Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mökkivieraiden uusi sukupolvi ja ihan uudet ongelmat!

Vierailija
17.06.2014 |

Olen itse jo kypsässä 50-vuoden iässä. Kesäpaikkamme on upea paikka, jonne on ystävillä ja sukulaisillakin sopiva ajomatka. Ei siis mikään erämaamökki jossain jänkhällä. Tilaa on kahdessa talossa ja moni on mielellään tulossa kyläilemään. Mielellään otetaan vieraita vastaan aina.

Talossa on vesi, sähköt, tv, ranta, veneet ja tilaa. Ylätalossa sisällä kemiallinen vessa, ja tontilla uusi, kompostoiva iso ulkohuussi.

Eli ei siis vesivessaa.

Tämä on nyt ylitsepääsemätön ongelma jollekin 7-vuotiaalle, joka ei osaa käydä kummassakaan.Ei osaa myöskään pissata ulos. 

Ymmärtäisin että tommonen 16-v, joka on muutenkin hermona kropastaan, vois olla vähän vaikeena noista vessoista, mutta että pikkutyttö, joka ei pysty ollenkaan käymään missään muualla kuin vesivessassa. Kotona kait mieluiten täytyy kaikki hoitaa.

Opettakaa niille muksuillenne, että vessoja on monenlaisia ja että se tarpeen teko ei ole mikään elämää suurempi prosessi tai uroteko, vaan normaalia toimintaa. Pisto-posto- ja ravistus.

Mun lapsuudessa oli itsestään selvää, että osattiin käydä puskapissalla, ja ulkohuussiit oli siihen aikaan jotain korkeita tötteröitä ja kärpästen munimisalustoja. Silti vaan käytiin., eikä tehnyt heikkookaan.

Ylihygieeniset hienostelijat, joita oma pissakin ällöttää, niin muuttakaa joiden Kardashienien kanssa samalle ranchille. Vessanpönttökin on automatisoitu, ettei tarvi edes pyttyä vetää. 

Mies mutisi näistä ongelmista kuultuaan, että pitäisi kaikki laittaa käymään armeija, niin oppisivat senkin homman hoitamaan ilman mitään ylimääräisiä itse kehitettyjä ongelmia. Olen samaa mieltä.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kakan jäkittäjä! 

Olen ihan penskasta asti käynyt erilaisissa huusseissa, niin mökeillä kuin leirintä alueilla. Olen niitä useasti tyhjentänyt eikä se ole mielestäni kamalaa. 

Mutta... En vain pysty kakkaamaan sinne. Parin päivän välein käyn sitten jossain huoltsikalla kakalla. En tee asiasta numeroa eikä lapsillani ole samanlaista ongelmaa. 

Vierailija
42/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla eli jos ei vessat kelpaa pysykööt pois! Ongelma ratkaistu:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo tulevan maailmankansalaiset tulevat selviämään ulkomailla, huomattavasti kompostoivaa kuivakäymälää eksoottisemmissa .... niin, niitä kaikkia ei todellakaan voi nimittää wc:ksi (w = water) ? Entä sitten lentokoneet ja junat, ja muiden maiden rautatieasemat? Hyvä ulkohuussi voi olla suorastaan ylellinen, vähintään siisti eräisiin paikkoihin verrattuna.

Ennen ongelma oli päinvastainen, kun veteraanisukupolvi ei ollut tottunut paskomaan sisälle.  En minäkään huussista suorastaan nauti, mutta vesivessan puute ei todellakaan ole mikään ongelma.

Vierailija
44/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 19:31"]

Niin no, mehän nyt ollaan kaikki yksilöitä. Oli se minusta ihan kauheaa kun sukulaislapsi ei osannut tehdä puuceessä isompaa hätää ja sittenhän sitä päädyttiin lopulta sairaalaan... Ei muuten perhettä naurattanut yhtään, tilanne oli tosi vakava.

...

Toisaalta sitten en kyllä ymmärrä miksi lapsia puskapisutetaan jossain puistossa kun vieressä on lasten käytössä oleva erittäin siisti vesivessa. Minä kyllä ohjaan aina lapseni vessaan jos sellainen on lähellä. Metsäretkillä puskapisut on sitten erikseen.

[/quote]

Et ymmärrä, että opetetaan käyttämään muutakin kuin vesivessaa, vaikka on kokemus sairaalahoitoon johtaneesta ongelmasta?

No minäpä väännän rautalangasta: Jos tuttavaperheesi poika olisi oppinut käymään asioilla vaikka puiston puskassa, hän olisi ehkä osannut käydä myös muualla. Oikeasti elämää voi rajoittaa kovasti tuollainen, että ei voi tehdä sitä eikä tätä, olipa sitten kyse puskapissalla käynnistä (vaikka pitkällä automatkalla kun ei ole avoimia vessoja matkan varrella tai riittävän hyviä vessoja siinä valtakunnassa muutenkaan) tai vaikka ilman meikkiä ihmisten näkyviin menosta.

Vierailija
45/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin 45-v perheenäiti, joka ei mitään muuta niin inhoa kuin mökkielämää. Hyi sonta, olipa sisävessa tai ei!

