli hernepellon omistaja, jonka mielestä veden hakeminen päivän työn aikana oli väärin. Siellä me teini-ikäiset kesätyöläiset sitten kärvistelimme janoissamme tuntikausia, kun mukaan ottamamme vedet oli juotu. Ei ole selvinnyt, mikä logiikka tässä oli. Tapahtui siis jo 90-luvun alkupuolella. 

Vierailija
292/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.

Ikävä kyllä tämä on vakiintunut käytäntö eräässä menestyneessä pörssiyhtiössä jonka pääkonttori sijaitsee Pirkanmaalla. Eikä kukaan valita. Välillä joku irtisanoutuu kun näitä plussatunteja on kertynyt yli 100h.

Ei se työaikapankki minusta ole huono, jos käytetään oikein. Meillä saa olla plussaa max. 35 tuntia ja miinusta 20 tuntia. Olin koko pääsiäisviikon poissa viime syksynä kertyneillä plussasaldoillani. Monet meillä olivat poissa helatorstain jälkeisen perjantain plussillaan.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota ongelmaa työaikapankista. Paljon mielummin teen syksyn ja kevään aikana joskus pidempiä päiviä, jotta jouluisin ja koulujen loma-aikoina voin pitää vapaita.

Työnantaja voi antaa se vapaatunnit pidettäväksi milloin itse tahtoo eikä silloin, milloin työntekijällä on niille tarvetta.

Vierailija
293/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja pitää kirjaa siitä kauanko olen taukojen aikana ilman maskia. Maskin saa ottaa siis pois vain silloin kun syön tai juon ja tämä käytäntö edelleen vaikka olen rokotettu. Työn antajan mielestä minun ei tulisi matkustaa loman aikana ja jos matkustan minun tulisi sopia siitä työn antajan kanssa vaikka siis kyseessä minun vapaa aika.

No tuo maskittomuuden kirjaaminen on normaalia ja ainakin kuntatasolla ihan terrveydenhoitopiiristä tullut ohje - sitä tietoa tarvitaan, jos työpaikalla todetaan tartunta ja jäljittäjät selvittävät altistuneet.

Miksi ihmeessä kuvittelet, että rokotetun ei tarvitsisi käyttää maskia? Etkö oikeasti ole tietoinen, että rokotetttukin voi tartuttaa ja myös sairastua?

Ymmärrän kyllä, että työnantaja haluaa tietää matkustelut - mietipä, jos olisit ollut venäjällä kisaturistina etkä tajuaisi jäädä omaehtoiseen karanteeniin vaan menisit suoraan töihin.

Ja todella monessa työpaikassa (sekä yksityinen että julkinen sektori) on ollut voimassa suositus / kielto, ettei vapaa-aikana matkustettaisi.

Vierailija
294/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja voi antaa se vapaatunnit pidettäväksi milloin itse tahtoo eikä silloin, milloin työntekijällä on niille tarvetta.

Kun työnantajan näkee yhteistyökumppanina eikä vihollisena ja ihan ihmisenä, niin nämä asiat saa sovittua. Kumpikin joustaa, niin työ ja koti soljuu mukavasti.

Vierailija
295/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppias yritti, että ylityöt korvataan PALKATTOMALLA vapaalla. Tästä on aikaa 30 vuotta ja vieläkin panee naurattamaan kun tuonkin jutun muistaa. 

Muinaisaikoina olikin tuollaista, mutta sai itse valita ottaako rahana vai vapaana.  Oliko joku iltalisäkorvaus tai semmoinen.

Vierailija
296/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman pikkunilkki eli palkollinen pomo yritti saada mut tekemään sen omia duuneja jotka olivat ikäviä tehtäviä hänen kannaltaan. Olisi pitänyt opetella työn ohessa niitä tekemään hänen työhuoneessaan ja hänen PC:llään sekä ilman mitään opastusta, kyse oli CAD ohjelmasta ja sillä piirtää kuva tuotanto kappaleesta, kun kysyin tuolloin palkasta lisää niin mitään ei luvattu. Työkaveri ei tehnyt niitä hommia joten en suostunut minäkään siihen hommaan. 

