Olen raskaana ja minulla on todella paha neulakammo
Siis oikeasti todella paha. Olen 26-vuotias ja viimeksi minusta on saatu verikoe ollessani 11-vuotias. Kävin 2 vuotta kognitiivisessa terapiassa, minulle on kokeiltu esilääkitystä ennen tikkaamista (yrittivät puuduttaa) (diapam nestemäisenä). Ei ole auttanut, haava piti liimata kiinni. Saan paniikkikohtauksen jo neuloja katsomalla. Hammaslääkärissä kaikki tähänastiset operaatiot on pystytty tekemään ilman puudutusta.
Nyt olen tosiaan raskaana, lapsi "sai tulla", mutta vasta nyt iski reaaliteetit. Edessähän on joko synnytys tai sektio, ja kaikki ne neuvolakäynnit yms muut! Entä jos vauvassa on jokin vikana? Silloinhan sitä vasta pistettäväksi joutuu.
Mutta pakkohan se on. Olisiko paikalla joku toinen neulakammoinen tai gterveydenhuollossa työskentelevä, joka voisi antaa jotain uutta näkökulmaa ja vinkkiä mitä kokeilla. Näitä seuraavia keinoja on testattu.
"Pois katsominen"
"Mukavien asioiden miettiminen"
Yms. Lässytykset
Esilääkitys: diapam nestemäinen
Kognitiivinen terapia (jossa ei löydetty edes järkevää selitystä pelolle, en saanut mitään apua)
Lepositeet
Hoitajat pitämässä paikoillaan
Ja mitä tapahtuu kun koetta yritetään ottaa: saan paniikkikohtauksen, yritän lyödä ihmisiä, selviytymismoodi menee päälle. Eli konttaan vaikka ulos kuin hengenhädässä. Huudan, saatan mennä shokkiin, olen kerran lyönyt hoitajaa, olen nakannut sen tarjottimen missä neulaa pidettiin seinään.. Itkenyt hysteerisenä kun olisin tarvinnut kipulääkettä mutta sitä ei saatu pistettyä. Karannut sairaalasta, vuotavan haavan kanssa. Itse en muista puoliakaan näistä.
Mielummin kuolmen kuin joudun pistettäväksi, mielummin joudun pistettäväksi kuin vaarannan lapsen tulevaisuuden.
Nyt siis vinkkiä viikoksi, kokemuksia, vertaistukea.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:02"]
Jos laboratoriossa asiakas kävisi päälle, syy mikä tahansa, siitä seuraisi tutkinta. Varmaan tuollaisesta hömppäpelosta kannattaa päästä eroon, pistämällä tulevan lapsen etu oman erikoisuuden ja huomionhalun edelle.
Ja lässytystädiksi nimittely on kyllä ala-arvoista, selvästi asenneongelmaa havaittavissa. Mun puolesta tuollaset saakin jäädä kotiin ja sairas lapsi on sitten ihan oma vika...
[/quote]
Sori, mutta se tutkinta kuivuu heti kokoon. Kivusta ja pelosta sekaisin oleva potilas ei ole syyttäjän nro 1 kohde. Jos et kestä hankalia potilaita, suosittelen alan vaihtoa.
[/quote]
Sori sulle, mutta jos potilas käy hoitajaan kiinni, on se kyllä ihan oikeasti rikos ja tutkitaan. Se, että ei siedä väkivaltaa, ei tarkoita alalle soveltumattomuutta.
T. Päivystyksen lääkäri
Pelkäsitkö koulussa pyllyrokotuksia ? Jännititkö liikaa ja sattui?
Kerää ittes.