Vierailija
46/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä puuseehen meno voi olla lapselle oudossa paikassa pelottavaa, mutta yöllä on harvemmin isompi hätä ja voi käydä puskapissalla. Jos pelottaa, voi herättää isän tai äidin seuraksi. Myös potta on keksitty. 

Jos puuseessä on paljon hyönteisiä ja se haisee, se on huonosti hoidettu. Silloin se kannattaa tyhjentää ja siivota. Tyhjentäminen voi olla haastavaa, mutta ei vie elämästä kuin hetken. Valot on hyvä olla elokuun pimeneviä iltoja varten, kiva näkymä rantaan vessan ikkunasta on myös mukava. 

Nykyään mökeille saa fiksuja ja helppohoitoisia vessoja (tässä ketjussakin mainittuja), joten ei luulisi olevan ongelmaa. Jos elämän mökillä pitää olla kopio kaupunkielämästä, kannattaa pysyä kaupungissa. 

Vierailija
47/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 20:14"]Mökkimme ei ole oikeestaan mikään möksä, vaan kakkosasuntomme. Arvo on miljoonan luokkaa jos myydä pitäisi. Vesi tulee omasta kaivosta, eikä mitään vesivessaan aleta tänne veivaamaan.

Suvussa on valitettavasti juurikin muutama kakan jäkittäjä ja sitten pari teinix- kekkuloijaa, joille ei käy kompostoiva huussi eikä yläkerrassa oleva pakastava vessa. Hui olkoon.

Kakalla käynti on vaan kakalla käyntiä eikä siitä sit sen enempää. Käsihygienia kuntoon,niin siinäpä se.

Ei riitä multakaan ymmärrystä jollekin vinkujalle, jota  pitää lähetä autolla kärräämään leirintäalueen tai huoltsikan vessaan, että se saa kuulla "plums" kun kakan laittaa.

Lapset oppii kun opetetaan ja pakko on. Runsaasti vettä juottamalla alkaa sekin reissu huilata helpommin, niin tulee niitä helpotuksen kokemuksia.

Ja tottakai puskapissalla käydään. Ei tietenkään jollain 600 neliön mökkitontilla, missä naapuri on kyljessä kiinni, mutta isoilla tonteilla ja omilla saarilla tietysti.

[/quote]

Päiväunia. Ei todellakaan miljoonan arvoinen, jos vesivessaa ei ole.

Vierailija
48/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkokin on hyvä oppia kohtaamaan. En ymmärrä yhtään lapsia mutta vielä vähemmän aikuisia, jotka kammoavat vähän kaikkea. Terapiaa on kyllä saatavilla.

Ei silti, olen tyytyväinen, jos pysyvät pois meidän mökiltä. Siellä on parasta perheen kesken.

Vierailija
49/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

49,

sait mut ajattelemaan Tove Janssonia. Hän puhui siitä, miten lapsi tarvitsee turvallista pelkoa, eli että saa pelätä ja tuntea kauhua ja surua vaikka kun luetaan kirjaa vanhemman tai sisaruksen kainalossa. Tai hiippaillaan yksin pissalle yöllä. Sitten tullaan taas sisään turvaan ja ollaan selvitty seikkailusta. Lapsuushan on tunteiden haltuunottoa ja harjoittelua. Siinä itsetunto ja -tuntemus kehittyy ja vahvistuu. 

Muistaakseni Muumipappa ja meri-kirjan lopussa Muumipeikko uskaltautuu rantaan yöllä (hänellä on lyhty) ja näkee Mörön merellä. Sen sijaan että juoksisi pakoon, Muumi tanssii Mörön kanssa. :)

41

Vierailija
50/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa puucee mihin meno oli ongelma oli partiokämpän puucee. 50 metriä metsäkämpältä keskellä pimeää metsää jossa oli tavattu susia. En uskaltanut mennä yksin, joku lähti mörön syötiksi ja juostiin helvetin äkkiä takaisin kämppään. Muuten mua ei inhottanut, pelkäsin vain lapsena pimeää ja se huussi oli täysin valaisematon ja metsässä. Talvella illalla ainoa valo oli kuu ja tähdet. Kesällähän siellä näki yölläkin.

Vierailija
51/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5v ja 7v oppivat ihan kertalaakista, eikä ollut mitään ongelmaa. Siellä istuivat huussissa, ovi tosin oli auki. Ei mitään ongelmaa, vaikka ovatkin ihan kaupunkilaisia vesivessalapsia, kuten suurin osa varmaan on.

Vierailija
52/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä pelkäsin lapsena ulkohuusseja, erityisesti niitä kemiallisia. Se istuinreikä oli mun peffaan nähden ihan valtava ja kuilu siellä alla syvä. Pelkäsin kauheasti et putoan sinne pimeään paskasäiliöön enkä pääse sieltä pois.

Vierailija
53/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenikään edes tulla mökillenne. On olemassa mukavia tapoja viettää lomaa. Sanon ei kiitos näille puucee-paikoille vaikka olen vielä aikuieiälläkin niissä käynyt.

Vuokraamme mökin jossa nautimme luonnon läheisyydestä mutta myös muuten olostamme.