Samainen hemmo koitti saada vuorotöissä jo ennestään ollessani tekemään ylitöitä tunti tunnista, tuotantopalkkiotkin veti omiin liiveihinsä ja työsopparin päivityksessä määräaikaisesta vakkariksi yritti viedä liiton korotuksenkin pois, palkka ei noussut penniäkään 1,5 vuoden aikana jonka jälkeen lomauttivat kun aloin vittuilemaan ja halusin sieltä pois, onneksi pääsin pois ja lähdin toiseen työpaikkaan. 

Että sellaista joustoa oli jo 90-luvun loppupuolella, tänäpäivänä varmaan saman toistoa. 

Vierailija
297/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiesimieheni esimies oli lainannut kaupunginkirjastosta pari kohtalaisen vanhaa, asiakaspalvelusta kertovaa kirjaa. Sisältö melko naiivia, osin vanhentunutta, loput yleisesti tunnettuja itsestäänselvyyksiä. Hän ehdotti, että lukisimme niitä vapaa-ajallamme😀. Repeen vieläkin, kun tämä palautuu mieleen🤣. Parin hengen tiimimme koostui vahvan asiakaspalvelutaustan omaavista yksilöistä, jotka tässä vaiheessa työuraa toimivat varsinaisen asiakaspalvelun tukiryhmänä.

Koulutus toki on aina tarpeen, mutta sisällöllä on väliä. Ja koulutus on työaikaa, josta maksetaan palkkaa.

Vierailija
298/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kesäloma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

;

Vierailija kirjoitti:

Ei naurettavaa, vaan törkeää: minut irtisanottiin tuot. ja tal. syistä tammikuussa. Työnantaja ehdotti, että pitäisin vuosilomani irtisanomisaikana. Mukana oli "taustatukena" hänen lakia opiskeleva tyttärensä. Oli vuosilomalaki jäänyt opiskelematta!

Myöhemmin vuosia myöhemmin huomasin, että työeläkeotteeltani puuttui 9 kuukauden jakso. Siis keskeltä tuota työsuhdetta.  Asiaa korjatessani minulta kysyttiin, olinko ollut äitiyslomalla. En minä, vaan yksi vastaanoton lääkäreistä! Oli avustajankin palkka jäänyt ilmoittamatta työeläkesysteemiin.

Sinulla ne lait on jääneet lukematta. Työnantaja todella voi määrätä työntekijän pitämään vuosilomat irtisanomisaikana. Siis jos niitä koskeva lomakausi on käynnissä. Seuraavan vuoden lomakaudelle kertyneitä lomia sen sijaan ei voi pitää pois etukäteen.

Et sitten tuota tammikuuta huomannut?

Miten tammikuu nyt tässä sitten mielestäsi vaikuttaa? Lomanmääräytymiskausi alkaa huhtikuun alussa.

En ole aiempi kommentoija, mutta tammikuu vaikuttaa paljon. Tuossa vaiheessa on yleensä kuluvan lomakauden lomia jäljellä enää hiihtoloma, mikä siis voidaan määrätä käyttämään irtisanomisaikana. Muut kertyneet lomat (kesäloma jne.) kuuluvat seuraavaan lomakauteen ja niitä ei voi määrätä pitämään irtisanomisaikana.

Milloin ne sitten pitää jos kerran työsuhde päättyy? Kunnallisella puolella ainakin on lomat pidettävä ennen työsuhteen päättymistä. Rahana ei korvata jos ei ihan pakko ole tai lomaa ei pysty pitämään. Koskee siis myös "tulevaa" vuosilomaa.

