Asun yksin ja ruokaa menee kamalan paljon hukkaan
Kaikilla ei ole tilaa isolle arkkupakastimelle, eikä jääkaapin alaosassa olevaan pakastimeen mahdu mahdottomia. Tuoretavaraa ei kaikkea voi edes pakastaa. Alkaa olee jo sen verran toivotonta, että olen harkinnut siirtyy einesosastolle. Viikossa ehtii tehdä vaan kaksi ruokaa, ensin vetelee makaronilaatikkoa neljä päivää ja sitten kasvissosekeittoa kolme päivää. Seuraavalla viikolla neljä päivää kaalilaatikkoa ja kolme päivää tortilloja jne. Alkaa jo kyllästyttää tämä päivästä toiseen samojen ruokien syönti. Onko muita, jotka ovat olleet samassa tilanteessa ja miten olet ratkaissut asian?
Kommentit (47)
Jauhelihasta:
Paista jauheliha 600g. Jaa se 200 -200 ja 200.
Keitä vähän makaronia ja laita sekaan arla fraiche kerma kepeämpi. Koska en tiedä annoskokojasi, tästä voit saada yhden "nistipadan" ka kun sitä jää yli niin laita sekaan kananmuna ja vähän maitoa, pieneen annosvuokaan ja uuniin. Saat makaronilaatikkoa.
Seuraava 200g menee tortilloihin. Tacomauste on muuten oikein sopivaa bataatin kanssa. Siis tacomaustettua jauhelihatäytettä ja uunibataattia. Ja sitten kun yli jää bataattimössöä ja jauhelihaa, sekoita ne, tee uunimunakas ja laita bataatti-jauheliha siihen täytteeksi ja rullaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ainakin syödään samaa ruokaa monta päivää putkeen, en ymmärrä, mikä ongelma siinä on?
Mä en ainakaan pystyisi syömään jotain makaronilaatikkoa neljä päivää putkeen. Me jotkut haluamme makuelämyksiä.
No sitten kannattaa tehdä jotain muuta kuin makaronilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
ostin mökille pienen erillisen pakastimen (70 litraa), pakastin on olohuoneessa ja pakastimen päällä lepää kirjoituspöydän toinen pääty, toisen päädyn alla on samankorkuinen laatikosto, jossa kirjoituspöydän tavarat. sinne se pakastin piiloutui hyvin. eiköhän tuo systeemi toimisi vaikka kaerrostalokaksiossa, tai miksei jopa yksiössäkin.
Tosi hyvä idea! Tai kaksi pakastinta pöytälevyn alla. Sisustamista. Tästä versioimalla saisi myös terassille hienon "baarikaapin" kylmille juomille!
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma minulla.
Eikä millään maistu monta päivää sama ruoka eikä oikeastaan huvita edes itselle kokata joten olen siirtynyt valmisruokiin.Nyt kokeilen feelia ruokakauppaa josta saa pitkään säilyviä 600gr annoksia.
Oikeastiko aiot ostaa jostain Pohjanmaalta yrityksestä, joka toimittaa ruokaa pääosin suurikeittiöihin. Ja maksaa 9 euroa tilauksesta? Ja odottaa toimitusta 2-5 päivää? Taidat mainostaa yritystä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi kokkaat vain kahdesti? Siinä kokkailun lomassa voi vaikka selailla päivän palstajuorut.
Koska ruokahävikki on vielä isompi kokatessa usein.
ApMiten se on mahdollista? Tekee sen verran kuin jaksaa syödä tai sitten säästää seuraavaksi päiväksi.
Pakkauskoot on niin isoja. Nimenomaan mua kyllästyttää syödä kokoajan samoja ruokia. Hyvä idea jollain oli ostaa yksittäisiä hedelmiä, vihanneksia jne., mutta kaikkea ei silti sqq piebiä määriä.
Ap
Nykyään lähes joka tuotteesta on saatavilla pienempiä pakkauskokoja. Toki, jos joutuu käymään jossain lähi K-kaupassa tai Alepassa, niin silloin voi olla haastavampaa löytää pieniä ja tietenkin kilohinnaltaan saattavat olla kalliimpia kuin isommat. Jos ei kyttää kilohintoja, eikä niillä ole väliä vaan pakkauksen koolla, niin laidasta laitaa löytyy kyllä joka talouteen sopivia. Ihan oikeasti, nyt tarkkana siellä kaupassa.
Olen ihmeissäni lukenut kaikkialta, kun ihmiset valittavat näistä isoista pakkauksista, kun taas itse löytää vaikka minkälaisia. Mm. valitetaan kuinka karkit ja sipsit yms. ovat vain isoissa pusseissa ja kansa sen kuin lihoo, mutta kun käy kaupassa ns. silmät kädessä, niin onhan siellä vaikka minkä kokoisia pusseja, laatikoita, patukoita, levyjä jne...
Sinkku olen itsekin, joten näitä on tullut tarkkailtua kaupoissa vuosikaudet.
Miksi teet isoja määriä ruokaa? Tee sitä makaronilaatikkoa vain pieni annos, josta syö kaksi kertaa. Siihen menee maitoa, munia, sipuli, juustoraastetta ja jauhelihaa. Munat säilyy yli kuukauden, joten niitä ei ole kiire käyttää. Juustoraasteen, sipulin puolikkaan ja lopun jauhelihan voi käyttää seuraavana päivänä esimerkiksi pitsaan, burritoihin, pastakastikkeeseen tms.
Jos teet tortilloja, niin vaihtele täytteitä, ei pääse kyllästymään. Tai tee letuista kylmiä wrappeja. Kasvissosekeittoa on helppo tehdä sopiva määrä, vaikka kerta-annos.
Jos ostat nopeasti pilaantuvia raaka-aineita, kuten lihaa, kalaa ja kanaa, niin suunnittele viikon ruokalista niin, että hävikkiä ei synny ja avattu pakkaus tulee syötyä nopeasti.