Mökkivieraiden uusi sukupolvi ja ihan uudet ongelmat!
Olen itse jo kypsässä 50-vuoden iässä. Kesäpaikkamme on upea paikka, jonne on ystävillä ja sukulaisillakin sopiva ajomatka. Ei siis mikään erämaamökki jossain jänkhällä. Tilaa on kahdessa talossa ja moni on mielellään tulossa kyläilemään. Mielellään otetaan vieraita vastaan aina.
Talossa on vesi, sähköt, tv, ranta, veneet ja tilaa. Ylätalossa sisällä kemiallinen vessa, ja tontilla uusi, kompostoiva iso ulkohuussi.
Eli ei siis vesivessaa.
Tämä on nyt ylitsepääsemätön ongelma jollekin 7-vuotiaalle, joka ei osaa käydä kummassakaan.Ei osaa myöskään pissata ulos.
Ymmärtäisin että tommonen 16-v, joka on muutenkin hermona kropastaan, vois olla vähän vaikeena noista vessoista, mutta että pikkutyttö, joka ei pysty ollenkaan käymään missään muualla kuin vesivessassa. Kotona kait mieluiten täytyy kaikki hoitaa.
Opettakaa niille muksuillenne, että vessoja on monenlaisia ja että se tarpeen teko ei ole mikään elämää suurempi prosessi tai uroteko, vaan normaalia toimintaa. Pisto-posto- ja ravistus.
Mun lapsuudessa oli itsestään selvää, että osattiin käydä puskapissalla, ja ulkohuussiit oli siihen aikaan jotain korkeita tötteröitä ja kärpästen munimisalustoja. Silti vaan käytiin., eikä tehnyt heikkookaan.
Ylihygieeniset hienostelijat, joita oma pissakin ällöttää, niin muuttakaa joiden Kardashienien kanssa samalle ranchille. Vessanpönttökin on automatisoitu, ettei tarvi edes pyttyä vetää.
Mies mutisi näistä ongelmista kuultuaan, että pitäisi kaikki laittaa käymään armeija, niin oppisivat senkin homman hoitamaan ilman mitään ylimääräisiä itse kehitettyjä ongelmia. Olen samaa mieltä.
Kommentit (63)
Ei tuo mikään uuden sukupolven ongelma ole, itse olin kanssa lapsena samanlainen. Tosin se ei rajoittunut vaan huusseihin vaan en millään pystynyt käymään isommalla hädällä muualla kuin kotona. Eihän sitä edelleenkään mielellään käy mutta pystyy kuitenkin.
Mikä uuden sukupolven ongelma? Omassa kaveripiirissä kaikki naperot hoitaa vessa-asiat vaikka missä huussissa. Nirsot on suurimmaksi osaksi aikuisia naisia, ja voin sanoa rehellisesti että itse olen juuri sellainen. Vieraassa paikassa en tietenkään tee asiasta numeroa mutta omalla kohdalla loma ja huussi ei mahdu samaan lauseeseen. Lomalla tahdon rentoutua mukavissa olosuhteissa ja _minulle_ vesivessa on ehdoton edellytys.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 19:03"]
Aika kovaa tekstia lapsesta. Meillä oli kotona ulkohuusi. Se oli ainoa vessa. Aina se inhotti yhtä paljon. Olin just tuon ikäinen ja kuvittelin reiästä tulevan vaikka mitä. Pakko sitä oli käyttää, mutta ei se iloksi koskaan muuttunut. Olen 50v ja kiertänyt monen maanosan vessat. Nyrpistelen kuitenkin. Ei siitä ulkohuusista ole pakko tykätä, eikä se minulle ainakaan ole yhtään romanttinen juttu.
[/quote]
Eikai kukaan huusseista mitään romantiikkaa hae ! En minä ainakaan - kunhan hoidan normaalit tarpeeni siellä - romantiikka sitten erikseen.
Meillä ei ole mökillä lainkaan vessaa vaan homma hoidetaan kuin Intiassa tai osassa Afrikkaa eli miehet ruikkii pitkin pihaa, naiset juoksee naapurin pellolle piilopissille. Pihassa täytyy pikkulasten vähän varoa miesten paskoja, ne kun ei pitkään pohdin, missä anakondan päästää ulos, mutta muuten kätevä systeemi. Naapurin isäntä ei tykkää, jos tehdää ohramaahan polku, mutta muutenei ole tullut sanomista.
Niin no, mehän nyt ollaan kaikki yksilöitä. Oli se minusta ihan kauheaa kun sukulaislapsi ei osannut tehdä puuceessä isompaa hätää ja sittenhän sitä päädyttiin lopulta sairaalaan... Ei muuten perhettä naurattanut yhtään, tilanne oli tosi vakava.
Aikuinen ystäväni sentään tajusi vastaavan ongelmansa ja ajoi isomman hädän yllättäessä lähimpään julkiseen vesivessaan. Että silleen.
Toisaalta sitten en kyllä ymmärrä miksi lapsia puskapisutetaan jossain puistossa kun vieressä on lasten käytössä oleva erittäin siisti vesivessa. Minä kyllä ohjaan aina lapseni vessaan jos sellainen on lähellä. Metsäretkillä puskapisut on sitten erikseen.
Sitä vaan, että ap kertoo viestissään kuinka kesäpaikkansa ulkohuussi on uusi, siisti ja ekologinen. Että jotensakin ohi aiheiston alkaa muistelemaan jotain lautahökkeröä 50 vuotta sitten. Tottakai ne oli siihen aikaan vähän erilaisia kuin nykyiset.
Tunnen valitettavasti montakin hienopersettä, jotka opettaa omat tyttärensä juurikinj samanlaisiksi. Kyllähän se elämistä rajoittaa.
Pitäisi tosiaan pitää luonnolliset asiat semmoisina kuin ne on.
Ei taida olla kyllä iästä kiinni tämä juttu.
Maailmalla kierrellessä tottuu monenlaiseen. Ulkohuussi voi olla luksusta sen jälkeen, kun peset puolivuotta peffasi heittämällä kauhasta vettä. Vessat kun ovat jossain vain reikä lattiassa, eikä vessapaperista ole tietoakaan.
Suomalaiset ovat varsin luonnosta vieraantuneita nykyisin. Välillä pitäisi viedä yläkoululaiset luontoretkelle, mutta onpa hienoa viedä esim. suolle kun yksi lähtee ballerinat jalassa, toinen huutaa hysteerisenä jokaisen ötökän nähdessään, kolmas itkee hyttysen pistolle ja neljäs ei osaa pissata ulkohuussissa...
bilsan ope
Oltiin viime kesäsä yhdessä lastentapahtumassa ja voi sitä itkua ja porua kun vanhemmat kävi lastensa kanssa pissalla Bahamajassa. Tai yrittivät käydä. Monen piti lähteä kesken kaiken kotiin, kun lapsi ei suostunut sinne pissalle.
Onhan noita huusseja festareilla rivissä, haju kamala ja sinne menee kaikki, jotka ei kuse puskaan.
Kyllä noita paskanpidättäjiä on tosi paljon. Varsinkin ukkoni suvussa lähes jokainen pentu pidättelee naama punaisena. Todella ärsyttävää. Itse tunkevat mökille, sitten alkaa kaamea show jonkun pennun paskan tulemisesta. Minusta niin outoa, onko ne päästään vialla kun eivät mene paskalle, jos paskattaa? Ja jos ollaan noin skitsoja niin pysyis kotona..... Vaikkapa vessassa, ei tarvi tulla muiden mökille.
Ihan normaalilla lapsella voi olla ulkohuussikammo (mullakin oli, mutta kävin silti kun piti olla reipas). Yksi reippaimmista ja fiksuimmista tuntemistani 8-vuotiaista ei uskalla sellaisessa käydä (ei ole omani, eikä edes sukua). Tuota kemiallisen vessan kammoa vähän ihmettelen, mutta voihan sekin tuntua oudolta.
Mutta tuohan on lapsen vanhempien ongelma. Tuskin kukaan olettaa, että rakentaisitte vesivessan tuon takia. Eli tuota lasta ei sitten voi tuoda mökillenne, tai on vanhempien asia miettiä voiko häntä tuoda.
Ei ulkohuussissa ole muuta vika kuin:
- hyttyset, kärpäset ja ampiaiset, linnut ja rotat
- jos isäntä ei ole tyhjentänyt sitä pitkään aikaan ja pönttö täynnä täytyy istua varovasti ettei paskavuoren huippu osu perseeseen
- kun ulkona on pimeää on huussissa vielä pimeämpää
Mutta jos em epäkohdat on poistettu niin huussissa on tosi mukavaa, vielä mukavampaa jos on esim vanhoja lehtiä luettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 18:37"]
Mun broidi ei pentuna mennyt huussiin, eikä se mene aikuisenakaan. Se panttasi kakkaa aina, kunnes kivut olivat niin kovat, että oli pakko käyttää se huoltoasemalla tai kylän baarissa veskissä. Niihin oli reippaasti matkaa.
Se oli silloin kasarilla. Enkä siis usko, että kyse on nykyajasta, vaan yksilöstä.
[/quote]
Näin on! Itse olin samanlainen pikkupoikana 70-80-lukujen taitteessa. Sen verran urbaani ja vesiklosettiin tottunut olin, että en esim. isovanhempien mökillä millään olisi halunnut mennä ulkovessaan. Samanlainen kermaperse olen vieläkin.
Jos lapsi tai aikuinen ei osaa käydä kuin WC:ssä, niin viettäköön hän Juhannuksensa paikassa, jossa sellainen on.
Jos pissa ja kakka on ihmiselle kovin iso ongelma, niin siihen voi paneutua Juhannuksen jälkeen. Ei kai kukaan oleta, että esim. ap asentaisi jonkun lapsen tai hänen vanhempiensa estojen takia kolmessa päivässä vesivessan kesäpaikkaansa?
Meillä on mökillä kaksi vessaa: puska ja puusee. Kukaan ei kärsi eikä nyrpistele. Kaikki toimivat hienotunteisesti. Ollaan siellä isovanhemmat, vanhemmat, lapset ja mitä vieraita kulloinkin sattuu tulemaan.
Meillä lapset 5 kpl 2-12 vee käyvät kyllä ihan reippaasti ulkohuussissa mökillä, vaikka huussi on metsän reunassa mökin takana huonossa ulkovalaistuksessa (huussissa ei ole valoa lainkaan). Menevät sinne itsekseen iltapimeässäkin hyttysten syötäväksi. Minä sen sijaan en uskalla sinne yksin pimeässä :) vaan aina joku lapsista tai mieheni lähtee pissivahdiksi!
Mökkimme ei ole oikeestaan mikään möksä, vaan kakkosasuntomme. Arvo on miljoonan luokkaa jos myydä pitäisi. Vesi tulee omasta kaivosta, eikä mitään vesivessaan aleta tänne veivaamaan.
Suvussa on valitettavasti juurikin muutama kakan jäkittäjä ja sitten pari teinix- kekkuloijaa, joille ei käy kompostoiva huussi eikä yläkerrassa oleva pakastava vessa. Hui olkoon.
Kakalla käynti on vaan kakalla käyntiä eikä siitä sit sen enempää. Käsihygienia kuntoon,niin siinäpä se.
Ei riitä multakaan ymmärrystä jollekin vinkujalle, jota pitää lähetä autolla kärräämään leirintäalueen tai huoltsikan vessaan, että se saa kuulla "plums" kun kakan laittaa.
Lapset oppii kun opetetaan ja pakko on. Runsaasti vettä juottamalla alkaa sekin reissu huilata helpommin, niin tulee niitä helpotuksen kokemuksia.
Ja tottakai puskapissalla käydään. Ei tietenkään jollain 600 neliön mökkitontilla, missä naapuri on kyljessä kiinni, mutta isoilla tonteilla ja omilla saarilla tietysti.
Minä tykkään nimenomaan puuceestä, kompostikäymälä mökillä ja on nautinto käydä siellä...ei inhottavia vesiroiskeita takamukseen yms. Olen n. 40 v.
Aika kovaa tekstia lapsesta. Meillä oli kotona ulkohuusi. Se oli ainoa vessa. Aina se inhotti yhtä paljon. Olin just tuon ikäinen ja kuvittelin reiästä tulevan vaikka mitä. Pakko sitä oli käyttää, mutta ei se iloksi koskaan muuttunut. Olen 50v ja kiertänyt monen maanosan vessat. Nyrpistelen kuitenkin. Ei siitä ulkohuusista ole pakko tykätä, eikä se minulle ainakaan ole yhtään romanttinen juttu.