Lain mukaan tulevan lomakauden lomia ei voi määrätä pidettäväksi ennen sitä lomakautta jona ne kuuluvat pidettäväksi. Jos sinut irtisanotaan niin että irtisanomisaikasi kuluu loppuun ennen seuraavaa lomakautta, niin sinut voidaan määrätä pitämään vain ne edelliseltä (kuluvalta) lomakaudelta käyttämättä jääneet lomapäiväsi. Ennakkoon ei lomia saa pitää pois eikä työnantaja voi niin määrätä, tämä on asia minkä yli ei voi missään tessissä sopia toisin vaan on mentävä vuosilomalain mukaan. Lomakorvaus on myös lakiin kirjattu, eli mikään työnantaja ei voi jättää lomakorvauksia maksamatta. Herrankiesus että jengi on kujalla, vaikka koko laki on netissä ilmaiseksi luettavissa. Laista saa poiketa vain, jos siinä on maininta "ellei toisin sovita", joka taas viittaa tessiin tai työsopimukseen.

Vierailija
299/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kesäloma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

;

Vierailija kirjoitti:

Ei naurettavaa, vaan törkeää: minut irtisanottiin tuot. ja tal. syistä tammikuussa. Työnantaja ehdotti, että pitäisin vuosilomani irtisanomisaikana. Mukana oli "taustatukena" hänen lakia opiskeleva tyttärensä. Oli vuosilomalaki jäänyt opiskelematta!

Myöhemmin vuosia myöhemmin huomasin, että työeläkeotteeltani puuttui 9 kuukauden jakso. Siis keskeltä tuota työsuhdetta.  Asiaa korjatessani minulta kysyttiin, olinko ollut äitiyslomalla. En minä, vaan yksi vastaanoton lääkäreistä! Oli avustajankin palkka jäänyt ilmoittamatta työeläkesysteemiin.

Sinulla ne lait on jääneet lukematta. Työnantaja todella voi määrätä työntekijän pitämään vuosilomat irtisanomisaikana. Siis jos niitä koskeva lomakausi on käynnissä. Seuraavan vuoden lomakaudelle kertyneitä lomia sen sijaan ei voi pitää pois etukäteen.

Et sitten tuota tammikuuta huomannut?

Miten tammikuu nyt tässä sitten mielestäsi vaikuttaa? Lomanmääräytymiskausi alkaa huhtikuun alussa.

En ole aiempi kommentoija, mutta tammikuu vaikuttaa paljon. Tuossa vaiheessa on yleensä kuluvan lomakauden lomia jäljellä enää hiihtoloma, mikä siis voidaan määrätä käyttämään irtisanomisaikana. Muut kertyneet lomat (kesäloma jne.) kuuluvat seuraavaan lomakauteen ja niitä ei voi määrätä pitämään irtisanomisaikana.

Milloin ne sitten pitää jos kerran työsuhde päättyy? Kunnallisella puolella ainakin on lomat pidettävä ennen työsuhteen päättymistä. Rahana ei korvata jos ei ihan pakko ole tai lomaa ei pysty pitämään. Koskee siis myös "tulevaa" vuosilomaa.

Lain mukaan tulevan lomakauden lomia ei voi määrätä pidettäväksi ennen sitä lomakautta jona ne kuuluvat pidettäväksi. Jos sinut irtisanotaan niin että irtisanomisaikasi kuluu loppuun ennen seuraavaa lomakautta, niin sinut voidaan määrätä pitämään vain ne edelliseltä (kuluvalta) lomakaudelta käyttämättä jääneet lomapäiväsi. Ennakkoon ei lomia saa pitää pois eikä työnantaja voi niin määrätä, tämä on asia minkä yli ei voi missään tessissä sopia toisin vaan on mentävä vuosilomalain mukaan. Lomakorvaus on myös lakiin kirjattu, eli mikään työnantaja ei voi jättää lomakorvauksia maksamatta. Herrankiesus että jengi on kujalla, vaikka koko laki on netissä ilmaiseksi luettavissa. Laista saa poiketa vain, jos siinä on maininta "ellei toisin sovita", joka taas viittaa tessiin tai työsopimukseen.

cybershopin kiusaamis kamppanja

olin cybershopin omistajalla töissä

kun olin ollut vuoden töissä.hän kertoi :sinulle on kertynyt vuosilomaa 1 päivä joka kuukaudelta.

Soitin liittoon ja ei se niin ollut.