Miksi ihmeessä vuonna 2014 käyttäisin vuoden parasta aikaa eli lomaa jossain paskakasan päällä kykkimiseen?

Vierailija
54/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 18:39"]

Perhepäivähoidossa on pieniä poikia, jotka ei osaa pissata ulos ollenkaan. En ole ennen tämmöisistä pojista kuullutkaan. Uusi ilmiö kyllä ihan varmasti. Mutta jos ei ole kotona iskä opettanut niin mistäpä se lapsi sitä olisi oppinut. Sama tytöillä. 

[/quote]

Voiko olla mitään oksettavampaa, kuin puskiin lorottavat miehet, tai pojat. Samat tyypit ovat sitten niitä,jotka lorottavat heti bussista ulos asteussaan bussipysäkin tolppaan, roskisten nurkkaan, kaupungilla porraskäytävän eteen jne...

Oma mieheni ei tee asioitaan puskiin, vaikka ok-talossa asummekin, eikä myöskkään poikamme. Kuvottavaa. Jos on pakottava tarve jossain matkalla mennä pöpelikköön, niin kyllä se onnistuu, mutta miksi sitä pitäisi harrastaa normaaleissa asuinoloissa?

Vierailija
55/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, sun mökki on kämäinen eikä siellä oleminen ole tätä päivää. Naurettavaa haukkua ihmisiä jotka elävät tällä vuosituhannella. Yöks joku nykyaikainen "kemiallinen wc".

Telttailut ja puuceet, samalla viivalla, harrastakoon ken haluaa.

Vierailija
56/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kuin 40v ja meillä oli ala-asteella koulussa vielä ulkohuussit! Olin ehkä kolmannella luokalla kun laitettiin sisävessat.

Vierailija
57/63 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä törmännyt niin moniin huonosti hoidettuihin huusseihin, että jos on mahdollisuus vesivessaan, niin sinne menen ehdottomasti.

Huusseissa ei ole valaistusta, niitä ei tyhjennetä tarpeeksi usein, huussien käyttäjät eivät osaa heittää sinne pyttyyn sitä turvetta käyntinsä jälkeen, usein huonot käsienpesumahdollisuudet jne.

En myöskään liputa puskapissin puolesta. Pienenä sitä harrastin nakuna ilman vaatteita, mutta mulla on ainakin nykyisin tekniikka ihan hakusessa. Jalassa on tiukat farkut, ja jotenkin pitäisi kyykätessä osata pissata siten, että mikään ei kastu.

Täten huussi on toki parempi kuin ei mikään, mutta kyllä se vesivessa on vielä popimpi. Ulkomailla ollessaanhan hienoja vessoja oppii arvostamaan, jo jostain Venäjältä ja Liettuastahan löytää jo pelkkiä reikiä lattioissa.

Vierailija
58/63 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain ulkohuussi ja kuistilla biovessa. Mutta kyllä tämmöinen paikka lähempänä miljoonaa on kuin alle. Rantaa, maata, metsä, puutarha, laituri, ulkorakennuksia ja tilaa olla. Että ei se nyt niin voi olla että tuommoisen takia hinta tippuisi. Phyi sentään.

Vierailija
59/63 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vaan, että ap kertoo viestissään kuinka kesäpaikkansa ulkohuussi on uusi, siisti ja ekologinen. Että jotensakin ohi aiheiston alkaa muistelemaan jotain lautahökkeröä 50 vuotta sitten. Tottakai ne oli siihen aikaan vähän erilaisia kuin nykyiset.

Tunnen valitettavasti montakin hienopersettä, jotka opettaa omat tyttärensä juurikinj samanlaisiksi. Kyllähän se elämistä rajoittaa.

Pitäisi tosiaan pitää luonnolliset asiat semmoisina kuin ne on.

Hyvinhoidetut ja kuiviketta tarpeeksi käyttävät ulkohuussit eivät haise läheskään niin pahalle, kuin  vesivessaan jäänyt kakanhaju mahdolliset kakkviirut vielä pöntössä näkyvissä.

Meilläkin kävi mökillä yksi nuori nainen, jota hirvitti mennä ulkovessaan, mutta sitten kehui, että eihän se paha ollutkaan, vaan siisti ja hajuton. Nyt on kyllä sisälle rakennettu ekohuussi, on kätevä mökillä yöaikaan, niin ei tarvitse ulko-ovea avata itikka-aikaan.

Vielä70-luvulla jossain ulkohuussit olivat hirvittävän hajuisia, jossakin vielä käytettiin kalkkia tappamaan kärspäsiä eikä kompostoivaa purua. Niistä on monelle jääntyt kauhumielikuvia.

Vierailija
60/63 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän nämä pärjäävät jossain Kreikan tms maiden vesivessoissa, joihin ei saa laittaa paperia pyttyyn vaan pyllynpyyhepaperi pitää laittaa roskikseen haisemaan? Jos on maailmalla liikkunut, niin on tullut kyllä vastaan niin mielenkiintoisia vessaratkaisuja, että hoidettu ulkohuussi Suomessa tuntuu melkein ylelliseltä.