Omistaja sanoi: ettei muistanut oikein.

koska olin vetänyt liiton mukaan

omistajan silloinen miesystävä sanoi

Tiedän et poikaystäväsi soittaa bändissä.Tunnen ihmisiä.Järjestän niin että eivät saa koskaan keikkoja.

Onneks valehteli..bändin pojat nauroi koko jutulle

Vierailija
300/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarhalla yrittäjä yritti saada työntekijöitä pitämään vuosilomapäivän, jos satoi. Puutarha-alan tes sanoo, että jos sään vuoksi ei voi työskennellä, työntekijällä on oikeus normaaliin palkkaan. En tiedä, moniko siihen vuosiloman pitoon suostui, minä en suostunut.

Aloitin toukokuun viimeisellä viikolla ja sen toukokuun lopun palkka maksettiin kesäkuun puolivälissä, kuten oli luvattu. Mutta sitten alkoi ongelmat. Minulle ei maksettu kesäkuulta palkkaa. Olisi pitänyt olla tilillä kesäkuun viim. pv. Kysyin heinäkuun alussa, miksei palkka ole tullut ja yrittäjä sanoi, että palkkoja lasketaan vielä ja tunteja tarkastetaan. Heinäkuun puolivälissä aloin jo hermostua, koska palkkaa ei vieläkään tullut ja minulla oli vuokra ja laskut maksamatta. Yrittäjä selitti, että tilitoimistolla kestää palkkojen laskeminen, koska on uusi järjestelmä käytössä. Sovin vuokranantajan kanssa myöhemmästä vuokranmaksusta.

Heinäkuun viimeisenä päivänä ei vieläkään ollut rahaa tilillä ja minä ilmoitin, että en pääse töihin, koska ei ole rahaa ostaa bensaa ja samalla ilmoitin, että jos rahat ei ole tilillä seuraavan 3 arkipäivän sisällä, otan yhteyttä lakimieheen. Puutarhan yrittäjä tiuskaisi, että soita sitten itse sinne tilitoimistoon, ei hän osaa auttaa asiassa!!! Työnantaja ei siis osaa auttaa siinä, että työntekijä saa palkkansa tehdystä työstä.

Tilitoimistossa joku hysteerinen kirjanpitäjä syytti minua, etten ole ilmoittanut ajoissa palkanmaksun puuttumisesta ja heillä on jo vuosilomalla se henkilö, joka palkat maksaa. Ilmeisesti se palkanlaskija kutsuttiin lomalta töihin, koska sain rahani pari päivää tuon jälkeen. Minulta oli vähennetty jotain ihmeen ateriavähennyksiä, vaikka en ollut kertaakaan syönyt puutarhalla mitään. Siellä oli siis lounasaikaan tarjolla joku parin euron soppa/voileipä päärakennuksessa. Annoin sen virheen olla, koska en jaksanut enää säätää. Kun elokuun toinen viikko koitti, ilmoittauduin flunssaiseksi ja olin poissa kaksi viimeistä työpäivää. Vähän tasoitusta kaikkien niiden törkeyksien jälkeen.

Siinä oli työnantaja aivan pihalla. Vuosilomaa ei anneta pätkissä - vähintään 12 päivää on annettava yhdenjaksoisena. Jos olet ansainnut vaikka vain 4 päivää vuosilomaa kesätyöntekijänä, niin sitä 4 pv ei saa lähteä pätkimään. Jos olet ansainnut 12 päivää tai endmmän, niin se 12 pv on pidettävä yhdenjaksoisena eikä siitä saa sopia työntekijän ja työnantajan välillä toisin. Työsuojelutarkastuksessa näihin puututaan, ja tiedän aika mojovia maksuja kosahtaneen työnantajille. Lisäksi, lain mukaan työnantaja saa toki määrätä vuosiloman ajankohdan lomakaudella, mutta ilmoitus on annettava työntekijälle 1 kk tai viimeistään 2 vkoa etukäteen. Ei siis onnistu ilmoittaa, että "Hei Sirkka, olet huomenna lomalla".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän